ליל תשעה באב - היסטוריה שלא ידעתי

שלום חברה

 

נתקלתי באמר ממש מאיר עיניים על מה בעצם קרה 4 שנים לפני החורבן ואני המומה.

 

אז הנה מאמר  חובה מאת ליאור גור.

 

 

https://9-av.webflow.io/post/shnh-bkhynm

 

אני המומה למקרא הדברים.

 

זה ממש נראה כמו חלום בלהות. כמו סדרת אימה

 

תראו כמה זה מזעזע

 

וזה מהכתבה

 

 

 

 

 

שנת 66 לספירה: חנן בן חנן, כוהן גדול ובן לאחת מחמש משפחות האצולה הוותיקות והמכובדות בירושלים, מצליח לגבש קואליציה רעועה ולהכריז על ממשלה עצמאית. על אף שהיה ממחנה הצדוקים ואדם מתון בעמדותיו, הוא מבין שעל מנת לבסס את שלטונו הוא חייב לרצות את הכוחות הקיצוניים שמבעבעים בירושלים ומתקרבים לנקודת רתיחה. בעקבות הכרזת המרד וכהכנה למצור הרומאי הצפוי על העיר, הוא מורה לתושבים להתמקד בשתי פעולות עיקריות: איסוף ואגירה של כל סוגי המזון במחסנים גדולים, וביצור וחיזוק חומות העיר.

 

עד כאן מהלכים מאוד הגיוניים.

 

 

 

שנת 67 לספירה: אספסיאנוס בראש צבא עצום המונה ארבעים אלף חיילים רומאים, שוטפים את הגליל במרחץ דמים וכובשים אותו בסערה. הם משתלטים על עכו, כובשים בהליכה את ציפורי וגדר, ומגיעים למבצר יודפת שנחשב למעוז החזק ביותר בגליל. אחרי קרב ומצור ממושכים הם כובשים אותו, וממשיכים לטריכיי, טבריה וגמלא המבוצרת שברמת הגולן, ובהמשך גם לגוש חלב ולהר תבור. הגליל נכבש כולו והיהודים ששרדו בורחים בהמוניהם לירושלים.

 

בין הפליטים שמגיעים לעיר בולטת דמותו של יוחנן מגוש חלב שמלווה בקבוצה גדולה של תומכים מהגליל. יוחנן, איש עסקים וסוחר ממולח, עשה את הונו הרב מהשתלטות על שוק השמן הטהור עד כדי שהפך לבעל מונופול בתחום. הוא מצטרף לממשלה ותומך בקואליציה שמקים חנן בן חנן, אך במקביל, כמו פוליטיקאי מהזן הגרוע ביותר, הוא כורת הסכם חשאי עם הקנאים הקיצוניים, הסכם שעתיד להבעיר את השטח.

 

תחילת קיץ 67 לספירה: הקואליציה הרעועה נופלת בהפיכה צבאית, והקנאים המורדים החמושים משתלטים הר הבית ועל בית המקדש. הם מייסדים ממשלה חדשה, ממנים כהן גדול מטעמם ופותחים במלחמת אחים עקובה מדם בירושלים. עיר הבירה באותם ימים מתפוצצת עד להתפקע ממאות אלפי תושבים, חלקם זורמים אליה מכל הארץ עקב נפילת הערים השונות. בפועל היו אמורים תושבי העיר להתכונן למתקפה הרומאית הצפויה, אך במקום זה שתי ממשלות שונות מובילות שני צבאות יהודים להילחם אלה באלה...

 

שימו לב. הפיכה צבאית ושלטון של כוח.

 

כאשר הקנאים ויוחנן מגוש חלב ראו שאינם מצליחים להכריע את המערכה, הם מנצלים סופה אימתנית שהכתה בעיר, על מנת "להגניב" פנימה חיזוק בדמות עשרים אלף חיילים מבני אדום שיילחמו לצדם. בטבח הגדול הם רוצחים קרוב לעשרת אלפים איש, ומוציאים להורג שנים עשר אלף נוספים. ירושלים הופכת למרחץ דמים. מחוץ לחומות אורבים הרומאים, איש אינו יוצא ואיש אינו בא. בתוך העיר פועלות קבוצות שונות, וכנופיות של חמושים מטילות חיתתן על האוכלוסייה. כל אחת מהקבוצות מנסה להתחבר לקבוצה אחרת, על מנת להכריע את האחרת ולהשתלט על העיר. שפל גדול יורד על עיר הקודש המסוכסכת והמפולגת.

 

שימו לב לדברים. טבח של 22 אלף איש בתוך ירושלים הצפופה שנראית ממש כמו גטו אחרי שמאות אלפים ביקשו בה מקלט. בנתיים הרומאים צרים בחוץ, וזה 3 שנים לפני החורבן.

 

אביב שנת 69 לספירה: כעבור שנתיים וחצי חוזר לירושלים שמעון בר גיורא בראש קבוצות של חמושים שליוו אותו. בר גיורא, מנהיג כריזמטי עד מאוד, מצליח למגנט סביבו קבוצה מגוונת של אנשים שהאמינו בו כסוג של משיח. באופן מפתיע חוברים אליו גם בני האצולה והאריסטוקרטים מהממשלה הראשונה בירושלים וחלק מהכוהנים הגדולים. בכוחות מחודשים הם תוקפים את הממשלה הקנאית ששלטה בעיר, ועתה נחלקת ירושלים לשלושה מחנות עיקריים שנלחמים אלה באלה:

שמעון בר גיורא – שולט בעיר העליונה ובחלק מהעיר התחתונה, מלבד הר הבית;

יוחנן מגוש חלב – שולט בהר הבית ובחלק מהעיר התחתונה;

אלעזר בן שמעון והקנאים – מתרכזים באזור המקדש.

 

 

 

חורף שנת 70 לספירה: מביא את הנורא מכול. מתוך ניסיון להתמודד עם המצור הצפוי להם בעתיד, הורה חנן בן חנן (מי שהקים את הממשלה הראשונה) לאגור מזון רב שיכול היה להספיק לתושבי העיר למצור בן עשרים שנה. ירושלים הייתה ידועה עד אז בשפע ובמגוון המזון שקיים בה. שווקים משגשגים של עופות, פירות, קמח וגבינות, כל שכן, העולים לרגל הזרימו תוצרת חקלאית, ביכורים ובעלי חיים ששימשו עד אז לקורבנות.

 

באקט של טירוף מתודלק במשיחיות לאומית ובתחושת גאולה מתקרבת, מציתים הקנאים את כל מחסני המזון והאוכל שנאגרו בעיר.

כתוצאה מכך, על העיר נופל רעב כבד עוד לפני הגעת הרומאים לירושלים בשנת 70 לספירה. הלוחמים החמושים משתלטים על מקורות המזון שנותרו, ובזכות שליטתם על הר הבית הם מצליחים לשים את ידם על מלאי של בעלי חיים שהיו מיועדים לקורבנות, שמן שהיה מיועד להיכל, מים ועוד.

 

שימו לב. לשרוף את כל רזרבות המזון!!!

 

 

רוב התושבים מתמודדים עם אתגר קיומי יומיומי, בסיסי – איך לשרוד את היום. הרעב החריף מעביר אותם על דעתם ודוחף את האנשים לבצע מעשים בלתי אנושיים. סיעות חמושים פושטות על הבתים, גוררות החוצה נשים וילדים כדי להחרים פת לחם. אימהות גוזלות את שיירי האוכל האחרונים מפי ילדיהן, בני משפחה תוקפים זה את זה תמורת בדל מזון, ותופעות של קניבליזם מתפשטות בעיר. במר ייאושם מנסים חלק מהתושבים לקושש עשבים קרוב לחומות, שם לוכדים אותם הרומאים ומחסלים אותם. בספרות חז"ל מסופר שהרעב היה קשה עד כדי כך ששכרם של הלוחמים בעבור ראש של לוחם רומאי היה... תמר אחד!

 

במקביל, טיטוס בנו של אספסיאנוס, מגיע לירושלים בראש צבא עצום:

חמישה לגיונות חמושים מכף רגל ועד ראש, המונים יחדיו שישים וחמישה אלף חיילים ולצדם כוחות עזר מצוידים במגדלים וסולמות וחיל מצב. כל הכבודה מתיישבת סביב חומות העיר ונערכת למצור. ובירושלים משתוללת אש הטירוף והקנאות הדתית גם כאשר הרומאים כבר צרים על החומות. בעיר נאבקים בכוחותיהם האחרונים יוחנן מגוש חלב ואנשיו הסוברים שהגאולה בפתח, בשמעון בר גיורא ותומכיו המשיחיים שסבורים שהמפתח לגאולה המתקרבת נמצא בידם. הפעם המאבק הוא גם על מי ישלוט במקורות המזון הדלים שנותרו.

 

את ההמשך למדנו כולנו בבית הספר – הרומאים ממוטטים בקלות יחסית חומה אחר חומה, כותשים את הכוחות המותשים שנותרו בעיר ומחסלים את רובם, ומחריבים ושורפים את בית המקדש ואת העיר כולה. חלק מהפליטים ששרדו נכנעים לרומאים, השאר ממירים את דתם ורובם יוצאים לגלות בת קצת פחות מאלפיים שנה.

 

אז זה מה שהיה והכל תוצאה של ממש שנאת חינם. לא יאמן.

 

דרך אגב יש 3 צומות.

י' בטבת זה בשל מתחילת המצור של נבוכאדנצר לחורבן בית ראשון. מצור של שנה וחצי.

י"ז בתמוז הובקעה חומת ירושלים.

 

ואז כעבור 3 שבועות ב ט' באב חרב בית המקדש.

 

מסע מזעזע במכונת זמן

 

 

 

בברכה

 

 

 


גילה בויום


אסטרולוגית, נומרולוגית, מתקשרת ופותחת בטארוט.


www.oryada.com/kartis.htm

שנאת חינם.

 

זה הזמן להיזכר במה היינו עלולים להיגרר אליו

 


גילה בויום


אסטרולוגית, נומרולוגית, מתקשרת ופותחת בטארוט.


www.oryada.com/kartis.htm

לראת ט באב

 


גילה בויום


אסטרולוגית, נומרולוגית, מתקשרת ופותחת בטארוט.


www.oryada.com/kartis.htm

בס"ד

 

הסיפור שאת מביאה הוא לא מדוייק ולמעשה חד צדדי, חנן בן חנן היה צדוקי, כת כפרה בתורה שבעל פה ובדברי חז"ל ולכן עבורו כל מי שהתנגד לו נקרא קנאי משיחיסת. הוא השתלטת בעצמו בהפיכה פוליטית על השילטון ולכן היה צריך כל הזמן להלחם ולהתנגח במתנגדיו שהוא ואנשיו קראו להם קנאים אבל בעצם הם היו הרוב המאמין הרגיל.

 

דבר נוסף לא היה ברור מי זה ששרף את מחסני התבואה בירושלים כל כת האשימה את השנייה ואין לזה תשובה ברורה. כי המלחמה בין הכתות הייתה גדולה מאוד וכל אחד רצה לפגוע בכוח של השני על ידי שרפת מחסני התבואה והאוכל של השני.

 

גם מה שלמדת בבית הספר שהרומאים בקלות הצליחו לבקוע את החומות הוא לא נכון, זה היה קרב קשה מאוד ועשרות אלפי רומאים נרגו. טיטוס בעצמו כמעט נתפס על ידי כוחות היהודים וניצל בעור שיניו. כך שצריך ללמוד את כל הצדדים ולא רק צד אחד.

בעזרת ה' יתברך                             מרבה תורה, מרבה חיים"

יום שני, ו' אב ה'תש"פ

 פרשת השבוע: ואתחנן, שבת נחמו

 

שלום וברכה אחים יקרים ואהובים

על כל יהודי/ה לדעת ללמוד להבין ולהסיק את המסקנות הנכונות

בעקבות כל האירועים הקשים מאוד אשר התרחשו בתקופה זו כלפי תורת ישראל ועם ישראל.

חֲמִשָּׁה דְבָרִים אֵרְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז, וַחֲמִשָּׁה בְתִשְׁעָה בְאָב
בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז, נִשְׁתַּבְּרוּ הַלּוּחוֹת, וּבָטַל הַתָּמִיד, וְהָבְקָעָה הָעִיר, וְשָׂרַף אַפִּיסְטְמוֹס אֶת הַתּוֹרָה, וְהֶעֱמִיד צֶלֶם בַּהֵיכָל. 

בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשנייה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר.

במהלך ההיסטוריה היהודית התרחשו אירועים קשים נוספים בתשעה באב ובתקופת בין המצרים ר"ל

בברכת נחמה וגאולה

 

 הרצאה מרתקת על ימי בין המצרים לתשעה באב ~ חורבן בית המקדש

https://www.youtube.com/watch?v=f0BmjIhFAqQ

 

 

 

 

 

 

תשעה באב

https://www.youtube.com/watch?v=WTCzZvVUQo8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חורבן בית המקדש

https://www.youtube.com/watch?v=IhbWpwxmAus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ, מֵעַתָּה וְעַד־עוֹלָם        דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם


סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו                  "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ"

  ה' אוהב אותך 

בס"ד

 

גם פה צריך להביט על חצי הכוס המלאה: בבית ראשון היה ט' באב יום של שימחה, חג של גאולה, זה גם היום שנחשב ליום שבו נולד או יתגלה המשיח. כך שאסור לביט רק בשלילי צריך גם להביט בחויבי. דור שבית המקדש לא נבנה בימיו כאילו נחרב, לכן אנו צרכים בימינו לבנות את בית המקדש כרגע ללא עיכובים, דווקא בט' באב. כי יום החורבן הוא גם יום הגאולה. אז במקום רק לשבת ולבכות כמו שעשו אבותינו בגלות במשך אלפיים שנה, צריך לחשוב ביום בזה איך אנו מזרזים עכשיו את בניית הבית השלישי.

 

http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:%D7%9C%D7%A9%D7%9B%D7%95%D7%AA.jpg

 

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
מיסטיקה ואסטרולוגיה
בחר
בחר