מטרת היוגה: סיכום זמני, וקריאה נוספת להשתתפות!

שלום לכולם- ובכן, הגיע הזמן לסיכום זמני של שאלה חשובה מאוד ויסודית: מהי מטרת היוגה? ובתחילה- אני מודה לכל מי שכתב בתשובה להצעת דיון זה, ותודה-תודה לכולם. הגיבו וכתבו ממש מעט אנשים. זו תופעה כלל עולמית- מיליונים רבים של יצורי אנוש עוסקים ביוגה, ורובם המכריע לא יודע בדיוק מה הוא עושה. לא במובן של "שיטה" ו-"יידע של השיטה", אלא במובן הבסיסי של: "מה זה הדבר הזה, שנקרא יוגה"- אל נכון. זה לא פשוט. שאלה נוספת שאמורה לעלות במוקדם או במאוחר אצל העוסק ביוגה- היא: "מה מטרת היוגה?" אני לוקח כאן סיכון ראשון בתגובות נזעמות של חלק מכם, הקוראים. שימו לב. המטרה היא עניינית ולא אישית. לדעתי (לא רק, אבל כאן אני הוא הכותב)- מי שלא שאל את עצמו את שתי השאלות הללו, המודגשות לעיל- אינו עוסק ביוגה. הוא/היא מתרגלים אסאנות ואולי גם נשימות, יכול להיות שאפילו פראניאמה, יושבים לעסוק בהגות, התבוננות ואולי גם מדיטציה, נהנים, מפיקים תועלת, וכו". אבל--- הם אינם עוסקים ביוגה. כי, רבותי, היוגה היא מין דבר כזה שאם באמת, אל נכון, עוסקים בו -היא אמורה לעורר את השאלות הללו, ולא לתת מנוח עד שיש תשובה רלוונטית, נכון לעכשיו, והיא אמורה להיות מבוססת על משהוא בר-קיימא: יידע. ממקור כלשהו. ואם , חברים, התעוררו בכם השאלות האלו, אז-במחילה מכבודכם- מדוע אתם לא עונים להן? זה מה שנקרא כאן ועכשיו. לא להתבייש, לא לחכות לראות מה יגידו, לא "להגיב", אלא בכנות למסור את מה שאתם חושבים. לכתוב ולקרוא אנחנו יודעים לא רע, הא? אז קדימה. אין כאן חכמים או טפשים. יש את הנסיון האישי שלכם. יש לכם? במשך התקופה שאני חבר בפורום הזה, עלו דעות שונות על היוגה ומקורותיה. יש בלבול רב על מקור המילה, מקור השיטה, הפירוש הנכון לשיטה, הביאור לפירוש, וההתעמקות בביאור של הפירוש. הצרה היא, שרוב האנשים שחושבים שהם עוסקים ביוגה, אינם חושבים שהם מספיק חכמים להבין לבד את מקורות השיטה. יש הרבה טקסטים שמיוחסים ליוגה, אבל טקסט מקור רשמי אחד. זה הוא "יוגה סוטרה" של מיודענו פטאנג'לי. טקסט קשה, מחולק לארבעה פרקים, שבחכמה מוחלטת מכריח את העוסק בו- מתוך הכרה- לבצע משימות שונות הקשורות ברמות השונות של קיומנו החומרי והרוחני עלי אדמות. נושא הטקסט הוא- כמובן- הנושא שמעסיק את כל הפילוסופיות המופשטות וכל הדתות על כל סוגיהן, המונותאיסטיות, הפוליתאיסטיות, הדואליסטיות, הנון-דואליסטיות, המוניסטיות, וסליחה אם שכחתי משהוא. הנושא הוא- מה מטרת קיומנו עלי כוכב זה, בצורתנו זו, ועל כל מרכיבי החומר/רוח שלנו. ועל זה אמרו חכמים- וווואאאאחד שאלה! היוגה, כיאה לשיטה שקיבלה מעמד "דארשאני" עצמאי בציוויליזציה מרכזית וחזקה כמו הציוויליזציה ההינדית-ארית- נותנת תשובה ברורה מאין כמוה, חדה כתער, ואכזרית באבחנתה. (להזכיר, לכל מאות המיליונים בתת היבשת ההודית וסביבתה- יש 6 דארשנות שמסכמות את כל קשת הגישות לנושא הענק הזה. (אפשר להוסיף "דארשנה", אבל כנראה שזה לא פשוט לייצר "דארשנה". העובדה היא שלא נוספו דארשנות רשמיות- אבל יש המון דארשנות לא רשמיות.) והתשובה לשאלה "מה מטרת היוגה" היא- "מוקשה", שפירושו, שחרור."קאיבאליה", עצמאות. היוגה היא הדרך לשחרור, מה שנקרא "מוקשה מארגה". כאן מתחיל באזאר רוחני ענק ומגוון, שבו מוצעים למכירה/בחירה טקסטים רבים מההיסטוריה והתרבות ההינדית, ולמעשה יש בו הכל. וכל מפרש ומבאר ומתרגם ומתעמק ומצטט יכול למצוא למעשה כל דבר והיפוכו, כפי שקורה הרבה בסיטואציות דומות. הבאזאר הזה מתאפשר ע"י הבורות והבושה האנושית בקשר ליכולת ההבנה של האדם האינדיבידואלי העצמאי, והנטייה האנושית המובהקת להסתמך על מתווכים, על סמכויות, שייקחו לנו את החופש אבל בתמורה יעניקו לנו קצת בטחון… נביאים, גורואים, נשיאים, ראשי ממשלה, כוהנים, פקידים, מגידי עתידות, קוסמים, וכן הלאה. אותם דמויות שאנו מניחים מראש, שלהם בוודאי "יש את הרוחני הזה" כי לי בוודאי אין, הרי אני סתם…..ודי ברור לאן זה מוביל. לכן, כאשר הצגתי את השאלה ביקשתי לנסות להתמקד בשני טקסטים שהם למעשה מסמלים את שני המקורות העיקריים לפירוש - ולכן גם להבנה- של היוגה. ה-"יוגה סוטרה" של פטאנג'לי, וה-"בהגווד גיטה" של וייאסה. די מהר התברר שזו משימה קשה- חלק מהתגובות גלשו לטקסטים ומקורות אחרים. אבל, בכל זאת זה נשאר במסגרת שתי הגישות העיקריות ליוגה, שציינתי בהתחלה: הגישה הדתית, (היוגה על פי ה"גיטה") והגישה הלא דתית (היוגה על פי ה"יוגה סוטרה"). אין כאן נסיון להגיד מה "שווה יותר" או מה "נכון יותר", כי זה לא רלוונטי. אבל יש כאן בהחלט נסיון להציג פראדוקס ששייך לשיטת המחשבה האנושית, אותו ציינתי קודם. שחרור/עצמאות- לא איחוד עם האלוהי, לא התמזגות, לא שילוב, לא אושר, לא שמחה, לא שום דבר "מתגמל" או "כיף" או "הבטחה אלוהית". לא ריכוז, לא בריאות, לא שקט, לא שלווה, אלא משהוא מהותי באמת: שחרור/עצמאות. זו מטרת היוגה לפי היוגה סוטרה של פטאנג'לי, שהיא - ולא אחרת , ורק היא- יכולה להקרא "יוגה דארשנה", בהנחה שכל העוסק ביוגה באמת יודע את ההיסטוריה ואת העובדות. שחרור ממה? או, זה כבר עניין אחר. זה כבר המאטריקס עצמו, ולא הסיפורים מסביב. ואי אפשר לסכם כאן, כיוון שכבר 2000 שנה מנסים ועוד לא הצליחו לגמרי. אבל, למי שקורא את החומר- היוגה סוטרות- זה די ברור. כל שלבי היוגה הם "הדרך", לא "המטרה".כן, גם הדהיאנה/מדיטציה/התבוננות, גם הסמדהי…. אולי עוד נוסיף בהמשך, בהתאם לזמן שיהיה (החיים מאוד מפתיעים). לכל חסידי ה"גיטה"- חברים, זכותכם המלאה לחשוב כרצונכם. אבל חייבים לזכור, שה"יוגה סוטרות" אומרות משהוא אחר אם רק תקראו אותם, לא את הפירוש להם שנכתב ע"י מישהו, שרצה להגיד משהו. נכונה מאוד העובדה שהגיטה נחשבת לטקסט היוגה החשוב ביותר חוץ מהסוטרות- ויש שחושבים שיותר מהן. נכונה העובדה שהיא חלק מהותי מה"מהבראטה", ונחשבת חלק יסודי מהספרות הוודית ("שרוטי"). נכונה העובדה שהגיטה (300-400 לפנה"ס) הקדימה את פטאנג'לי (200 לספירה) בהרבה, ולמרות הכל- העובדה היא , חברים, שה"סוטרות" של פטאנג'לי , הן ולא הגיטה, קיבלו את המעמד של ה"יוגה דארשנה". לא תגידו שלא הייתה הגיטה. הייתה גם הייתה. ובכל זאת…. לא נראה לכם מספיק חשוב? מה שמשאיר אותנו עם השאלה- מה ההבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? האם באמת יש הבדל? מה, היוגה זה לא שיטה אחת? אז מה זה היוגה, בעצם? יש הבדל די ברור בין שני המקורות. כל אחד יכול להחזיק בדעתו, אבל- הבה, הבה נפסיק לחשוב שזה אותו דבר- זה ממש לא, ואין מה לנסות לכופף את זה לכאן או לכאן, (כפי שנעשה לאורך 500 השנה האחרונות). פשוט להתייחס כפשוטו ולהבין. נעשה כאן הפסקה, כיוון שאני מניח שיהיה המשך. ובהמשך- קודם כל, תגובות בבקשה. אח"כ- קצת על טעויות מוסכמות והטעיות מקובלות, מקורותיהן ומטרתן. אנסה גם לסכם תוך ציטוטים מכל מה שכתבו המשתתפים עד היום, ובתקווה שיהיה המשך. ואם לא יהיה המשך בגלל חוסר התעניינות- גם כן טוב לנו! ונתראה בשמחות. והשאלות לשיעורי ביית: מה לדעתכם מטרת היוגה? מה זה שחרור? שחרור ממה? ואולי גם- האם יש הבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? יש כאן חומר למחשבה למאה שנה, בערך. אל תמהרו- אבל בחייכם, בואו נשמע!!!!!!! שלכם ביוגה- גילי חרובי

למה לא לענות?

אתה שואל: מהי מטרת היוגה? ועונה:שחרור! מטרת היוגה היא נשגבת, לצאת ממעגל הסבל של החיים, להבין את מה שבן אנוש לא יכול להבין. אבל מטרת היוגה בשבילנו, המתרגלים, היא קודם כל, ללכת בדרך היוגה. בלי לרצות להגיע אל הסמהדי. ללכת בדרך הזאת, לתרגל את השלבים הראשוניים שלה, להבין אותם ולחוות אותם זאת המטרה. ובאשר לשחרור: הפרוש של יוגה הוא לחבר (לפי הידוע לי). אם נצליח לחבר בין מה שבתוכנו לבין מה שמחוץ לנו אז נרגיש את השחרור, נתאחד עם כל התופעות הקיימות. אבל בינתיים השחרור הוא בהתגמשות של המחשבה, כשנופלים האסימונים אז מבינים כמה זה משחרר.

מהו שחרור- זווית אחת של הנושא

שלום וברכה, על פי הבנתי השחרור והחופש שאנו מחפשים דרך היוגה מתייחס להתניות, היפנוטים והטבעות שקיימות בתודעתנו מיום היוולדנו והתגשמותנו בגוף. התפישה שלנו היא מוגבלת ויחסית ובנויה על חינוך, הבנה סובייקטיבית של העולם, רעיונות שונים שאימצנו ועל פיה אנו רואים את המציאות ומשוכנעים שמה שאנו רואים הוא האמת. השחרור הוא קודם כל מהתפישה הסובייקטיבית שבהכרח גורמת לנו להיות שיפוטיים, נפרדים, סובלים מבורות ובלבול מסתירות. השחרור האמיתי הוא להבין עד כמה כל חלקיק וחלקיק, אדם, חיה, אבן ועץ, כולם בעלי תודעה וכולם מחוברים ועל כן כל מחשבה, מילה ופעולה של אינדוידואל משפיעה על העולם ועל כל מי שיש לו חלק ביצירה הגדולה הזו. זה שחרור משום שהאדם יכול להבין מכך שהוא צריך לקחת אחריות ולמרות שאחריות זו מילה שנותנת תחושה כובלת, היא למעשה משחררת ועוזרת לאדם להיות יותר מדויק ומכוון, בעל חמלה ואיכפתיות לכל מה שסביבו, הוא מפתח חשיבה ועשיה בלתי אנוכית ונרחבת יותר ומתוך כך משתחרר מצרותו וכבליו , כל זאת כמובן ללא ציפיה לתמורה אבל הפירות מגיעים ומבשילים מעצם הפעולה החיובית. זה אספקט אחד של השחרור כפי שאני מבינה אותו מתוך תרגול ולימוד היוגה ואנסה להאיר זוויות אחרות לכשיתבהרו בתוכי. יום טוב , סיון.

מטרת היוגה: סיכום זמני, וקריאה נוספת להשתתפות!

שלום לכולם- ובכן, הגיע הזמן לסיכום זמני של שאלה חשובה מאוד ויסודית: מהי מטרת היוגה? ובתחילה- אני מודה לכל מי שכתב בתשובה להצעת דיון זה, ותודה-תודה לכולם. הגיבו וכתבו ממש מעט אנשים. זו תופעה כלל עולמית- מיליונים רבים של יצורי אנוש עוסקים ביוגה, ורובם המכריע לא יודע בדיוק מה הוא עושה. לא במובן של "שיטה" ו-"יידע של השיטה", אלא במובן הבסיסי של: "מה זה הדבר הזה, שנקרא יוגה"- אל נכון. זה לא פשוט. שאלה נוספת שאמורה לעלות במוקדם או במאוחר אצל העוסק ביוגה- היא: "מה מטרת היוגה?" אני לוקח כאן סיכון ראשון בתגובות נזעמות של חלק מכם, הקוראים. שימו לב. המטרה היא עניינית ולא אישית. לדעתי (לא רק, אבל כאן אני הוא הכותב)- מי שלא שאל את עצמו את שתי השאלות הללו, המודגשות לעיל- אינו עוסק ביוגה. הוא/היא מתרגלים אסאנות ואולי גם נשימות, יכול להיות שאפילו פראניאמה, יושבים לעסוק בהגות, התבוננות ואולי גם מדיטציה, נהנים, מפיקים תועלת, וכו". אבל--- הם אינם עוסקים ביוגה. כי, רבותי, היוגה היא מין דבר כזה שאם באמת, אל נכון, עוסקים בו -היא אמורה לעורר את השאלות הללו, ולא לתת מנוח עד שיש תשובה רלוונטית, נכון לעכשיו, והיא אמורה להיות מבוססת על משהוא בר-קיימא: יידע. ממקור כלשהו. ואם , חברים, התעוררו בכם השאלות האלו, אז-במחילה מכבודכם- מדוע אתם לא עונים להן? זה מה שנקרא כאן ועכשיו. לא להתבייש, לא לחכות לראות מה יגידו, לא "להגיב", אלא בכנות למסור את מה שאתם חושבים. לכתוב ולקרוא אנחנו יודעים לא רע, הא? אז קדימה. אין כאן חכמים או טפשים. יש את הנסיון האישי שלכם. יש לכם? במשך התקופה שאני חבר בפורום הזה, עלו דעות שונות על היוגה ומקורותיה. יש בלבול רב על מקור המילה, מקור השיטה, הפירוש הנכון לשיטה, הביאור לפירוש, וההתעמקות בביאור של הפירוש. הצרה היא, שרוב האנשים שחושבים שהם עוסקים ביוגה, אינם חושבים שהם מספיק חכמים להבין לבד את מקורות השיטה. יש הרבה טקסטים שמיוחסים ליוגה, אבל טקסט מקור רשמי אחד. זה הוא "יוגה סוטרה" של מיודענו פטאנג'לי. טקסט קשה, מחולק לארבעה פרקים, שבחכמה מוחלטת מכריח את העוסק בו- מתוך הכרה- לבצע משימות שונות הקשורות ברמות השונות של קיומנו החומרי והרוחני עלי אדמות. נושא הטקסט הוא- כמובן- הנושא שמעסיק את כל הפילוסופיות המופשטות וכל הדתות על כל סוגיהן, המונותאיסטיות, הפוליתאיסטיות, הדואליסטיות, הנון-דואליסטיות, המוניסטיות, וסליחה אם שכחתי משהוא. הנושא הוא- מה מטרת קיומנו עלי כוכב זה, בצורתנו זו, ועל כל מרכיבי החומר/רוח שלנו. ועל זה אמרו חכמים- וווואאאאחד שאלה! היוגה, כיאה לשיטה שקיבלה מעמד "דארשאני" עצמאי בציוויליזציה מרכזית וחזקה כמו הציוויליזציה ההינדית-ארית- נותנת תשובה ברורה מאין כמוה, חדה כתער, ואכזרית באבחנתה. (להזכיר, לכל מאות המיליונים בתת היבשת ההודית וסביבתה- יש 6 דארשנות שמסכמות את כל קשת הגישות לנושא הענק הזה. (אפשר להוסיף "דארשנה", אבל כנראה שזה לא פשוט לייצר "דארשנה". העובדה היא שלא נוספו דארשנות רשמיות- אבל יש המון דארשנות לא רשמיות.) והתשובה לשאלה "מה מטרת היוגה" היא- "מוקשה", שפירושו, שחרור."קאיבאליה", עצמאות. היוגה היא הדרך לשחרור, מה שנקרא "מוקשה מארגה". כאן מתחיל באזאר רוחני ענק ומגוון, שבו מוצעים למכירה/בחירה טקסטים רבים מההיסטוריה והתרבות ההינדית, ולמעשה יש בו הכל. וכל מפרש ומבאר ומתרגם ומתעמק ומצטט יכול למצוא למעשה כל דבר והיפוכו, כפי שקורה הרבה בסיטואציות דומות. הבאזאר הזה מתאפשר ע"י הבורות והבושה האנושית בקשר ליכולת ההבנה של האדם האינדיבידואלי העצמאי, והנטייה האנושית המובהקת להסתמך על מתווכים, על סמכויות, שייקחו לנו את החופש אבל בתמורה יעניקו לנו קצת בטחון… נביאים, גורואים, נשיאים, ראשי ממשלה, כוהנים, פקידים, מגידי עתידות, קוסמים, וכן הלאה. אותם דמויות שאנו מניחים מראש, שלהם בוודאי "יש את הרוחני הזה" כי לי בוודאי אין, הרי אני סתם…..ודי ברור לאן זה מוביל. לכן, כאשר הצגתי את השאלה ביקשתי לנסות להתמקד בשני טקסטים שהם למעשה מסמלים את שני המקורות העיקריים לפירוש - ולכן גם להבנה- של היוגה. ה-"יוגה סוטרה" של פטאנג'לי, וה-"בהגווד גיטה" של וייאסה. די מהר התברר שזו משימה קשה- חלק מהתגובות גלשו לטקסטים ומקורות אחרים. אבל, בכל זאת זה נשאר במסגרת שתי הגישות העיקריות ליוגה, שציינתי בהתחלה: הגישה הדתית, (היוגה על פי ה"גיטה") והגישה הלא דתית (היוגה על פי ה"יוגה סוטרה"). אין כאן נסיון להגיד מה "שווה יותר" או מה "נכון יותר", כי זה לא רלוונטי. אבל יש כאן בהחלט נסיון להציג פראדוקס ששייך לשיטת המחשבה האנושית, אותו ציינתי קודם. שחרור/עצמאות- לא איחוד עם האלוהי, לא התמזגות, לא שילוב, לא אושר, לא שמחה, לא שום דבר "מתגמל" או "כיף" או "הבטחה אלוהית". לא ריכוז, לא בריאות, לא שקט, לא שלווה, אלא משהוא מהותי באמת: שחרור/עצמאות. זו מטרת היוגה לפי היוגה סוטרה של פטאנג'לי, שהיא - ולא אחרת , ורק היא- יכולה להקרא "יוגה דארשנה", בהנחה שכל העוסק ביוגה באמת יודע את ההיסטוריה ואת העובדות. שחרור ממה? או, זה כבר עניין אחר. זה כבר המאטריקס עצמו, ולא הסיפורים מסביב. ואי אפשר לסכם כאן, כיוון שכבר 2000 שנה מנסים ועוד לא הצליחו לגמרי. אבל, למי שקורא את החומר- היוגה סוטרות- זה די ברור. כל שלבי היוגה הם "הדרך", לא "המטרה".כן, גם הדהיאנה/מדיטציה/התבוננות, גם הסמדהי…. אולי עוד נוסיף בהמשך, בהתאם לזמן שיהיה (החיים מאוד מפתיעים). לכל חסידי ה"גיטה"- חברים, זכותכם המלאה לחשוב כרצונכם. אבל חייבים לזכור, שה"יוגה סוטרות" אומרות משהוא אחר אם רק תקראו אותם, לא את הפירוש להם שנכתב ע"י מישהו, שרצה להגיד משהו. נכונה מאוד העובדה שהגיטה נחשבת לטקסט היוגה החשוב ביותר חוץ מהסוטרות- ויש שחושבים שיותר מהן. נכונה העובדה שהיא חלק מהותי מה"מהבראטה", ונחשבת חלק יסודי מהספרות הוודית ("שרוטי"). נכונה העובדה שהגיטה (300-400 לפנה"ס) הקדימה את פטאנג'לי (200 לספירה) בהרבה, ולמרות הכל- העובדה היא , חברים, שה"סוטרות" של פטאנג'לי , הן ולא הגיטה, קיבלו את המעמד של ה"יוגה דארשנה". לא תגידו שלא הייתה הגיטה. הייתה גם הייתה. ובכל זאת…. לא נראה לכם מספיק חשוב? מה שמשאיר אותנו עם השאלה- מה ההבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? האם באמת יש הבדל? מה, היוגה זה לא שיטה אחת? אז מה זה היוגה, בעצם? יש הבדל די ברור בין שני המקורות. כל אחד יכול להחזיק בדעתו, אבל- הבה, הבה נפסיק לחשוב שזה אותו דבר- זה ממש לא, ואין מה לנסות לכופף את זה לכאן או לכאן, (כפי שנעשה לאורך 500 השנה האחרונות). פשוט להתייחס כפשוטו ולהבין. נעשה כאן הפסקה, כיוון שאני מניח שיהיה המשך. ובהמשך- קודם כל, תגובות בבקשה. אח"כ- קצת על טעויות מוסכמות והטעיות מקובלות, מקורותיהן ומטרתן. אנסה גם לסכם תוך ציטוטים מכל מה שכתבו המשתתפים עד היום, ובתקווה שיהיה המשך. ואם לא יהיה המשך בגלל חוסר התעניינות- גם כן טוב לנו! ונתראה בשמחות. והשאלות לשיעורי ביית: מה לדעתכם מטרת היוגה? מה זה שחרור? שחרור ממה? ואולי גם- האם יש הבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? יש כאן חומר למחשבה למאה שנה, בערך. אל תמהרו- אבל בחייכם, בואו נשמע!!!!!!! שלכם ביוגה- גילי חרובי

מטרת היוגה

לפי פטנג'לי 1.2 יוגה היא הגבלת/הפסקת/עצירת תנודות התודעה. אבל... שאלה מקדימה היא: מדוע עלי להתיחס לפטנג'לי כעדות מוסמכת? מי היה פטנג'לי? מה נסיונו ביוגה?

השפעת היוגה

מבט אחר על מטרת היוגה הוא להסתכל על השפעת היוגה. לפי יוגה סוטרה 4.1 הנסיונות היוגים העל טבעיים נוצרים מלידה, ***שימוש בעשבים***, הגיית מנטרות, הסתגפות וסמדהי. אנחנו יודעים שבפעילות גופנית מופרשים במח מורפינים, נדמה לי שגם במדיטציה, וכנראה גם בתרגול נשימה, באקסזה דתית, והגיית מנטרות. עושה רושם שכל הנ"ל הן דרכים שונות לאותה מטרה. ותהייתי היא, האם מטרת היוגה היא השגת שליטה על הפרשת מורפינים??? ודרך אגב, אם למישהו מידע מדעי יותר על השפעת פראניאמה ומדיטציה על המח, אשמח לשמוע.

השפעות הנשימה על המוח...

שלום שחר. בענין הכוחות היוגים, גם הכתבים וגם היוגים הגדולים מאוחדים בדעה שהכוחות הם "תופעות לווואי" או פועל יוצא של התרגולים היוגיים, וההתייחסות אליהם צריכה להיות בהתאם. ואם תחשוב על זה, הרי מהם בסך הכל ? התגלמויות של עולם התופעות, והאין היוגי שואף ל"השתחרר" מאחיזתו של זה ? להיות מאושר לפי היוגי זה : לדעת שאושרי אינו תלוי בדבר (ראה "סנטושה"...), ובטח לא בדברים זמניים וחולפים. ובקשר למשהו מדעי על השפעות הנשימה על המוח, יש במדור מאמרים כמה מאמרים שמדברים על ההשפעות האנטומיות פיזיולוגיות של הנשימה (המאמרים לא מדברים אקסלוסיבית על המוח, אבל יכול להיות שתמצא בזה קשר למה שאתה מחפש). יום טוב. אבי.

מטרת היוגה: סיכום זמני, וקריאה נוספת להשתתפות!

שלום לכולם- ובכן, הגיע הזמן לסיכום זמני של שאלה חשובה מאוד ויסודית: מהי מטרת היוגה? ובתחילה- אני מודה לכל מי שכתב בתשובה להצעת דיון זה, ותודה-תודה לכולם. הגיבו וכתבו ממש מעט אנשים. זו תופעה כלל עולמית- מיליונים רבים של יצורי אנוש עוסקים ביוגה, ורובם המכריע לא יודע בדיוק מה הוא עושה. לא במובן של "שיטה" ו-"יידע של השיטה", אלא במובן הבסיסי של: "מה זה הדבר הזה, שנקרא יוגה"- אל נכון. זה לא פשוט. שאלה נוספת שאמורה לעלות במוקדם או במאוחר אצל העוסק ביוגה- היא: "מה מטרת היוגה?" אני לוקח כאן סיכון ראשון בתגובות נזעמות של חלק מכם, הקוראים. שימו לב. המטרה היא עניינית ולא אישית. לדעתי (לא רק, אבל כאן אני הוא הכותב)- מי שלא שאל את עצמו את שתי השאלות הללו, המודגשות לעיל- אינו עוסק ביוגה. הוא/היא מתרגלים אסאנות ואולי גם נשימות, יכול להיות שאפילו פראניאמה, יושבים לעסוק בהגות, התבוננות ואולי גם מדיטציה, נהנים, מפיקים תועלת, וכו". אבל--- הם אינם עוסקים ביוגה. כי, רבותי, היוגה היא מין דבר כזה שאם באמת, אל נכון, עוסקים בו -היא אמורה לעורר את השאלות הללו, ולא לתת מנוח עד שיש תשובה רלוונטית, נכון לעכשיו, והיא אמורה להיות מבוססת על משהוא בר-קיימא: יידע. ממקור כלשהו. ואם , חברים, התעוררו בכם השאלות האלו, אז-במחילה מכבודכם- מדוע אתם לא עונים להן? זה מה שנקרא כאן ועכשיו. לא להתבייש, לא לחכות לראות מה יגידו, לא "להגיב", אלא בכנות למסור את מה שאתם חושבים. לכתוב ולקרוא אנחנו יודעים לא רע, הא? אז קדימה. אין כאן חכמים או טפשים. יש את הנסיון האישי שלכם. יש לכם? במשך התקופה שאני חבר בפורום הזה, עלו דעות שונות על היוגה ומקורותיה. יש בלבול רב על מקור המילה, מקור השיטה, הפירוש הנכון לשיטה, הביאור לפירוש, וההתעמקות בביאור של הפירוש. הצרה היא, שרוב האנשים שחושבים שהם עוסקים ביוגה, אינם חושבים שהם מספיק חכמים להבין לבד את מקורות השיטה. יש הרבה טקסטים שמיוחסים ליוגה, אבל טקסט מקור רשמי אחד. זה הוא "יוגה סוטרה" של מיודענו פטאנג'לי. טקסט קשה, מחולק לארבעה פרקים, שבחכמה מוחלטת מכריח את העוסק בו- מתוך הכרה- לבצע משימות שונות הקשורות ברמות השונות של קיומנו החומרי והרוחני עלי אדמות. נושא הטקסט הוא- כמובן- הנושא שמעסיק את כל הפילוסופיות המופשטות וכל הדתות על כל סוגיהן, המונותאיסטיות, הפוליתאיסטיות, הדואליסטיות, הנון-דואליסטיות, המוניסטיות, וסליחה אם שכחתי משהוא. הנושא הוא- מה מטרת קיומנו עלי כוכב זה, בצורתנו זו, ועל כל מרכיבי החומר/רוח שלנו. ועל זה אמרו חכמים- וווואאאאחד שאלה! היוגה, כיאה לשיטה שקיבלה מעמד "דארשאני" עצמאי בציוויליזציה מרכזית וחזקה כמו הציוויליזציה ההינדית-ארית- נותנת תשובה ברורה מאין כמוה, חדה כתער, ואכזרית באבחנתה. (להזכיר, לכל מאות המיליונים בתת היבשת ההודית וסביבתה- יש 6 דארשנות שמסכמות את כל קשת הגישות לנושא הענק הזה. (אפשר להוסיף "דארשנה", אבל כנראה שזה לא פשוט לייצר "דארשנה". העובדה היא שלא נוספו דארשנות רשמיות- אבל יש המון דארשנות לא רשמיות.) והתשובה לשאלה "מה מטרת היוגה" היא- "מוקשה", שפירושו, שחרור."קאיבאליה", עצמאות. היוגה היא הדרך לשחרור, מה שנקרא "מוקשה מארגה". כאן מתחיל באזאר רוחני ענק ומגוון, שבו מוצעים למכירה/בחירה טקסטים רבים מההיסטוריה והתרבות ההינדית, ולמעשה יש בו הכל. וכל מפרש ומבאר ומתרגם ומתעמק ומצטט יכול למצוא למעשה כל דבר והיפוכו, כפי שקורה הרבה בסיטואציות דומות. הבאזאר הזה מתאפשר ע"י הבורות והבושה האנושית בקשר ליכולת ההבנה של האדם האינדיבידואלי העצמאי, והנטייה האנושית המובהקת להסתמך על מתווכים, על סמכויות, שייקחו לנו את החופש אבל בתמורה יעניקו לנו קצת בטחון… נביאים, גורואים, נשיאים, ראשי ממשלה, כוהנים, פקידים, מגידי עתידות, קוסמים, וכן הלאה. אותם דמויות שאנו מניחים מראש, שלהם בוודאי "יש את הרוחני הזה" כי לי בוודאי אין, הרי אני סתם…..ודי ברור לאן זה מוביל. לכן, כאשר הצגתי את השאלה ביקשתי לנסות להתמקד בשני טקסטים שהם למעשה מסמלים את שני המקורות העיקריים לפירוש - ולכן גם להבנה- של היוגה. ה-"יוגה סוטרה" של פטאנג'לי, וה-"בהגווד גיטה" של וייאסה. די מהר התברר שזו משימה קשה- חלק מהתגובות גלשו לטקסטים ומקורות אחרים. אבל, בכל זאת זה נשאר במסגרת שתי הגישות העיקריות ליוגה, שציינתי בהתחלה: הגישה הדתית, (היוגה על פי ה"גיטה") והגישה הלא דתית (היוגה על פי ה"יוגה סוטרה"). אין כאן נסיון להגיד מה "שווה יותר" או מה "נכון יותר", כי זה לא רלוונטי. אבל יש כאן בהחלט נסיון להציג פראדוקס ששייך לשיטת המחשבה האנושית, אותו ציינתי קודם. שחרור/עצמאות- לא איחוד עם האלוהי, לא התמזגות, לא שילוב, לא אושר, לא שמחה, לא שום דבר "מתגמל" או "כיף" או "הבטחה אלוהית". לא ריכוז, לא בריאות, לא שקט, לא שלווה, אלא משהוא מהותי באמת: שחרור/עצמאות. זו מטרת היוגה לפי היוגה סוטרה של פטאנג'לי, שהיא - ולא אחרת , ורק היא- יכולה להקרא "יוגה דארשנה", בהנחה שכל העוסק ביוגה באמת יודע את ההיסטוריה ואת העובדות. שחרור ממה? או, זה כבר עניין אחר. זה כבר המאטריקס עצמו, ולא הסיפורים מסביב. ואי אפשר לסכם כאן, כיוון שכבר 2000 שנה מנסים ועוד לא הצליחו לגמרי. אבל, למי שקורא את החומר- היוגה סוטרות- זה די ברור. כל שלבי היוגה הם "הדרך", לא "המטרה".כן, גם הדהיאנה/מדיטציה/התבוננות, גם הסמדהי…. אולי עוד נוסיף בהמשך, בהתאם לזמן שיהיה (החיים מאוד מפתיעים). לכל חסידי ה"גיטה"- חברים, זכותכם המלאה לחשוב כרצונכם. אבל חייבים לזכור, שה"יוגה סוטרות" אומרות משהוא אחר אם רק תקראו אותם, לא את הפירוש להם שנכתב ע"י מישהו, שרצה להגיד משהו. נכונה מאוד העובדה שהגיטה נחשבת לטקסט היוגה החשוב ביותר חוץ מהסוטרות- ויש שחושבים שיותר מהן. נכונה העובדה שהיא חלק מהותי מה"מהבראטה", ונחשבת חלק יסודי מהספרות הוודית ("שרוטי"). נכונה העובדה שהגיטה (300-400 לפנה"ס) הקדימה את פטאנג'לי (200 לספירה) בהרבה, ולמרות הכל- העובדה היא , חברים, שה"סוטרות" של פטאנג'לי , הן ולא הגיטה, קיבלו את המעמד של ה"יוגה דארשנה". לא תגידו שלא הייתה הגיטה. הייתה גם הייתה. ובכל זאת…. לא נראה לכם מספיק חשוב? מה שמשאיר אותנו עם השאלה- מה ההבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? האם באמת יש הבדל? מה, היוגה זה לא שיטה אחת? אז מה זה היוגה, בעצם? יש הבדל די ברור בין שני המקורות. כל אחד יכול להחזיק בדעתו, אבל- הבה, הבה נפסיק לחשוב שזה אותו דבר- זה ממש לא, ואין מה לנסות לכופף את זה לכאן או לכאן, (כפי שנעשה לאורך 500 השנה האחרונות). פשוט להתייחס כפשוטו ולהבין. נעשה כאן הפסקה, כיוון שאני מניח שיהיה המשך. ובהמשך- קודם כל, תגובות בבקשה. אח"כ- קצת על טעויות מוסכמות והטעיות מקובלות, מקורותיהן ומטרתן. אנסה גם לסכם תוך ציטוטים מכל מה שכתבו המשתתפים עד היום, ובתקווה שיהיה המשך. ואם לא יהיה המשך בגלל חוסר התעניינות- גם כן טוב לנו! ונתראה בשמחות. והשאלות לשיעורי ביית: מה לדעתכם מטרת היוגה? מה זה שחרור? שחרור ממה? ואולי גם- האם יש הבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? יש כאן חומר למחשבה למאה שנה, בערך. אל תמהרו- אבל בחייכם, בואו נשמע!!!!!!! שלכם ביוגה- גילי חרובי

השאלה שלי היא מה הפסול בלתרגל יוגה במסירות בלי להתפלש בשורשי בסיפרות ההודית

ואל תירו בי, אבל באמת שכתבים הודים הם מזמן לא הפייבוריט בד טיים רידינג שלי, (מה גם שבימים אלה אני לא קוראת מה שאני לא ניבחנת עליו אח"כ.. :/( אבל בכ"ז אותי מעניין מה יוגה עושה *לי* ואת זה הייתי מגדירה חלקית, ובזהירות, בתור ההזדמנות להפסיק את הריצה ולהסתכל פנימה, להקשיב לגוף, למשל הקונטרסט בין לרוץ לשיעור כדי לא לאחר לבין לצאת ממנו בשלווה מאידך, מדיטציה או יוגה שהיא לא אקטיבית/מתוחכמת מספיק גורמות לי להיות חסרת מנוחה השילוב של הדרישה מהמוח ומהגוף בו זמנית, היא ייחודית ליוגה בעיני (בעצם אני מדברת על אשטנגה) זהו כאן תמה נק' מבטי השיטחית להחריד והלא משכילה, פתוחה לנזיפות.

השפעות הנשימה על המוח...

שלום שחר. בענין הכוחות היוגים, גם הכתבים וגם היוגים הגדולים מאוחדים בדעה שהכוחות הם "תופעות לווואי" או פועל יוצא של התרגולים היוגיים, וההתייחסות אליהם צריכה להיות בהתאם. ואם תחשוב על זה, הרי מהם בסך הכל ? התגלמויות של עולם התופעות, והאין היוגי שואף ל"השתחרר" מאחיזתו של זה ? להיות מאושר לפי היוגי זה : לדעת שאושרי אינו תלוי בדבר (ראה "סנטושה"...), ובטח לא בדברים זמניים וחולפים. ובקשר למשהו מדעי על השפעות הנשימה על המוח, יש במדור מאמרים כמה מאמרים שמדברים על ההשפעות האנטומיות פיזיולוגיות של הנשימה (המאמרים לא מדברים אקסלוסיבית על המוח, אבל יכול להיות שתמצא בזה קשר למה שאתה מחפש). יום טוב. אבי.

כוחות

בעניין הכוחות, כיצד ניתן להסביר כוחות כמו בלתי ניראה? וכו'? וכיצד ניתן להסביר שכרבע מהסוטרות של פטנג'לי מדברות על הכוחות? כלומר רבע מהטקסט מוקדש מדבר בפירוט רב על משהו שיש להתעלם ממנו.

הכוחות + סיפור.

שלום שחר. איך אפשר להסביר ? מוסבר בסוטרות. ולמה פאטנג'לי החליט להקדיש חלק כל כך נכבד לענין ? צריך לשאול אותו.... אני חושב שהסכנה קטנה אם קוראים את כל הטקסט. אם תשים לב למיקום הפרק על הכוחות תראה שגם הוא אינו אקראי... והנה סיפור שממחיש יפה את הענין. יום אחד הגיעו תלמידיו של הבודהה נסערים. הם עמדו חסרי נשימה לפני בודהה שהיה יושב תחת עץ ה"בודי", ואמרו: הרגע שמענו על קדוש ויוגי גדול שגר במערה לא רחוק מכאן, אומרים עליו שהוא משהו יוצא דופן. בסדר, אמר הבודהה, בדיוק התפנה לי הבוקר, בואו נלך לבקר אותו. הלכה הפמלייה המכובדת. הלכו יום שלם והגיעו להר תלול. טיפסו לפיסגתו, ועמדו בפיתחה של מערה צרה. באפלולית יכלו לראות את גוף צנום בעל שיער עבות, וזוג עיינים עצומות. ניגש הבודהה אל האיש ובכבוד הראוי כיחכך בגרונו, עד שהיוגי שב להכרתו. שוחחו השניים על עניינים כאלה ואחרים, כשהתלמידים מחכים בחוץ בחוסר סבלנות. פתאום שמעו קול צחוק גדול בוקע מהמערה, ואחריו את הבודהה שואל\אומר: "לא חבל, בשביל חצי רופי הייתה יכול לסכור סירה שתעביר אותך את הנהר". כשיצא אל תלמידיו, שאלו אותו לפשר הענין. הבודהה פרץ שוב בצחוק מתגלגל ואמר: "באיזשהו שלב, אמר לי הקדוש ששלושים שנה ישב במערה במדיטציה ולא עזב את פתחה, ומה שהשיג בזמן הזה הוא, הכושר ללכת על המים ! וכתשובה עניתי לו שהיה לו יותר פשוט לשלם חצי רופי לסירה שתיקח אותו לצד השני של הנהר, במקום לשבת שלושים שנה המערה עבור משהו שאפשר להשיג בחצי רופי... הנהנו תלמידיו של הבודהה, והתיישבו במקומם ל"הרהר" על העצמי... שבת שלום. אבי.

השאלה שלי היא מה הפסול בלתרגל יוגה במסירות בלי להתפלש בשורשי בסיפרות ההודית

ואל תירו בי, אבל באמת שכתבים הודים הם מזמן לא הפייבוריט בד טיים רידינג שלי, (מה גם שבימים אלה אני לא קוראת מה שאני לא ניבחנת עליו אח"כ.. :/( אבל בכ"ז אותי מעניין מה יוגה עושה *לי* ואת זה הייתי מגדירה חלקית, ובזהירות, בתור ההזדמנות להפסיק את הריצה ולהסתכל פנימה, להקשיב לגוף, למשל הקונטרסט בין לרוץ לשיעור כדי לא לאחר לבין לצאת ממנו בשלווה מאידך, מדיטציה או יוגה שהיא לא אקטיבית/מתוחכמת מספיק גורמות לי להיות חסרת מנוחה השילוב של הדרישה מהמוח ומהגוף בו זמנית, היא ייחודית ליוגה בעיני (בעצם אני מדברת על אשטנגה) זהו כאן תמה נק' מבטי השיטחית להחריד והלא משכילה, פתוחה לנזיפות.

למה, מי אמר שאי אפשר??? נהפוך הוא!

האמת, מאיה, הנושא שמועלה לדיון כאן הוא לעודד התעמקות ולגרום לנו לא לקבל דבר כמובן מאיליו. הסיכון הוא, שמרוב שתעשי יוגה , ומבלי להתכוון, העניין יעלה על פני השטח ויכריח (!) אותך להתייחס אליו.... ראי הוזהרת! (יען כי, הטענה של (שיטת מחשבה/מעשה כמו) היוגה היא: "אם תעסוק בי,(לא משנה מאיזה סיבה ולאיזה צורך) תעלינה השאלות, ואולי גם תינתנה התשובות". ובהצלחה בבחינות! גילי חרובי

יוגה

כפעילה בתחום היוגה מספר שנים בארץ בלבד ולא בהודו תרתי משמע היוגה תורמת מאוד להרגעת הנפש לרכוז למודעות באשר ליציבות לעמידה זקופה ועוד גם בלי להתייחס לפילוסופיה מסביב אני מוצאת שהיא תורמת גם לשפור הזכרון בתנאי שאת מתמידה בתרגול ושוב בלי אובסססיביות חוץ מזה מגמישים את הגוף בקצור כדאי לנסות זה עושה רק טוב
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
יוגה
בחר
בחר