בבקשה צבי הנה שתי שאלות נראה את בקיאותך בתורה

שאלה ראשונה: האם לקביעה של חז"ל שליהודי יתרון על פני גוי יש בסיס מהתורה או זו המצאה שלהם. שאלה שניה: האם על פי התורה יש לאדם בחירה חופשית לעשות מה שהוא רוצה, להיות טוב או להיות רע.

הבה נברר את שאלתך הראשונה...

חז"ל שוללים מהגויים את התואר אדם,ומשווים אותם לבהמות,הרב קוק אברהם אף מגדיל עשות וקובע שההבדל בין ישראל וגוי יותר גדול מההבדל בין אדם ובהמה... בוא ונחסוך כעת את כל התירוצים והחמקמוקים והפתילתולים,ואז לפני 2000 שנה היה משהו אחר,ורדפו את הרמב"ם,והוצאתי דברים מהקשרם,ורק אם אלמד דברים לעומקם אבין שזה לא כך...חסוך נא לי את כל זה.... אני חקלאי,איני חייב לאיש או למערכת ,דמי שתיקה,ואיני מחשבן איש אלא את האמת... אבל אני מבין משאלתך שכוונתך היא ---האם יש בתורה יתרון של עם ישראל על הגויים? ובכן,לדעתי הדלה יש לעם ישראל מיוחדות,ייחוד על כל העמים בזה שיש לו שליחות,גם מחוייבות... לצורך זה הוא הובדל מכל העמים... עם ישראל לא נוצר ככל העמים אלא ב"נטיעה" מכוונת,כמו במשתלה ---לכך נבחרו האבות אברהם יצחק ויעקב ,מצירופם יצא ויגבר העם הזה.... לכאורה יש כאן מוטיב גזעני....עם שנוצר באופן נבחר ע"י אלוהיו...אלא שדווקא על שום כך עליו להיזהר בכל נפשי נפשו מלהתנשא ולהתיהר על העמים...לבטח ולבטח שלא להקים תורת גזע שלפיה העמים אינם אדם... לעם ישראל יש שליחותלהביא ברכה לכל משפחות האדמה,לכל גויי הארצות,זה נאמר על אברהם יצחק ויעקב,כל אחד מהם..ובאמת רואים אנו את תרומתו הייחודית של עם ישראל בהמצאות ותגליות _(פרסי נובל)... עם ישראל משמש גם דוגמא לטוב ולרע לעמים..היות ויש לו נטייה להתקלקל מהר (עקב מורכבותו השבירה משנים-עשר שבטים) ולהיתקן מהר גם כן,אלוהנו "מדגים" עליו מה קורה לעם ההולך בדרך האלוהים ומה קורה אם לאו... ומתוך 2000 שנות יהדות,קרוב ל--2000 שנה אנו מוכים בגלות...והמבין יבין... משה כועס לעיתים על העם ואינו נרתע ל"העכיר את הפורום" ולקרוא לו עם נבל ולא חכם, וגם קשה עורף.... אבל הוא מוכן להקריב את כל זכר קיומו של עצמו (מחנ נא מהספר אשר כתבת) ולהציל את עמו עם ישראל הוא עם של פריצת דרך במדע ברפואה,(כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ותוכל),אבל הוא פרץ את האסור לו ,והוסיף על התורה פירוש וקרא לו תורה מסיני וזה אסוננו... עם שמקבל את ספר האמונה הגדול ביקום חייב להיזהר בכבוד העמים ובזה חוטא העם באופן חמור... יש לו יתרון,בה בעת יש בזה גם סכנת חיסרון חמור...

נתת פה הרצאה שלימה של דיעותיך האישיות אך תתמקד על השאלה

לא שאלתי את דעתך האישית, אלא "מה התורה אומרת" ואם יש יחוד לעם ישראל על פי התורה היכן זה כתוב בתורה? צטט איזה פסוק מהתורה שמדבר על כך, לא צריך דרשה ארוכה, גם תשובה על השאלה השניה הייתי רוצה לשמוע.

הגרועים ביותר הם אלה שאינם מודעים לחסרונותיהם, מודעות לחסרון היא 90% מפתרון הבעיה.

לא בצידקתך.....כי אתם המעט בכל העמים....

יש בנו מה שיש מעט בכל העמים...רק שאיננו מממשים זאת... רגע...לא מרובך מכל העמים....אני זוכר שהגיתי הרבה זמן בפסוק הזה שניתן לראות בו ייחוד רב,ויש להיזהר מפני התנשאות כמובן... יש פסוק שאומר שאם נתנהג נכון ונתתיך עליון על כל העמים ממלכת כוהנים וגוי קדוש... אני חייב לרוץ לעבודה,אמשיך בערב...

בבקשה צבי הנה שתי שאלות נראה את בקיאותך בתורה

שאלה ראשונה: האם לקביעה של חז"ל שליהודי יתרון על פני גוי יש בסיס מהתורה או זו המצאה שלהם. שאלה שניה: האם על פי התורה יש לאדם בחירה חופשית לעשות מה שהוא רוצה, להיות טוב או להיות רע.

טומטו, ברשותך, לגבי השאלה הראשונה : עצם זה שלפי התורה, התורה ניתנה...

מאלוהים לעם ישראל, ולא לעם אחר, עצם זה אומר הרי משהו, על היחוד או היתרון של עם ישראל על פני הגויים. ואפילו לא צריך להיות חז"ל בשביל זה, כי זה טרוויאלי... אתה לא חושב ?

אכן

אתה צודק, אבל מכיון שצבי מאמין אך ורק בתורה, ואינו מאמין בחז"ל, אני מנסח את השאלה דווקא באופן מסוים שיתאים להשקפתו.

הגרועים ביותר הם אלה שאינם מודעים לחסרונותיהם, מודעות לחסרון היא 90% מפתרון הבעיה.

כל אלה כאן שמתגאים ומתפארים

בזה שהם מאמינים,ודתיים,ומקלים בי ראש.... הביאו איזו שאלה מהתורה להתמודד עימה.. קדימה....הבה ונראה מי כאן יכול להגות בתורה... קדימה שאלות.... חידושים... ממריבות אין פרנסה בשמיים....

שאלה על המקרא

"ויאמר קין אל הבל אחיו" השאלה שלי מה אמר קין להבל המקרא לא מציין את מה אמר אבל אם אתה בעל דעה הנך מוזמן לענות

לא בצידקתך.....כי אתם המעט בכל העמים....

יש בנו מה שיש מעט בכל העמים...רק שאיננו מממשים זאת... רגע...לא מרובך מכל העמים....אני זוכר שהגיתי הרבה זמן בפסוק הזה שניתן לראות בו ייחוד רב,ויש להיזהר מפני התנשאות כמובן... יש פסוק שאומר שאם נתנהג נכון ונתתיך עליון על כל העמים ממלכת כוהנים וגוי קדוש... אני חייב לרוץ לעבודה,אמשיך בערב...

אניי מאמין שכוון התורה הוא שיש בחירה חופשית

לאדם...שהרי נכתב -ובחרת בחיים,ובטוב... ואם נלך בחוקותיו,ופעמים רבות של מה יקרה אם ננהג כך,ומה ימצאנו אם ננהג אחרת.... בנוסף,לדעתי הדלה, כוון התורה הוא שיש אמנם בחירה חופשית אך אלוהנו יודע מראש מה נבחר.... כך שלפי זה ניתן "להקדים" עונש לאחד גם לפני שהגדיש את הסאה --- שהרי תאמר --מדוע הכביד אלוהנו את לב פרעה וכמו לא נתן בידו בחירה חופשית...אלא שבחירתו של פרעה ידועה היתה לאלוהנו,והקדים מכותיה....

אכן לזה התכוונתי

ישנו פסוק מפורש בתורה ספר דברים פרק ל פסוק יט "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. ובקשר להוכחה מהתורה שיש לעם ישראל מעלה על פני אומות העולם, הייתי מצפה ממך כאחד שטוען שהוא אוהב מכבד ומוקיר את התורה, ומדבר בשמה, שתהיה מסוגל לצטט פסוקים מפורשים, ולא דברים מעורפלים. הנך צריך להוכיח בקיאות וידע מספיקים בתורה, אחרת אתה משמיט מתחת רגליך את כל הסמכות לטעון ולדבר בשם התורה, כשאין לך ידע ובקיאות בסיסית בה. בכל אופן אביא לך פסוקים רבים המוכיחים את ייחודיותו של עם ישראל על פי התורה. ספר שמות פרק יט פסוק ה "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ." ספר דברים פרק ז פסוק ו "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." ספר דברים פרק ז פסוק ז "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק יְהוָה בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים." ספר דברים פרק יד פסוק ב "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר יְהוָה לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." ספר דברים פרק כו פסוק יח "וַיהוָה הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְו‍ֹתָיו." ספר שמות פרק ד פסוק כב "וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר יְהוָה בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל." ועכשיו שאלה, בתחילת חומש דברים כתוב תורה כך "הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת" אם טקסט התורה הוא ברור ופשוט לכל אדם כטענתך, וכל אחד יכול לבארו ולהבינו הלכה למעשה, מדוע משה היה צריך "לבאר" את התורה, איזה עוד "ביאור" צריכה התורה הרי הכל כל כך ברור ופשוט, והיכן הוא אותו הביאור של משה על התורה, האם אבד מאתנו במהלך השנים? אשמח לקבל ממך תשובה על העניין, נכתב בתורה במפורש שמלבד התורה, היה למשה גם "ביאור על התורה" מה הצורך בביאור, הלא התורה כל כך פשוטה וברורה, ואם כן היכן הוא אותו הביאור העלום.

הגרועים ביותר הם אלה שאינם מודעים לחסרונותיהם, מודעות לחסרון היא 90% מפתרון הבעיה.

שאלה על המקרא

"ויאמר קין אל הבל אחיו" השאלה שלי מה אמר קין להבל המקרא לא מציין את מה אמר אבל אם אתה בעל דעה הנך מוזמן לענות

לצבי יש רגלים מסתבר

אכן לזה התכוונתי

ישנו פסוק מפורש בתורה ספר דברים פרק ל פסוק יט "הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. ובקשר להוכחה מהתורה שיש לעם ישראל מעלה על פני אומות העולם, הייתי מצפה ממך כאחד שטוען שהוא אוהב מכבד ומוקיר את התורה, ומדבר בשמה, שתהיה מסוגל לצטט פסוקים מפורשים, ולא דברים מעורפלים. הנך צריך להוכיח בקיאות וידע מספיקים בתורה, אחרת אתה משמיט מתחת רגליך את כל הסמכות לטעון ולדבר בשם התורה, כשאין לך ידע ובקיאות בסיסית בה. בכל אופן אביא לך פסוקים רבים המוכיחים את ייחודיותו של עם ישראל על פי התורה. ספר שמות פרק יט פסוק ה "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ." ספר דברים פרק ז פסוק ו "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." ספר דברים פרק ז פסוק ז "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק יְהוָה בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים." ספר דברים פרק יד פסוק ב "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר יְהוָה לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." ספר דברים פרק כו פסוק יח "וַיהוָה הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל מִצְו‍ֹתָיו." ספר שמות פרק ד פסוק כב "וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר יְהוָה בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל." ועכשיו שאלה, בתחילת חומש דברים כתוב תורה כך "הוֹאִיל מֹשֶׁה בֵּאֵר אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת" אם טקסט התורה הוא ברור ופשוט לכל אדם כטענתך, וכל אחד יכול לבארו ולהבינו הלכה למעשה, מדוע משה היה צריך "לבאר" את התורה, איזה עוד "ביאור" צריכה התורה הרי הכל כל כך ברור ופשוט, והיכן הוא אותו הביאור של משה על התורה, האם אבד מאתנו במהלך השנים? אשמח לקבל ממך תשובה על העניין, נכתב בתורה במפורש שמלבד התורה, היה למשה גם "ביאור על התורה" מה הצורך בביאור, הלא התורה כל כך פשוטה וברורה, ואם כן היכן הוא אותו הביאור העלום.

יקירי....ספר התורה אינו "ברור ופשוט לכל אדם"....

אבל אין כל ערך וטעם לשנן וללעוס פירושים מוכתבים מראש,שיש לקבלם בהכנעה... כל אדם יכול וצריך להגות בספר התורה,איש כפי רוחו ודרכו וכוונתו.... ההגייה בתורה היא לעבור על הפסוקים באהבה,ללא מפרשים,עד אשר בתהליך ההתעלות עקב ההתקשרות לספר הזה,שהוא מעל יכולת אדם לכתוב,תבואנו הבנות ותובנות בהשראה... ספר דברים הוא ספר הביאור---הוא תמצית רוח התורה המוגשת לך...ללמדך שאל תעשה לך ביאור קבוע אחד ותקרא לו הביאור מסיני... זה הביאור שיש נקודה ---ספר דברים... כל השאר שאינך מבין עליך להגות בתורה ולבקש תובנה...ביאור משה הוא המדריך,המכוון שלך לכוון הביאור,שלא תפליג לאש זרה שלא ציווה אותנו... אז בינתיים היהדות בנתה מנהגים,ואורח חיים מסויים,וקשה מאוד לבוא לקהילה ביום אחד ולומר לה שמערבבים הכל מחדש ובונים דת חדשה...לפי ביאור מוסכם... אבל יש קטעי כתיבה שאינם ראויים להישאר ויש להוציאם מכלל כתבי אמונת עם ישראל...בעיקר הערות גזעניות המוציאות דיבתנו רעה אצל העמים...

רק אל תתחיל לי עם

"אנטישמי"... אני אוהב את עם ישראל,אוהב את ספר התורה,אני עצמי בא ממשפחת אדמו"רים...ושמי צבי אלימלך בא ישירות מצבי אלימלך מדינוב שכתב את הביאורים לתורה בספרו--"בני -יששכר",כך שאהבת הביאורים לתורה לא נפסקה... עם זאת יש לי ביקורת על הפיכת הביאור היהודי רבני ל,"תורה מסיני" ולדעתי הדלה יש לתקנו ולא להודות שהפירוש נכון רק שהתורה גזענית,אז מה אנו אשמים... אז חסוך לי את כל עניין ה--אנטישמי....

שאלה על המקרא

"ויאמר קין אל הבל אחיו" השאלה שלי מה אמר קין להבל המקרא לא מציין את מה אמר אבל אם אתה בעל דעה הנך מוזמן לענות

"ויאמר קין אל הבל אחיו"...

עסקתי בזה לא מעט... תן לי קצת להיזכר,ואולי יבוא עוד משהו,,,
עבור לעמוד
,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
דתיים-חילוניים
בחר
בחר