על חג החנוכה בארכיון המלחמה של שמעון נשיא ישראל, סיכום הדיון

 

הקטע להלן הוא סיכום הדיון שהוכן במסגרת כתיבת הדו"ח הראשון/הספר על התעודות והמטבעות בארכיון המלחמה של שמעון נשיא ישראל ע"י הכותב ושותפיו המתוכנן להתפרסם ב - 2013. בדיון השלם יש 8 עמודים, 30 הערות ואיזכורים ו-10 צילומים ואיורי תעודות. הדיון מתמקד ב-5 תעודות רלונטיות לחג החנוכה מהמאה ה-2 לספה"נ ועימותן עם המקורות היהודיים על החנוכה במדרשי התלמוד ובסכוליון למגילת תענית.

 

נוסח שני אחרי תיקון שגיאות כתיב וניסוח של הנוסח הראשון אתו כבר קראו 13 גולשים. החומר שלב ביניים במחקר הנמשך ונכון רק עד יום ד', ‏י"ג טבת תשע"ג, 26.12.2012. תגובות עיניניות, הערות והשגות של קוראים וחוקרים שקבלו את החומר תבורכנה. ד"ר יצחק אשל, מיתר, dreshel@gmail.com

 

בארכיון המלחמה של שמעון נשיא ישראל בעיר נחושת אותו ניהלו משנהו הלל בן גריס והאלמנה סמחא בתו הבכורה, יש כמה תעודות הקשורות לחג החנוכה: מתנה משמעון נשיא ישראל לאשתו (השניה) סמחא בת הלל בשנה ג' (קערה A/3), 2 תעודות חזית בתי החנקא/החנוכה: בהר הבית משנה ב' (סופר 244) ובעיר נחושת משנה ג' (סופר 258) ו - 2 תעודות על אירועים הקשורים לחנוכה:  גילוי פך השמן ומנורת החודים/ שיפודים בשנה א' (סופר 9) ותיעוד מנורה תקנית חדשה בת 7 הקנים על תבליט ברונזה משנה ב' (ג.מאוד 23).

 

מתנת שמעון לסמחא היא מחוה אישית רגילה של מנהיג המלחמה לאשתו (השניה) שחזרה בחגים ובאירועים אישיים. עם זאת התיעוד על 2 בתי החנוכה חושף מידע חדש על מבנים יעודיים שלא הכרנום בקשר לכלי החנוכה או למועדה. תפקיד 2 המבנים הוברר בעזרת תעודות אחרות שתיארו כמה אירועים וכלים הנזכרים בתלמוד הבבלי ובסכוליון (הפירוש) למגילת תענית. בתעודה סופר 9 משנה א' תואר גילוי הפך/אמפורת השמן בתחתית הבור תחת פני הר הבית ומתקן של 7 חודים/שיפודים על פני ההר. פרטי התיעוד הגראפי מזכירים את סיפור המקורות על נס פך השמן בהר הבית, שהספיק להדלקת המנורה המאולתרת בכל 8 ימי החג (מנורת 7 שיפודי הברזל שצופו בבדיל/עץ). האירוע בשנה א' למלחמתו של שמעון נשיא ישראל, ממקם את זמן 'הנס' שיוחס בבלי לחשמונאים ומוכר מהמקורות של המאה ה- 2 לספה"נ, בחג חנוכה של שנת תתצ"ג (20.11.132).

 

בתעודה ג.מאוד 23 משנה ב', תועדה מנורה תקנית חדשה שנוצרה במשך השנה שחלפה מאז עד חנוכה תתצ"ד (9.12.133). עיצובה שונה בכמה פרטים לעומת מנורת דומיטיאנוס שגולפה על שער טיטוס ברומא, כנראה בגלל פער 63 השנים מאז חורבן המקדש בשנת 70 שגרם לשכחה/אובדן פרטים על צורתה של המנורה הקדומה: השתנו עיצוב הקנה המרכזי ובסיס הקלונסאות (=תלת הרגל) שנבלע כאן מאחורי/בתוך המסד המתפרק (?) התלת רבועי. ברומא נחקקה במקומו במת מדרגות מצולעות עליהן עיצבו אומני הגילוף הנוכריים (?) כמה יצורי ים מיתולוגים, עופות ובע"ח טמאים (כך גרסת הרב יצחק איזיק הלוי הרצוג ואחרים המקובלת גם עלי).

 

תיעוד בית החנוכה והמנורה התקנית בשנה ב', מרמז על הקשר של סיבה ומסובב ביניהם: למנורת הזהב החדשה נדרשה שמירה עד השלמת ההיכל בו תעמוד בבית המקדש (בבלי, מנחות צח, ע"ב). השם 'בית החנוכה' מלמד שהוא הושלם בחנוכה שנה ב' (תתצ"ד), עם 'בית השמן' ל'ים' הנחושת בו נשמר השמן הטהור למנורה החדשה (סופר 240). ה'ים' הענק הגיע אל שמעון כמתנה מראשי העיר של דיבון במואב ב-13 הימים שחלפו בין שחרור ירושלים בי"ז אלול תתצ"ב עד ראש השנה תתצ"ג. בשנה א' הוא עבר לעיר נחושת שם נמסר ל'נוטר השמן' אלעזר הכוהן ששב וגלה עמו בסוף שנה א' לירושלים. אלעזר הכוהן שניראה כי ניהל בירושלים את בית החנוכה למנורה ובית השמן ל'ים' השמן, הוכרח לצאת בסוף שנה ג' מירושלים לביתר דרך נחושת, שם אולץ למסור את שני הכלים החשובים לידי הלל בן גריס, שר העיר והמשנה לשמעון. הלל בנה שם 'בית חנוכה' חדש, ממנו הוצאה רק המנורה אל גניזתה במטמון סודי מתועד בסוף שנה ד', עם שאר כלי הקודש החשובים ביותר.

 

הפתרון שהוצע כאן לשאלת מעט השמן הטהור בכד הקטן כגרסת הבבלי, הוא הכשרת כמות של שמן בית נפוץ ורב דרך עירובו עם מעט השמן הטהור, בדומה לדרך הכשרת מי המקוה השאובים ע"י עירובם עם מעט 'מים חיים' שנשמרו באוצר המקוה. הסברנו ליחוסו המטעה של נס פך השמן ליהודה המכבי והחשמונאים במקום לשמעון נשיא ישראל הוא בביעור השיטתי המדרשים להישגיו הגלויים הגדולים והקטנים של שמעון הנשיא, בראשם שחרור ירושלים והר הבית בתחילת המלחמה, קל וחומר ביעור הישג דתי חשוב אך צנוע כגילווי הנסי של פך השמן הטהור שהספיק ל-8 ימי החנוכה. כיוון שעורכי המדרשים החכמים מנעו משמעון את הישג השחרור הגלוי של ירושלים, לא  היה מקום ליחס לו שם את נס גילוי פך השמן אותו עשו  לוחמיו בהר הבית. 

©

זכויות היוצרים ו/או הפרסום של המידע הכתוב, המאויר ו/או המצולם במחקר זה, שמורות כחוק לד"ר יצחק אשל , מיתר,        ישראל. אין להעתיק, לצלם ולפרסם ללא רשותו, בכתב, בע"פ או בדרך אחרת, כל מידע הכלול או המופיע במחקר זה          או בחלקיו ו/או בצילומים, איורים וציורים של ממצאים ושרידים המוצגים בו.

 

    

    

מנהל הפורום
משתמש חדש

יפפפפפההההה

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
ארכיאולוגיה ועתיקות
בחר
בחר