משבר מדעי הרוח בישראל

שר החינוך שי פירון,נתן ריאיון לעיתון מעריב ואמר בין היתר כי הבגרות בהיסטוריה הורסת למדעי הרוח במוסדות ההשכלה הגבוה.הוא טוען שהתלמידים לא שואפים לידע בהיסטוריה אלא לציון ובכך מתרחקים מהמקצוע.

מסכימים?לא מסכימים?

הרבה רוח.

רוח ונשיאים, וגשם אין.

אזרחי המדינה, התרחקו כרחוק מזרח ומערב, מהרעיונות, האידיאלים, מהצרכים של המדינה.

אפילו בפינלנד מבינים שכדי להחזיק מדינה, צריכים כוח אדם מיומן בכל התחומים,

מדינה הנמצאת בסכנת ההכחדה, על אחת כמה וכמה.

אנו חיים כאילו אנו בפינלנד,  כל אחד לומד מה שבא לו, אומר מה שבא לו,  מרשה לעצמו, להתבטל, לא להבחין בסכנות.

בחזקת אכול ושתה היום כי מחר נמות.

המדינה לאט לאט הולכת ונשענת על עובדים זרים, ולא ירחק היום שגם הצבא יהיה של שכירי חרב.

המצב קטסטרופלי, האש אוחזת בגבנו, ואנו מסרבים להאמין שיש סכנה, החושים הטבעיים נשחקו מזמן.

חייבים מדיניות חירום, שתקבע,  לאיפה מפנים את המשאבים.

חייבים להכשיר עובדים טכנולוגיים שיתנו מענה להתפתחות המהירה בעולם.

חייבים להכשיר עובדי סיעוד ולתגמל אותם, שיחליפו את העובדים הזרים,

חייבים להקשות את החיים ולהפסיק לסבסד מקצועות שאינם תורמים דבר.

חייבים למחוק את המילה תעודת בגרות, ולתת תעודות מקצועיות, בהתאם לתחום,

כגון: תעודת מומחה בחשמל זרם חזק.

כגון: תעודת מומחה באלקטרוניקה של מערכות הספק.

כגון: תעודת מומחה בטיפול וסיעוד קשישים.

 

שר החינוך שי פירון,נתן ריאיון לעיתון מעריב ואמר בין היתר כי הבגרות בהיסטוריה הורסת למדעי הרוח במוסדות ההשכלה הגבוה.הוא טוען שהתלמידים לא שואפים לידע בהיסטוריה אלא לציון ובכך מתרחקים מהמקצוע.

מסכימים?לא מסכימים?

לצערי רוב התלמידים לא שואפים לידע בכלל אלא רק לידע שיתרום לקידומם המקצועי ולפרנסתם בעתיד. קראתי את הרעיון עם שר החינוך לטעמי הוא אדם נפלא ונאור אבל מנותק מהמציאות. כל עוד יש בחינת בגרות בהיסטוריה זה מאלץ את התלמידים לרכוש ידע כללי חיוני ביותר לתיפקודם בחברה בעתיד -אפילו בעל כורחם. ברגע שהבגרות לא תחייב - נצמיח דור של בורים, שכן רוב התלמידים לא יבחרו ללמוד היסטוריה מתוך אהבת מקצוע שלטעמם  נחשב ל"לא מועיל".

שר החינוך שי פירון,נתן ריאיון לעיתון מעריב ואמר בין היתר כי הבגרות בהיסטוריה הורסת למדעי הרוח במוסדות ההשכלה הגבוה.הוא טוען שהתלמידים לא שואפים לידע בהיסטוריה אלא לציון ובכך מתרחקים מהמקצוע.

מסכימים?לא מסכימים?

לצערי רוב התלמידים לא שואפים לידע בכלל אלא רק לידע שיתרום לקידומם המקצועי ולפרנסתם בעתיד. קראתי את הרעיון עם שר החינוך לטעמי הוא אדם נפלא ונאור אבל מנותק מהמציאות. כל עוד יש בחינת בגרות בהיסטוריה זה מאלץ את התלמידים לרכוש ידע כללי חיוני ביותר לתיפקודם בחברה בעתיד -אפילו בעל כורחם. ברגע שהבגרות לא תחייב - נצמיח דור של בורים, שכן רוב התלמידים לא יבחרו ללמוד היסטוריה מתוך אהבת מקצוע שלטעמם  נחשב ל"לא מועיל".


לא נצמיח דור של בורים אדון חיים.

אלא יהיו אנשים מסויימים שכל אחד מומחה במקצועו,  ומי שרוצה השכלה כללית, לשעות הפנאי שירכוש באופן עצמאי.

לדוגמא, אני לא נחשפתי, לא למדתי מוסיקה,  והנה 20 שנה שאני לומד מוסיקה מגוונת, ובעיקר אנדלוסית, כך הילדים שלי, הבן שלי מגיל 3 פעמיים בשבוע במשך 7 שנים למד כינור,  לאחר שנמאס לו, עבר לאורגנית, וכעת דופק לי את המוח עם גיטרה חשמלית.

כך לגבי ציור, כך גם לספרות היסטוריה ושאר מקצועות, למה לאנוס את האזרחים ללמוד מה שהם לא אוהבים, לא נקשרים,

למה חשוב לך שכולם ידעו היסטוריה ??.

אם אתה לא מבין זאת וזקוק להסבר אז באמת מצבך חמור. אפנה את השאלה אליך: למה בכלל צריך ללמוד בבית ספר? מספיק ללמוד קרוא וכתוב וקצת חשבון ואז כל אחד יתמקצע? הרי רוב בני האדם לא אוהבים את רוב מקצועות הלימוד אז למה שיסבלו?

אני אשאל אותך שאלה אחרת חיים,

מי קבע שהיסטוריה יותר חשובה מלימוד פסיכולוגיה, פילוסופיה, סוציולוגיה או כימיה??

שהרי היסטוריה היא במסגרת בגרויות החובה ויתר התחומים (והרבה אחרים) לא...

אז התשובה היא לכאורה פשוטה:מי קבע?משרד החינוך...

כן...אבל מדוע?מדוע זה יותר חשוב מהתחומים האחרים??והאם בהכרח זה כך?

 

אם אין ידע, אין דעה.

דמוקרטיה היא לא רק חופש, דמוקרטיה היא גם אחריות רבה יותר על האזרח הרוצה בחופש.

החופש איננו מובן מאליו, אחוזים מעטים מהאנושות בעולם זוכים לו באמת,

וקל מאד לאבד אותו, (גם זאת לומדים מההסטוריה הלא רחוקה).

 

אזרח חסר ידע וחסר דעת הוא קורבן קל של סיסמאות, מניפולציות, וכריזמטיות.

אין לו את הכלים לזהות את גונבי דעתו, את אלו המשקרים אותו.

אזרחים רבים מדי מהסוג הזה גוררים את החברה כולה לסכנה גדולה מאד,

כי בדמוקרטיה יש קול שווה לטיפש ולחכם, ויקרה שהטיפשים יקבעו מי יהיו המנהיגים.

.

 



----------



הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל, כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם; וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא-עָם, בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם.


אם אתה לא מבין זאת וזקוק להסבר אז באמת מצבך חמור. אפנה את השאלה אליך: למה בכלל צריך ללמוד בבית ספר? מספיק ללמוד קרוא וכתוב וקצת חשבון ואז כל אחד יתמקצע? הרי רוב בני האדם לא אוהבים את רוב מקצועות הלימוד אז למה שיסבלו?


חיים אולי מצבך חמור, יען כי אוחז אתה בקרנות המזבח, כדי להנשים את המת.

אם משהו צריך היסטוריה, אז יכנס לאינטרנט, יפגוש איש כמוך, ישאל יתעניין ויבוא על סיפוקו.

אם משהו יצטרך מתימטיקה, שיקנה מחשבון ב 100 ש"ח, כל פעולה שירצה יוכל לבצע.

אם אתה שואל את דעתי, אז באמת לא צריך בתי ספר, כי הם עוסקים באילוף ,בהלעטה והשחתת החשיבה, בקיבוע מושגים, בשטיפת מוח, בית ספר דהיום אין לו מקום בחברה המודרנית.

אז מה כן ???

מגיל הילדות, עד גיל הבגרות, יש ללמוד שפות, חשבון, מוסיקה, חקלאות, עבודות יד שונות (מסגרות, נגרות, רקמה, בישול...)

היסטוריה של העם היהודי, תנ"ך, משניות, ספרות יהודית, וכ"ו.

מגיל בגרות עד לגיוס לצה"ל, יש לאפשר בחירת מגמות לימוד, מי שיבחר היסטוריה, יבחן בהיסטוריה.

מי שיבחר חשמל, יבחן בחשמל, וכן הלאה.

באקדמיה, מבחני הכניסה יהיו בקורלציה למקצוע הנלמד.

כלומר, מי שרוצה ללמוד אלקטרוניקה, חייב שיהיו לו המקצועות פיסיקה, מתימטיקה, כימיה, אנגלית טכנית.

מי שרוצה מקצוע היסטוריה, חייב שיהיו לו המקצועות הרלונטים, כגון, ארכיאולוגיה, ידע בהיסטוריה היהודית וכ"ו.

כיום אונסים את התלמידים ללמוד מקצועות אויר, שלא תורמים דבר.  

אני מקבל את דברי  מוסאייף במלאם.

 

ולגבי היסטוריה- ההסטוריה היא הבסיס של מה שקרוי "ידע כללי" ולהבדיל מהאחרים אין כמעט תחום שהיא אינה משיקה לו: לא ניתן להבין שום תחום בתרבות האנושית בכלל ובחברה בפרט בלי ידיעת ההיסטוריה ולדעתי היסטוריה היא המקצוע החשוב ביותר לחיים.

אני מקבל את דברי  מוסאייף במלאם.

 

ולגבי היסטוריה- ההסטוריה היא הבסיס של מה שקרוי "ידע כללי" ולהבדיל מהאחרים אין כמעט תחום שהיא אינה משיקה לו: לא ניתן להבין שום תחום בתרבות האנושית בכלל ובחברה בפרט בלי ידיעת ההיסטוריה ולדעתי היסטוריה היא המקצוע החשוב ביותר לחיים.


האם אתה מקבל את דבריו בציניות ???

אם היית במקצוע אחר, נאמר ספרות, גם אז היית אומר שזה המקצוע החשוב ביותר לחיים ???

מי שלומד היסטוריה, ולא עוסק בזאת, זה לא תורם לו דבר.

אני כמעט ולא זוכר דבר מכל אשר הלעיטו אותי, לפני מבחן הבגרות,  כי באמת לא מעניינת אותי המהפכה הצרפתית, ואחנתון, וחמורבי, ועוד כמה סיפורים.

את ההיסטוריה היהודית, למדתי באופן עצמאי מקורח המציאות, מרכילויות, עיתונות, אקטואליה, כל הזמן דשים במה שהיה.

למה חשוב לי לנתח אירועיים היסטוריים, מה אני יועץ לראש הממשלה ???

בלי שום קשר לעיסוק שלי אין מקצוע בבית הספר שמשיק לכל כך הרבה (או למעשה לכל!) המקצועות. אתה לא יכול להבין פוליטיקה, ספרות, קולנוע, אמנות לסוגיה השונים, כלכלה, וכמעט כל דיסציפלינה בלי ידע היסטורי.

 

אי אפשר בבית הספר ללמד הכל אבל  יש מינימום מסויים שנלמד במשך שנים המקנה איזה ידע בסיסי . הבורות שלך אינה יכולה להיות קריטריון . אבל אתה כנראה מניח לאחרים לדוש בנושאים ואתה סבור שהידע השטחי מ"כורח הנסיבות" הוא ידע שיערב לך ותישאר בחוסר הידע שלך.

 

אני מקווה רק לטובתך כאב שאינך מטיף לתלמידך או לילדיך את חוסר הנחיצות בדעת לכשעצמה. "נחיצות" היא קריטריון משני. אפשר להסתדר בחיים בלי אמנות, שירה, פיסול, קולנוע תיאטרון ידע על העולם כו'. הכלבה שלי עושה את זה נהדר...

שר החינוך שי פירון,נתן ריאיון לעיתון מעריב ואמר בין היתר כי הבגרות בהיסטוריה הורסת למדעי הרוח במוסדות ההשכלה הגבוה.הוא טוען שהתלמידים לא שואפים לידע בהיסטוריה אלא לציון ובכך מתרחקים מהמקצוע.

מסכימים?לא מסכימים?


התלמידים  המפונקים של היום,אם זה היה בידם,הם היו מבטלים את כל  המקצועות.לפי דעתי,השיטה המנצחת היא זו שהצליחה עד לפני עשור ויותר והיא צריכה להמשיך באותה המתכונת שהייתה.שיטה מנצחת שבזכותה ישראל הגיעה להישגים לא מחליפים בגלל  גחמות של תלמידים ושל שר חינוך שבא לקראתם.

 שמאלנות היא מחלת נפש חשוכת מרפא emo_02.png.

בלי שום קשר לעיסוק שלי אין מקצוע בבית הספר שמשיק לכל כך הרבה (או למעשה לכל!) המקצועות. אתה לא יכול להבין פוליטיקה, ספרות, קולנוע, אמנות לסוגיה השונים, כלכלה, וכמעט כל דיסציפלינה בלי ידע היסטורי.

 

אי אפשר בבית הספר ללמד הכל אבל  יש מינימום מסויים שנלמד במשך שנים המקנה איזה ידע בסיסי . הבורות שלך אינה יכולה להיות קריטריון . אבל אתה כנראה מניח לאחרים לדוש בנושאים ואתה סבור שהידע השטחי מ"כורח הנסיבות" הוא ידע שיערב לך ותישאר בחוסר הידע שלך.

 

אני מקווה רק לטובתך כאב שאינך מטיף לתלמידך או לילדיך את חוסר הנחיצות בדעת לכשעצמה. "נחיצות" היא קריטריון משני. אפשר להסתדר בחיים בלי אמנות, שירה, פיסול, קולנוע תיאטרון ידע על העולם כו'. הכלבה שלי עושה את זה נהדר...

חיים שבוע טוב.

אני מטיף שכדאי ללמוד כל דבר, ולו רק בשביל ההשכלה הכללית, אבל לא בבית ספר, באונס, בפיטום בהלעטה, בחובה לעבור מבחן בגרות, הנה הויכוח שלי עימך גרם לי לקרוא מאמרים היסטריים,  למרות שאני לא בדיוק חובב היסטוריה.

אז ההבדל בנינו, שאני דורש מתוך בחירה, ואתה דורש כפייה, וזה סותר את האימרא התלמודית, חנוך לנער ע"פ דרכו, גם בערוב ימיו לא יסור ממנה.

אין חינוך ללא מימד של כפיה. הרי אתה לא מאפשר לילדיך את הבחירה אם ללכת או לא ללכת לבית ספר ולעשות בבית מה שעולה על רוחם ללא הכוונה. אצלך כאדם דתי אני מניח שזה אפילו עוצמתי יותר - הרי אתה לא נותן לילדיך בחירה איזה מצוה לקיים ואיזה לא...

 

כמי שמצוי במערכת החינוך אתה הרי מודע לכך שאם תתן לכל נער ללמוד "על פי דרכו" ורק על פי בחירתו הוא יבחר לרוב על פי דרכו שלא ללמוד.

לא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד, דברי חז"ל.

תתפלא לשמוע, שע"פ רוב איני כופה על ילדיי ללכת ללמוד,

עשרות פעמים הבן שלי בגיל 11 קם בבוקר ביום שישי, ואומר לי, לא בא לי היום ללכת לבית הספר,

אני מבקש ממנו תן לי תוכנית מה אתה מתכוון לעשות בבית, ואם זה יהיה משכנע אתה נשאר, לאחר דין ודברים אני נותן לו להישאר.

זאת ועוד, הבת שלי, למדה בבית ספר מצויין, אלא שבכיתה י"ב החליטו לצמצם את השעות לבגרות 5 יחידות באנגלית ומתימטיקה, לטובת לימודי קודש, בטענה שאין צורך ברמה כזו עבור בנות.

התעקשתי שיתנו את השעות, נוצר עימות,  איימתי שאוציא אותה משם, אמרו לי שאף בית ספר לא יקבל אותה, לקחתי הסתובבתי בהרבה בתי ספר, בסוף מצאתי בי ספר ברמה מאד נמוכה של בנות שנשרו מכל המקומות,  החתימו אותי שהם לא מתחייבים לבגרויות שלה, חתמתי, שמתי על השולחן שכר לימוד במזומן, זה שיכנע אותם, כי אף אחת מהבנות שם לא משלמת שכר לימוד.

הבת שלי עשתה 8 מקצועות בגרות חורף ברמה של 5 יחידות, 8 מקצועות בגרות קיץ 5 יחידות, עברה את כולם בממוצע 95 קיבלה מילגת מצטיינים ללימודים אקדמיים..... זאת כבר סיפרתי בעבר.

כנ"ל הבן שלי, היו זורקים אותו מבית ספר כל שני וחמישי,  בכיתה י"ב העברתי אותו למכללה שהקמתי בחשמל, התחיל שם י"ג המשיך הנדסאים, סיים בהצטיינות, וכעת הצבא נותן לו להמשיך למהנדס על חשבון הצבא.

כך אני נוהג עם תלמידיי, לא רושם נוכחות, ומצב ההעדרויות אצלי הוא מהנמוכים ביותר,  כולם באים בהתלהבות, בכל מצב, עושים הכל לא להפסיד את השיעורים שלי.

מעולם לא התקשרתי להורה של תלמיד, תמיד סגרנו חשבון בנינו,  ואני נחשב לאחד המורים הנערצים, קיבלתי מורה מצטיין ארצי.

לא חלילה שאני רוצה להתגאות, אלא אני מציג דרך חינוך שונה, מתאימה לרוח חז"ל, ולרוח התקופה, ולסוג התלמידים דהיום.

עבור לעמוד
,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
היסטוריה
בחר
בחר