נקע בקרסול- ankle sprain

רקע אנטומי: המילה קרסול מתייחסת באופן אנטומי לשני מפרקים סמוכים. האחד בין עצמות השוק והשוקית(Tibia+fibula ) לעצם התלוס(Talus),ותפקידו העיקרי ביצוע תנועת "פלקס" ו"פויינט".השני בין עצם התלוס לעצם העקב(calcaneus),ותפקידו העיקרי סיבוב כף הרגל לכיוון פנימי וחיצוני(מונח ששומעים הרבה בחנות הנעלים- פרונציה, סופינציה ). מפרק הקרסול עטוף בקפסולה(רקמת חיבור חזקה) ומיוצב ע"י רצועות. בצידו הפנימי, הקרסול "מצויד" ברצועה רחבה מאוד ועבה, Deltoid ligament (מודגשת בשחור). בצידו החיצוני קיימות שלוש רצועות שתומכות בקרסול , הראשונה להיפגע נקראת ATFL -anterior talo-fibular ligament רצועה זו ברוחב כ-2 ס"מ בממוצע ויחסית לאחרות דקה,תפקידה למנוע את תנועת גלגול כף הרגל פנימה. לכן כאשר מתרחשת מעידה, וכף הרגל מתעקמת כלפי פנים(קרסול קורס כלפי חוץ),כל הלחץ מופעל על הרצועות החיצוניות . מהו נקע בקרסול? כל פציעה אשר מותחת או קורעת רצועות בקרסול. נקע בקרסול הינו אחת הפציעות השכיחות ביותר בכל תחומי הספורט והפעילות הגופנית. ע"פ מחקר שנערך באוניברסיטת אוטוגו ניו-זילנד, מהווה נקע בקרסול כ-35% מכלל פציעות הגפה התחתונה, כאשר 28% מהנקעים מתרחשים בזמן ריצה. באוניברסיטה הסינית של הונג-קונג נאסף מידע על 1715 פציעות ספורט בשנת 2005 , מתוכם 240 (14%) מקרים של נקעים בקרסול. כמחציתם בעקבות ספורט קבוצתי(משחקי כדור). נתון מעניין נוסף ממחקר זה קבע שכ-80% מכלל הנפצעים היו גברים. כ-40% מהנקעים יהפכו לפציעה כרונית(נקעים חוזרים) רצועה שנקרעה לא תחזור ל-100% מכוחה. כבר בשנות השבעים מחקרים רבים הדגימו שהסיבה לנקעים חוזרים איננה חולשה שרירית אלא פגיעה בתחושה העמוקה, בעקבות פגיעה בחיישנים שקיימים ברצועה. כ-80% מהנקעים בקרסול מערבים את הרצועה בצד החיצוני (ATFL ). 6 גורמי סיכון לנקע בקרסול: * סבולת אירובית נמוכה. * חוסר בטווח "פלקס". * חולשה בשרירים שמבצעים "פלקס". * עיתוי לקוי בכיווץ שריר השוק הקדמי(Tibialis ant. ) ושריר התאומים. * מנח קרסול בסופינציה בעמידה(קשת גבוהה). סיווג נקע בקרסול לדרגות: דרגה 1- מתיחה ו/או קרע קל ברצועה כאב קל עד בינוני בקרסול, רגישות למגע, נפיחות קלה. אין פגיעה משמעותית בתפקוד היומי, ונשמרת יציבות הקרסול. דרגה 2- קרע חלקי ברצועה מתאפיין בשטף דם ונפיחות ניכרת, קושי רב בנשיאת משקל על הרגל, גורם לצליעה. כאבים עזים בזמן הפציעה. יציבות הקרסול נפגעת חלקית. יתכן איבוד טווחים בתנועת הקרסול. דרגה 3- קרע מלא ברצועה שטף דם ונפיחות ניכרת, ללא יכולת לדרוך על הרגל. רגיש מאוד למגע. פגיעה חמורה ביציבות הקרסול. יש לבצע אבחנה מבדלת משבר תלישה. התמודדות עם נקע(שיקום הקרסול) טיפול ראשוני - .R.I.C.E (מרגע הפציעה עד 72 שעות) Rest (מנוחה) – הימנעות מפעילות מגבירה כאב. להימנע ככל הניתן מהליכה מלווה בצליעה. Ice (קירור) – 15-20 דקות קרח כ-5 פעמים ביום (במרווח של כשעתיים). במשך 24-72 שעות מזמן הפציעה. Compression (לחץ) – חבישה עם תחבושת אלסטית, מבסיס האצבעות עד מרכז השוק. יש לחבוש בלחץ קל ושווה.( אם האצבעות קרות או כחולות יש להקל את לחץ חבישה). Elevation (הגבהה) - הרמת הקרסול הפגוע מעל גובה הלב ככל שניתן לבצע במהלך 48 שעות ראשונות. בשנים האחרונות הוסיפו לטיפול הראשוני תנועתיות-movment כבר בשלב הראשוןהאקוטי יש לבצע תנועות קרסול לפי יכולת, אפילו אם הטווח הינו מינימאלי. ניתן לשאול בנושא נקעים ונקעים חוזרים, אשמח לעזור.

בברכה,


משה ברטר
פיזיותרפיסט בכיר
מרכז רפואי העמק

מנהל הפורום
20+

היי

לפני כשבועיים מתחתי רצועות בקרסול, רצועות פנימיות.

ישנה גם מתיחה בקשת כף הרגל, איזור ה"פלאטפוס". 

איזה תרגילים ניתן לבצע לייצוב וחיזוק, על מנת לחזור לפעילות- ריצה וכו.

*כרגע מבצעת עמידה על רגל אחת - על פיתה, תוספת זריקת כדור.

תודה

שלום אורלי

עמידה על רגל אחת- אפשר לבצע יחפים או עם נעלים

אפשר לבצע עם עיינים עצומות

ניתן להניח את הרגל על מגבת ובעזרת אצבעות כף הרגל למשוך את המגבת מבלי להרים את העקב

אם חלפו הכאבים אפשר לשלב תרגילים שכוללים קפיצות נמוכות קדימה/אחורה מצד לצד

עליה על קצות האצבעות

ויש עוד תרגילים רבים לחיזוק הקרסול וכף הרגל.

בברכה,


משה ברטר
פיזיותרפיסט בכיר
מרכז רפואי העמק

מנהל הפורום
20+
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
פיזיותרפיה
בחר
בחר