מה אתם חושבים על הפסיקה בעניין מכירת חמץ בפסח?

אני חושב שסוף סוף נעשה צדק בפסיקה ושהחוק רק גרם נזקים להתקרבות דתיים וחילוניים. הנה, ליום כיפור אין חוק מדינה שאוסר עליך לנסוע בכבישים אבל כולם מכבדים את רגשות הדתיים ובפסח זה הפוך בגלל שעצם החוק הוא כפייה, אז בהתרסה רואים בתל אביב בתי קפה שממש מגישים לחם על שולחנות בחוץ. גם יש בארץ המון לא יהודים שסובלים מהחוק הזה. אני חושב שאם יתנו לחילוניים לקנות ולאכול חמץ לא רק שזה לא יהיה "להצמיד אקדח לרקה היהודית" כמו שאומרים בש"ס אלא אותן מסעדות יקפידו יותר על עניין "ההצגת חמץ" וישמרו אותה בין הקירות ולא מוצג לראווה בפנים של אלו ששומרים את המסורת. מה אתם חושבים?

השופטת לא התירה הצגת חמץ בפרהסיה, לכן הכל בסדר.

אדם דתי במילא לא קונה ולא נכנס למקום בו עשויים למכור חמץ בפסח. לכן, מכירתו בין 4 קירות לא יפגע באיש. אינני מבין מה כל המהומה.

כל אלה הדואגים לצדק שיתירו לחילוני ללמד במוסד דתי.

המצחיק ביותר היא הדאגה לשוויון וצדק בשם העסקים שמרצונם סוגרים בשבת, לעומת אלה שפתוחים. כאשר יתירו למורים חילונים ללמד בזרם החינוך הדתי, של ש"ס ושל מפ"דל ושל האורתודוקסים, נצטרף למאבק. לא רק למורים חילונים לא מתירים, אפילו עובדי הניקיון חייבים להיות אנשי המפלגות הדתיות. למען הצדק אציין שבאונ' בר-אילן מלמדים גם מורים שאינם חובשים כיפה, ומורות ללא שביס. אבל בחינוך יסודי ותיכוני ומקצועי ותורני זה לא קיים. לכן כל הסיפורים על אפלייה הן בבל"ת

מה אתם חושבים על הפסיקה בעניין מכירת חמץ בפסח?

אני חושב שסוף סוף נעשה צדק בפסיקה ושהחוק רק גרם נזקים להתקרבות דתיים וחילוניים. הנה, ליום כיפור אין חוק מדינה שאוסר עליך לנסוע בכבישים אבל כולם מכבדים את רגשות הדתיים ובפסח זה הפוך בגלל שעצם החוק הוא כפייה, אז בהתרסה רואים בתל אביב בתי קפה שממש מגישים לחם על שולחנות בחוץ. גם יש בארץ המון לא יהודים שסובלים מהחוק הזה. אני חושב שאם יתנו לחילוניים לקנות ולאכול חמץ לא רק שזה לא יהיה "להצמיד אקדח לרקה היהודית" כמו שאומרים בש"ס אלא אותן מסעדות יקפידו יותר על עניין "ההצגת חמץ" וישמרו אותה בין הקירות ולא מוצג לראווה בפנים של אלו ששומרים את המסורת. מה אתם חושבים?

החוקים לא נעכפים, לכן מה זה משנה האם הם קיימים בכלל?

כמות לא מבוטלת של הביקוש על החמץ בפסח בארץ אכן קיימת, לכן מה שלא יקרה בחנויות לא מעטות ימשיכו למכור חמץ בפסח. יחד עם זאת בעלי רשתות הגדולות לא יעיזו לעשות זאת משום שאז רווחיהן ירדו בצורה משמעותית- דתיים יפסיקו לקנות, וזה ברוב ערי ישראל אומר ירידה ב 20- 30% מהכנסות העסק. יש שוק של מאכלים לא כשרים ויש שוק של מאכלים כשרים- חנויות לכולם שבהם קונים דתיים וחילונים כאחד, ויש חנויות רק לחילונים. מה הפלא שאין כל כך תחבורה ציבורית בשבת? מה שלא ירצה טומי לפיד אף מונית שרות לאט תסע ברחוב חזון איש בבני ברק בשבת, למה? כי אין שם בשבת נוסעים, יש שכונות שבהן כמות הנוסעים לאט כה תפגע בגלל כניסבת שבת המלכה, ויש שכונות שבהן אף אחד לא יסע, כי למה לבזבז את הדלק כשאין נוסעים? אותו דבר עם חנויות פתוחות בשבת- אם לא יהיה ביקוש כל החנויות ולו חילוניות ביותר יהיו סגורות, כי לא משתלם להעסיק עובדים כך סתם, ואם הביקוש יהיה אז שום חוק לא יעזור, במיוחד אם הוא לא מתקיים.

כל אלה הדואגים לצדק שיתירו לחילוני ללמד במוסד דתי.

המצחיק ביותר היא הדאגה לשוויון וצדק בשם העסקים שמרצונם סוגרים בשבת, לעומת אלה שפתוחים. כאשר יתירו למורים חילונים ללמד בזרם החינוך הדתי, של ש"ס ושל מפ"דל ושל האורתודוקסים, נצטרף למאבק. לא רק למורים חילונים לא מתירים, אפילו עובדי הניקיון חייבים להיות אנשי המפלגות הדתיות. למען הצדק אציין שבאונ' בר-אילן מלמדים גם מורים שאינם חובשים כיפה, ומורות ללא שביס. אבל בחינוך יסודי ותיכוני ומקצועי ותורני זה לא קיים. לכן כל הסיפורים על אפלייה הן בבל"ת

נניח שאתה בעל העסק...

ומותר לך להפעיל את העסק בשבת בלי שום בעיה, איזה עובד הית מקבל, דתי שבשבתות בשום פנים ואופן לא יעבוד, או חילוני שלא אכפת לו לא משבתות ולא מן החגים? בשבילו אתה לא חייב להחזיק מטבח כשר, לא חייב לתת לו זמן לתפילה, והוא גם לא צם אף פעם, או את זה שתמיד מציג לך תנאים- בשבת הוא לא עובד, עכשיו הוא חייב להתפלל כי זמן המנחה, בתשעה באב הוא חלש משהו בגלל שלא אכל ולא שתה. אז את מי אתה תעדיף? התשובה פחות או יותר ברורה, ולכן המצב הוא שאם אגד יפעל בשבתות כמו בימי חול קרוב לוודאי היא תהפוך לחברה שבה עובדים חילונים בלבד, וכך יופר הכלל העיקרי של המדינה היהודית שבה קיום תורה ומצוות לא ימנע מאף אדם בעיות של תעסוקה.

לא בטוח. הפקולטה לחקלאות שבה עבדתי העסיקה גם שומרי שבת וגם לא, כשאת עבודת האבטחה בשבת עושים החילוניים.

החוקים לא נעכפים, לכן מה זה משנה האם הם קיימים בכלל?

כמות לא מבוטלת של הביקוש על החמץ בפסח בארץ אכן קיימת, לכן מה שלא יקרה בחנויות לא מעטות ימשיכו למכור חמץ בפסח. יחד עם זאת בעלי רשתות הגדולות לא יעיזו לעשות זאת משום שאז רווחיהן ירדו בצורה משמעותית- דתיים יפסיקו לקנות, וזה ברוב ערי ישראל אומר ירידה ב 20- 30% מהכנסות העסק. יש שוק של מאכלים לא כשרים ויש שוק של מאכלים כשרים- חנויות לכולם שבהם קונים דתיים וחילונים כאחד, ויש חנויות רק לחילונים. מה הפלא שאין כל כך תחבורה ציבורית בשבת? מה שלא ירצה טומי לפיד אף מונית שרות לאט תסע ברחוב חזון איש בבני ברק בשבת, למה? כי אין שם בשבת נוסעים, יש שכונות שבהן כמות הנוסעים לאט כה תפגע בגלל כניסבת שבת המלכה, ויש שכונות שבהן אף אחד לא יסע, כי למה לבזבז את הדלק כשאין נוסעים? אותו דבר עם חנויות פתוחות בשבת- אם לא יהיה ביקוש כל החנויות ולו חילוניות ביותר יהיו סגורות, כי לא משתלם להעסיק עובדים כך סתם, ואם הביקוש יהיה אז שום חוק לא יעזור, במיוחד אם הוא לא מתקיים.

גזירות שאין הציבור יכול לעמוד בהן, אינן יכולות להיאכף

מה אתם חושבים על הפסיקה בעניין מכירת חמץ בפסח?

אני חושב שסוף סוף נעשה צדק בפסיקה ושהחוק רק גרם נזקים להתקרבות דתיים וחילוניים. הנה, ליום כיפור אין חוק מדינה שאוסר עליך לנסוע בכבישים אבל כולם מכבדים את רגשות הדתיים ובפסח זה הפוך בגלל שעצם החוק הוא כפייה, אז בהתרסה רואים בתל אביב בתי קפה שממש מגישים לחם על שולחנות בחוץ. גם יש בארץ המון לא יהודים שסובלים מהחוק הזה. אני חושב שאם יתנו לחילוניים לקנות ולאכול חמץ לא רק שזה לא יהיה "להצמיד אקדח לרקה היהודית" כמו שאומרים בש"ס אלא אותן מסעדות יקפידו יותר על עניין "ההצגת חמץ" וישמרו אותה בין הקירות ולא מוצג לראווה בפנים של אלו ששומרים את המסורת. מה אתם חושבים?

לדעתי זו ממש שערוריה

אני חילוני ואוכל חמץ אבל לא צריך לאכול חמץ כשכולם יראו זה ממש לא יפה אם נגיד עכשיו תהיה מסעדה ונואכל בה לחם וכולם יראו אז זה ממש לא יפה ולא מכובד נכון יש חילונים אבל בזכות אנחנו יהודים ועברנו מסורת אז די לחפור מובן... נ.ב. מי שאוכל חמץ בפסח אז מותר לו אבל שאף אחד לא יראה ולא ידע צריך לשמור את זה בסודי סודות הבנתם אם לא גשו לנהלה לצורך יעוץ והכוונה

זו דעה בלבד ויש גם דעות אחרות

גזירות שאין הציבור יכול לעמוד בהן, אינן יכולות להיאכף


האם אי אכילת חמץ תגרום יסורים נוראיים למישהו?

מקסימום אפשר לאפות מקמח מצות לחם שלא יהיה שונה מלחם רגיל מבחינת הטעם. אולי הוא טיפה משמין יותר מאשר לחם מחמץ, אבל מי שכבר ממש חושב על הגיזרה שלו לא מעטים מבני אדם כאלה מתנזרים מן הלחם במשך שנים במטרה לרדת במשקל. אז למה מה שלא מעטים עושים למען המראה החיצוני שלהם אי אפשר לעשות למען מסורת האבות? אנחנו מוכנים, לכם כנראה פשוט לא אכפת. אז זאת לא הגזרה שהציבור לא יכול- ציבור בחלקו פשוט לא רוצה, או לא רואה בכך שום צורך. כל אדם יכול אם יש צורך לעשות דברים גדולים בהרבה מהמנעות מאכילת חמץ בפסח או חזיר בכל יום ויום, יכול אבל רבים פשוט לא רואים בכך שום ערך. אז בסדר, סבבא, זה זכותכם. מי שלא מרגיש את עצמו כיהודי למה שיעשה דברים שמחייבת מסורת יהודית?

לדעתי זו ממש שערוריה

אני חילוני ואוכל חמץ אבל לא צריך לאכול חמץ כשכולם יראו זה ממש לא יפה אם נגיד עכשיו תהיה מסעדה ונואכל בה לחם וכולם יראו אז זה ממש לא יפה ולא מכובד נכון יש חילונים אבל בזכות אנחנו יהודים ועברנו מסורת אז די לחפור מובן... נ.ב. מי שאוכל חמץ בפסח אז מותר לו אבל שאף אחד לא יראה ולא ידע צריך לשמור את זה בסודי סודות הבנתם אם לא גשו לנהלה לצורך יעוץ והכוונה

הכבוד שאתה נותן למסורת האבות ולחלק מעם ישראל הנאמן לה- פשוט מרגש- כל הכבוד לך!

האם אי אכילת חמץ תגרום יסורים נוראיים למישהו?

מקסימום אפשר לאפות מקמח מצות לחם שלא יהיה שונה מלחם רגיל מבחינת הטעם. אולי הוא טיפה משמין יותר מאשר לחם מחמץ, אבל מי שכבר ממש חושב על הגיזרה שלו לא מעטים מבני אדם כאלה מתנזרים מן הלחם במשך שנים במטרה לרדת במשקל. אז למה מה שלא מעטים עושים למען המראה החיצוני שלהם אי אפשר לעשות למען מסורת האבות? אנחנו מוכנים, לכם כנראה פשוט לא אכפת. אז זאת לא הגזרה שהציבור לא יכול- ציבור בחלקו פשוט לא רוצה, או לא רואה בכך שום צורך. כל אדם יכול אם יש צורך לעשות דברים גדולים בהרבה מהמנעות מאכילת חמץ בפסח או חזיר בכל יום ויום, יכול אבל רבים פשוט לא רואים בכך שום ערך. אז בסדר, סבבא, זה זכותכם. מי שלא מרגיש את עצמו כיהודי למה שיעשה דברים שמחייבת מסורת יהודית?

גם את השבת אין אפשרות לאכוף בכוח

ונכון הציבור בחלקו לא רוצה לשמור על השבת במובן הדתי ואוהב מטעמי בשר חזיר. להיות ולהרגיש יהודי אין זו בחירה אלא עניין של לידה לאם יהודיה, בדרך כלל השתייכות לעם מותנית בהשתייכות ההורים.

נניח שאתה בעל העסק...

ומותר לך להפעיל את העסק בשבת בלי שום בעיה, איזה עובד הית מקבל, דתי שבשבתות בשום פנים ואופן לא יעבוד, או חילוני שלא אכפת לו לא משבתות ולא מן החגים? בשבילו אתה לא חייב להחזיק מטבח כשר, לא חייב לתת לו זמן לתפילה, והוא גם לא צם אף פעם, או את זה שתמיד מציג לך תנאים- בשבת הוא לא עובד, עכשיו הוא חייב להתפלל כי זמן המנחה, בתשעה באב הוא חלש משהו בגלל שלא אכל ולא שתה. אז את מי אתה תעדיף? התשובה פחות או יותר ברורה, ולכן המצב הוא שאם אגד יפעל בשבתות כמו בימי חול קרוב לוודאי היא תהפוך לחברה שבה עובדים חילונים בלבד, וכך יופר הכלל העיקרי של המדינה היהודית שבה קיום תורה ומצוות לא ימנע מאף אדם בעיות של תעסוקה.

יש לזה תמונת ראי.

יש מקצועות בהן רק חובש כיפה יעבוד, ויש חובשי כיפה שלא קונים, או משתמשים בשרות, מעסק שאינו של חובש כיפה. יוצא תיקו. הגיע הזמן לפסוק שינוי בהלכות מנוחה. מאחר ויש מקומות עבודה רבים בהם עבודה בשבת הנה הכרח, כמו בתי חולים, חשמל, ביטחון, גבולות, יבוי אש, ועוד, לא יקרה דבר אם ההלכה תקבע שאדם ינוח לפחות יום אחד בשבוע, וזה יהיה עבורו יום השבת ובא שלום על ישראל, ובאה מנוחה ליגע. אני אנסה לגייס לרעיון את פוסק הדור, רבי דוד.

גם את השבת אין אפשרות לאכוף בכוח

ונכון הציבור בחלקו לא רוצה לשמור על השבת במובן הדתי ואוהב מטעמי בשר חזיר. להיות ולהרגיש יהודי אין זו בחירה אלא עניין של לידה לאם יהודיה, בדרך כלל השתייכות לעם מותנית בהשתייכות ההורים.

השתייכות לעם היא קודם כל ענין של בחירה. מה שאינך בוחר הוא היא השתייכות לקבוצה האתנית "יהודים"

יש לזה תמונת ראי.

יש מקצועות בהן רק חובש כיפה יעבוד, ויש חובשי כיפה שלא קונים, או משתמשים בשרות, מעסק שאינו של חובש כיפה. יוצא תיקו. הגיע הזמן לפסוק שינוי בהלכות מנוחה. מאחר ויש מקומות עבודה רבים בהם עבודה בשבת הנה הכרח, כמו בתי חולים, חשמל, ביטחון, גבולות, יבוי אש, ועוד, לא יקרה דבר אם ההלכה תקבע שאדם ינוח לפחות יום אחד בשבוע, וזה יהיה עבורו יום השבת ובא שלום על ישראל, ובאה מנוחה ליגע. אני אנסה לגייס לרעיון את פוסק הדור, רבי דוד.

לא אנחנו יזמנו זאת. יש דברים שבשבילינו פשוט אסורים, או לא כשרים.

לפי החוק ראוי שכל המפעלים חוץ מחיוניים ביותר יהיו סגורים, אבל מפעלים רבים מחללים שבת, ויש בעיה גדולה להנות מן התוצרת שיוצרה בשבת. החוק אוסר על מכירת חזיר ויתר דברים לא כשרים, אבל קיימות חנויות רבות וגם מדי פעם מפעלים שמייצרים תוצרת כזאת, מן הסתם זה אפילו לא ממש חרם, אבל לא נשתמש בתוצרת מאפיות הפועלות בפסח ומייצרות חמץ, זאת לא כוונה רעה- זאת העובדה. חילונים יכולים לקנות גם בקו אופ ולאכול דברים כשרים, דתיים לא יכולים. לכן מכאן צומח כל העניין. אתה מתעצבן למה אין מחנכים חילונים בישיבת מיר? משום שלא פגשתי הרבה מומחים בש"ס ופוסקים ברחוב החילוני, יש אולי קמות מצומצמת, אבל הם לא יושבים ללא עבודה ומלמדים באוניברסיטאות במחלקה לתלמוד. מה אני אגיד לך? כבר ההיום בגלל נאי שמירת שבת אחוז הדתיים שלמרות מאמצים לא ימצאו לעצמם מקום עבודה גבוהה יותר מאשר אחוז החילונים. כי חילונים יכולים לעבוד גם במפעל שומר שבת, ומעסיקים מעדיפים פועלים לא שומרים שבת, או גוים גמורים, כי כך תמיד יצאו בסדר גם בעיני החוק הישראלי. המצב כאן צפוי להיות קשה עוד יותר מאשר בחו"ל- בחו"ל מעסיקים לעתים קרובות מחפשים פועלים שאין להם בעיה לעבוד ביום ראשון ויהודים שם זה דבר יחסית מבוקש- לא עובדים רק בשבת וביום ראשון- כמה שבא לך, בארץ העניין הוא הפוך, יש חילונים שלא אכפת להם מן השבת והם מסכימים לעבוד גם בשבתות, לעתים קרובות הם עובדים בכלל שבעה ימים בשבוע כמו עבדים, רק תמורת שבת מקבלים סכומים יותר גבוהים. אז לא אנחנו יצרנו ניתוק. למה בן גוריון הסכים לכפיה דתית כלשונכם? החוקים כאלה לא יכלו לעבור במדינת ישראל 2008, רק ב 1948, כי הוא היה מעוניין ליצור מדינה לכל היהודים שתהיה מקובלת גם על דתיים ומסורתיים, ואז היתה אחדות יחסים, היום העניין הוא הפוך- מדינה מפוצלת למגזרים, והיום המצב הוא כזה? אתה דתי? צא מכאן- מעבר לפינה יש מפעל של דוסים כמוך תבקש תעסוקה שם, או עוד יותר טוב שב- תלמד תורה שלך, אחרת את מי אנחנו נכנה כאן פרזיט? דרך אגב טומי לפיד ואנשיו ניסו ליצור מצב כזה- בכוונה ניסו להנהיג כאן שעון קיץ לאורך כל השנה, כדיח שדוסים יבחרו אטו לעבוד, או להתפלל. חבל ששינויניקים לא הלכו עוד יותר רחוק ולא הנהיגו כאן יום מנוחה ביום ראשון, כך לפחות בעוד איזה שהוא זמן הינו גם הופכים למוצר יחסית מבוקש גם כן.
עבור לעמוד
, , , , ...
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: ג'קו ., the.one.who.knows
עבור לפורום:
דתיים-חילוניים
בחר
בחר