האם לוח השנה השתגע? אימל שקיבלתי

 

מתי הייתה הפעם האחרונה שראש השנה חל כל כך מוקדם, כבר ב- 5 לספטמבר ?
ובכן, זה קרה ב-1899 !
וזה יקרה שוב רק בעוד 76 שנים, בשנת 2089 .
אז כפי שאתם יכולים לשער, יהודים בכל מקום שואלים, "האם לוח השנה היהודי השתגע ! ?"
ובכן, לא בדיוק. במציאות לוח השנה היהודי עובד על מחזור של 19 שנה. הוספת החודש ה-13 (אדר ב') בשנים 3, 6, 8, 11, 14, 17 ו-19 . השנה (תשע"ד) זו השנה ה-17 של המחזור, שמייצגת את השנה הארוכה ביותר האפשרית בלוח השנה היהודי: שנה של 385 ימים .

לוח השנה היהודי, שמתבסס בעיקר על מחזור הירח , עושה את ההתאמות הללו על מנת לשמור את החגים בסנכרון עם עונות השנה.
דבר זה שומר את חג הפסח באביב ואת סוכות בסתיו. אמנם אין זה נדיר עבור לוח השנה היהודי שמוסיפים לו חודש במהלך השנה המעוברת , אולם מה ששונה השנה הוא "הקדם" הקיצוני ביחס ללוח השנה האזרחי (הגריגוריאני).
הפעם הבאה שראש השנה ייפול ב -5 בספטמבר תהיה כאמור לעיל בשנת 2089 או בספירה יהודית בשנת 5850 (ה'תת"ן) לבריאת העולם וזו הסיבה שהשנה היא כל כך מיוחדת.

אבל .... חכו זה לא הכל . בשנה זו הלילה הראשון של חג החנוכה וחג ההודיה האמריקאי יחולו באותו היום ! זו הפעם הראשונה שזה קורה מאז שהנשיא לינקולן קבע לראשונה את חג ההודיה בשנת 1863, וזאת גם הפעם האחרונה שזה יקרה עד לשנת 79,811 . אני אגיד את זה שוב :
לאחר השנה הזאת, חנוכה וחג ההודיה לא יהיו חופפים למשך 77,798 שנים נוספות ! הסיבה לכך היא כי לוח השנה היהודי הוא מסונכרן עם לוח השמש, בשיעור של 4 ימים לכל 1000 שנים .
משמעות הדבר היא שכיום חנוכה יכול להיות מוקדם (ב- 28/11) . נראה כי בזמן כלשהו בעתיד הרחוק יהיו שוב הרבנים צריכים להתאחד ולכייל מחדש את לוח השנה למשך 5000 שנים נוספות .


עד אז כולנו יכולים ליהנות מהאופי המיוחד של  שנה חדשה יוצאת-דופן זו.


גמר חתימה טובה  וחג שמח

תיקון

לוח השנה לא השתגע

אורכה של השנה כידוע הוא התקופה בה סובב כדור הארץ את השמש,  כלומר 365 ורבע יממות של 24 שעות ועוד כמה שעות.

לכן לוח שנה שמבוסס על העובדה דלעיל הוא לוח השנה היחידי.

הלוח הירחי הוא פשוט בלבול מוח שכפה על היהודים המלך היווני סלוקוס משיקולי מס, שנה יותר קצרה מעלה את תקבולי המס.

הכוהנים בבית המקדש התנהלו לפי לוח השנה השמשי.

החגים נפלו תמיד בשבתות ותמיד באותו יום בשנה.

גם בתורה לא מוזכרים שמות החודשים ה"עבריים" אלא בשמות הראשון השני וכן הלאה.

 

צריך להבין שהמטרה הראשונית של לוח שנה היא חקלאית, האיכר צריך לנהל את עבודות החריש והזריעה ולשם כך הלוח.

הלוח העברי מפגר 11 יום בשנה אחרי הלוח האמיתי.

שאלה צדדית היא איך אלוהים יודע מתי יום כיפור אם כל שנה הוא יוצא ביום אחר.

 

לכל מאן דבעי

עוד על לוח שנה לפי מגילות ים המלח

חברי "עדת היחד" השתמשו בלוח שנה משלהם - שתיאם בין מחזור השבוע למחזור השמש והתעלם ממחזור הירח[5]. בלוח זה, השנה החדשה החלה באחד בניסן - שחל תמיד בתחילת האביב, קרוב למועד שוויון היום והלילה - וכללה 364 ימים (מספר המתחלק ב-7). השנה החלה, לפיכך, תמיד ביום רביעי ולכל חג היה יום קבוע בשבוע. את הימים החסרים השלימו, כנראה, באמצעות הוספת שבוע נוסף לשנה כשהצטברו שבעה ימים מלאים. המועדים של לוח האיסיים חלו בהפרשים של שבעה שבועות (יובל) ובהם כמה שאינם נוהגים בזמננו: מועד ביכורי התירוש ומועד ביכורי היצהר. הלוח מתואר בפירוט רב בספר היובלים ובמגילת המקדש.

לוח השנה לפי מגילת בית המקדש

מועדים ופרטי ההלכות של חגים ומועדים, מהם כמה שאינם מוכרים לנו כיום - טורים 13 עד 29 עוסקים במועדים. במגילת המקדש מופיעים שני מועדים חדשים: מועד ביכורי התירוש - מועד שחל חמישים ימים לאחר חג ביכורי החיטים, הוא חג השבועות. ומועד ביכורי השמן – היצהר – שחל חמישים ימים אחרי מועד ביכורי התירוש. תוך דיון בהלכות המועדים בא לידי ביטוי לוח השנה של הכת, לוח המבוסס על השמש ולא על הירח, כבלוח העברי במסורת הרבנית של ימינו. בלוח זה 364 יום בשנה, והוא מסודר באופן כה הרמוני, עד כי כל המועדים חלים כל שנה באותו יום בשבוע. לוח זה בא לידי ביטוי בכתבים אחרים של הכת, למשל בספר היובלים, או בספר חנוך האסטרונומי.‏‏[10]

איזה ידע......

חחחחח...

אז היוונים המסכנים קבעו מלנו את הכל  ?

אולי הגזמת קצת....??

תיקון

לוח השנה לא השתגע

אורכה של השנה כידוע הוא התקופה בה סובב כדור הארץ את השמש,  כלומר 365 ורבע יממות של 24 שעות ועוד כמה שעות.

לכן לוח שנה שמבוסס על העובדה דלעיל הוא לוח השנה היחידי.

הלוח הירחי הוא פשוט בלבול מוח שכפה על היהודים המלך היווני סלוקוס משיקולי מס, שנה יותר קצרה מעלה את תקבולי המס.

הכוהנים בבית המקדש התנהלו לפי לוח השנה השמשי.

החגים נפלו תמיד בשבתות ותמיד באותו יום בשנה.

גם בתורה לא מוזכרים שמות החודשים ה"עבריים" אלא בשמות הראשון השני וכן הלאה.

 

קביעת חדשי השנה על פי מהלך הירח היא מסורת מתמשכת מימי משה רבינו.

ישנן עדויות על קביעת החודשים על פי הירח מזמן בית ראשון הרבה לפני תקופת היוונים.

 

בתנ"ך מלכים א' מכונה החודש השביעי חודש תשרי בשם יֶרַח הָאֵתָנִים, הפסוק המלא "וַיִּקָּהֲלוּ אֶל-הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, כָּל-אִישׁ יִשְׂרָאֵל, בְּיֶרַח הָאֵתָנִים, בֶּחָג, הוּא, הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי".

 

כינוי החודש בשם  "יֶרַח" מוכיח בוודאות על הקשר בין החודש העברי למהלך הירח.

 

אכן שמות החודשים תשרי חשון וכו' מקורם בבלי ונכנסו למסורת היהודית בזמן גלות בבל לאחר חורבן בית ראשון.

 

שלמה יוסי כותב "שאלה צדדית היא איך אלוהים יודע מתי יום כיפור אם כל שנה הוא יוצא ביום אחר."

תסלח לי שלמה יוסי אבל זו כבר שאלה ממש טפשית.

 

מנהל הפורום
1000+

שאלה טפשית

האם אלוהים זה מישהו שיודע? נכון זה טפשי כי אלוהים זה לא מישהו או משהו.

נתלית בפסוק אחד בספר מלכים, ביתר הפסוקים מוזכרים החודשים כחודש שביעי או שלישי וכן הלאה.

 

הכוהנים לבית צדוק שניהלו את המקדש עד שגורשו על ידי החשמונאים, הצדוקים שברחו עם מגילות בית המקדש לים המלח השאירו לנו מספיק נתונים על לוח השנה השמשי שהיה נהוג בבית המקדש.

שאלה טפשית

האם אלוהים זה מישהו שיודע? נכון זה טפשי כי אלוהים זה לא מישהו או משהו.

נתלית בפסוק אחד בספר מלכים, ביתר הפסוקים מוזכרים החודשים כחודש שביעי או שלישי וכן הלאה.

 

הכוהנים לבית צדוק שניהלו את המקדש עד שגורשו על ידי החשמונאים, הצדוקים שברחו עם מגילות בית המקדש לים המלח השאירו לנו מספיק נתונים על לוח השנה השמשי שהיה נהוג בבית המקדש.

 

מהו אלוקים זו שאלה בפני עצמה, והתנהלו פה כבר דיונים אתך שמסתובבים סחור סחור, לא אכנס אתך לויכוח עקר.

 

פסוק בספר מלכים מספיק בהחלט כדי להוכיח, לעתים לצורך קביעות ארכיאולוגיות משתמשים בהוכחות פחותות מכך, אבל אם אתה מתעקש אביא לך עוד מקומות בתנ"ך בהם החודשים מכונים בשם ירח, מלכים א' פרק ו' פסוקים ל"ז -ל"ח  בַּשָּׁנָה, הָרְבִיעִית, יֻסַּד, בֵּית יְהוָה--בְּיֶרַח, זִו.   וּבַשָּׁנָה הָאַחַת עֶשְׂרֵה בְּיֶרַח בּוּל, הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי, כָּלָה הַבַּיִת. גם יש ממצא ארכיאולוגי לוח גזר, מהמאה העשירית לפני הספירה לוח שגם בהם מכונים החודשים בשם ירח או ירחו, הרי לך הוכחות נוספות מתקופות קדומות לקשר בין קביעת החודשים העבריים ולירח.

 

מגוכח שאתה מנסה להביא משמות החודשים המקראיים שהם במספרים "הוכחה" לקביעת חודשים על פי השמש, שמות החודשים אינם מהוים שום הוכחה לדרך קביעתם, אבל הכינוי הקדום "ירח" לחודש עברי מהוה בהחלט הוכחה לקשר בין החודשים העבריים ולירח.

 

הצדוקים היו כת קטנה וזניחה שכללה לא יותר מכמה מאות בני אדם ובהחלט לא היתה זרם חשוב ביהדות שיש להתחשב בו.

 

תמיד כאז כמו היום היו כתות חריגות שניסו לחבל ביהדות, אבל היהדות הרבנית תמיד היתה עיקר ורוב היהדות ששמרה על מסורת מתועדת וכתובה מימי משה רבינו הנביאים חכמי התלמוד ועד ימינו, וזו היהדות שהמשיכה ושרדה כאשר כל הכתות האחרות נעלמו מזמן בעמקי ההיסטוריה.

מנהל הפורום
1000+

השאלה מהו אלוהים נשארה פתוחה כי לא הייתה עליה תשובה, זו לא שאלה מעגלית.

אלוהים זה מושג ריק ולכן אין תשובה לשאלה דלעיל.

 

מגילות ים המלח לא ייצגו כת קטנה וזניחה, הם פשוט לא היו כת.

אלה היו כוהני בית המקדש שגורשו על ידי החשמונאים מבית המקדש, ואכן הם מעטים.

המגילות היו חלק מהגנזך של בית המקדש.

ממחקר של מגילות ים המלח עולה כי עסקו בין השאר גם בלוח השנה וסדרי המשמרות בבית המקדש.

 

נכון שמי שקבע את המסורת היהודית הם הפרושים והיה להם עניין להקטין את תפקידו של בית צדוק.

ההתבטאויות שלך מר ג'קו מעידות כי הפרושים הצליחו במשימתם.

השאלה מהו אלוהים נשארה פתוחה כי לא הייתה עליה תשובה, זו לא שאלה מעגלית.

אלוהים זה מושג ריק ולכן אין תשובה לשאלה דלעיל.

 

מגילות ים המלח לא ייצגו כת קטנה וזניחה, הם פשוט לא היו כת.

אלה היו כוהני בית המקדש שגורשו על ידי החשמונאים מבית המקדש, ואכן הם מעטים.

המגילות היו חלק מהגנזך של בית המקדש.

ממחקר של מגילות ים המלח עולה כי עסקו בין השאר גם בלוח השנה וסדרי המשמרות בבית המקדש.

 

נכון שמי שקבע את המסורת היהודית הם הפרושים והיה להם עניין להקטין את תפקידו של בית צדוק.

ההתבטאויות שלך מר ג'קו מעידות כי הפרושים הצליחו במשימתם.

 

אין צורך במגילות ים המלח כדי לדעת את סדרי בית המקדש, סדרי בית המקדש כתובים ומתוארים בפרוטרוט במשנה שנמצאת בידינו, ועד ימינו אין בית יהודי שומר מצוות שאין בו את ספרי המשניות, ובמשנה במסכת ראש השנה כתוב במדוייק בפרטי פרטים את אופן קידוש החודש על פי הלבנה כפי שהתנהל על ידי חכמי ישראל בירושלים בזמן בית המקדש.

 

מגילות ים המלח כיום לדעת כל החוקרים וההיסטוריונים היו שייכות לצדוקים, כאמור על פי קביעת היסטוריונים היתה כת קטנה מאד בת כמה מאות חברים, גם יוספוס פלביוס שחי באותה תקופה בירושלים מזכיר בכתביו את הצדוקים ככת קטנה וחריגה, ובספרו מלחמת היהודים 2.411, מתאר יוספוס את הפרושים, יחד עם הכוהנים הגדולים, כקבוצה שהנהיגה את החברה היהודית, לשיוך מגילות ים המלח לצדוקים ישנן הוכחות רבות כמו מגילה הכוללת את הלכות טומאה וטהרה כפי שנהגו הצדוקים, וכלה בלוח השמשי שהיה נהוג על ידי הצדוקים, ישנן גם מגילות שיתכן שהיו שייכות לגנזך בית המקדש והגיעו לידי הצדוקים, ובאותן מגילות ישנו חומר העוסק בהלכות בניין בית המקדש סדרי משמרות הכהנים, דברים שאינם סותרים את מה שממילא ידוע ומקובל על ידינו מהמשנה.

 

הנסיון הפתאטי שלך להציג את שיטת הצדוקים כשיטה העיקרית שנהגה אז הוא מגוכח, בפרט כשיש בידינו תיעוד ברור ומדוייק לפרטי פרטים במשנה כיצד התנהלו העניינים באותה תקופה בירושלים כולל סדרי קידוש החודש על פי הלבנה, ושמות חכמי ישראל שהיו אחראים על התהליך. 

 

 

 

מנהל הפורום
1000+

נראה לי שאתם קצת מבלבלים בין הצדוקים...והאיסיים...אחת מכיתות ים המלח..

נראה לי שאתם קצת מבלבלים בין הצדוקים...והאיסיים...אחת מכיתות ים המלח..

כמה מהחוקרים בתחילת גילוי המגילות שייכו אותן לאיסיים, אבל ככל שנחקרו המגילות יותר מצאו החוקרים שייכות לצדוקים, כיום דעת המומחים שהמגילות אכן היו של הצדוקים. 

מנהל הפורום
1000+

קצת סדר

במקדש שרתו כוהנים מבית צדוק, אלה היו צאצאיו של צדוק הכהן אחיו של משה רבנו.

המשנה שנמצאת בידינו נכתבה על ידי חכמים שלא שרתו בבית המקדש וחיו מאות שנים לאחר שהחשמונאים גרשו את הכוהנים מבית המקדש.

הכהנים הצדוקים שברחו לים המלח עם ספריית בית המקדש השאירו לנו אוצר מגילות שקרובות לאירועים יותר מכותבי המשנה שלא שרתו בבית המקדש.

 

ובקצרה המקור עדיף על השמועה. 

קצת סדר, הצדוקים לא היו צאצאיו של צדוק הכהן, אלא ממשיכי דרכו של כהן בשם צדוק ועמיתו לדרך ביתוס - שהיו תלמידיו של אנטינגוס איש סוכו, במאה ה-3 לפני הספירה,  הצדוקים מעולם לא היו הדומיננטים בבית המקדש, אלא מיעוט קטן וחתרני שלעתים ניסו בסתר לשנות דברים על פי שיטתם.

 

במסכת יומא מתואר סדר השבעת הכהן הגדול  ערב יום הכיפורים "מְסָרוּהוּ זִקְנֵי בֵית דִּין לְזִקְנֵי כְהֻנָּה, וְהֶעֱלוּהוּ לַעֲלִיַּת בֵּית אַבְטִינָס, וְהִשְׁבִּיעוּהוּ וְנִפְטְרוּ וְהָלְכוּ לָהֶם. וְאָמְרוּ לוֹ, אִישִׁי כהֵן גָּדוֹל, אָנוּ שְׁלוּחֵי בֵית דִּין, וְאַתָּה שְׁלוּחֵנוּ וּשְׁלִיחַ בֵּית דִּין, מַשְׁבִּיעִין אָנוּ עָלֶיךָ בְּמִי שֶׁשִּׁכֵּן שְׁמוֹ בַבַּיִת הַזֶּה, שֶׁלּא תְשַׁנֶּה דָבָר מִכָּל מַה שֶּׁאָמַרְנוּ לָךְ. הוּא פוֹרֵשׁ וּבוֹכֶה, וְהֵן פּוֹרְשִׁין וּבוֹכִין." השביעוהו שלא ישנה כצדוקים, הוא פורש ובוכה שחשדוהו שהוא צדוקי, הם פורשין ובוכים שחשדו בכשר שאינו צדוקי.

 

ידוע המקרה של הכהן צדוקי שניסה לרמות בעת ניסוך המים על המזבח בחג הסוכות, וכשנתגלתה תרמיתו רגמוהו כל העם בעודו עומד על המזבח באתרוגיהם,  "ולמנסֵך אומר לו 'הגבַּה ידך!', שפעם אחת ניסך אחד על-גבי רגליו ורגמוהו כל העם באתרוגיהם". 

 

מקרה נוסף על כהן גדול צדוקי בסתר שניסה לשנות את סדר עבודת הקטורת ביום הכיפורים בקודש הקודשים מובא במסכת יומא, "מעשה בצדוקי אחד שהתקין מבחוץ והכניס, ביציאתו היה שמח שמחה גדולה, פגע בו אביו אמר לו בני אף על פי שצדוקין אנו מתיראין אנו מן הפרושים, אמר לו כל ימי הייתי מצטער על המקרא הזה כי בענן אראה על הכפורת, אמרתי מתי יבוא לידי ואקיימנו, עכשיו שבא לידי לא אקיימנו. אמרו לא היו ימים מועטין עד שמת והוטל באשפה, והיו תולעין יוצאין מחוטמו. ויש אומרים ביציאתו ניגף, דתני רבי חייא כמין קול נשמע בעזרה שבא מלאך וחבטו על פניו, ונכנסו אחיו הכהנים ומצאו ככף רגל עגל בין כתפיו"

 

מכל הדברים הללו נראה בעליל שהצדוקים מעולם לא היו דומיננטים בבית המקדש אלא מיעוט, שניסו מידי פעם בסתר לשנות דברים כשיטתם.

 

חלקים רבים מהמשנה נכתבו בזמן שבית המקדש היה קיים, ותנאים רבים ממסדרי המשנה חיו בזמן בית המקדש, כהילל, ושמאי, רבי יוחנן בן זכאי, רבי יהושע, רבי אליעזר, רבי ישמעאל, ועוד. כך שמסורת המשנה מעוגנת היטב עוד מזמן בית המקדש, מסורת ברורה ומדוייקת, וניתן ללמוד ממנה בדיוק את הסדרים ואת שהתרחש בבית המקדש, לעומת כמה קרעי מגילות מים המלח, שבכמה מהן כתובים הלכות טומאה וטהרה לשיטת הצדוקים, ולוח שמשי, ותו לא.

 

 וגם אינך יכול להכחיש את כתבי יוספוס פלביוס שחי באותה תקופה, ונותר ממנו תיעוד ברור ומדוייק, והוא כותב בפירוש על הצדוקים כמיעוט מבוטל, ועל חכמי ישראל הפרושים שעל פיהם התנהלו כל ענייני העם ובית המקדש.

 

בקיצור הצדוקים מעולם לא היו הדומיננטים, כלל היהדות ובית המקדש לא התנהלו על פיהם, מקסימום במקרים בודדים הם ניסו בחתרנות ובסתר לשנות סדרים על פי שיטתם, כמעשים שהבאתי למעלה.

 

 

 

 

 

מנהל הפורום
1000+

ג'קו

זה לא אני אלה מחקרים שביצעה רחל אליאור

מגילות ים המלח,  טוענים הדוגלים בתיאוריה הזו, הן שריד מספרייתה העשירה של עדת הכוהנים מזרע בית  צדוק , כוהנים ששלטו במרחב המקודש והנחילו מסורת מקודשת במשך אלף שנה והודחו  מכהונתם על ידי אנטיוכוס אפיפנס ואחר כך נושלו ממנה על ידי החשמונאים. הכוהנים מזרע  בית צדוק, שהם הם הצדוקים המוכרים לנו במסורת חז"ל, מספרת לנו אליאור, ראו עצמם  כנושאי הנס של היהדות האמיתית, ושאפו לחדש את ימיהם כקדם ולהחזיר עטרתם ליושנה.

 

אין איסיים , אומרת לנו רחל אליאור, וקרוב לוודאי שלא היו  כאלה מעולם. בכל אופן, הם אינם נזכרים בשום צורה שהיא במגילות קומראן. מי שכן  נזכרים אלה הכוהנים לבית צדוק. בית צדוק הם משמרת הכוהנים – צאצאי אהרון הכהן,  וצדוק אחי עלי , שעל פי המסורת הם ורק הם שמשו ככוהנים הגדולים במקדש ה'. בני צדוק  השתייכו למשמרת ידעיה, אחת מ24 משמרות הכוהנים.

ככתוב: "וְהַכֹּהֲנִים  הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק, אֲשֶׁר שָׁמְרוּ אֶת-מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי בִּתְעוֹת  בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵעָלַי--הֵמָּה יִקְרְבוּ אֵלַי, לְשָׁרְתֵנִי." כך אומר לנו  יחזקאל הנביא.

 

 

ובכן הכוהנים בני  צדוק ראו עצמם כיחידים המוסמכים להנהיג את העם, והנה באו אנטיוכוס והמלכים הסלווקים,  בערך בשנת 175 לפנה"ס והדיחו אותם מכהונתם, ומינו במקומם כוהנים מתיוונים, כיאזון,  ומנלאוס. אחר כך מונו על ידי היוונים עצמם כוהנים גדולים מבית חשמונאים, מזרע  מתיתיהו ממשמרת יהויריב, שהשתלטו על יהודה בכוח הזרוע, ומינו עצמם גם למלכים,  בניגוד למסורת לפיה חייבים להיות המלכים מבית דוד, והדיחו את בני צדוק מכהונתם.

 

הכוהנים בני צדוק  ראו עצמם מודחים מכהונתם בניגוד לחוק . גרוע מכך, המסורות שלהם , ובראשם לוח השנה  והמועדים שהיו מבוססים על לוח שמשי בן 364 ימים, הוחלפו על ידי לוח בבלי ירחי. כתבי  הקודש שלהם, נזנחו, ועל האמונה היהודית השתלטה קבוצת הפרושים שדגלו בפירוש התורה על  פי תורה שבעל פה.

 

 

 

 

אתה צודק שהצדוקים מילאו את תפקיד הכהנים בתקופת בית שני, והודחו,

אבל הטעות היא בטענה שלך ובמקורת שלך שהם היו הקבוצה השולטת באופן אידאלי, והחליפו אותם..

הסיבה היחידה שהצדוקים היו אז הכהנים, היא שהם היו יותר מושחטים, והקשיבו למלך הרומי, ובאמת בתקופה זו ידועים הסיפורים על הכהנים שדקרו זה את זה על מנת להקריב, ועל כהנים שהיו מתעמרים בישראל..

המלך הרומי שם אותם בתפקיד שליחי דת ישראל, מכיוון שזה בעצם נתן לו שליטה מלאה על ישראל..

השאלה שלך על ה' בתחילה, היא, כמו שאני מבין, שאלה נוספת בתוך ויכוח עקר..

אוכל להביא לך עוד עשרות של שאלות הרבה יותר חזקות על מציאות הבורא, מאשר משחק מילים של "אם הוא לא משהו ולא מישהו אז איך הוא יודע.".

לא נוכל להוכיח לך את מציאות הבורא עד שלא תפתח את העיניים שלך ותנסה באמת לראות..

אפשר לענות על הכל בציניות, גם על השאלות וההוכחות החזקות ביותר בעולם בכל תחום,

ובקיצור. אם אתה מקווה להוכיח לנו שאין בורא אז תוותר.. אנחנו פתחנו את העיניים, ולא תוכל להגיד לנו שמה שאנחנו רואים, לא שם, גם באלף הוכחות..

אם אתה שואל כדי באמת לנסות גם אתה לראות.. בבקשה.. אבל תפתח את העיניים באמת.. תקרא את הדברים באמת..

ומעבר לזה.. חזרה לשאלה הראשונה שלך.. אני לא חוקר של המקרא, ולא מתיימר להיות אחד שמכיר את כל ההיסטוריה של התקופה ההיא, במיוחד לא של גלגלי שמש וירח.. אומר לך את האמת, אחד הנושאים שפחות מעניינים אותי. 

אבל הנקודה החשובה באמת היא, שחוסר ידיעה שלי לא מוכיח כלום. חוץ מזה שאני לא מכיר את הנושא הזה באמת..

ואני מקווה שאתה וכל מי שקורא את זה מבין את זה ולא מתבלבל, כי זו הנטייה.

עבור לעמוד
,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: ג'קו .
עבור לפורום:
דתיים-חילוניים
בחר
בחר