שאלונת..

נראה אם הבנתי

מה שהבנתי זה ששני האורנים הם אנשים בעלי אגו ענק ולא פתוחים הם דווקא מאוד דומים ומעניין שלא מסתדרים אחד עם השני . מה שלא הבנתי זה למה בכל התכתובת הזו לא ענו לי על השאלות. שוב תודה דובי

תשובה לדובי....

שבת שלום לך לכל בן אדם יש אגו וגם לי, אבל תאמין לי שהוא לא מנופח. אני דווקא מעודד מאלפי כלבים שונים ואנשי מקצוע שונים לכתוב כאן בפורום, מכל האסכולות. רק שיש כאלו שנכנסים לפסים אישיים ולא כותבים למהותו של עניין, ישנם כאלו שיכתבו למהותו של עניין אך יכנסו לפסים אישיים וישנם גם אנשים שנכנסים בניק ניים לא מזוהה תוקפים ומשמיצים ובורחים. בוא נניח וטעיתי, האם התגובה הילדותית של אורן השני (לדעתי שמו האמיתי אינו אורן והוא מזדהה כך כדי לנגח אותי) והשמחה לעד שלו הם לעניין? לשאלתך, הסברתי לנטלי את המושג "תיקון", בשאלתה הראשונה? ההנחה כי תיקון הוא עונש היא נכונה בחלקה, שכן תיקון יכול להיות כחיזוק שלילי. תיקון, בין השאר, יכול להיות משיכה ברצועה ובקולר של הכלב כדי לנהוג אותו לפי קצב וכיוון הנוהג, תיקון יכול להיות מניעת הצ'ופר מהכלב עם לא ביצע את דרישת הנוהג, תיקון יכול להיות טון דיבור שיבהיר לכלב את אי שביעות רצונן הנוהג מהתנהגות ספציפית כשם שיש טון דיבור של שבח (טון השבח אינו תיקון). לשאלות נוספות, אשמח לענות לך.

או-קיי

האמת היא שכל הדיבורים על התניות סיקרנו אותי .תשובות מאוד מפורטות אפשר למצוא בויקיפדיה תחת התניה קלאסית והתניה אופרנטית.יעשה לכולכם קצת סדר בדברים. עדיין מענין אותי לדעת איך יודעים בדיוק מהו סף הלחץ(מושג בו השתמשת) ומה קורה אם עוברים אותו? כמו כן הייתי שמח לדעת אם תהליכי הלמידה הם זהים כמו שכתוב בויקיפדיה, אז יש שיטה שינה כוללת לחצים, עונש או תיקונים לבחירתכם? תודה דובי.

"בוא נניח וטעיתי" - חחחחחחחחחחח תודה שטעית ואני יוותר לך

אדון מנהל אתה טעית ואין כאן מה להניח או לא להניח. יש כזה ביטוי שאומר מודה ועוזב ירוחם אז תודה ואני יעזוב אותך. עכשיו אני רוצה לספר בדיחה לקוראים של הפורום. אבא אחד הולך עם הילד שלו ברחוב והילד מסתכל לשמים ורואה מטוס. אז הילד שואל את אבא שלו אבא אבא איך מטוס כזה כבד עף בשמים? האבא חושב ככה ועושה מממממ וכאלה ובסוף עונה לילד וואלה לא יודע. טוב ממשיכים ואז השמש מסנורת את הילד והילד שואל את אבא שלו אבא אבא למה השמש עולה במזרח ושוקעת במערב? והאבא שוב חושב ומיתלבט ובסוף עונה לילד וואלה בני לא יודע. ממשיכים ללכת ועוברים ליד מכולת אז הילד שואל אבא אבא איך עושים מחלב גבינה? והאבא חושב ועושה הממהממהמ ומסתכל על הגבינה ועל הילד ובסוף עונה וואלה בני, לא יודע. אז הילד שואל את האבא אבא תגיד זה מעצבן אותך שאני שואל כול הזמן? והאבא עונה לו וואלה בני אם לא תישאל איך תדע? עכשיו תיראה אורן אתה כול פעם מקשקש על זה שאתה מזמין את כול המאלפים מכול האסכולות אבל בתכלס כשיש כאן דעות אחרות באמת מישלך ושל החברים שלך אתה בטוח שניכנסים איתך לויכוח אישי. ואם מישהו לא מישתמש במילים שאתה מאמין בהם אתה מבלבל תמוח שהוא לא מיקצועי ולא מדיק ושילמד אז כדאי קודם כול שתפסיק להישתמש במוסגים מאוד בסיסיים בלימודים של התנהגות בצורה לא נכונה ושאתה לא תגיד שטויות כאלה ועוד בטון כזה של מישהו חשוב למה אתה אפילו לא האבא של הילד הזה מהבדיחה.

או-קיי

האמת היא שכל הדיבורים על התניות סיקרנו אותי .תשובות מאוד מפורטות אפשר למצוא בויקיפדיה תחת התניה קלאסית והתניה אופרנטית.יעשה לכולכם קצת סדר בדברים. עדיין מענין אותי לדעת איך יודעים בדיוק מהו סף הלחץ(מושג בו השתמשת) ומה קורה אם עוברים אותו? כמו כן הייתי שמח לדעת אם תהליכי הלמידה הם זהים כמו שכתוב בויקיפדיה, אז יש שיטה שינה כוללת לחצים, עונש או תיקונים לבחירתכם? תודה דובי.

דובי אני מיצטער זה לא אגו

זה קריזה על יומרנות. עכשיו לגבי השאלות שלך ככה 1. המילה תיקון זה בתכלס לעשות לכלב משהו לא נעים ולכן זה לפעמים עונש ולפעמים חיזוק שלילי. אבל המהות זה תמיד לעשות משהו לא נעים לכלב. וזה לא נכון שלא לתת לכלב חטיף זה תיקון. עכשיו חיזוק שלילי זה תמיד יותר טוב מעונש כי לפחות זה מלמד משהו. 2. יש באנגלית שני מוסגים למתח שזה יוסטרס ודיסטרס DISTRESS EUSTRESS. אז היוסטרס זה לחץ טוב כמו ליפני תחרות או הופעה וזה לחץ שטוב לעבוד איתו עם כלבים ועם אנשים. זה לחץ שמניע לפעולה כדי להסיג משהו טוב. כשעובדים עים כלב רוצים לשמור אותו בריכוז ורצון להצליח - יוסטרס. אים הכלב מראה סימני לחץ כמו ליקוק שפתיים או שהוא מרחרח כול הזמן או מוריד תראש או מיתגרד הוא חווה לחץ ומנסה להרגיע את הנוהג שלו או כלבים אחרים בסביבה שלו.זה דיסטרס. דיסטרס זה לחץ שלילי שמביא לרמת תיפקוד פחות טובה ומיבחינה רגשית זה לחץ לא נעים.נגיד כמו הפחד שיתפסו אותך בטעות מביכה באיזה פורום באינטרנט. עכשיו אם אתה תיכנס לאתר של אורן מנור ותיסתכל על התמונה של הכלב הרועה הקוקאזי שהוא הולך איתו כאילו ברגלי תראה בדיוק מה זה כלב בסטרס.

חחחחח כשאין מה לענות יורדים לפסים אישיים? חחחחחחחחחח

אני עזבתי תתחום כי יש לי עניינים אחרים שיותר מעניינים אותי ונמאס לי מלקוחות שלא מבינים שלהגיד לכלב "לא" לא יעשה את השינוי בהתנהגות של הכלב. אז כן הלכתי לי לעשות דברים אחלרים שאני אוהב. עכשיו לגבי השטויות שכתבת כול מה שאמרת על התניה קלאסית זה בולשיט אחד אחד גדול ומביך ותאמין לי שאני מבין מצויין. אני בטוח גם שמי שקורא את מה שכתבת מבין מצויין שאתה מבלבל תמוח שלא להגיד מ__ן תמוח. כול התיאור שלך הראשון זה ליגרום לכלב להתנהג בצורה מסוימת שזה אומר התניה אופרנטית. הדרך שבה עושים את זה יכולה ליהיות על ידי חיזוקים חיוביים ושליליים אבל בהתניה קלאסית לא מדובר על חיזוקים. התניה קלאסית כמו שכול תלמיד בתיכון לומד זאת התניה לא רצונית. כמו בניסוי המפורסם של פבלוב שבו הפעמון קיבל את הערך החיובי של הבשר. מה שאתה כתבת זה קישקוש מקושקש שמיתיימר להיות מבין אבל בפועל הוא חרטבונה בטעם מישמיש. קרעת אותי מיצחוק. לא נורא אורן בסוף תבין תהבדלים

נו באמת...

אתה בן אדם בוגר, לא יזיק לך לאמץ התנהגות קצת יותר מנומסת, גם אם לא נראה לך מה שאורן ה1 כותב יש דרך להגיב. אולי תשלח את עצמך לקורס נימוסים והליכות (אילוף בני אדם) לפני שתייעץ לאחרים איך לאלף את הכלבים...

נראה אם הבנתי

מה שהבנתי זה ששני האורנים הם אנשים בעלי אגו ענק ולא פתוחים הם דווקא מאוד דומים ומעניין שלא מסתדרים אחד עם השני . מה שלא הבנתי זה למה בכל התכתובת הזו לא ענו לי על השאלות. שוב תודה דובי

צודר לגמרי

את הענינים האישיים ביניהם הם צריכים לקחת למקום אחר, למייל הפרטי לטלפון או אולי יפגשו בבית קפה וינהלו שם את ה"דו שיח" שלהם. ומדוע בית קפה? כי שם יהיה להם לא נעים ללכת מכות ואז אולי יצליחו ליישר את ההדורים בנחת... אולי, הלואי...

נו באמת...

אתה בן אדם בוגר, לא יזיק לך לאמץ התנהגות קצת יותר מנומסת, גם אם לא נראה לך מה שאורן ה1 כותב יש דרך להגיב. אולי תשלח את עצמך לקורס נימוסים והליכות (אילוף בני אדם) לפני שתייעץ לאחרים איך לאלף את הכלבים...

שלום חתולה כחולה

זה כזה חתול בלי שיער נכון? תשמעי כשאורן מנהל ונותן ציונים לכול מיני אנשי מקצוע שלא מסכימים עם הגישה שלו אז חשוב מאוד להגיב ולהוכיח שהוא כנראה לא ממש יודע על מה שהוא מדבר. וזה בושה לבלבל תמוח למישהי ששואלת שאלה פשוטה על ידי כול מיני מילים מפוצצות ובפועל לא להבין מה הם אומרות - מגיע לו שיקבל את זה חזרה בפרצוף. להסביר מתי משתמשים בהתניה קלאסית ולתאר התניה אופרנטית זה בושה למיקצוע!!! זה בושה למי שאמור להבין בהינהגות ומיתיימר לפטור בעיות!!! אז את רוצה שאני ישב וינסח דברים בעדינות? אין פה מה להיות עדין. אם מישהו לא מבין בכללי למידה והתניות אז שיילך ללמוד ואחר כך חקרא לעצמו מאלף ופוטר בעיות התנהגות. עכשיו תקפה שלי אני מעדיף לשתות עם בחורה יפה וחכמה ולא עם מאלף סוג ל'. אז אם את עונה לקריטריון אני ישקול

קראתי גברת מנהלת

את כול מה שכתבת. עכשיו אני יגיד לך בשיא הרצינות: היו פה מיזמן דיונים שאורן טרח לזלזל ולהיתנגח במי שלא התישר עם הקו שלו. וכמו אז גם עכשיו כשהוא לא יודע מה לענות הוא שולח אחרים כדי לנסות לענות ולי נמעס מהדרך הזאת שלו. עשה לעצמו בושות שיגיד שהתבלבל וזהו וימצא איזה סולם לרדת מהעץ. מה שאני כתבתי לא קשור לאם אני מסכים עם השיטה שלו או לא. זה קשור לדברים לא נכונים שהוא מסביר. זה קשור לזה שהוא יעאני מוביל את התחום ומנסה להיות ייצוגי ומיקצועי אבל דברים פשוטים ואלמנטרים הוא לא רק שלא מסביר נכון הוא גם מעיד בזמן הזה שהוא לא מבין את מה הם באמת אומרים. יש מישהו אחד שקרא את מה שהוא כתב ולא חשב לעצמו "בואנה, מה הוא מקשקש?" אז מי שלא חשב הוא כנראה בעצמו לא בן אדם כזה חושב, ומי שכן חשב אז הוא צבוע שהוא לא אומר כלום. אבל את יודעת מה? מי שרוצה לקבל אינפורמציה ולהסתמך על דברים של מישהו שתסלחי לי אבל הוא כנראה די דפ"ר שיסתמך. אני דוקא עניתי יותר מפעם אחת וליותר מיגולש אחד מה אני מציע לו לעשות ביחס לכלב שלו. ולגבי השידוכים זה היה בדיחה למי שלא הבין טוב תשמעי אני לא מיתכון ליהיות הגל כתב שלכם ולא הנוגה רונן שלכם. לשימחתי אני מיחוץ למישחק הזה כבר. חבל ששתיהם הפסיקו לענות לשטויות כי זה היה מצחיק ונתן קצת קונטרה. אז אני מיתכון לענות למי ששואל ואם אורן יעשה לעצמו בושות בעיה שלו. לפחות ככה כולם ירויחו שהוא יקרא 1000 פעם מה הוא כותב ליפני שהוא שולח ואולי התשובות שלו יהיו פחות מביכות. בינתים אפשר לשלוח לינק לכול הפורומים בארץ כדי שכולם יוכלו ליצחוק.

" בהתנייה קלאסית אנחנו גורמים או מובילים את הכלב לבצע פעולה מסויימת ואז אנחנו מחזקים אותו ע"י חיזוק חיובי " - טעות רבותייי

אתה מבלבל בין התנייה קלאסית להתנייה אופרנטית. קצת פאדיחה מצד מישהו מקצוען לא? חוצמזה אני שמח לקרוא שאתה מבין ש"תיקון"זה בעצם עונש ולפעמים זה חיזוק שלילי. דובי אתה יכול לישון בשקט כי עונש ותיקון זה אותו דבר במילים אחרות. אני שמח לקרוא שאדון מנהל מתאמץ להראות שהוא חיובי בסוף הוא גם יבין מה זה אומר.

אורן השני אתה מוכן בבקשה להסביר

מהו הבילבול שאורן מנור מבלבל? האם התיאור שציטטת הוא התנייה קלאסית או התניה אופרנטית..לא הבנתי . שמי אבנר רז ואני מאלף כלבים למען ההגינות. והייתי באמת מעונין להבין לאזו התניה מתיחס הציטוט שכתבת? תודה מראש .. אבנר רז. "הלוחש לכלבים"

בבקשה

הינה מה שאורן כתב "כשאנחנו עובדים בהתנייה קלאסית אנחנו גורמים או מובילים את הכלב לבצע פעולה מסויימת ואז אנחנו מחזקים אותו ע"י חיזוק חיובי (מזון, צעצוע מסויים או שבח קולי וליטופים), בהתנייה קלאסית אנחנו מפעילים את הכלב. דוגמא: אני מצמיד נקניק לאפו של הכלב ומרים את היד, הכלב רוצה את הנקניק, עוקב אחר היד וכשאני מרים אותה מעל ראשו, בתנועה אינסטנקטיבית הוא מתיישב, כאשר הישבן שלו נוגע ברצפה אני מייד נותן לו את הנקניק ומשבח אותו, אני חוזר על הפעולה מספר פעמים וממוסיף את המילה "שב" כדי שהכלב יקשר את התנועה למילה, שאחרי כן תהפך לפקודה. ניתן גם להשתמש בסימן מגשר לפקודה, למשל ב"קליקר"." ללמד כלב לשבת זה התניה אופרנטית וזה לא משנה איך מלמדים אותו לעשות את זה. חיזוק זה מוסג מהתחום של התניות אופרנטיות לא קלאסיות. אני מקוה שאתה תסכים איתי. תודה אורן

בוקר טוב אורן השני..ללמד כלב לשבת אפשר ע"י שתי ההתניות , קלאסית ואופרנטית.

התניה קלאסית היא תהליך של למידה: גירוי ניטרלי מעורר תגובה רפלקסיבית, אשר לפני הלמידה לא עורר אותה. הסיבה: הגירוי הניטרלי הופיע לפני גירוי בלתי מותנה, המעורר את התגובה הרפלקסיבית באופן אוטומטי. למשל הפעמון המפורסם של פבלוב.כאשר הוא הופיע לראשונה הוא היה גירוי ניטרלי(גירוי מותנה).(אך רפלקס האורנטצייה שמיעה,ראיה כן מופעלים)..לאחר חזרות נישנות של הצגת הצליל ובסמוך לו הופיע המזון= (גירוי בלתי מותנה) תתרחש תגובה מותנית, הכלב ירייר למשמע הגירוי המותנה משמע צילול הפעמון יעורר תגובה רפלקסיבית אוטומטית בה הכלב אינו שולט באופן רצוני(ריור). אם כך כדי שתתרחש התניה קלאסית על הגירוי המותנה (מזון) להופיע זמן קצר לפני הגירוי הבלתי מותנה (צילצול פעמון). בהתניה קלאסית הכלב לומד ליצור קשר( אסוציאציה )בין גירויים. הוא לומד לקשר בין הגירוי המותנה לגירוי הלא מותנה. אורן, אבני היסוד של הלמידה ע"י פבלוב הם הרפלקסים. התנהגויות אשר נמצאות ברפרטואר התגובות הטבעי של בע"ח. ועל כן הן אוטומטיות ואינן תחת שליטתו של הכלב למשל. כך שאורן הסביר במדויק את תהליך ההתניה הקלאסית מבלי לערב הגדרות אשר ודאי ישעממו את הגולשים. בהתניה קלאסית הכלב סביל (אינו פעיל) חובה להציג את הגירויים ע"פ חוקי ההתניה של פבלוב בעת רכישת הלמידה. להבדיל מהתניה אופרנטית ולכך יש צורך להבין את חוק התוצאה של אדוארד לי תורנדייק, אשר מתייחסת להתנהגויות רצוניות של בעלי חיים, כגון הליכה,עיקוב ,דיבור,שמבצע בע"ח ספונטאנית וכאמצעי להשגת מבוקשו.על כן היא נקראת למידה או התניה אינסטרומנטאלית (אמצעי , מכשיר). הלמידה ע"פ תורנדייק, היא למידת קשר בין גירוי לתגובה. ע"פ חוק זה תוצאות התגובה קובעות אם הקשר בין המצב לבין התגובה יתחזק או יחלש. גמול חיובי יחזק את הקשר בין המצב לגירוי, ויגדיל את הסבירות שכאשר יתרחש המצב שנית תחזור ותופיע גם התגובה. אם לא מופיע תגמול חיובי בעקבות התגובה, או לחילופין התגמול שלילי, הקשר בין המצב לגירוי יחלש. ופוחתת הסבירות שהתגובה תופיע שוב. האסוציאציה בין גירוי לתגובה מתחזקת אפוא בעקבות תוצאות חיוביות ונחלשות בעקבות תוצאות שליליות. ע"פ חוק התוצאה ולמידה ע"פ סקינר אשר מתייחסת לחיזוקים ( ע"פ הגדרתו, חיזוק הוא גירוי או אירוע המתרחש בעקבות התגובה ואשר מגדיל את שכיחות הופעתה. ) ולעיצוב התנהגות נכתב רבות..ולא נלאה את הגולשים בהגדרות ודרכי למידה.ישנם הבדלים רבים בין התניה אופרנטית להתניה קלאסית ..אך כפי שציינתי לא משעמם את האחרים. אני תקווה שלפחות בנקודה זו הבינות שאורן כן צדק בתשובתו ובכוונתו להסביר לאדם הלא מלומד את ההבדלים. אני תקווה שדיונים כאלו תמיד יהיו בכל פורום מאחר והם מעשירים את כולם. תודה ..אבנר רז. "הלוחש לכלבים"
Anonymous

תיקון טעות

הי אורן סליחה אך עלי לתקן את הכוונה בפיסקה של התרחשות של התניה קלאסית הגירוי המותנה הוא צילצול הפעמון ולא כפי שכתבתי (מזון) הגירוי הלא מותנה הוא המזון. כך לאחר תיקון הטעות. אם כך כדי שתתרחש התניה קלאסית על הגירוי המותנה ( צילצול פעמון ) להופיע זמן קצר לפני הגירוי הבלתי מותנה ( מזון ). בהתניה קלאסית הכלב לומד ליצור קשר( אסוציאציה )בין גירויים. הוא לומד לקשר בין הגירוי המותנה לגירוי הלא מותנה. תודה וסליחה על הבילבול.

עכשיו ממש לא הבנתי

לפי ויקיפדיה: התניה קלאסית (או התניה פבלובית) היא מושג מרכזי בפסיכולוגיה הביהייביוריסטית, המתארת תהליך למידה שבו גירוי נייטרלי נלמד המעורר אצל אדם או בעל חיים תגובה רפלקסיבית, שקודם ללמידה לא התעוררה, וזאת בעקבות הופעתו בסמוך לגירוי בלתי-מותנה המעורר את התגובה הרפלקסיבית באופן מולד. לפי ההסבר של אורן הראשון ושל הלוחש אפשר ללמד לשבת בהתניה קלאסית אבל לשבת היא פעולה רצונית (לפי מה שאמר הלוחש ) ולא רפלקס . אז נראה לי שמישהו פה לא סגור על עצמו וזה בראש ובראשונה אני אז אשמח אם מישהו יסביר לי מה קורה פה. דרך אגב ההגדרה לפי ויקיפדיה להתניה אופרנטית היא: התניה אופרנטית (או התניה אינטסרומנטלית) היא מושג מרכזי בפסיכולוגיה הביהביוריסטית, ולפיה בעלי חיים ובני אדם משנים ומשכללים את התנהגותם, בעקבות החיזוקים אשר מתקבלים כתגובה למעשיהם. פעולתה של התניה זו היא בעצם בכך שהיא מלמדת את הנבדק לנקוט בפעולה או להימנע מפעולה כדי להשיג או להימנע ממשהו. תודה דובי.

היי דובי

אתה מחזק את דברי על ההתניות ..ישיבה היא תגובה טבעית אצל הכלב..אך בבואנו ללמד את הכלב ישיבה ע"פ סמןבהתניה קלאסית עלינו להציג לו גירוי בילתי מותנה (מזון) ולהושיבו ע"י הרמת המזון מעל אפו של הכלב..ולהצמיד את המילה "שב" לתנועה שהכלב עושה (ישיבה) עקב הצגת גירוי ולא לפי הרצון של הכלב..הוא לא התכוון או רצה לשבת אלא אנו "אילצנו" את הכלב לשבת.על כן התניה זו היא קלאסית.כשהכלב למד לקשר בין הגרויים מספיק הגירוי המותנה ..שאגב נקרא רפלקס מותנה. בהתניה אופרנטית , התנהגות ספונטאנית (מקרית) מחוזקת כתגובה למעשה.. אם הכלב התיישב באופן מקרי ועל כך הוא יקבל גמול חיובי לו..אזי הוא ילמד לשבת בכדי לזכות שוב בגמול החיובי..על כן ההתניה נקראת אופרנטית כי הכלב פעל פעולה מוטורית רצונית (במקרה זה). מקווה שעכשיו זה נהיר יותר. אבנר רז. "הלוחש לכלבים"
10:12 11-05-2008|%%posterlink.0%%

בוקר טוב אורן השני..ללמד כלב לשבת אפשר ע"י שתי ההתניות , קלאסית ואופרנטית.

התניה קלאסית היא תהליך של למידה: גירוי ניטרלי מעורר תגובה רפלקסיבית, אשר לפני הלמידה לא עורר אותה. הסיבה: הגירוי הניטרלי הופיע לפני גירוי בלתי מותנה, המעורר את התגובה הרפלקסיבית באופן אוטומטי. למשל הפעמון המפורסם של פבלוב.כאשר הוא הופיע לראשונה הוא היה גירוי ניטרלי(גירוי מותנה).(אך רפלקס האורנטצייה שמיעה,ראיה כן מופעלים)..לאחר חזרות נישנות של הצגת הצליל ובסמוך לו הופיע המזון= (גירוי בלתי מותנה) תתרחש תגובה מותנית, הכלב ירייר למשמע הגירוי המותנה משמע צילול הפעמון יעורר תגובה רפלקסיבית אוטומטית בה הכלב אינו שולט באופן רצוני(ריור). אם כך כדי שתתרחש התניה קלאסית על הגירוי המותנה (מזון) להופיע זמן קצר לפני הגירוי הבלתי מותנה (צילצול פעמון). בהתניה קלאסית הכלב לומד ליצור קשר( אסוציאציה )בין גירויים. הוא לומד לקשר בין הגירוי המותנה לגירוי הלא מותנה. אורן, אבני היסוד של הלמידה ע"י פבלוב הם הרפלקסים. התנהגויות אשר נמצאות ברפרטואר התגובות הטבעי של בע"ח. ועל כן הן אוטומטיות ואינן תחת שליטתו של הכלב למשל. כך שאורן הסביר במדויק את תהליך ההתניה הקלאסית מבלי לערב הגדרות אשר ודאי ישעממו את הגולשים. בהתניה קלאסית הכלב סביל (אינו פעיל) חובה להציג את הגירויים ע"פ חוקי ההתניה של פבלוב בעת רכישת הלמידה. להבדיל מהתניה אופרנטית ולכך יש צורך להבין את חוק התוצאה של אדוארד לי תורנדייק, אשר מתייחסת להתנהגויות רצוניות של בעלי חיים, כגון הליכה,עיקוב ,דיבור,שמבצע בע"ח ספונטאנית וכאמצעי להשגת מבוקשו.על כן היא נקראת למידה או התניה אינסטרומנטאלית (אמצעי , מכשיר). הלמידה ע"פ תורנדייק, היא למידת קשר בין גירוי לתגובה. ע"פ חוק זה תוצאות התגובה קובעות אם הקשר בין המצב לבין התגובה יתחזק או יחלש. גמול חיובי יחזק את הקשר בין המצב לגירוי, ויגדיל את הסבירות שכאשר יתרחש המצב שנית תחזור ותופיע גם התגובה. אם לא מופיע תגמול חיובי בעקבות התגובה, או לחילופין התגמול שלילי, הקשר בין המצב לגירוי יחלש. ופוחתת הסבירות שהתגובה תופיע שוב. האסוציאציה בין גירוי לתגובה מתחזקת אפוא בעקבות תוצאות חיוביות ונחלשות בעקבות תוצאות שליליות. ע"פ חוק התוצאה ולמידה ע"פ סקינר אשר מתייחסת לחיזוקים ( ע"פ הגדרתו, חיזוק הוא גירוי או אירוע המתרחש בעקבות התגובה ואשר מגדיל את שכיחות הופעתה. ) ולעיצוב התנהגות נכתב רבות..ולא נלאה את הגולשים בהגדרות ודרכי למידה.ישנם הבדלים רבים בין התניה אופרנטית להתניה קלאסית ..אך כפי שציינתי לא משעמם את האחרים. אני תקווה שלפחות בנקודה זו הבינות שאורן כן צדק בתשובתו ובכוונתו להסביר לאדם הלא מלומד את ההבדלים. אני תקווה שדיונים כאלו תמיד יהיו בכל פורום מאחר והם מעשירים את כולם. תודה ..אבנר רז. "הלוחש לכלבים"

קראתי שוב את תשובתך

ואני חייב לציין שיש כמה דברים שנשמעים לי לא נכונים. האחד הוא ההתיחסות לראיה ושמיעה כרפלקס -הם לא. הם חושים. רפלקס זה מה שקורה שמכים בפטיש בברך. ראיה ושמיעה פועלים תמיד(אלא עם כן ישנים וגם אז שומעים). כתבת על התנהגויות רצוניות של כלב כגון הליכה ודיבור ואז קראת להם ספונטניות , לא ממש הבנתי את הקישור. עדיין לא הבנתי למה אורן הראשון צדק בתשובתו הראשונה וגם אתה בזה שמלמדים כלב לשבת באמצעות התניה קלאסית שכן ישיבה היא לא רפלקס. שוב אודה לכם על התיחסותכם דובי
עבור לעמוד
, , , ,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
כלבים
בחר
בחר