היום בערוץ 10 בטלויזיה ישודר פרק ראשון של "השד הדתי",סדרה...

של אמנון לוי, סדרה בת 4 פרקים, נו, על "השד העדתי", בעיית העדתיות והעדות בישראל, ואני מניחה שזה ברובו יסוב על זה שלא כל העדות אותו דבר, לא כולן מצליחות (לכן גם לא מיוצגות) באותה מידה, וזה עצוב.

 

על הסידרה שמעתי ב'פרומואים' ברדיו, והיום אמנון לוי גם התראיין ברשת ב'.

 

אמנון לוי עיתונאי מצויין (גם אם אני זוכרת שמני מוסאייף כתב עליו משהו לא טוב כאן), וראיתי תכניות וסדרות טובות שלו.

 

הסידרה "השד העדתי" בודאי תהיה מסקרנת ומעניינת, והנושא ראוי\חשוב - אבל אני בכוונה לא אצפה בה, בכלל...

 

כי תמיד מתארים בעיות - ומפספסים את הפתרונות.

 

ואני אזכיר עכשיו שוב, דבר שכתבתי כאן כמה פעמים : אחת הסיבות, החשובות המרכזיות והמשפיעות במיוחד לפיגור של עדות מסויימות -  זה הקשר החזק והמופרז אצלם למסורת,  למסורות העבר, ובכלל זה לדת.

 

אי אפשר להצליח בהליכה קדי מה לדברים חדשים, לעתיד חדש ושונה,  והעתיד הוא תמיד שונה - אי אפשר להצליח בזה, אם נקשרים בקשר חזק מדי ומופרז לעבר, ומקדישים ומשקיעים בקשר הזה מחשבה אנרגיה משאבים וזמן.

 

אני יכולה לפרט (לחפור), אבל אני אחסוך את זה מכם, אבל זהו בהגדרה כללית וקצרה. ומי שיצפה ב 4 פרקי הסדרה, אני אודה לא אם בסיום הסדרה יעדכן אותי אם הרעיון הזה עלה בה, או שלא. ואני משערת שהוא לא יעלה, למרות שלדעתי הוא בלב העניין.

של אמנון לוי, סדרה בת 4 פרקים, נו, על "השד העדתי", בעיית העדתיות והעדות בישראל, ואני מניחה שזה ברובו יסוב על זה שלא כל העדות אותו דבר, לא כולן מצליחות (לכן גם לא מיוצגות) באותה מידה, וזה עצוב.

 

על הסידרה שמעתי ב'פרומואים' ברדיו, והיום אמנון לוי גם התראיין ברשת ב'.

 

אמנון לוי עיתונאי מצויין (גם אם אני זוכרת שמני מוסאייף כתב עליו משהו לא טוב כאן), וראיתי תכניות וסדרות טובות שלו.

 

הסידרה "השד העדתי" בודאי תהיה מסקרנת ומעניינת, והנושא ראוי\חשוב - אבל אני בכוונה לא אצפה בה, בכלל...

 

כי תמיד מתארים בעיות - ומפספסים את הפתרונות.

 

ואני אזכיר עכשיו שוב, דבר שכתבתי כאן כמה פעמים : אחת הסיבות, החשובות המרכזיות והמשפיעות במיוחד לפיגור של עדות מסויימות -  זה הקשר החזק והמופרז אצלם למסורת,  למסורות העבר, ובכלל זה לדת.

 

אי אפשר להצליח בהליכה קדי מה לדברים חדשים, לעתיד חדש ושונה,  והעתיד הוא תמיד שונה - אי אפשר להצליח בזה, אם נקשרים בקשר חזק מדי ומופרז לעבר, ומקדישים ומשקיעים בקשר הזה מחשבה אנרגיה משאבים וזמן.

 

אני יכולה לפרט (לחפור), אבל אני אחסוך את זה מכם, אבל זהו בהגדרה כללית וקצרה. ומי שיצפה ב 4 פרקי הסדרה, אני אודה לא אם בסיום הסדרה יעדכן אותי אם הרעיון הזה עלה בה, או שלא. ואני משערת שהוא לא יעלה, למרות שלדעתי הוא בלב העניין.

סליחה, שם הסדרה "השד העדתי", ולא כפי שכתבתי בטעות בכותרת, השד הדתי. אין דבר כזה שד דתי.

 

סליחה, מתנצלת על הטעות.

של אמנון לוי, סדרה בת 4 פרקים, נו, על "השד העדתי", בעיית העדתיות והעדות בישראל, ואני מניחה שזה ברובו יסוב על זה שלא כל העדות אותו דבר, לא כולן מצליחות (לכן גם לא מיוצגות) באותה מידה, וזה עצוב.

 

על הסידרה שמעתי ב'פרומואים' ברדיו, והיום אמנון לוי גם התראיין ברשת ב'.

 

אמנון לוי עיתונאי מצויין (גם אם אני זוכרת שמני מוסאייף כתב עליו משהו לא טוב כאן), וראיתי תכניות וסדרות טובות שלו.

 

הסידרה "השד העדתי" בודאי תהיה מסקרנת ומעניינת, והנושא ראוי\חשוב - אבל אני בכוונה לא אצפה בה, בכלל...

 

כי תמיד מתארים בעיות - ומפספסים את הפתרונות.

 

ואני אזכיר עכשיו שוב, דבר שכתבתי כאן כמה פעמים : אחת הסיבות, החשובות המרכזיות והמשפיעות במיוחד לפיגור של עדות מסויימות -  זה הקשר החזק והמופרז אצלם למסורת,  למסורות העבר, ובכלל זה לדת.

 

אי אפשר להצליח בהליכה קדי מה לדברים חדשים, לעתיד חדש ושונה,  והעתיד הוא תמיד שונה - אי אפשר להצליח בזה, אם נקשרים בקשר חזק מדי ומופרז לעבר, ומקדישים ומשקיעים בקשר הזה מחשבה אנרגיה משאבים וזמן.

 

אני יכולה לפרט (לחפור), אבל אני אחסוך את זה מכם, אבל זהו בהגדרה כללית וקצרה. ומי שיצפה ב 4 פרקי הסדרה, אני אודה לא אם בסיום הסדרה יעדכן אותי אם הרעיון הזה עלה בה, או שלא. ואני משערת שהוא לא יעלה, למרות שלדעתי הוא בלב העניין.

סליחה, שם הסדרה "השד העדתי", ולא כפי שכתבתי בטעות בכותרת, השד הדתי. אין דבר כזה שד דתי.

 

סליחה, מתנצלת על הטעות.

פליטת פה, מעידה על התת מודע.

כל הזמן חולמת על דתיים, לא יכול לצאת לך משהו אחר...

יש דבר כזה "שד דתי".תזהרו ממנו.חוץ מזה אם המזרחיים היהודים סובלים מאפלייה מה יגידו הערבים.מדינה דמוקרטית עאלק.

לתחושות הקיפוח של המזרחיים יש סיבות הסטוריות.עוד מקום המדינה.

של אמנון לוי, סדרה בת 4 פרקים, נו, על "השד העדתי", בעיית העדתיות והעדות בישראל, ואני מניחה שזה ברובו יסוב על זה שלא כל העדות אותו דבר, לא כולן מצליחות (לכן גם לא מיוצגות) באותה מידה, וזה עצוב.

 

על הסידרה שמעתי ב'פרומואים' ברדיו, והיום אמנון לוי גם התראיין ברשת ב'.

 

אמנון לוי עיתונאי מצויין (גם אם אני זוכרת שמני מוסאייף כתב עליו משהו לא טוב כאן), וראיתי תכניות וסדרות טובות שלו.

 

הסידרה "השד העדתי" בודאי תהיה מסקרנת ומעניינת, והנושא ראוי\חשוב - אבל אני בכוונה לא אצפה בה, בכלל...

 

כי תמיד מתארים בעיות - ומפספסים את הפתרונות.

 

ואני אזכיר עכשיו שוב, דבר שכתבתי כאן כמה פעמים : אחת הסיבות, החשובות המרכזיות והמשפיעות במיוחד לפיגור של עדות מסויימות -  זה הקשר החזק והמופרז אצלם למסורת,  למסורות העבר, ובכלל זה לדת.

 

אי אפשר להצליח בהליכה קדי מה לדברים חדשים, לעתיד חדש ושונה,  והעתיד הוא תמיד שונה - אי אפשר להצליח בזה, אם נקשרים בקשר חזק מדי ומופרז לעבר, ומקדישים ומשקיעים בקשר הזה מחשבה אנרגיה משאבים וזמן.

 

אני יכולה לפרט (לחפור), אבל אני אחסוך את זה מכם, אבל זהו בהגדרה כללית וקצרה. ומי שיצפה ב 4 פרקי הסדרה, אני אודה לא אם בסיום הסדרה יעדכן אותי אם הרעיון הזה עלה בה, או שלא. ואני משערת שהוא לא יעלה, למרות שלדעתי הוא בלב העניין.

ברור שהשד דתי, בגלל זה  חובשים עליו חזייה emo_33.png .

 שמאלנות היא מחלת נפש חשוכת מרפא emo_02.png.

לפני כמה דקות סיימתי לראות את הפרק בנענע 10 (בחמישי בערב הייתי עסוק בדברים חשובים יותר).

לא יודע...

נולדתי לשני הורים מזרחים, מצד אחד דור שני ומצד שני דור שלישי.

אבי ז"ל התנדב לצבא הוד מלכותו כמעט מיד עם פרוץ המלחמה ולא המתין להקמת הבריגדה היהודית.

רוב שנותי חייתי בין אשכנזים, אולי לא היו קיפוח או הפליה, אבל היה שוני.

כשהשתחררתי מהסדיר - הייתי תומך נלהב ב"פנתרים" גם אם לא נטלתי חלק בפעילות שלהם. בבחירות להסתדרות (פעם זה נחשב כמעט כמו הבחירות לכנסת ואולי יותר...) הצבעתי לפנתרים.

אבללללללללללללל - בין הבחירות להסתרות לבין הבחירות לכנסת פרצה מלחמת יוה"כ שגרמה לי לטלטלה עזה והביאה אותי אל הקצה הימני של המפה.

אז אולי זה לא החזיר את השד העדתי שבי לבקבוק - אבל לפחות אני למדתי לדעת שיש שדים גדולים יותר ומסוכנים יותר.

אז אני ממתין בקוצר רוח לפרק הבא המספר על נישואי התעררובת ולו מהסיבה הפשוטה שאני נשוי לאשכניה.... emo_01.png

נודניק - זה אחד שכאשר שואלים אותו לשלומו - הוא באמת עונה.... emo_01.png

לפני כמה דקות סיימתי לראות את הפרק בנענע 10 (בחמישי בערב הייתי עסוק בדברים חשובים יותר).

לא יודע...

נולדתי לשני הורים מזרחים, מצד אחד דור שני ומצד שני דור שלישי.

אבי ז"ל התנדב לצבא הוד מלכותו כמעט מיד עם פרוץ המלחמה ולא המתין להקמת הבריגדה היהודית.

רוב שנותי חייתי בין אשכנזים, אולי לא היו קיפוח או הפליה, אבל היה שוני.

כשהשתחררתי מהסדיר - הייתי תומך נלהב ב"פנתרים" גם אם לא נטלתי חלק בפעילות שלהם. בבחירות להסתדרות (פעם זה נחשב כמעט כמו הבחירות לכנסת ואולי יותר...) הצבעתי לפנתרים.

אבללללללללללללל - בין הבחירות להסתרות לבין הבחירות לכנסת פרצה מלחמת יוה"כ שגרמה לי לטלטלה עזה והביאה אותי אל הקצה הימני של המפה.

אז אולי זה לא החזיר את השד העדתי שבי לבקבוק - אבל לפחות אני למדתי לדעת שיש שדים גדולים יותר ומסוכנים יותר.

אז אני ממתין בקוצר רוח לפרק הבא המספר על נישואי התעררובת ולו מהסיבה הפשוטה שאני נשוי לאשכניה.... emo_01.png

לפי דעתי בפרק הזה - "ההר הוליד עכבר" לאור הציפיות שהיו מהפרומו שניתן היה להבין ממנו  שאמנון לוי הולך להביא לנו תגליות מרעישות על אפליית המזרחיים.

 שמאלנות היא מחלת נפש חשוכת מרפא emo_02.png.

גם אני מצפה לפרק הבא ולטענתי אמנון לוי (כמו כל לוחמי הקיפוח) לא שמים לב לסתירה מהותית הקיימת בדבריהם.

היסטורית אפשר כמובן לטעון שהיה קיפוח והתנשאות וכו' וכו' אבל מה שמציק לי הם הנתונים הנוכחיים שעל פיהם בעצם לא חל שינוי מאז שנות החמישים והחלוקה המעמדית שהייתה נהוגה אז קיימת עד היום. והשאלה המציקה היא למה? הרי קשה לדבר היום על ממסד מפא"י אשכנזי המפלה במכוון מזרחיים ודוחק אותם תמורת אנשי שלומו. בעידן שהליכוד ה"מזרחי" שולט עשרות שנים במדינה והמוסיקה המזרחית שולטת שליטה מוחלטת ברדיו בקיסריה ובחתונות - קייצת מציאות לגמרי שונה.

 

הפרק הראשון עונה בעצם על השאלה ובו בזמן מתכחש לה. פרופ' שנהב ואמנון לוי הם דוגמא מובהקת למזרחיים מצליחנים. הם טענו כי הצלחתם היא תוצאה של מה שהם מכנים "השתכנזות". אמנון לוי הביא כדוגמא ילדי פריפריה עם דימוי עצמי נמוך שרואים ב"אשכנזים" יצורים "עליונים" שטובים מהם . אמנון לוי טען כי הצלחתו היא בין היתר כי הוא גדל בשכונה מעורבת ובכך יכול היה להשתלב ולחקות את האשכנזים ולטשטש את רגשי הנחיתות מולם.

 

הסתירה היא בכך שהם רואים בהשתכנזות ערך שלילי של בגידה במסורת שלהם ובמשפחה ולא מבינים כי הבגידה היא עצמה הסיבה להצלחתם והדבקות בערכים הישנים היא הגורם המרכזי לפער. הרי אמנון לוי עצמו משבח את אמו שטענה להשתלבות חיצונית בחברה ולשמירה על ערכים רק בבית וחוזר שוב ושוב על המשפט שלה בערבית . הוא מביא את אביו שלא הבין למה הוא מעדיף ללמוד היסטוריה ולא למכור מסמרים בחנות . הוא מבכה על אובדן הקשר עם משפחתו ובעצם טוען כי דווקא הניתוק גרם להצלחתו ובכך הוא מביא את הפיתרון -ובו בזמן מתכחש לו.

 

סוד ההצלחה האשכנזית היא בדיוק מה שהמזרחיים מסרבים לעשות ומשמרים - הניתוק! רוב האשכנזים שהגיעו לארץ בחרו לנתק את העבר שלהם: את שפתם , מורשתם התרבותית  מנהגיהם מן הגולה . אין שפה שנרדפה פה בארץ כמו היידיש . המטרה הייתה להשתלב בתרבות עברית חדשה ווליצור כאן תרבות כזו לקדש את המודרניזציה שמשמעותה בין היתר: מיעוט בהולדת ילדים והשקעה מקסימלית בחינוך . הורי אינם משכילים והם באו ממשפחות מסורתיות מרובות  ילדים (קראו לזה פעם "ברוכות" עאלק..) . הם לא שמרו את תרבות מוצאת התנכרו לה כמעט לחלוטין הולידו שני ילדים והשקיעו אך ורק בחינוכם.  ה"שיכנוז" הוא בפועל התמערבות ואימוץ ערכים מערביים תוך התנתקות מהמסורת

 

הנושא ש"זרקו אותם לפריפריה" אינו מהווה שום הצדקה. האם לא קמו קיבוצים ומושבים בפריפריה? האם האפשרויות התרבותיות במקומות כאלה הם ם שונים מעיירות הפיתוח? אני בטוח שאילו הייתי גדל בירוחם בהתחשב עם סדר העדיפויות של הורי לא הייתי יוצא שונה ממה שאני כיום.

חיים, הארת את עיניי. מעולם לא חשבתי על הנקודה הזאת בצורה כה בהירה !

ואכן, אבי ז"ל עלה לישראל בגיל 12 וכל מעיינו היה להשתלב בחברה הישראלית ולהיות צבר. הוא למד עברית בצורה אנטנסיבית וקרא את התנ"כ בשקיקה בכדי לדעת עברית על בוריה. הוא הצליח להפטר לחלוטין מהמבטא הזר.

הוא מאוד רצה להיות "צבר" ולשם כך החל בקריירה ארוכה של קצין קרבי. לדעתו הדרך להשתלבות בחברה הישראלית היתה דרך הצבא. ואכן הוא נעשה קצין בכיר בצבא.

הוא מעולם, אבל מעולם, לא התרפק על העבר באירופה. נהפוך הוא. הוא מחק הכל.

סבי וסבתי, הוריו של אבי, הגיעו בחוסר כל לישראל. הם גרו באוהל בתחילה ולאט לאט התקדמו. בכוחות עצמם וללא עזרה מהמדינה. הם מעולם לא הביטו לאחור בגעגועים.

למען ההגינות עליי לציין שיהודי אירופה לא התגעגעו, כי לא היה למה להתגעגע. החרבן שעבר עליהם גרם להם לרצות לזנוח את אירופה מאחוריהם.

ייתכן שיוצאי מדינות ערב, שלא חוו שואה וחרבן, התגעגעו לעולם שהיה טוב יותר ממה שהם פגשו בישראל הצעירה. אפשר להבינם.

(מה שאי אפשר להבין זה למה בדיוק יוצאי מדינות ערב מתגעגעים עכשיו. איזה אדם שפוי יכול להשוות את החיים בישראל לחיים במדינה ערבית כלשהי ?).

אַל תַּעַן כְּסִיל כְּאִוַּלְתּוֹ, פֶּן תִּשְׁוֶה לּוֹ גַם אָתָּה

גם אני מצפה לפרק הבא ולטענתי אמנון לוי (כמו כל לוחמי הקיפוח) לא שמים לב לסתירה מהותית הקיימת בדבריהם.

היסטורית אפשר כמובן לטעון שהיה קיפוח והתנשאות וכו' וכו' אבל מה שמציק לי הם הנתונים הנוכחיים שעל פיהם בעצם לא חל שינוי מאז שנות החמישים והחלוקה המעמדית שהייתה נהוגה אז קיימת עד היום. והשאלה המציקה היא למה? הרי קשה לדבר היום על ממסד מפא"י אשכנזי המפלה במכוון מזרחיים ודוחק אותם תמורת אנשי שלומו. בעידן שהליכוד ה"מזרחי" שולט עשרות שנים במדינה והמוסיקה המזרחית שולטת שליטה מוחלטת ברדיו בקיסריה ובחתונות - קייצת מציאות לגמרי שונה.

 

הפרק הראשון עונה בעצם על השאלה ובו בזמן מתכחש לה. פרופ' שנהב ואמנון לוי הם דוגמא מובהקת למזרחיים מצליחנים. הם טענו כי הצלחתם היא תוצאה של מה שהם מכנים "השתכנזות". אמנון לוי הביא כדוגמא ילדי פריפריה עם דימוי עצמי נמוך שרואים ב"אשכנזים" יצורים "עליונים" שטובים מהם . אמנון לוי טען כי הצלחתו היא בין היתר כי הוא גדל בשכונה מעורבת ובכך יכול היה להשתלב ולחקות את האשכנזים ולטשטש את רגשי הנחיתות מולם.

 

הסתירה היא בכך שהם רואים בהשתכנזות ערך שלילי של בגידה במסורת שלהם ובמשפחה ולא מבינים כי הבגידה היא עצמה הסיבה להצלחתם והדבקות בערכים הישנים היא הגורם המרכזי לפער. הרי אמנון לוי עצמו משבח את אמו שטענה להשתלבות חיצונית בחברה ולשמירה על ערכים רק בבית וחוזר שוב ושוב על המשפט שלה בערבית . הוא מביא את אביו שלא הבין למה הוא מעדיף ללמוד היסטוריה ולא למכור מסמרים בחנות . הוא מבכה על אובדן הקשר עם משפחתו ובעצם טוען כי דווקא הניתוק גרם להצלחתו ובכך הוא מביא את הפיתרון -ובו בזמן מתכחש לו.

 

סוד ההצלחה האשכנזית היא בדיוק מה שהמזרחיים מסרבים לעשות ומשמרים - הניתוק! רוב האשכנזים שהגיעו לארץ בחרו לנתק את העבר שלהם: את שפתם , מורשתם התרבותית  מנהגיהם מן הגולה . אין שפה שנרדפה פה בארץ כמו היידיש . המטרה הייתה להשתלב בתרבות עברית חדשה ווליצור כאן תרבות כזו לקדש את המודרניזציה שמשמעותה בין היתר: מיעוט בהולדת ילדים והשקעה מקסימלית בחינוך . הורי אינם משכילים והם באו ממשפחות מסורתיות מרובות  ילדים (קראו לזה פעם "ברוכות" עאלק..) . הם לא שמרו את תרבות מוצאת התנכרו לה כמעט לחלוטין הולידו שני ילדים והשקיעו אך ורק בחינוכם.  ה"שיכנוז" הוא בפועל התמערבות ואימוץ ערכים מערביים תוך התנתקות מהמסורת

 

הנושא ש"זרקו אותם לפריפריה" אינו מהווה שום הצדקה. האם לא קמו קיבוצים ומושבים בפריפריה? האם האפשרויות התרבותיות במקומות כאלה הם ם שונים מעיירות הפיתוח? אני בטוח שאילו הייתי גדל בירוחם בהתחשב עם סדר העדיפויות של הורי לא הייתי יוצא שונה ממה שאני כיום.

לפחות בעניין "זרקו אותם לפריפריה" אתה טועה ומטעה חיים.

מתוך ההנחה שהסיפור שעל פיו לא איפשרו למזרחיים/ספרדיםלצאת אל מחוץ ל"תחום המושב" אכן נכונה - לפחות במיקרה של הקיבוצים זה היה שונה.

היו להם "אבות ואימהות" בדמות התנועות הקיבוציות, המפלגות ועוד מוסדות שדאגו להם ולמעשה - רוב הקיבוצים החליטו על מקומם באסיפת חברים דמוקרטית - כאשר הסוכנות והקק"ל הציעו להם כמה וכמה מקומות להתישב בהם.

אפשר גם להצדיע למי שמבחינה אידיאולוגית העדיפו להתיישב בגבול רצועת עזה ולא בשרון - ובכל זאת, ההחלטה הייתה בידיהם ואיש לא הוריד אותם שם בכוח ממשאיות.

נודניק - זה אחד שכאשר שואלים אותו לשלומו - הוא באמת עונה.... emo_01.png

אתה צודק שההחלטה הייתה בידם. אבל לא תמיד. כשאנשים הקימו את חומה ומגדל והתחילו להקים ישוב ללא תשתית מינמאלית בתת-תנאים קשה לדבר על "בחירה חופשית במיקום ותנאים של התיישבות. אנשים יבשו ביצות ולחמו במלריה וזה הפריע להם ולא הביא אותם לדבר על "נחיתות פריפריאלית".  גם הם בסופו של דבר הם נקלעו לאותה סיטואציה של ריחוק מכל מרכרזי  החנוך התרבות והתעשיה והצורך להתמודד עם התפתחות "פריפריאלית".

 

אין ספק שהתפיסה של "סוף העולם שמאלה" נבעה מחוסר רגישות מוחלט ונעשתה בצורה אכזרית ומקוממת. אבל צריך לזכור כי מי שעשה זאת היו אותם אנשים שעשו זאת בעבר בעצמם והבינו שכדי ליצור פיזור אוכלוסין ולישב את המדינה כולה וליצור גם פריפריה ולא לרכז עולים רק במרכז יש צורך במדיניות אכיפה.

לפני כמה דקות סיימתי לראות את הפרק בנענע 10 (בחמישי בערב הייתי עסוק בדברים חשובים יותר).

לא יודע...

נולדתי לשני הורים מזרחים, מצד אחד דור שני ומצד שני דור שלישי.

אבי ז"ל התנדב לצבא הוד מלכותו כמעט מיד עם פרוץ המלחמה ולא המתין להקמת הבריגדה היהודית.

רוב שנותי חייתי בין אשכנזים, אולי לא היו קיפוח או הפליה, אבל היה שוני.

כשהשתחררתי מהסדיר - הייתי תומך נלהב ב"פנתרים" גם אם לא נטלתי חלק בפעילות שלהם. בבחירות להסתדרות (פעם זה נחשב כמעט כמו הבחירות לכנסת ואולי יותר...) הצבעתי לפנתרים.

אבללללללללללללל - בין הבחירות להסתרות לבין הבחירות לכנסת פרצה מלחמת יוה"כ שגרמה לי לטלטלה עזה והביאה אותי אל הקצה הימני של המפה.

אז אולי זה לא החזיר את השד העדתי שבי לבקבוק - אבל לפחות אני למדתי לדעת שיש שדים גדולים יותר ומסוכנים יותר.

אז אני ממתין בקוצר רוח לפרק הבא המספר על נישואי התעררובת ולו מהסיבה הפשוטה שאני נשוי לאשכניה.... emo_01.png

אמוץ52, סליחה שאני מגיבה לך מעמדה של בורות, כי כמו שאמרתי אני לא מתכוונת לראות את הסדרה, כי אני לא מבינה למה זה אמור להתנפח ל 4 פרקים ? כשאני משערת שימחזרו וילעסו ויתבכיינו ורק את הדבר החשוב, לשים אצבע בממוקד על מסקנות מעשיות שעשויות להביא תועלת - את זה יחמיצוemo_09.png

 

אז אני רק אחזור על ה'פואנטה' אליה כיוונתי בהתחלה : אחת הסיבות, לכל הנושא הזה, זה הקשר החזק מדי למסורת אצל יוצאי עדות המזרח...

 

ו'מסורת', הכוונה למסורת ולמסורות הספציפיות שלהם...

 

אני יכולה לפרט ולחפור ולהרחיב, חבל, לא אטריח אתכם, נסו לחשוב לבד. ול'מסורת' ול 'קשר למסורת' יש 'ענפים' רבים, למשל : מסורות משפחתיות, מסורות של מערכות מנהגים, מערכות של  אמונות, ובזה אמונות ומנהגים בהקשר הדתי...

 

לכל  אלה יש אצל עדות המזרח להערכתי, לפי מה שראיתי ממש מנסיוני מאנשים שהכרתי, לכל אלה יש להם קשר עודף , מופרז, חזק מדי, וזה בא על חשבון אלמנטים אחרים המתקשרים והדרושים לקדמה ולהצלחה.

 

לדוגמא אמוץ, אני עד לרגע זה עד שסיפרת כאן לא ידעתי שאתה ממוצא מזרחי וזה גם דבר שאף פעם לא מעניין אותי, אבל מסתבר שיש דברים בגו ועובדה שעושים על הנושא סדרה של 4 פרקים - אז אולי אתה מכיר  את זה מקרוב, לדוגמא :

 

תראה אמוץ, "כבד את אביך ואת אמך..." זה דבר וציווי ודיבר חשוב מאד, אבל אני אישית, כבר לפני שנים, שמתי לב, שאצל בחורים מזרחיים רבים המסורת של ההקפדה על 'כיבוד אב' מובילה אותם לתסביכים לא פשוטים ולבעיות אישיות.  כי הרי לא תמיד אפשר באמת לכבד את האב ללא שום סייגים ,  ואם מנסים בכל זאת, כי המסורת מחייבת, מסתבכים בקונפליקטים בשקרים עצמיים ובתסביכים לא פשוטים, ומפתחים מה שנקרא בפסיכולוגיה "תוקפנות מותקת" - שזה הפניית הכעס\תוקפנות לא לכיוון מי שגרם לה, למשל האבא הנוקשה, אולי אפילו הטיפש או הפרימיטיבי, ואולי המכה, כי זה אסור, כי את האבא אמורים לכבד ללא סייג ולא משנה מה, אז הכעס והתוקפנות מופנים לכיוונים אחרים לגמרי, וזה מאד מאד מאד תוקע ומפריע בחיים.

 

טוב, זו היתה סתם דוגמא. בגדול, כמו שאמרתי, אצל עדות המזרח יד קשר מופרז למסורת, על כל ענפיה, וזה מפריע להם מאד מאד לנוע קדימה ולהתפתח, כמו שהם יכולים.

אתן לך אמוץ דוגמה של הרגשות שעוררו בי, האשכנזיה, מזרחים: במטוס בחזרה לארץ מקופנהגן, כשהתקדמתי אל מושבי, ראיתי פתאום גברשהשתיישב עושה קודם כל תנועות גסות שאצלי נראות כנסיון לקנות בעלות גסה על סביבותיו במטוס.נדחיתי. התגעלתי. הסתכלתי וראיתי שמדובר בישראלי מזרחי.

כשהגעתי למושבי נוכחתי כי אני יושבת בדיוק שם. על יד אשה שלימינה הגבר הזה.

לא דיברתי איתה. לא פניתי אליה.

כשהסתכלתי בה אח"כ ראיתי שיש לה פנים עדינים. ועדיין הרגשתי בלבי את ההסתייגות הקשה מהתנהגותו של הגבר שלצדה.מה עוד שראיתי כי הוא גם נראה שמן וגס, ויש לו פנים בעלי תוים ערביים-יהודיים בולטים. עם הבעה לא עדינה עליהם.

בכ"ז,  הלא היו לה פנים עדינים. בהמשך התחלתי לדבר איתה. הסתבר שהיא מרוקאית והגבר הוא בנזוגה ("בעלה" ). לא האמנתי שהיא מרוקאית...... הסתבר שהם גרים בקיסריה, והוא תעשיין, הם מטיילים כל הזמן בעולם, בעיקר באירופה..... בהמשך ראיתי בידו ספר חדיש על הורדוס. מיד נתפוגגה כל הסתייגותי! התחלתי לדבר איתו בחיוך על הורדוס והוא, פניו הוארו בחיוך, דיבר יפה, ואף השכיל אותי שקברו של המלך  הועבר מהרודיון למוזיאון בירושלים, דבר שלא ידעתי (קראתי רק על גילוי הקבר בהרודיון). השיחה היתה מעניינת, וגם עם האשה, הראיתי לה דברים וספרים שהבאתי מאיסלנד. היא אמנם כל הזמן דיברה רק  הנסיעות שלהם, ועל העושר שלהם, כך שבסוף עלה בדעתי שהיא מחפה על איזו הרגשת חוסר ערך בסיסית. אבל התנהגותה היתה מנומסת ונאה. כיבדתי אותם בשוקולד איסלנדי והם נענו בשמחה גלויה, כמו מזרחים: כאילו לכבד את הזולת במאכל זה הדבר שיש לעשות, זה מה שבאמת מקשר בין אנשים....עכ"פ לא היתה כבר שום הסתייגות מצדי, ובסוף הטיסה האשה אמרה לי שנהנתה מן השיחה, שהעבירה לה את זמן הטיסה בנעימים. (התנהגות אירופית אשכנזית. קיבלתי זאת באהדה).

עכשיו אולי תבין מה עמדתי כאשכנזיה כלפי מזרחים.

 


לתופף על פח - תענוג.

אתן לך אמוץ דוגמה של הרגשות שעוררו בי, האשכנזיה, מזרחים: במטוס בחזרה לארץ מקופנהגן, כשהתקדמתי אל מושבי, ראיתי פתאום גברשהשתיישב עושה קודם כל תנועות גסות שאצלי נראות כנסיון לקנות בעלות גסה על סביבותיו במטוס.נדחיתי. התגעלתי. הסתכלתי וראיתי שמדובר בישראלי מזרחי.

כשהגעתי למושבי נוכחתי כי אני יושבת בדיוק שם. על יד אשה שלימינה הגבר הזה.

לא דיברתי איתה. לא פניתי אליה.

כשהסתכלתי בה אח"כ ראיתי שיש לה פנים עדינים. ועדיין הרגשתי בלבי את ההסתייגות הקשה מהתנהגותו של הגבר שלצדה.מה עוד שראיתי כי הוא גם נראה שמן וגס, ויש לו פנים בעלי תוים ערביים-יהודיים בולטים. עם הבעה לא עדינה עליהם.

בכ"ז,  הלא היו לה פנים עדינים. בהמשך התחלתי לדבר איתה. הסתבר שהיא מרוקאית והגבר הוא בנזוגה ("בעלה" ). לא האמנתי שהיא מרוקאית...... הסתבר שהם גרים בקיסריה, והוא תעשיין, הם מטיילים כל הזמן בעולם, בעיקר באירופה..... בהמשך ראיתי בידו ספר חדיש על הורדוס. מיד נתפוגגה כל הסתייגותי! התחלתי לדבר איתו בחיוך על הורדוס והוא, פניו הוארו בחיוך, דיבר יפה, ואף השכיל אותי שקברו של המלך  הועבר מהרודיון למוזיאון בירושלים, דבר שלא ידעתי (קראתי רק על גילוי הקבר בהרודיון). השיחה היתה מעניינת, וגם עם האשה, הראיתי לה דברים וספרים שהבאתי מאיסלנד. היא אמנם כל הזמן דיברה רק  הנסיעות שלהם, ועל העושר שלהם, כך שבסוף עלה בדעתי שהיא מחפה על איזו הרגשת חוסר ערך בסיסית. אבל התנהגותה היתה מנומסת ונאה. כיבדתי אותם בשוקולד איסלנדי והם נענו בשמחה גלויה, כמו מזרחים: כאילו לכבד את הזולת במאכל זה הדבר שיש לעשות, זה מה שבאמת מקשר בין אנשים....עכ"פ לא היתה כבר שום הסתייגות מצדי, ובסוף הטיסה האשה אמרה לי שנהנתה מן השיחה, שהעבירה לה את זמן הטיסה בנעימים. (התנהגות אירופית אשכנזית. קיבלתי זאת באהדה).

עכשיו אולי תבין מה עמדתי כאשכנזיה כלפי מזרחים.

הוידוי שלך לא מעלה ולא מוריד לביאה.

רושם ראשוני שמטעה - יכול להיות באלף ואחד הקשרים ולאו דווקא אלה העדתיים.

לשם המחשה אספר לך שלפני שנים פנו אלי מועדת הקליטה של המושב שאחנוך כחקלאי ותיק (יחסית) בחור חדש שזה אך הגיע ואין לו מושג בחקלאות.

איך שראיתי את הבחור - התחלתי לחשוב על איזה תירוץ ,  איך לשגת מההסכמה שלי.

היה לו שיער ארוך קלוע לקוקו ועגיל באוזן (בימים שזה עוד לא היה נורמטיבי כמו היום) ובכלל - מראה חיצוני של איזה עבריין מועד...

אבל מיהרתי להתעשת ולהגיד לעצמי שהבחור עשה צעד רציני, החליט לפתוח בדרך חדשה בסוף העולם, השקיע לא מעט כסף וכיוון שכך - צריך לעשות כל מה שאפשר כדי שיקלט במושב ויצליח בחקלאות.

ומהר מאוד הכנסתי אותו להגדרה של: "הלוואי והיו לנו עוד עשרה כמוהו במושב..." בחור 10 - וזה בלשון המעטה.

וזה יכול להיות גם הפוך. כך שרושם ראשוני הוא רושם ראשוני וממש אין לי מושג באיזה הקשר הבאת את הוידוי הזה למה שכתבתי.

בסופו של יום - אנשים הם אנשים ואני לפחות בוחן אותם על פי מעשיהם והתנהגותם ולא על פי מוצאם ובוודאי שלא על פי מוצאם העדתי.

אולי תתפלאי - אבל כך אני נוהג גם לגבי אחינו הישמעאלים - למרות תפיסתי המדינית הנחשבת לימנית קיצונית.

ואת יודעת מה?

מה שהכי משחק אצלי בעדתיות זה הבדיחות - והעדה שאני משתייך איליה - יש עליה הכי הרבה בדיחות. זה בדוק emo_01.png.

מכירה עוד עדה שיש עליה כמות כזו של בדיחות כמו על הפרסים?

וכשאני מציין את מוצאי - אני תמיד מוסיף את המקרר השקוף שיש לי במיטבח (כדי להיות בטוח שהוא כבה כשסוגרים ת'דלת emo_02.png).

נודניק - זה אחד שכאשר שואלים אותו לשלומו - הוא באמת עונה.... emo_01.png

אתן לך אמוץ דוגמה של הרגשות שעוררו בי, האשכנזיה, מזרחים: במטוס בחזרה לארץ מקופנהגן, כשהתקדמתי אל מושבי, ראיתי פתאום גברשהשתיישב עושה קודם כל תנועות גסות שאצלי נראות כנסיון לקנות בעלות גסה על סביבותיו במטוס.נדחיתי. התגעלתי. הסתכלתי וראיתי שמדובר בישראלי מזרחי.

כשהגעתי למושבי נוכחתי כי אני יושבת בדיוק שם. על יד אשה שלימינה הגבר הזה.

לא דיברתי איתה. לא פניתי אליה.

כשהסתכלתי בה אח"כ ראיתי שיש לה פנים עדינים. ועדיין הרגשתי בלבי את ההסתייגות הקשה מהתנהגותו של הגבר שלצדה.מה עוד שראיתי כי הוא גם נראה שמן וגס, ויש לו פנים בעלי תוים ערביים-יהודיים בולטים. עם הבעה לא עדינה עליהם.

בכ"ז,  הלא היו לה פנים עדינים. בהמשך התחלתי לדבר איתה. הסתבר שהיא מרוקאית והגבר הוא בנזוגה ("בעלה" ). לא האמנתי שהיא מרוקאית...... הסתבר שהם גרים בקיסריה, והוא תעשיין, הם מטיילים כל הזמן בעולם, בעיקר באירופה..... בהמשך ראיתי בידו ספר חדיש על הורדוס. מיד נתפוגגה כל הסתייגותי! התחלתי לדבר איתו בחיוך על הורדוס והוא, פניו הוארו בחיוך, דיבר יפה, ואף השכיל אותי שקברו של המלך  הועבר מהרודיון למוזיאון בירושלים, דבר שלא ידעתי (קראתי רק על גילוי הקבר בהרודיון). השיחה היתה מעניינת, וגם עם האשה, הראיתי לה דברים וספרים שהבאתי מאיסלנד. היא אמנם כל הזמן דיברה רק  הנסיעות שלהם, ועל העושר שלהם, כך שבסוף עלה בדעתי שהיא מחפה על איזו הרגשת חוסר ערך בסיסית. אבל התנהגותה היתה מנומסת ונאה. כיבדתי אותם בשוקולד איסלנדי והם נענו בשמחה גלויה, כמו מזרחים: כאילו לכבד את הזולת במאכל זה הדבר שיש לעשות, זה מה שבאמת מקשר בין אנשים....עכ"פ לא היתה כבר שום הסתייגות מצדי, ובסוף הטיסה האשה אמרה לי שנהנתה מן השיחה, שהעבירה לה את זמן הטיסה בנעימים. (התנהגות אירופית אשכנזית. קיבלתי זאת באהדה).

עכשיו אולי תבין מה עמדתי כאשכנזיה כלפי מזרחים.

הוידוי שלך לא מעלה ולא מוריד לביאה.

רושם ראשוני שמטעה - יכול להיות באלף ואחד הקשרים ולאו דווקא אלה העדתיים.

לשם המחשה אספר לך שלפני שנים פנו אלי מועדת הקליטה של המושב שאחנוך כחקלאי ותיק (יחסית) בחור חדש שזה אך הגיע ואין לו מושג בחקלאות.

איך שראיתי את הבחור - התחלתי לחשוב על איזה תירוץ ,  איך לשגת מההסכמה שלי.

היה לו שיער ארוך קלוע לקוקו ועגיל באוזן (בימים שזה עוד לא היה נורמטיבי כמו היום) ובכלל - מראה חיצוני של איזה עבריין מועד...

אבל מיהרתי להתעשת ולהגיד לעצמי שהבחור עשה צעד רציני, החליט לפתוח בדרך חדשה בסוף העולם, השקיע לא מעט כסף וכיוון שכך - צריך לעשות כל מה שאפשר כדי שיקלט במושב ויצליח בחקלאות.

ומהר מאוד הכנסתי אותו להגדרה של: "הלוואי והיו לנו עוד עשרה כמוהו במושב..." בחור 10 - וזה בלשון המעטה.

וזה יכול להיות גם הפוך. כך שרושם ראשוני הוא רושם ראשוני וממש אין לי מושג באיזה הקשר הבאת את הוידוי הזה למה שכתבתי.

בסופו של יום - אנשים הם אנשים ואני לפחות בוחן אותם על פי מעשיהם והתנהגותם ולא על פי מוצאם ובוודאי שלא על פי מוצאם העדתי.

אולי תתפלאי - אבל כך אני נוהג גם לגבי אחינו הישמעאלים - למרות תפיסתי המדינית הנחשבת לימנית קיצונית.

ואת יודעת מה?

מה שהכי משחק אצלי בעדתיות זה הבדיחות - והעדה שאני משתייך איליה - יש עליה הכי הרבה בדיחות. זה בדוק emo_01.png.

מכירה עוד עדה שיש עליה כמות כזו של בדיחות כמו על הפרסים?

וכשאני מציין את מוצאי - אני תמיד מוסיף את המקרר השקוף שיש לי במיטבח (כדי להיות בטוח שהוא כבה כשסוגרים ת'דלת emo_02.png).

אפשר לקחת לדוגמה את  השניים האלה שהיו אמורים להיות נגידי בנק ישראל והסירו את מועמדותם.פרצופים לבנים,עבר ללא רבב ובקיצור חלומה של כל אמה פולנייה ( אפילו של אמא מזרחית ),ופתאום מתברר שיש שלדים בעברם למרות שע"פ המראה שלהם "מי היה מאמין שהם יעשו את המעשים שמחשידים אותם בהם?!".

 שמאלנות היא מחלת נפש חשוכת מרפא emo_02.png.

עבור לעמוד
, , , , ...
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
היסטוריה
בחר
בחר