מטרת היוגה: סיכום זמני, וקריאה נוספת להשתתפות!
שלום לכולם- ובכן, הגיע הזמן לסיכום זמני של שאלה חשובה מאוד ויסודית: מהי מטרת היוגה? ובתחילה- אני מודה לכל מי שכתב בתשובה להצעת דיון זה, ותודה-תודה לכולם. הגיבו וכתבו ממש מעט אנשים. זו תופעה כלל עולמית- מיליונים רבים של יצורי אנוש עוסקים ביוגה, ורובם המכריע לא יודע בדיוק מה הוא עושה. לא במובן של "שיטה" ו-"יידע של השיטה", אלא במובן הבסיסי של: "מה זה הדבר הזה, שנקרא יוגה"- אל נכון. זה לא פשוט. שאלה נוספת שאמורה לעלות במוקדם או במאוחר אצל העוסק ביוגה- היא: "מה מטרת היוגה?" אני לוקח כאן סיכון ראשון בתגובות נזעמות של חלק מכם, הקוראים. שימו לב. המטרה היא עניינית ולא אישית. לדעתי (לא רק, אבל כאן אני הוא הכותב)- מי שלא שאל את עצמו את שתי השאלות הללו, המודגשות לעיל- אינו עוסק ביוגה. הוא/היא מתרגלים אסאנות ואולי גם נשימות, יכול להיות שאפילו פראניאמה, יושבים לעסוק בהגות, התבוננות ואולי גם מדיטציה, נהנים, מפיקים תועלת, וכו". אבל--- הם אינם עוסקים ביוגה. כי, רבותי, היוגה היא מין דבר כזה שאם באמת, אל נכון, עוסקים בו -היא אמורה לעורר את השאלות הללו, ולא לתת מנוח עד שיש תשובה רלוונטית, נכון לעכשיו, והיא אמורה להיות מבוססת על משהוא בר-קיימא: יידע. ממקור כלשהו. ואם , חברים, התעוררו בכם השאלות האלו, אז-במחילה מכבודכם- מדוע אתם לא עונים להן? זה מה שנקרא כאן ועכשיו. לא להתבייש, לא לחכות לראות מה יגידו, לא "להגיב", אלא בכנות למסור את מה שאתם חושבים. לכתוב ולקרוא אנחנו יודעים לא רע, הא? אז קדימה. אין כאן חכמים או טפשים. יש את הנסיון האישי שלכם. יש לכם? במשך התקופה שאני חבר בפורום הזה, עלו דעות שונות על היוגה ומקורותיה. יש בלבול רב על מקור המילה, מקור השיטה, הפירוש הנכון לשיטה, הביאור לפירוש, וההתעמקות בביאור של הפירוש. הצרה היא, שרוב האנשים שחושבים שהם עוסקים ביוגה, אינם חושבים שהם מספיק חכמים להבין לבד את מקורות השיטה. יש הרבה טקסטים שמיוחסים ליוגה, אבל טקסט מקור רשמי אחד. זה הוא "יוגה סוטרה" של מיודענו פטאנג'לי. טקסט קשה, מחולק לארבעה פרקים, שבחכמה מוחלטת מכריח את העוסק בו- מתוך הכרה- לבצע משימות שונות הקשורות ברמות השונות של קיומנו החומרי והרוחני עלי אדמות. נושא הטקסט הוא- כמובן- הנושא שמעסיק את כל הפילוסופיות המופשטות וכל הדתות על כל סוגיהן, המונותאיסטיות, הפוליתאיסטיות, הדואליסטיות, הנון-דואליסטיות, המוניסטיות, וסליחה אם שכחתי משהוא. הנושא הוא- מה מטרת קיומנו עלי כוכב זה, בצורתנו זו, ועל כל מרכיבי החומר/רוח שלנו. ועל זה אמרו חכמים- וווואאאאחד שאלה! היוגה, כיאה לשיטה שקיבלה מעמד "דארשאני" עצמאי בציוויליזציה מרכזית וחזקה כמו הציוויליזציה ההינדית-ארית- נותנת תשובה ברורה מאין כמוה, חדה כתער, ואכזרית באבחנתה. (להזכיר, לכל מאות המיליונים בתת היבשת ההודית וסביבתה- יש 6 דארשנות שמסכמות את כל קשת הגישות לנושא הענק הזה. (אפשר להוסיף "דארשנה", אבל כנראה שזה לא פשוט לייצר "דארשנה". העובדה היא שלא נוספו דארשנות רשמיות- אבל יש המון דארשנות לא רשמיות.) והתשובה לשאלה "מה מטרת היוגה" היא- "מוקשה", שפירושו, שחרור."קאיבאליה", עצמאות. היוגה היא הדרך לשחרור, מה שנקרא "מוקשה מארגה". כאן מתחיל באזאר רוחני ענק ומגוון, שבו מוצעים למכירה/בחירה טקסטים רבים מההיסטוריה והתרבות ההינדית, ולמעשה יש בו הכל. וכל מפרש ומבאר ומתרגם ומתעמק ומצטט יכול למצוא למעשה כל דבר והיפוכו, כפי שקורה הרבה בסיטואציות דומות. הבאזאר הזה מתאפשר ע"י הבורות והבושה האנושית בקשר ליכולת ההבנה של האדם האינדיבידואלי העצמאי, והנטייה האנושית המובהקת להסתמך על מתווכים, על סמכויות, שייקחו לנו את החופש אבל בתמורה יעניקו לנו קצת בטחון… נביאים, גורואים, נשיאים, ראשי ממשלה, כוהנים, פקידים, מגידי עתידות, קוסמים, וכן הלאה. אותם דמויות שאנו מניחים מראש, שלהם בוודאי "יש את הרוחני הזה" כי לי בוודאי אין, הרי אני סתם…..ודי ברור לאן זה מוביל. לכן, כאשר הצגתי את השאלה ביקשתי לנסות להתמקד בשני טקסטים שהם למעשה מסמלים את שני המקורות העיקריים לפירוש - ולכן גם להבנה- של היוגה. ה-"יוגה סוטרה" של פטאנג'לי, וה-"בהגווד גיטה" של וייאסה. די מהר התברר שזו משימה קשה- חלק מהתגובות גלשו לטקסטים ומקורות אחרים. אבל, בכל זאת זה נשאר במסגרת שתי הגישות העיקריות ליוגה, שציינתי בהתחלה: הגישה הדתית, (היוגה על פי ה"גיטה") והגישה הלא דתית (היוגה על פי ה"יוגה סוטרה"). אין כאן נסיון להגיד מה "שווה יותר" או מה "נכון יותר", כי זה לא רלוונטי. אבל יש כאן בהחלט נסיון להציג פראדוקס ששייך לשיטת המחשבה האנושית, אותו ציינתי קודם. שחרור/עצמאות- לא איחוד עם האלוהי, לא התמזגות, לא שילוב, לא אושר, לא שמחה, לא שום דבר "מתגמל" או "כיף" או "הבטחה אלוהית". לא ריכוז, לא בריאות, לא שקט, לא שלווה, אלא משהוא מהותי באמת: שחרור/עצמאות. זו מטרת היוגה לפי היוגה סוטרה של פטאנג'לי, שהיא - ולא אחרת , ורק היא- יכולה להקרא "יוגה דארשנה", בהנחה שכל העוסק ביוגה באמת יודע את ההיסטוריה ואת העובדות. שחרור ממה? או, זה כבר עניין אחר. זה כבר המאטריקס עצמו, ולא הסיפורים מסביב. ואי אפשר לסכם כאן, כיוון שכבר 2000 שנה מנסים ועוד לא הצליחו לגמרי. אבל, למי שקורא את החומר- היוגה סוטרות- זה די ברור. כל שלבי היוגה הם "הדרך", לא "המטרה".כן, גם הדהיאנה/מדיטציה/התבוננות, גם הסמדהי…. אולי עוד נוסיף בהמשך, בהתאם לזמן שיהיה (החיים מאוד מפתיעים). לכל חסידי ה"גיטה"- חברים, זכותכם המלאה לחשוב כרצונכם. אבל חייבים לזכור, שה"יוגה סוטרות" אומרות משהוא אחר אם רק תקראו אותם, לא את הפירוש להם שנכתב ע"י מישהו, שרצה להגיד משהו. נכונה מאוד העובדה שהגיטה נחשבת לטקסט היוגה החשוב ביותר חוץ מהסוטרות- ויש שחושבים שיותר מהן. נכונה העובדה שהיא חלק מהותי מה"מהבראטה", ונחשבת חלק יסודי מהספרות הוודית ("שרוטי"). נכונה העובדה שהגיטה (300-400 לפנה"ס) הקדימה את פטאנג'לי (200 לספירה) בהרבה, ולמרות הכל- העובדה היא , חברים, שה"סוטרות" של פטאנג'לי , הן ולא הגיטה, קיבלו את המעמד של ה"יוגה דארשנה". לא תגידו שלא הייתה הגיטה. הייתה גם הייתה. ובכל זאת…. לא נראה לכם מספיק חשוב? מה שמשאיר אותנו עם השאלה- מה ההבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? האם באמת יש הבדל? מה, היוגה זה לא שיטה אחת? אז מה זה היוגה, בעצם? יש הבדל די ברור בין שני המקורות. כל אחד יכול להחזיק בדעתו, אבל- הבה, הבה נפסיק לחשוב שזה אותו דבר- זה ממש לא, ואין מה לנסות לכופף את זה לכאן או לכאן, (כפי שנעשה לאורך 500 השנה האחרונות). פשוט להתייחס כפשוטו ולהבין. נעשה כאן הפסקה, כיוון שאני מניח שיהיה המשך. ובהמשך- קודם כל, תגובות בבקשה. אח"כ- קצת על טעויות מוסכמות והטעיות מקובלות, מקורותיהן ומטרתן. אנסה גם לסכם תוך ציטוטים מכל מה שכתבו המשתתפים עד היום, ובתקווה שיהיה המשך. ואם לא יהיה המשך בגלל חוסר התעניינות- גם כן טוב לנו! ונתראה בשמחות. והשאלות לשיעורי ביית: מה לדעתכם מטרת היוגה? מה זה שחרור? שחרור ממה? ואולי גם- האם יש הבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? יש כאן חומר למחשבה למאה שנה, בערך. אל תמהרו- אבל בחייכם, בואו נשמע!!!!!!! שלכם ביוגה- גילי חרובי
מטרת היוגה: סיכום זמני, וקריאה נוספת להשתתפות!
שלום לכולם- ובכן, הגיע הזמן לסיכום זמני של שאלה חשובה מאוד ויסודית: מהי מטרת היוגה? ובתחילה- אני מודה לכל מי שכתב בתשובה להצעת דיון זה, ותודה-תודה לכולם. הגיבו וכתבו ממש מעט אנשים. זו תופעה כלל עולמית- מיליונים רבים של יצורי אנוש עוסקים ביוגה, ורובם המכריע לא יודע בדיוק מה הוא עושה. לא במובן של "שיטה" ו-"יידע של השיטה", אלא במובן הבסיסי של: "מה זה הדבר הזה, שנקרא יוגה"- אל נכון. זה לא פשוט. שאלה נוספת שאמורה לעלות במוקדם או במאוחר אצל העוסק ביוגה- היא: "מה מטרת היוגה?" אני לוקח כאן סיכון ראשון בתגובות נזעמות של חלק מכם, הקוראים. שימו לב. המטרה היא עניינית ולא אישית. לדעתי (לא רק, אבל כאן אני הוא הכותב)- מי שלא שאל את עצמו את שתי השאלות הללו, המודגשות לעיל- אינו עוסק ביוגה. הוא/היא מתרגלים אסאנות ואולי גם נשימות, יכול להיות שאפילו פראניאמה, יושבים לעסוק בהגות, התבוננות ואולי גם מדיטציה, נהנים, מפיקים תועלת, וכו". אבל--- הם אינם עוסקים ביוגה. כי, רבותי, היוגה היא מין דבר כזה שאם באמת, אל נכון, עוסקים בו -היא אמורה לעורר את השאלות הללו, ולא לתת מנוח עד שיש תשובה רלוונטית, נכון לעכשיו, והיא אמורה להיות מבוססת על משהוא בר-קיימא: יידע. ממקור כלשהו. ואם , חברים, התעוררו בכם השאלות האלו, אז-במחילה מכבודכם- מדוע אתם לא עונים להן? זה מה שנקרא כאן ועכשיו. לא להתבייש, לא לחכות לראות מה יגידו, לא "להגיב", אלא בכנות למסור את מה שאתם חושבים. לכתוב ולקרוא אנחנו יודעים לא רע, הא? אז קדימה. אין כאן חכמים או טפשים. יש את הנסיון האישי שלכם. יש לכם? במשך התקופה שאני חבר בפורום הזה, עלו דעות שונות על היוגה ומקורותיה. יש בלבול רב על מקור המילה, מקור השיטה, הפירוש הנכון לשיטה, הביאור לפירוש, וההתעמקות בביאור של הפירוש. הצרה היא, שרוב האנשים שחושבים שהם עוסקים ביוגה, אינם חושבים שהם מספיק חכמים להבין לבד את מקורות השיטה. יש הרבה טקסטים שמיוחסים ליוגה, אבל טקסט מקור רשמי אחד. זה הוא "יוגה סוטרה" של מיודענו פטאנג'לי. טקסט קשה, מחולק לארבעה פרקים, שבחכמה מוחלטת מכריח את העוסק בו- מתוך הכרה- לבצע משימות שונות הקשורות ברמות השונות של קיומנו החומרי והרוחני עלי אדמות. נושא הטקסט הוא- כמובן- הנושא שמעסיק את כל הפילוסופיות המופשטות וכל הדתות על כל סוגיהן, המונותאיסטיות, הפוליתאיסטיות, הדואליסטיות, הנון-דואליסטיות, המוניסטיות, וסליחה אם שכחתי משהוא. הנושא הוא- מה מטרת קיומנו עלי כוכב זה, בצורתנו זו, ועל כל מרכיבי החומר/רוח שלנו. ועל זה אמרו חכמים- וווואאאאחד שאלה! היוגה, כיאה לשיטה שקיבלה מעמד "דארשאני" עצמאי בציוויליזציה מרכזית וחזקה כמו הציוויליזציה ההינדית-ארית- נותנת תשובה ברורה מאין כמוה, חדה כתער, ואכזרית באבחנתה. (להזכיר, לכל מאות המיליונים בתת היבשת ההודית וסביבתה- יש 6 דארשנות שמסכמות את כל קשת הגישות לנושא הענק הזה. (אפשר להוסיף "דארשנה", אבל כנראה שזה לא פשוט לייצר "דארשנה". העובדה היא שלא נוספו דארשנות רשמיות- אבל יש המון דארשנות לא רשמיות.) והתשובה לשאלה "מה מטרת היוגה" היא- "מוקשה", שפירושו, שחרור."קאיבאליה", עצמאות. היוגה היא הדרך לשחרור, מה שנקרא "מוקשה מארגה". כאן מתחיל באזאר רוחני ענק ומגוון, שבו מוצעים למכירה/בחירה טקסטים רבים מההיסטוריה והתרבות ההינדית, ולמעשה יש בו הכל. וכל מפרש ומבאר ומתרגם ומתעמק ומצטט יכול למצוא למעשה כל דבר והיפוכו, כפי שקורה הרבה בסיטואציות דומות. הבאזאר הזה מתאפשר ע"י הבורות והבושה האנושית בקשר ליכולת ההבנה של האדם האינדיבידואלי העצמאי, והנטייה האנושית המובהקת להסתמך על מתווכים, על סמכויות, שייקחו לנו את החופש אבל בתמורה יעניקו לנו קצת בטחון… נביאים, גורואים, נשיאים, ראשי ממשלה, כוהנים, פקידים, מגידי עתידות, קוסמים, וכן הלאה. אותם דמויות שאנו מניחים מראש, שלהם בוודאי "יש את הרוחני הזה" כי לי בוודאי אין, הרי אני סתם…..ודי ברור לאן זה מוביל. לכן, כאשר הצגתי את השאלה ביקשתי לנסות להתמקד בשני טקסטים שהם למעשה מסמלים את שני המקורות העיקריים לפירוש - ולכן גם להבנה- של היוגה. ה-"יוגה סוטרה" של פטאנג'לי, וה-"בהגווד גיטה" של וייאסה. די מהר התברר שזו משימה קשה- חלק מהתגובות גלשו לטקסטים ומקורות אחרים. אבל, בכל זאת זה נשאר במסגרת שתי הגישות העיקריות ליוגה, שציינתי בהתחלה: הגישה הדתית, (היוגה על פי ה"גיטה") והגישה הלא דתית (היוגה על פי ה"יוגה סוטרה"). אין כאן נסיון להגיד מה "שווה יותר" או מה "נכון יותר", כי זה לא רלוונטי. אבל יש כאן בהחלט נסיון להציג פראדוקס ששייך לשיטת המחשבה האנושית, אותו ציינתי קודם. שחרור/עצמאות- לא איחוד עם האלוהי, לא התמזגות, לא שילוב, לא אושר, לא שמחה, לא שום דבר "מתגמל" או "כיף" או "הבטחה אלוהית". לא ריכוז, לא בריאות, לא שקט, לא שלווה, אלא משהוא מהותי באמת: שחרור/עצמאות. זו מטרת היוגה לפי היוגה סוטרה של פטאנג'לי, שהיא - ולא אחרת , ורק היא- יכולה להקרא "יוגה דארשנה", בהנחה שכל העוסק ביוגה באמת יודע את ההיסטוריה ואת העובדות. שחרור ממה? או, זה כבר עניין אחר. זה כבר המאטריקס עצמו, ולא הסיפורים מסביב. ואי אפשר לסכם כאן, כיוון שכבר 2000 שנה מנסים ועוד לא הצליחו לגמרי. אבל, למי שקורא את החומר- היוגה סוטרות- זה די ברור. כל שלבי היוגה הם "הדרך", לא "המטרה".כן, גם הדהיאנה/מדיטציה/התבוננות, גם הסמדהי…. אולי עוד נוסיף בהמשך, בהתאם לזמן שיהיה (החיים מאוד מפתיעים). לכל חסידי ה"גיטה"- חברים, זכותכם המלאה לחשוב כרצונכם. אבל חייבים לזכור, שה"יוגה סוטרות" אומרות משהוא אחר אם רק תקראו אותם, לא את הפירוש להם שנכתב ע"י מישהו, שרצה להגיד משהו. נכונה מאוד העובדה שהגיטה נחשבת לטקסט היוגה החשוב ביותר חוץ מהסוטרות- ויש שחושבים שיותר מהן. נכונה העובדה שהיא חלק מהותי מה"מהבראטה", ונחשבת חלק יסודי מהספרות הוודית ("שרוטי"). נכונה העובדה שהגיטה (300-400 לפנה"ס) הקדימה את פטאנג'לי (200 לספירה) בהרבה, ולמרות הכל- העובדה היא , חברים, שה"סוטרות" של פטאנג'לי , הן ולא הגיטה, קיבלו את המעמד של ה"יוגה דארשנה". לא תגידו שלא הייתה הגיטה. הייתה גם הייתה. ובכל זאת…. לא נראה לכם מספיק חשוב? מה שמשאיר אותנו עם השאלה- מה ההבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? האם באמת יש הבדל? מה, היוגה זה לא שיטה אחת? אז מה זה היוגה, בעצם? יש הבדל די ברור בין שני המקורות. כל אחד יכול להחזיק בדעתו, אבל- הבה, הבה נפסיק לחשוב שזה אותו דבר- זה ממש לא, ואין מה לנסות לכופף את זה לכאן או לכאן, (כפי שנעשה לאורך 500 השנה האחרונות). פשוט להתייחס כפשוטו ולהבין. נעשה כאן הפסקה, כיוון שאני מניח שיהיה המשך. ובהמשך- קודם כל, תגובות בבקשה. אח"כ- קצת על טעויות מוסכמות והטעיות מקובלות, מקורותיהן ומטרתן. אנסה גם לסכם תוך ציטוטים מכל מה שכתבו המשתתפים עד היום, ובתקווה שיהיה המשך. ואם לא יהיה המשך בגלל חוסר התעניינות- גם כן טוב לנו! ונתראה בשמחות. והשאלות לשיעורי ביית: מה לדעתכם מטרת היוגה? מה זה שחרור? שחרור ממה? ואולי גם- האם יש הבדל בין היוגה של ה"בהגווד גיטה" והיוגה של "היוגה סוטרות"? יש כאן חומר למחשבה למאה שנה, בערך. אל תמהרו- אבל בחייכם, בואו נשמע!!!!!!! שלכם ביוגה- גילי חרובי
השפעות הנשימה על המוח...
שלום שחר. בענין הכוחות היוגים, גם הכתבים וגם היוגים הגדולים מאוחדים בדעה שהכוחות הם "תופעות לווואי" או פועל יוצא של התרגולים היוגיים, וההתייחסות אליהם צריכה להיות בהתאם. ואם תחשוב על זה, הרי מהם בסך הכל ? התגלמויות של עולם התופעות, והאין היוגי שואף ל"השתחרר" מאחיזתו של זה ? להיות מאושר לפי היוגי זה : לדעת שאושרי אינו תלוי בדבר (ראה "סנטושה"...), ובטח לא בדברים זמניים וחולפים. ובקשר למשהו מדעי על השפעות הנשימה על המוח, יש במדור מאמרים כמה מאמרים שמדברים על ההשפעות האנטומיות פיזיולוגיות של הנשימה (המאמרים לא מדברים אקסלוסיבית על המוח, אבל יכול להיות שתמצא בזה קשר למה שאתה מחפש). יום טוב. אבי.
השאלה שלי היא מה הפסול בלתרגל יוגה במסירות בלי להתפלש בשורשי בסיפרות ההודית
ואל תירו בי, אבל באמת שכתבים הודים הם מזמן לא הפייבוריט בד טיים רידינג שלי, (מה גם שבימים אלה אני לא קוראת מה שאני לא ניבחנת עליו אח"כ.. :/( אבל בכ"ז אותי מעניין מה יוגה עושה *לי* ואת זה הייתי מגדירה חלקית, ובזהירות, בתור ההזדמנות להפסיק את הריצה ולהסתכל פנימה, להקשיב לגוף, למשל הקונטרסט בין לרוץ לשיעור כדי לא לאחר לבין לצאת ממנו בשלווה מאידך, מדיטציה או יוגה שהיא לא אקטיבית/מתוחכמת מספיק גורמות לי להיות חסרת מנוחה השילוב של הדרישה מהמוח ומהגוף בו זמנית, היא ייחודית ליוגה בעיני (בעצם אני מדברת על אשטנגה) זהו כאן תמה נק' מבטי השיטחית להחריד והלא משכילה, פתוחה לנזיפות.