הייתי רוצה לספר כאן על המסגרות של החינוך המיוחד כדי להבהיר להורים שזה לא בדיוק מפלצת.

הרבה הורים רואים בחינוך המיוחד מפלצת, משהו שלא מתאים, סיווג, ולפעמים אנחנו גם מונעים מהילד שלנו את הטיפול הנכון, בעקבות הפחדים שלנו, וחבל. אני אמא של שלומי, הוא לקוי למידה מאובחן ע"י התפתחות הילד כילד שהתפתח מאוחר, ועכשיו הוא מאובחן כלקוי, ע"י המכון של עירי, בגן בו הוא שוהה, הגן הלימודי. הרבה אומרים לי שהבן שלי מתויג. המסגרות האלה בעצם באות לסייע לילד, ולא להפך, ולתת ביטוי ליכולות שאצורות בתוך הילדים שהם לא יוצאות אם לא היה את הצוות המיומן שיש בגנים הטיפוליים. כמו קלנאית תקשורת, מרפאת בעיסוק, ופסיכולוגית שיכולה לאבחן אצל הילד אם באמת יש לו הפרעות קשב וריכוז או.. ליקויים שניתן לעשות להם הוראה מתקנת, והכל מסתדר לו לאט. אני יכולה לנחש שחצי מהפונים פה, לגבי הריטלין, השאלות לגבי זה, וההפרעות קשב וריכוז, שבד"כ מפנים לפורום השני, בצדק, אבל אם נסתכל, בעצם שההפרעות נובעות מזה שהילד שלנו לא מתמודד עם החומר ואז הוא מפריע, לא מרוכז ולמה להתאמץ, אם לא מבינים ( מניסיון אישי, אני אישית עברתי את זה על בשרי). לצערי לא היה לנו את המודעות, והמכונים הנהדרים של דוקטור אורלי נבו, וגם אם היו לא היה להורים שלי את המודעות, שזה קיים, אז.. אני סולחת להם. גם לבית הספר. הבן שלי פורח, הוא נמצא במסגרות החינוך המיוחד כבר מגיל 4, והוא מאושר שם. יש לו שם חברים כמוהו, עם אותם הקשיים והוא לא מתוסכל, הוא עכשיו גם מבין שאם הוא ינסה וכמה שינסה הוא גם יצליח, אם לא בפעם הראשונה אז בפעם השלישית. הוא לא מרפה והכל בזכות הגננת הנהדרת שיש לו, העוזרות, ובכלל הצוות הנהדר שהיה לו שנים קודמות לשנה זו. אני עוזרת לו גם בבית אבל, עם המון סיוע מהגננת, הכוונה, וזה מאד מסייע, כי כשאת לא יודעת איך לעזור אז גם את כאמא מאד מתוסכלת, ולא יודעת מה לעשות ואיך להתמודד עם הילד וזה קשה שבעתיים. בקרוב אקבל סיוע מהמרכז למידה בעירי, וגם שם אקבל הכוונה, אז.. זה עוד יותר טוב.. וזה נהדר. למי שיש אפשרות, לזהות את הילד כבר בשלבים המוקדמים של ההתפתחות שלו, ולשלוח לגנים שיעזרו לו, מגיל 4 זה שווה. ואם יש ילד שצריך כיתה שיש בה הוראה מתקנת, אז גם זה שווה. לפעמים עדיף ילד "מתויג" מאשר ילד שיסבול במערכת חינוך שלא מצליחה להגיע אליו. קחו את זה בחשבון ותבינו שהחינוך המיוחד זה לא מפלצת אלא גורם שבא לסייע לכם, ולעזור לכם להתמודד עם הילד. עד כמה שידוע לי גם יש בית ספר להורים במסגרות אלו להורים לילדים שגם סובלים מקשב וריכוז, אז זה שווה. כל דקה שהילד מתקדם ועובר שלב.. אני מקווה שהמילים פה נתנו לכם ולכל אחד תובנה וידיעה, ולהורים שחוששים מהחינוך המיוחד. אז בהצלחה לכולם וגמר חתימה טובה.

כפרה עליך תכנסי...

נירה, נירה, נירה.... פיי את לא עובדת במסגרות של חנ"מ נכון? למרות שאת מדברת בכזו התלהבות ושיכרון חושים את מטעה אנשים שאין להם רקע או ידע בנושא. ודרך אגב אני לא מדברת רק על ההודעה הנוכחית אבל כדי להיות דידקטים אני יענה לך רק על זאת /: את מערבבת בין מוסדות לחינוך מיוחד לבעיות של לקויי למידה ויקרתי יש ביניהם פער של שמים וארץ תרתי משמע. בתי ספר של חינוך מיוחד בראש ובראשונה עוסקים באוכלסיה "רב בעיתית" קרי ילדים שיש להם קושי מוטורי, לקות קוגנטיבית, ובעיה נפשית (במיקשה אחת) ילד עם לקות למידה לא נכנס לבית ספר לחינוך מיוחד משום ש... -כדי להיכנס לבית ספר לחינוך מיוחד צריך לעבור ועדת השמה (שמורכבת מפסיכולוג-או פסיכאטר, מורה לחינוך מיוחד, עו"ס וכ"ו...) כך שהחלטה האם להכניס מישהו להכניס ילד למוסד של חינוך מיוחד תלויה בהרבה גורמים מקצועיים. -לילד לקויי למידה, למרות הקושי הבא לידי ביטוי בתחומים ספציפים, יש איקיו בנורמה ואף מעליה.. -כדי לסבר את האוזן עוד יותר: בתי ספר לחינוך מיוחד פועלים על פי כמה מודלים שרובם ככולם מכינים את הילד לקראת שילוב בחיי קהילה.... האם ילד עם לקות למידה צריך להיות משולב בקהילה, כאשר קשיו נובעים בשל פגם או כשל אורגני כזה או אחר??? אני יכולה להמשיך עוד ועוד כי הנושא מסועף ומורכב אבל אני אפסיק במידה והנושא מעניין אותך יש שלל אתרים בנושא (המומלצים ביותר הם באנגלית) ופורומים (מומלץ הפורום של תפוז) להבא זכרי אינטרנט זה דבר מסוכן בזילות המידע שלו, כדי למגר תופעה זו תשתדלי שטיעוניך יהיו על בסיס מהימן בכדי לא להטעות הורים מפוחדים שמחפשים מידע אודות ילדיהם... רק טוב שיהיה לך..

לא, אני לא עובדת בזה, אני פשוט משתפת את הבאם בפורום

שזה לא המפלצת הגדולה שכולם מדברים עליה ולהפך זה עוזר כשצריך ומזהים ובזמן! נכון צריך איבחונים וצריך ועדות אבל שוב, הידעת שאם תתעקשי מספיק תקבלי, ידעת שיש שעות שלוב בבתי ספר ולא דווקא כיתה מיוחדת, אז סליחה אני חולקת עלייך, כל כך, שאת לא מבינה. לי זה הצליח ורציתי לספר, זכותי, לך לא הלך כל כך טוב. אז את לא מרוצה, כל אחד וחבילתו.

הייתי רוצה לספר כאן על המסגרות של החינוך המיוחד כדי להבהיר להורים שזה לא בדיוק מפלצת.

הרבה הורים רואים בחינוך המיוחד מפלצת, משהו שלא מתאים, סיווג, ולפעמים אנחנו גם מונעים מהילד שלנו את הטיפול הנכון, בעקבות הפחדים שלנו, וחבל. אני אמא של שלומי, הוא לקוי למידה מאובחן ע"י התפתחות הילד כילד שהתפתח מאוחר, ועכשיו הוא מאובחן כלקוי, ע"י המכון של עירי, בגן בו הוא שוהה, הגן הלימודי. הרבה אומרים לי שהבן שלי מתויג. המסגרות האלה בעצם באות לסייע לילד, ולא להפך, ולתת ביטוי ליכולות שאצורות בתוך הילדים שהם לא יוצאות אם לא היה את הצוות המיומן שיש בגנים הטיפוליים. כמו קלנאית תקשורת, מרפאת בעיסוק, ופסיכולוגית שיכולה לאבחן אצל הילד אם באמת יש לו הפרעות קשב וריכוז או.. ליקויים שניתן לעשות להם הוראה מתקנת, והכל מסתדר לו לאט. אני יכולה לנחש שחצי מהפונים פה, לגבי הריטלין, השאלות לגבי זה, וההפרעות קשב וריכוז, שבד"כ מפנים לפורום השני, בצדק, אבל אם נסתכל, בעצם שההפרעות נובעות מזה שהילד שלנו לא מתמודד עם החומר ואז הוא מפריע, לא מרוכז ולמה להתאמץ, אם לא מבינים ( מניסיון אישי, אני אישית עברתי את זה על בשרי). לצערי לא היה לנו את המודעות, והמכונים הנהדרים של דוקטור אורלי נבו, וגם אם היו לא היה להורים שלי את המודעות, שזה קיים, אז.. אני סולחת להם. גם לבית הספר. הבן שלי פורח, הוא נמצא במסגרות החינוך המיוחד כבר מגיל 4, והוא מאושר שם. יש לו שם חברים כמוהו, עם אותם הקשיים והוא לא מתוסכל, הוא עכשיו גם מבין שאם הוא ינסה וכמה שינסה הוא גם יצליח, אם לא בפעם הראשונה אז בפעם השלישית. הוא לא מרפה והכל בזכות הגננת הנהדרת שיש לו, העוזרות, ובכלל הצוות הנהדר שהיה לו שנים קודמות לשנה זו. אני עוזרת לו גם בבית אבל, עם המון סיוע מהגננת, הכוונה, וזה מאד מסייע, כי כשאת לא יודעת איך לעזור אז גם את כאמא מאד מתוסכלת, ולא יודעת מה לעשות ואיך להתמודד עם הילד וזה קשה שבעתיים. בקרוב אקבל סיוע מהמרכז למידה בעירי, וגם שם אקבל הכוונה, אז.. זה עוד יותר טוב.. וזה נהדר. למי שיש אפשרות, לזהות את הילד כבר בשלבים המוקדמים של ההתפתחות שלו, ולשלוח לגנים שיעזרו לו, מגיל 4 זה שווה. ואם יש ילד שצריך כיתה שיש בה הוראה מתקנת, אז גם זה שווה. לפעמים עדיף ילד "מתויג" מאשר ילד שיסבול במערכת חינוך שלא מצליחה להגיע אליו. קחו את זה בחשבון ותבינו שהחינוך המיוחד זה לא מפלצת אלא גורם שבא לסייע לכם, ולעזור לכם להתמודד עם הילד. עד כמה שידוע לי גם יש בית ספר להורים במסגרות אלו להורים לילדים שגם סובלים מקשב וריכוז, אז זה שווה. כל דקה שהילד מתקדם ועובר שלב.. אני מקווה שהמילים פה נתנו לכם ולכל אחד תובנה וידיעה, ולהורים שחוששים מהחינוך המיוחד. אז בהצלחה לכולם וגמר חתימה טובה.

מסגרות חינוך מיוחד

נראה לי שמתנהל פה ויכוח בין מידת הנחיצות והיעילות של מסגרות החינוך המיוחד לבין האפקטים השליליים שיש להם על אוכלותית הילדים בעלי צרכים מיוחדים. בראשונה, ברצוני להתיחס להערותיך, נירה, שאני מעריכה וחושבת שאת משתפת בחוויותיך כאם לילד/ה עם לקויות למידה התפתחותיים, שאותרה בגיל הגן והיא מקבלת את מירב הטיםול במסגרת אחד הגנים הטיפוליים, או אילו המוגדרים כמסגרות של חינוך מיוחד. החויה החיובית שלך הינה משמעותית ביותר עבור כל אותם הורים שמכירים את המסגרות כ'מפלצת' שיש להמנע ממנה טמיצגת בעיניהם את ה'מערכת' שבהגדרתה, הם חייבים להתנגד לה, גם אם כוונותיה טובות והיא יכולה להוביל את הילד למקומות טובים וחיוביים. עם זאת נכון חששה של ב. כאשר היא טוענת 'הזהרו ממסגרות אלה', שכן יש במסגרות אלה משום הכבילות, התוית הסטיגמטית של ילדי חינוך מיוחד, במקביל עם קושי של המערכת בהוצאת הילד שהתקבל למסגרת זו לתוך המערכת הרגילה וכו'. לעיתים הקושי בשילובו של הילד בחזרה במערכת הרגילה, בא מהחשש שלא יסתגל למסגרת שהיא פחות חממה, עם פערים לימודיים משמעותיים ועם סבלנות פחותה לצרכיו המיוחדים. מתוך כך ועל רקע זה הוקמה ועדת ההשמה שמטרתה לבדוק על כל ילד וילד את הסיבות להפנייתו לחינוך המיוחד, את היכולת לעזור לו במסגרת זו. ועדת ההשמה אכן קובעת, באמצעות פסיכולוג, מורה להוראה מתקנת, עובד סוציאלי, וכו'.

אני לא התכוונתי לתת שום השפעה לכאן ולכאן.

נכון יש ועדות אבל אם יש הורה, והוא חושש הנה, אני משתפת, זה פורום שמשתפים, מי שרוצה יעשה מה שירצה.. אני לא מנסה להשפיע על אף אחד... בשום צורה וצר לי אם זה מה שנשמע מהדברים. אני לא באתי להעלות וכוח, ו.. באמת, זה ירד לפסים מאד לא מתאמים ואני מתנצלת על כך.

במסגרת ההבהרות שלך רציתי לשאול משהו, כי .. את יודעת לא נפתח עוד שרשור.

אני עובדת עם הילד על המספרים, תוך כדי זה שהוא לומד אותם חזותית. אז... יש עוד עצות חוץ מ.. לספור מכוניות, ו...צעצועים אוכל וכאלה, גם גזירה אני עושה איתו בכל מיני צורות, שיזהה, וזה כייף, אבל עוד שיטות כייפיות כאלה, תני לי עצות אם אפשר, עוד טיפים, תוכלי?
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
לקויות למידה
בחר
בחר