משחק חדש יוונים נגד המכבים

מחבר: marcus the halfling תאריך: 9:04 2/11/04 הודעה מפורום משחקי תפקידים חיים באיגור לינק להודעה המקורית ולתגובות: http://roleplay.org.il/phorum/read.php?f=5&i=25206&t=25206&v=t נתבקשתי להעביר מידע על משחק חדש שמורץ בקהילה ובוא הרקע הוא תקופת היוונים והמכבים. המשחק 'מלחמות המקבים' ---------------------- הרקע ההיסטורי במאה השנייה לפני הספירה התפתחה התחרות הצבאית והפוליטית בין שתי המדינות: האימפריה של השליטים הסלווקים, חלק מהירושה שהשאיר אחריו אלכסנדר הגדול שמרכזה הייתה סוריה ועיר הבירה הייתה נקראת על שם השליטים אנטיאוכיה, לבין הרפובליקה הרומאית. יהודה נהפכה לחלק מהאימפריה בשנת 200 לפני הספירה, כאשר סלווקים כבשו אותה יחד עם החלק הדרומי של סוריה שעד כה היו בידיו של תלמי הראשון מלך מצרים. בשנת 190 לפני הספירה הקרב ליד מאגנסיה הכריע את הניצחון בתחרות הזו לצידה של רומא. הסנאט הכריח את בית הסלווקים להגביל את הרחבת האימפריה מערבה וגם לשלם סכום ענקי כדי לכסות את הוצאות המלחמה של רומא. בתקופת מרד החשמונאים לסלווקים היו חובות כספיים גדולים לרומא. מהזמן הזה העימות בין שתי המדינות נהפכה לעימות נסתרת-פוליטית, הרומאים לא היו מעוניינים עימות צבאית ישירה. אך הם כן היו מעוניינים להחליש ככל האפשר את היריב, שעדיין היה מספיק חזק. באימפריה התחילו סדרה של התקוממויות, אשר מאחוריהם עמדו הרומאים והסיוע הסודי שלהם. בין היתר, מצרים נהפכה למדינה בעלת מדיניות פרו-רומאית לחלוטין. מלך אנטיאוכוס הרביעי אפיפאנס, שחזר מרומא בה היה בן-ערובה, ועלה לכס המלוכה בשנת 175 לפני הספירה, ניסה לשקם את האימפריה המתפוררת והלך בדרך מאד הגיונית: הוא ניצל את משבר השלטון במצרים, שבה על כס המלוכה ישב ילד, וניסה לכבוש אותה. הצבא הסורי פרץ את גבולותיה של מצרים והביס את הצבא המצרי בקרב ליד פידנה בשנת 198 לפני הספירה. אבל המשלחת של הסנאט הרומאי הכריחה את אנטיאוכוס לסגת ולוותר על תוכניותיו תחת איום של מלחמה. באור הכישלון הזה ההחלטה הבאה של אנטיאוכוס גם נראית הגיונית: שיקומה של האימפריה דרך האידיאולוגיה, ז"א הלניזם כפייתי לכל האומות של האימפריה. זהו המקור של גזירות השמד ביהודה מצד וגם של הופעתם של המתייוונים, זוהי גם הסיבה למרד החשמונאים. מתתיהו החשמונאי התחיל את המרד בכך, שהוא יצר מין מיליציה עממית, אשר זזה ממקום למקום, הרסה את אתרי הפולחן היווני ותקפה את המתייוונים. הם נלחמו גם במלחמת גרילה נגד הסורים, אך הדגש שמו על תעמולה לאומית-דתית ולא על מאבק חמוש. כאשר המנהיגות עברה ליהודה המקבי, הוא דווקא ניסה ליצור צבא יהודי סדיר וחיפש קרבות. שני הקרבות הראשונים בהם ניצח יהודה את הסורים לא היו כל-כך גדולים וחשובים. את המסע הראשון נגד יהודה ניהל אפולוניוס, מארידארך (שליט) של שומרון, בכוחותיו נמנו חיילי המצב וחיל-העזר השומרוני. בראש המסע השני עמד סירון, פקיד צבאי סורי מן המדרגה הבינונית, שפעל כנראה על דעת עצמו, שהוסיף לחיילי מצב והשומרוניים תגבורת קטנה של השכירים התרקיים. אחרי שתי הניצחונות הללו היהודים נאלצו להילחם עם הצבא הסדיר האמיתי&8212;הפקידים הסלווקים התחילו סוף-סוף לדאוג מהמצב. את המסע השלישי ליהודה ארגן שליט בעל מעמד הרבה יותר גבוה מקודמיו&8212;תלמי בן דורמנס, סטראטגוס (שליט צבאי) של קוילה, סוריה ופניקיה. בראש הצבא עמד גורגיאס, מארידארך של אידומיה שהביא אתו חיל התגבורת ממדינתו, גייס חיל עזר באזור החוף, וגרעין של הצבא היו כוחות סדירים של הרגליים חצי-כבדים, השכירים תרקיים והמקדונים. פשיטת-לילה על המחנה הסורי ליד אמאוס בסתיו שנת 166 לפני הספירה גורגיאס הקים מחנה קבוע ליד אמאוס. הישוב בקצה המזרחי של עמק איילון. מטרתו הייתה להשתלט בהדרגה על הדרכים שבאזור ולהתחיל מבצע צבאי שקול כדי לדכא את המרד. יהודה הקים את המחנה שלו על הגבעה ליד מצפה, צפונה מירושלים. במחנה היהודי התקיימו כל מיני תקסים דתיים, צום וכו' כדי לעודד הלוחמים והציבור. אחרי זה יהודה ארגן כוח בחיר ושיחרר את שאר הלוחמים עם בוא החושך, הוא השאיר במחנה רק כמות קטנה של הלוחמים כדי שיעשו רעש וישמרו על הרבה מדורות ואת צבא העלית חילק לשלושה חלקים, בראש של כל אחד עמד אחד מהאחים המקבים. שלושה גדודים יהודיים הגיעו בחשאי למחנה הסורי. באותו לילה גורגיאס בראש כוח סורי בחיר גם הלך בחשאי למחנה היהודי, כאשר הכוחות העיקריים נשארו ליד אמאוס. כשגורגיאס נוכח לדעת שהמחנה היהודי ריק, הוא עוד זמן-מה הסתובב בהרים הסמוכים וחיפש את הצבא היהודי ואחרי זה הלך בחזרה לאמאוס. באותו זמן היהודים תקפו את המחנה הסורי משלושת הצדדים. האם הם התנפלו על המחנה הישן או פרצו שורות אויב מוכן ומסודר, והאם הפשיטה הייתה לפני השחר או מיד אחרי עליית השמש&8212;בין היסטוריונים אין הסכמה לגבי העניין הזה. ברור רק שהיהודים פרצו לתוך המחנה והסורים נסוגו. יהודה אסר מרדף וגם הביזה והדליק את המחנה. את הצבא הוא שלח לעמק איילון, סידר אותו וחיכה לחזרתו של גורגיאס. כאשר גורגיאס חזר עם הלוחמים העייפים וראה את המחנה הבוער ואת הצבא היהודי המוכן, הוא החליט להימנע מהקרב וגם נסוג. העלילה 1 בערב למחנה היהודי ליד מצפה באים נציגי האוכלוסייה, סוחרים, רועי-צאן, בעלי-מלאכה, שודדים, נודדים וכו'. מגיעים משלחות סודיות מרומא ומצריים, פרת ושודדי-ים קיליקיים. הלוחמים היהודיים וכל אלה שמזדהים עם המרד צמים ומשתתפים בטקסים ציבוריים של תשובה, האחים המקבים מנחים אותם. שעה אחרי תחילת המשחק הטקסים והצום נפסקים וכולם מוזמנים למשתה קל, אחריו מתחילים את ההכנות לקרב. מייד אחרי המשתה האחים המקבים מנהלים מסע ומתן עם השליחים, מקבלים רפורטים, מסדרים כל מיני דברים ומדברים עם הבחירים על התוכניות הקרובות. יהודה מודיע על החלטתו: כיוון שהקרב עם הסורים הולך להיות מאד מסוכן ותבוסה עלולה לשים קץ למרד אם כולם יושמדו, אין טעם שכולם ישתתפו בקרב הזה. אתו יישאר רק כוח מובחר והשאר ישוחררו 'לפי חוק התורה', ז"א כל אלה שאין להם עדיין ילדים, בנים יחידים ואלה שמרגישים חולשה או פחד. הלוחמים האלה וכל הלא-לוחמים ילכו לירושלים, יתפזרו בקבוצות קטנות ומהזמן הזה, אם הסורים ינצחו, יתחילו למשוך למרד את האחרים ויפתחו במלחמת גרילה נגד המתייוונים והכובשים. יונתן המקבי, לאניסטה מרקוס ורבים האחרים מנסים לשכנע את יהודה שהליכו לא חכם, אך האוטוריטה של יהודה גבוהה מדי לכן כולם נכנעים להחלטתו. אחרי הבחירה הפומבית לצבא-עלית הנשארים וההולכים נפרדים, כל המשוחררים, הסוחרים והאורחים עוזבים את המחנה והולכים ירושלימה. באותו הזמן במחנה הסורי גורגיאס גם כן מדבר עם הבחירים ומחפש את הדרך לדכא את המרד. הוא נפגש עם השליחים של המתייוונים ומקבל דו"חות מהמרגלים. גורגיאס עושה משתה לקצינים הבחירים ולאורחים, הדבר היחיד שפוגע באווירה&8212;האינטריגות ההדדיות. מספרים לו על המחנה היהודי ליד מצפה. אחרי דיון ממושך על כל מיני אפשרויות גורגיאס מודיע לגבי תוכניתו על פשיטת-לילה של הכוחות המובחרים על המחנה היהודי. מתחילות הכנות למבצע לילי. 2 במחנה היהודי יהודה המקבי מודיע שהוא משאיר במקום כוח קטן שישמור על המדורות ויעשה רעש, ושאר הצבא יחולק לשלושה חלקים כל אחד תחת פיקודו של אחד האחים, שיגיעו בחשאי למחנה הסורי ויתקפו אותו משלושת הצדדים לפני עליית השחר. היהודים יוצאים מהמחנה והולכים בשלושה דרכים לכיוון אמאוס. באותו הזמן גורגיאס והכוח הסורי המובחר הולכים למצפה בדרך הרביעית. מורי הדרך שלו&8212;המתייוונים. ההולכים לירושלים עוצרים לנוח וביניהם מתלקחים ריבים אודות המנהיגות והתוכניות הקרובות. 3 היהודים מתקרבים למחנה הסורי מצד מצפה ומהאגפים ותוקפים אותו. אחרי התנגדות לא ארוכה הסורים נסוגים בכיוון ההפוך למצפה. יהודה אוסף את צבאו ואוסר על מרדף וביזת המחנה ומדליק את המחנה. את הצבא הוא מוביל דרך לצמפה ומסדר אותו שם. באותו הזמן גורגיאס נוכח לדעת שהמחנה היהודי ריק, הוא עוד זמן מה סורק את האזור ופונה חזרה בדרך ישירה לאמאוס. על ההולכים לירושלים מתנפלים המתייונים שהולכים להצטרף לגורגיאס. 4 צבא של יהודה וצבא של גורגיאס נפגשים ליד המחנה הסורי הבוער וגורגיאס נסוג. במשחק יהיו ארבעה אתרים-מחנות: 1 מחנה המורדים 2 הכפר מצפה (ובתוכו באר, בית-מדרש, טחנה, מאפיה, בתי-מלאכה, שוק קטן, נפחה, נגריה, גת וכו'). אוכלוסיה&8212;יהודים מסורתיים ומתייוונים. 3 המחנה הסורי 4 העיירה אמאוס (ובתוכה שוק גדול ושוק עבדים, בית-משפט וכו', ליד העיירה&8212;מחצבה שבה יעבדו העבדים). אוכלוסיה&8212;יהודים ולא-יהודים. הקבוצות הגדולות: המורדים, הסורים, המתייוונים, היוונים, הערבים והמשלחות. ************************************ שימו לב: העבדות תחליף במשחק את המוות. ************************************ כל הודעה נא להשאיר כאן ואני העביר הלאה, עד שאקבל כתובת למאסטר.
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
מדע בדיוני ופנטזיה - משחקי תפקידים חיים