אני קורא לפעמים גם את "נתיב" ... 
[ יש לי הרבה מה לכתוב ואין לי מה לכתוב.
אני מאוד מרוצה מתגובתו של דני הנדלר, למרות שאני מבין היטב מאיפה התגובה הזאת מגיעה. אני אמנם מאוד אוהב לשחק משחקים של "כאילו". "ואילו הם היו שולטים בנו". אבל- זה בטח לא מהווה טיעון שמצדיק את המתרחש עכשיו בשטחים "מצידנו". בכל מקרה- למה ללכת למשחקי "כאילו", הרי גם השלטון של הפלסטינים עצמם בבני עמם כרגע איננו בדיוק מופת לנאורות והומניזם... ולית מאן דפליג שיש פלסטינים שעוסקים במעשי פשע מתועבים... נו, ומה זה אומר? שגם "לנו" מותר לעשות את כל מעשי הנבלה ש"הם" עושים?
כל הטיעון הזה, שביקורת על המדיניות הישראלית ועל מעשי הצבא הישראלי בשטחים, יכול לשמש את "אויבנו" בתעמולה שלהם מהווה אחד הכלים המרכזיים בסתימת פיות! אני חושב שעמירה הס עושה עבודת קודש. יתרה מזו- היא משמשת כעלה התאנה האחרון של הכביכול דמוקרטיה הישראלית. כלומר- כשמישהו (אני למשל) אומר לאנשים שהתקשורת הישראלית הפכה להיות כלי תעמולה של השלטון- ישר קופצים ואומרים לי "אבל עמירה הס וגדעון לוי..." ומהם שני אלה לעומת גדודי הכתבים הצבאיים, שיהיה צורך בחטיבה של מנתחים פלסטיים להפריד בין לשונם הארוכה לעכוזם של ראשי הצבא כשיגמר (אם בכלל) מצב הלוחמה הזה?
ואגב, הנדלר, הדרישה שלך(ושל רוב הישראלים) ל"שלום אמת" תמורת "נסיגה כוללת" ופינוי התנחלויות, הוא מוגזם. ההתנחלויות עצמן הן פשע מלחמה וגזל. כדי שבכלל אפשר יהיה לדבר צריך קודם כל לפנות את ההתנחלויות, להפסיק את הגזל.
זה לקח לי הרבה זמן עד שנפל לי האסימון והבנתי שמתוך נקודת ראות של הפלסטיני ה"קטן", הפשוט- הסכם אוסלו היה בעצם הסכם כניעה משפיל, שבו הרשות הפלסטינית הפכה בעצם לחבורה של משת"פים תמורת בצע כסף של מדיניות הכיבוש הישראלית. אני יודע שמה שאני מתאר כאן נשמע אבסורדי לגמרי מתוך נקודת המבט "שלנו" - אבל ככה רואה את זה הפלסטיני הפשוט, שעקרו את מטע הזיתים שלו כדי לבנות כביש עוקף להתנחלות שאסור לו ליסוע בו, או שהכניסו אותו לעוצר של חודשים לאחר טבח ברוך גולדשטיין, או שהפכו את הדוכן שלו בשוק בחסות של הצבא...
ושוב- שלא יהיו הבנות- הפלסטינים שותפים לגמרי לאסון שלהם ושלנו- הכיבוש וההתנחלויות. כי הרי למרבה האירוניה האכזרית, הם הם הרי במו עמל כפיהם בנו את הוילות היפות ואת התשתיות של המתנחלים... חה חה חה... לדעתי אילו הפלסטינים היו נוקטים בשיטת ההתנגדות הגאונית!! של מוהאטמה גאנדי כלומר אי-ציות אזרחי המוני, כלומר אילו "הם" לא היו משתפים פעולה "איתנו" שום דבר מזה לא יכול היה לקרות.
וחוץ מזה- הרי ברור שמדיניות הפיגועים המתועבת של החמאס והרשות פוגעת בסופו של דבר פגיעה חמורה וקשה דווקא בפלסטינים. בנוסף כמובן לכאב הרב שזה גורם לנו. כי זה נותן לגיטימציה לישראל לפעולות צבאיות קשות. ואני בטוח לגמרי שיש הרבה אנשים בצד השני שמגנים את מדיניות הפיגועים המטורפת וחסרת התועלת.
טוב- זהו- זה לגמרי אוף טופיק, אבל בא לי קצת להוציא קיטור. והדעות שלי רחוקות מלהיקבע רק ע"פ הספר של המרמן ורולי רוזן, שאגב הביאו חיילים עם עמדות שונות. גם כאלה שרחוקות מאוד מ"שלום עכשיו".
לסיכום- אני רוצה להתנצל שבכל ההודעה שלי השתמשתי בכינויים הגסים והמטופשים "הם" ו"אנחנו" , שאין להם שום קיום ו/או תוקף- אבל שפשוט קשה להימנע מהם, וזה אולי חלק מהבעיה.]
הם ואנחנו...
דניאל,
זהו מסוג הדיונים היכולים להתמשך לנצח ונדיר שמי מהמתדיינים משכנע; ובכל-זאת אני מתפתה לענות. אף אחד מן הצדדים - הישראלי והפלשתינאי - אינו מחזיק בכיסו את הצדק המוחלט. לכל צד יש את קופת השרצים של שנאותיו, פחדיו, והחשבון ההיסטורי שלו. השאלה החשובה מבחינתנו היא בעיקר - על מה חיוני לעמוד, ועל מה אפשר (או גם חיוני) לוותר למען קיומנו ובטחוננו כאן.
אתה כותב: "לסיכום- אני רוצה להתנצל שבכל ההודעה שלי השתמשתי בכינויים הגסים והמטופשים "הם" ו"אנחנו" , שאין להם שום קיום ו/או תוקף- אבל שפשוט קשה להימנע מהם, וזה אולי חלק מהבעיה.]"
זו לטעמי נקודה מרכזית במנטליות של חלק מהשמאל: הכפירה בכך שיש חלוקה ל-"הם" ול-"אנחנו". אני מבין את הכמיהה לאחדות אוניברסלית אוטופית, אבל הנסיון ההיסטורי מראה שדבקות קנאית בכמיהה כזו מביאה לאסונות. ודאי, צריך לשאוף תמיד להקטין את הפערים, להגדיל את האמפטיה, לשפר תקשורת בין עמים וחברות וכולי, אבל, למרבה הצער, לטווח הנראה לעין - לפחות בהקשר של הסכסוך היהודי ערבי - ישאר הבדל תרבותי ומנטלי גדול בין "הם" לבין "אנחנו". מי שיתעלם מן המציאות הזו - עלול למצוא את עצמו במציאות בה "אנחנו" ניעלם.
הסיבה שהימין - ובראשו שרון - עלה לשלטון, היא שממשלת השמאל (שמאל מתון מדי לטעמך, אני מניח) קיבלה מן הפלשתינאים סטירת לחי מצלצלת בתמורה להצעה מרחיקת הלכת ביותר שיכלה לתת (לא מרחיקת לכת דיה מנקודת-ראותך, אני יודע).
הייתי רוצה לשאול אותך דניאל (ואגב, קרא לי דני בתשובתך - ולא הנדלר. הנדלר מזכיר לי את השירות הצבאי שלי, בו נהגנו לקרוא זה לזה בשמות משפחה. אתה ודאי לא רוצה להזכיר לי את התקופה הזו), איך אתה רואה את הפתרון ביננו לבין הפלשתינאים:
- האם עלינו להסכים לזכות השיבה לתחומי מדינת ישראל?
- האם לא לגיטימי לתבוע את הפסקת הטירור חסר האבחנה כנגד אזרחים?
- האם צריך לבטל את הסממנים היהודיים של המדינה, על מנת שתהפוך למה שקרוי "מדינת כל אזרחיה"?
דני