שיטת התמודדות יעילה עם כפייתיות

אני סובל ממחשבות כפייתיות ומדחפים כפייתיים ומצאתי גישה התנהגותית יעילה להתמודד איתם. הדרך היא: לנסות בכוונה להתנהג שונה ממצוות הדחפים הכפייתיים: למשל, אם יש לנו דחף לחזור 5 פעמים על משפט מסויים, אז לנסות לחזור על המשפט 6 פעמים (או מספר אחר) כך שנתנהג שונה ממצוות הדחף. בנוסף, אם כבר יצא לנו לבצע דחף כפייתי מסויים אז לא חייבים לבצע אותו בצורה מושלמת. להגדיר לעצמנו מראש שגם אם נבצע את מצוות הדחף באופן מרושל זה יהיה לגיטימי. לנסות ליישם זאת כמה שיותר: אפשר בהתחלה ליישם זאת רק מדי פעם ובהמשך יותר ויותר. הדרך הזו יעילה כי היא מטפלת בשורש של הכפייתיות – שורש הכפייתיות הוא חשש בלתי רציונלי של התת-מודע שלנו שאם לא נבצע את הדחף הכפייתי יקרה לנו משהו רע בהמשך. הדרך שהצגתי מאפשרת לתת-מודע להווכח שלמרות שלא ביצענו את הדחף הכפייתי במלואו, לא קרה שום דבר רע. כשהתת-מודע נוכח בכך שוב ושוב החרדה שיקרה לנו משהו רע פוחתת וכתוצאה מכך הדחף הכפייתי פוחת. בנוסף יש עוד טיפ יעיל וחשוב בעניין הכפייתיות: כדאי לקבל את העובדה שיש לנו דחפים כפייתיים ולהכיר בעובדה שהם מפעפעים מתחת (ואף מעל) פני השטח ולא להלחץ מכך. זה המצב. לחץ מעובדת קיומם של הדחפים האלו רק יגביר את הכפייתיות. אם הדחפים הכפייתיים מציקים שוב ושוב במהלך היום אז לנסות להתמודד איתם שוב ושוב (בשיטה שמוצגת לעיל) ולהמשיך בשגרת היום ככל שניתן.

דעה שלי

מניסיון אישי זה לא יצליח, אולי לך כן אבל לא יודע עד איזה מה, באם זה מצב אקוטי של דחפים בלתי נשלטים בחזרה 5 פעמים אז לאחר שאתה תבצע את החזרה 5 פעמים אתה תעגל ל - 10 פעמים ככה שלרוב זה לא יצלח, אם תחזור 6 פעמים תרגיש שמשהו יקרה לך ופשוט תשתגע. מקווה שכולנו נהיה בריאים יותר. בברכה ברק

והדעה שלי:

קודם כל יישר כח על המקוריות! לא רק מקוריות ברעיון עצמו, אלא גם מקוריות במונחים בהם השתמשת בהציגך את הרעיון (כמו: תת מודע, התרגלות וכו') לכשקראתי את הצעתך, ההבזק הראשון שעלה לי לראש הוא שזה כן יכול לעזור אם מבצעים את זה בצורה מסודרת ומובנית ועקבית. התזה שמאחורי הרעיון נשמעת לי נכונה. הOCD הינו, בניגוד לדעות הרווחות, "הקלטות" של התת מודע והשמעתם כבתקליט שחוק. אז אם התת מודע יתורגל לשנות את השמעת התקליט השחוק באופן יזום על ידינו, יש סיכוי שהשמעת התקליט תשתנה בהתאם להכוונתנו. נשמע הגיוני, ושווה לנסות. יעקוב yaakuv101@walla.co.il

דעה שלי

מניסיון אישי זה לא יצליח, אולי לך כן אבל לא יודע עד איזה מה, באם זה מצב אקוטי של דחפים בלתי נשלטים בחזרה 5 פעמים אז לאחר שאתה תבצע את החזרה 5 פעמים אתה תעגל ל - 10 פעמים ככה שלרוב זה לא יצלח, אם תחזור 6 פעמים תרגיש שמשהו יקרה לך ופשוט תשתגע. מקווה שכולנו נהיה בריאים יותר. בברכה ברק

תשובה

החשש שיקרה לך משהו אם תחזור 6 פעמים במקום ה-5 שאתה רגיל אליו (ודרך אגב מספר החזרות יכול להיות גם נמוך מ-5, העיקר שזה יהיה שונה מהדפוס שאתה רגיל אליו) זו בדיוק הנקודה שאיתה אתה צריך להתמודד: אתה צריך להתעקש להשאר במצב המפחיד והחרדתי הזה כמה שניתן ולהוכיח לתת מודע שלך שאם לא תחזור את מספר החזרות שאתה רגיל אליו לא יקרה לך כלום. ככל שנחשפים יותר למצב קשה ומפחיד ככה מפתחים חסינות אליו. ככל שתוכיח לעצמך שלא קורה כלום אם אתה חורג מדפוס הכפייתיות הקבוע שלך, כך תהפוך חסין יותר למצב המפחיד הזה, ואז הכפייתיות תפחת. אבל אתה צריך להתעקש עם זה, כמה שיותר, למרות שזה קשה.

שיטת התמודדות יעילה עם כפייתיות

אני סובל ממחשבות כפייתיות ומדחפים כפייתיים ומצאתי גישה התנהגותית יעילה להתמודד איתם. הדרך היא: לנסות בכוונה להתנהג שונה ממצוות הדחפים הכפייתיים: למשל, אם יש לנו דחף לחזור 5 פעמים על משפט מסויים, אז לנסות לחזור על המשפט 6 פעמים (או מספר אחר) כך שנתנהג שונה ממצוות הדחף. בנוסף, אם כבר יצא לנו לבצע דחף כפייתי מסויים אז לא חייבים לבצע אותו בצורה מושלמת. להגדיר לעצמנו מראש שגם אם נבצע את מצוות הדחף באופן מרושל זה יהיה לגיטימי. לנסות ליישם זאת כמה שיותר: אפשר בהתחלה ליישם זאת רק מדי פעם ובהמשך יותר ויותר. הדרך הזו יעילה כי היא מטפלת בשורש של הכפייתיות – שורש הכפייתיות הוא חשש בלתי רציונלי של התת-מודע שלנו שאם לא נבצע את הדחף הכפייתי יקרה לנו משהו רע בהמשך. הדרך שהצגתי מאפשרת לתת-מודע להווכח שלמרות שלא ביצענו את הדחף הכפייתי במלואו, לא קרה שום דבר רע. כשהתת-מודע נוכח בכך שוב ושוב החרדה שיקרה לנו משהו רע פוחתת וכתוצאה מכך הדחף הכפייתי פוחת. בנוסף יש עוד טיפ יעיל וחשוב בעניין הכפייתיות: כדאי לקבל את העובדה שיש לנו דחפים כפייתיים ולהכיר בעובדה שהם מפעפעים מתחת (ואף מעל) פני השטח ולא להלחץ מכך. זה המצב. לחץ מעובדת קיומם של הדחפים האלו רק יגביר את הכפייתיות. אם הדחפים הכפייתיים מציקים שוב ושוב במהלך היום אז לנסות להתמודד איתם שוב ושוב (בשיטה שמוצגת לעיל) ולהמשיך בשגרת היום ככל שניתן.

לא הבנתי מה יעיל פה..

אם כבר אתה לא "עושה מה שהדחף אומר" אז בשביל מה לבזבז אנרגיות לעשות זאת 6 או 7 או 8 , עדיף לנסות להתעלם מהדחף..

אם אתה מסוגל להתעלם מהדחף זה הכי טוב, אבל אם לא אז ביצוע שונה ממצוות הדחף זה צעד טוב בכיוון של התעלמות (שזו המטרה הסופית) - פרסמתי פוסט מעודכן בנושא (תראו למעלה) שמתייחס לכך שהמטרה בסוף היא להגיע להתעלמות

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD)
בחר
בחר