איך אתם מבלים בחופשת הקיץ?

כאשר ילדי היו קטנים, זכור לי שחופשת הקיץ הייתה בבחינתי אתגר לא פשוט. איך מעבירים את החודשיים החמים הנדמים כנצח בדרך שתאפשר לכולנו ליהנות? הנוסחה אינה ברורה מאליה, איך ניתן לדאוג לכך שהילדים אכן יהנו, מבלי שההורים ירגישו סובלים ומותשים? האם אתם כבר מצאתם את נוסחת ההצלחה בנוגע לנושא זה? אנא שתפו אותנו.

ב"ה

איזה חופשה בדיוק? מאז התיכון לא הייתי בחופש הגדול.. אולי הגיע הזמן להרשם לאחד כזה רק בשביל חופשת הקיץ בסוף השנה: )

את כל-כך צודקת! מכיוון שזה לא נכפה עלינו, קורה לפעמים אנחנו שוכחים לקחת לעצמנו חופשה.

אז מה את מתכוונת לעשות בקשר לזה?

ב"ה

הפתרון לדעתי קצת יותר עמוק

אדם צריך להיות חופשי תוך כדי חייו. אחרת מה עשינו בזה. יצאנו לכמה ימים חופשה (שבינינו, בדרך כלל גם בה אנחנו סובלים מפה ומשם ואם לא בחופשה עצמה אז בדרך כלל זה קורה כשמקבלים את החשבון..) ואז כשחוזרים מהחופשה חוזרים גם להיות כבולים? צריך למצוא את הדרך לחופש כל הזמן! נראה לי שאני עובדת על זה.. זה אחד הדברים הכי חשובים לי.  אין כמו החופש

אני מסכימה איתך שמה שחשוב הוא החופש הפנימי, התחושה שאנחנו חיים חיים מלאים ומספקים ולא משועבדים להתניות של רגשות שליליים ואמונות מגבילות. מבחינה זו ה- NLP מסייע במיוחד. כאשר מאמצים את הנחות היסוד כאמונות חיים, חווים חופש אמיתי. חופש הוא ערך חשוב ללא ספק, חבל רק שלא רבים מממשים אותו בחייהם.

ב"ה

הרשי לי לומר לך שאת מסתפקת במועט! כלומר אולי יותר ממרבית האנשים את חווה חופש פנימי דרך הNLP ולאור מה שהכרת בחייך לפני זה, הNLP נראה כמאפשר חופש פנימי שלא היה לך קודם. ואני אומרת לך, אפשר לשאוף להרבה יותר. אנחנו כבני אדם רגילים להיות כל כך מוגבלים שיש דברים שעליהם אפילו לא נחלום. כלומר, יש איזו נקודה שנגיד לעצמנו, טוב, זה חלק מהחיים. לדוגמא. מוות זה חלק מהחיים. מה שיפה ביהדות זה שליהודי יש אפשרות לשלב עולם מוגבל וסופי עם חלק בלתי מוגבל ואינסופי. כיהודים אנחנו מחוייבים להאמין ב13 העיקרים של הרמב"ם ואחד מהם הוא.. תחית המתים (שתקרה בזמן הגאולה השלמה). מעט אנשים (גם שומרי תורה ומצוות) מעסיקים את מוחם בנושא זה. תחית המתים.. כן..שמעתי על זה.. אבל תעזוב אותי, תן לי קודם לגמור לשלם את המשכנתא ואחר כך נראה. זו בדרך כלל התשובה בסגנון זה או אחר (תן לי קודם לחתן את הילדים גם סוג תשובה ששומעים).

זה אספקט אחד בלבד של 'גאולה שלמה'. הבעיה בעולם הזה כמות שהוא בחיי היום יום, שגם שאנו פותרים בעיה אחת, מיד צצה אחרת במקומה. השתחררנו ממוגבלות אחת ובאו שתיים חדשות. אתן לך דוגמא מהחיים.

נגיד שאדם סובל מבעיה מסויימת ומסתבר לו שזה בגלל ענין נפשי ולכן עד היום לא הצליח לרפא את עצמו. טוב, הוא מוצא מטפל בשיטה חדשה שמשלבת רוחניות, או היבטים מהמזרח, ומתחיל טיפול. לאחר 20 טיפולים, מצבו הרפואי משתפר. אך מה בא במקום זה? בעיה חדשה. מצבו הכספי.. בינתיים נהיה בעייתי כי שילם למטפל ומה לעשות זה עלה די יקר. ככה בכל תחום. עוברים מבעיה לבעיה ממגבלה אחת ומחליפים אותה במגבלה אחרת. זה אומר שעדיין לא הגענו למימוש כל יכולת החופש שלנו. ולכן באמת הגעתי למסקנה שרק גאולה אמיתית ושלמה תאפשר לאנושות להשתחרר מכל המגבלות ולחוות את החופש המיוחל שכולם כל כך רוצים.

איך מגיעים לזה? מה הדרך? אולי אכתוב בע"ה בהמשך (אם זה מענין אותך לשמוע).

יעל

 

ב"ה

שבוע טוב

רציתי להגיד שמענין אותי להתכתב איתך ומה שאת אומרת. יש לי דברים שהייתי רוצה להגיד בנושא אבל אני מרגישה שאיני מוצאת את המילים הנכונות והמתאימות. מקוה שבע"ה בסוף המלים יבואו..

יעל

אני בטוחה שהמילים תבואנה. ממה שהתרשמתי, את מתבטאת בצורה מאוד בהירה ואינטילגנטית ומצליחה להעביר את מסרייך (גם אם אני, באופן אישי, אינני בהכרח מתחברת לכולם).

גם אני נהנית מחילופי הדברים בינינו... הבה נמשיך בכך!

ב"ה

עלית על מה שמפריע לי! כי לא מספק אותי להעביר את דברי 'בצורה אינטיליגנטית ובהירה' אלא הייתי שמחה אם אנשים כן יתחברו לדברים : )

ומאחר ואמת זה דבר אוניברסלי וכל בני האדם בנויים על אותה 'תוכנה' בסיסית, אין סיבה שאנשים לא יתחברו לזה אם זה יגע בהם. אלא אם מה שהסברת נשאר ברמת ה'בהיר והאינטיליגנטי' אבל לא באמת נכנס ללב של הבנאדם שדיברת איתו..

אינני משוכנעת כמוך ש"אמת זה דבר אוניברסלי וכל בני האדם בנויים על אותה תוכנה בסיסית..." כדברייך.

את יודעת שלהתחבר זה גם עניין של ערכים. האם כולנו חולקים אותם ערכים? לדעתי, לא בהכרח. ערכים הינם מאוד סובייקטיביים ולכן שונים מאדם לאדם. זה גם מה שעושה את השכנוע למאתגר.

ב"ה

תני לי לתת לך דוגמא. הענין המרכזי שבו אני חולקת עליך הוא המקום של הnlp בחיים והיכולת שלו (או חוסר היכולת) לפתור את כל בעיות האדם ולהקיף את כל תחומי חייו בכל המישורים. איני שוללת כלל את הכלי הזה שנקרא nlp, אבל גם איני חושבת שהוא מה שיפתור את כל הבעיות עמן האדם מתמודד בכל המישורים של חייו. בעבר ניסו לייחס כוח זה לפסיכולוגיה- אנשים תלו בה המון תקוות, להוושע ולתפתור את הבעיות הכי עמוקות שלהם, ואיני צריכה לספר לך שהיום האנושות התפכחה- והפסיכולוגיה תופשת מקום יותר טבעי בחיים ואין מייחסים לה 'כוח על' כמו בעבר. ישנם אנשים שאף התאכזבו מהטיפול הפסיכולוגי לאחר שתלו בו תקוות רבות, והיום נפוצות השיטות לאימון אישי, וכמו כן השיטה שנושאת את שם הפורום הזה. כל אחת מהשיטות הללו היא חשובה בעיני ואיני באה לזלזל בהן כלל. להיפך, הן מבורכות. החלק הבעייתי מתחיל כאשר תולים בהן תקוות שהן לא יכולות לממש, לפתור את כל מצוקות האדם והאנושות. כאן איני מסכימה איתך וזה גם הרבה עקב נסיון חיים. אדם רואה את העולם בצורה סובייקטיבית (דרך עצמו וחוויותיו ותרבותו) ולכן כל תאוריה שיציע, עמוקה ככל שתהיה, לא תוכל להקיף את כל המכלול האנושי, מה עוד שיש להוסיף לכך את הצד הרוחני שהוא גם חלק מהקיום שלנו כבני אדם. תמיד ישאר לאדם כזה איזה ''שדה חסום'' אותו הוא לא יוכל לראות.

שוב, איני מזלזלת בשיטות אלו ולהיפך אני חושבת שהן חשובות, מועילות, ולפעמים הכרחיות. זה רק המיקום שלהם ביחס לחיים שמפריע לי.

נראה לי שאינך יודעת כמה שהתורה שלנו קשורה קשר הדוק לחיים, ותורת החסידות בפרט נוגעת ברבדים שקשורים בנפש האדם. לכן לשם המחשה אצטט כאן קטע שקראתי היום משיחה של הרבי מלובביץ', משנת תש"נ. (1990). זה לא נוגע ישירות למה שאמרתי למעלה, אלא רק רציתי להביא את זה כדי להמחיש - כי דוגמא אחת שווה אלף מילים.

לנוחיות הקריאה כתבתי בסוגריים פירוש של ראשי התיבות (באותיות קטנות בכתב נטוי) מלים שאולי לא מובנות (בכתב קטן) ומדי פעם הסברתי במשפט או שניים את עיקרי הדברים בשפה שלי (בכתב קטן, בסוגריים גם).

זה חלק קטן מהשיחה - מעמוד 6.

ליקוטי שיחות, פרשת דברים, תש"נ, עמוד 6

 

 

עה"פ (=על הפסוק) "אשר אנכי מצוך היום" אמרו רז"ל (=רבותינו ז"ל) (והובא בפרש"י  (=בפירוש רש"י) על התורה) "יהיו בעיניך. . כחדשה", "בכל יום יהיו בעיניך חדשים", שענין זה מורה על שתי תנועות הפכיות:

זה שהאדם מרגיש תמיד בכל יום ויום שדברי תורה הם כחדשים, מורה על ענין התמידיות שבעבודתו, שלמעלה משינויים; וביחד עם זה, התמידיות והנצחיות שבעבודתו אינה רק בכך שהוא עובד את ה' תמיד, אלא שתמיד נרגש אצלו שד"ת (=שדברי תורה) הם כחדשים שזוהי תנועה מנוגדת לענין התמידיות, כי ע"פ טבע, ענין ישן, ובפרט ענין תמידי, א"א (=אי אפשר) להרגיש בו ענין של התחדשות.

ונמצא, שתיבת (המילה) "היום" מורה על חיבור שני הפכים ענין התמידיות והנצחיות ("קיים לעולם"), וענין ההת­חדשות.

והם הענינים ד"חמה ולבנה וכוכבים" (שכולם יחד נהי' "יום שלם"): (כ"ק הרבי מעלה כאן ענין שנגע בו קודם- חמה לבנה וכוכבים):

מעלת ה"חמה" (שמש) היא, שאור השמש אין בו שינויים, (השמש תמיד במצב קבוע ללא שינוי) דלא  (=שלא) כאור הלבנה שתמיד הוא במצב של שינויים (בחצי הראשון של החודש הולך וגדל, ובחציו השני הולך ומתמעט);

ולאידך (=ומצד שני) יש מעלה באור הלבנה, שדו­קא בגלל השינויים שבו, יש בו המעלה שבענין ההתחדשות, וכתורת הרב המ­גיד (=המגיד ממזריטש) על (הפסוק) "ועינינו מאירות כשמש וכ­ירח" [דלכאורה תמוה, כיון שמאירים "כשמש", מה מוסיף זה שמאירים גם כ"ירח" ש"היא (רק) מקבלת האור מן השמש"?] ד"בזה (אור הירח) יש לה יותר תענוג, כי השמש אין לה תענוג כי תענוג תמידי אינו תענוג, אבל הירח יש לה תענוג בהגיע לה אור".

(לסיכום- היתרון של אור השמש על אור הירח הוא הקביעות שבו, שאין בו שינוי, ואילו יתרון אור הירח על השמש הוא דווקא ההשתנות שבו,כך שיש בו חידוש תמידי).

וזהו (וזה הענין) שהיום כלול מחמה ולבנה לפי שבו מתחברות שתי המעלות, תמי­דיות החמה והתחדשות הלבנה, גם יחד.

עשיתי נאום למעלה..

הי יעל,

תודה על התייחסותך הרצינית לנושא, ועל מה שאת מלמדת אותי.

מה שאת אומרת כאן, לגבי מגבלות גישה זו או אחרת לסייע לנו בחיינו, מוסכם עלי. ה-NLP יוצא בדיוק מנקודת ההנחה שלך שכל אדם חווה את העולם בצורה סובייקטיבית. זה המודל הבסיסי שעליו נשענת הגישה, שאף מכונה "מדע החוויה הסובייקטיבית".

אינני מתיימרת להגיד ש-NLP הינו התשובה לכל מכאובי העולם, ואין לי ספק שבמקורות שונים, כולל ביהדות, טמונים הרעיונות והנחות היסוד של הגישה. מה שבעיני יפה ב-NLP, זה שהוא לוקח מכל מיני גישות כלים שעובדים, ואורז אותם באופן קל ליישום. אחרי אין ספור גישות שלמדתי, אני מוצאת שגישה זו נותנת תוצאות מיידיות ועוצמתיות, דווקא משום שהיא שואבת את מקורותיה מכל מיני מודלים, ואינה נעולה על תיאוריה מסויימת.

ב"ה

תודה על התשובה היפה. לגבי ענין הסובייקטיביות, זו נקודה חשובה. יכול להיות שה-nlp היא שיטה טובה יחסית לשאר השיטות הסובייקטיביות ויפה בעיני שבשיטה עצמה ישנה התייחסות לכך.

מה שרציתי בעצם להגיד זה שמעבר לכל הדרכים הסובייקטיביות יש משהו או מישהו אחד אובייקטיבי בעולם. אבל על זה בע"ה בלי נדר בפעם הבאה.

 

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
NLP ודמיון מודרך
בחר
בחר