מדוע קר יותר בהרים?

מדוע קר יותר בהרים?

הרי אויר קר יורד ואויר חם עולה. אם כן מדוע קר יותר בהרים?

חום נובע ממספר החלקיקים ליחידת שטח הפוגעים באדם.

כאשר אנחנו נמצאים נמוך מספר החלקיקים הפוגעים הוא גבוה, וכאשר אנחנו בהרים מספר החלקיקים שפוגע בנו הוא הרבה יותר קטן. אחרת לא היינו יכולים להרגיש בחום או בקור, זה עובדה לא ? בעצמך אמרת שבהרים למעלה קר, אז בטח יש שם פחות חלקיקים, או שהם עצלנים ולא רוצים לעשות תנועה בראונית.

אז למה כאשר נושבת רוח נעשה יותר קר?

הרוח היתה אמורה להגדיל את מספר הפגיעות, כך שהיינו אמורים להרגיש חום ולא קר יותר?

???

ומה קורה באזורים רחוקים מהים שאינם מדבר ? מה קורה במדבר שכן קרוב לים? (צפון אפריקה), ומה דעתך על ההסבר הנוגע לקרינה ?

נכון מאד

בלילה האויר מתקרר כי אין שם אדי מים שיכלאו את הקרינה הנפלטת מכדה"א. ולמה חם ביום? גם מהסיבה שדוד הזכיר - כי זורם לשם אויר חם ויבש, מדברי. איזור הקרוב לחוף לא תמיד יהיה קריר יותר - הדוגמא הכי קורבה לליבנו היא אילת. אמנם ליד הים - אבל לרוב הזרימות שם צפוניות והבריזה הימית (מכיוון דרום) לא מצליחה להתגבר עליהן.

אז למה כאשר נושבת רוח נעשה יותר קר?

הרוח היתה אמורה להגדיל את מספר הפגיעות, כך שהיינו אמורים להרגיש חום ולא קר יותר?

הסעה. העברת החום למקום אחר, למשל, חום גופך מחמם את האויר סביבו. אם נושבת רוח, הוא צריך לחמם אויר חדש כל פעם

חום נובע ממספר החלקיקים ליחידת שטח הפוגעים באדם.

כאשר אנחנו נמצאים נמוך מספר החלקיקים הפוגעים הוא גבוה, וכאשר אנחנו בהרים מספר החלקיקים שפוגע בנו הוא הרבה יותר קטן. אחרת לא היינו יכולים להרגיש בחום או בקור, זה עובדה לא ? בעצמך אמרת שבהרים למעלה קר, אז בטח יש שם פחות חלקיקים, או שהם עצלנים ולא רוצים לעשות תנועה בראונית.

הפוגעים זה בזה. לא באדם

נכון מאד

בלילה האויר מתקרר כי אין שם אדי מים שיכלאו את הקרינה הנפלטת מכדה"א. ולמה חם ביום? גם מהסיבה שדוד הזכיר - כי זורם לשם אויר חם ויבש, מדברי. איזור הקרוב לחוף לא תמיד יהיה קריר יותר - הדוגמא הכי קורבה לליבנו היא אילת. אמנם ליד הים - אבל לרוב הזרימות שם צפוניות והבריזה הימית (מכיוון דרום) לא מצליחה להתגבר עליהן.

היא הנותנת....

באילת יש אורוגרפיה מקומית ספציפית, אבל גם כל חופי הים האדום שוכנים ברצועת המדבריות העולמית. בכל אופן, את בדרך לרשת את התואר של בועז דיין...

אז למה כאשר נושבת רוח נעשה יותר קר?

הרוח היתה אמורה להגדיל את מספר הפגיעות, כך שהיינו אמורים להרגיש חום ולא קר יותר?

תנועת האויר נגבירה את האידוי משטח הגוף, שהוא מנגנון הקרור העקרי שלנו.

איך פועל מזגן או מקרר?

לוקחים גז, דוחסים אותו והוא מתחמם, מפזרים את החום הזה לאטמוספירה (במזגן דרך הרדיאטור שבחוץ), כך שמתקבל גז דחוס ובטמפרטורת החדר. עתה נותנים לו להתפשט לנפח, ואז הצפיפות שלו יורדת והטמפרטורה יורדת מתחת לטמפרטורת הסביבה. דוגמא נוספת - קח מיכל עם גז דוחף, ותן לגז הדחוס לפרוץ החוצה, המיכל מיד יתקרר כתוצאה מכך. דוגמא נוספת - מיכל גז של סיפולוקס הקופא מיד עם בזרמת הגז. כמו שאמר החבר למעלה, עבור גזים המכפלה של הלחץ והטמפרטורה - קבועה (בערך למרבית הגזים), באם תגדיל את הלחץ. הטמפרטורה תרד. ומדוע ? פשוט כי הטמפרטורה היא מיצוע של האנרגיה הקנטית של מולקולות הגז המתנגשות הינן לבין עצמן, בנפח גדול יותר מספר ההתנגשויות יורד, ולאנרגיה הסגולית הזו של המולקולות - אתה קורא "טמפרטורה". אותו הדבר מתרחש עם גז האטמוספירה, הלחץ באיזורים נמוכים גבוה יותר (עקב המשקל העצמי של עמודת הגז), הגז נידחס - ומתחמם, כמו שהסבירו לך. ד ו ד .

עוד דוגמא: משאבת אופניים, זוכר? כשמנפחים (דוחסים) הפיה מתחממת

בקשה מדר' יששכרי

אנא ממך, סכם בבקשה את הדיון ופרט את הסיבות לקור בהרים.בתשובתך אנא התיחס לשאלה האם בהרים יש פחות אדמה(פחות קמ"ר שטח)ולכן פחות קרינה מן השמש ניפלטת.אנא תשובתך. ארן

אילו הדרישות של המורה שלך ?

אתה לא מוכן להשקיע כל מאמץ? אחרי שדחפנו לך את כל החומר לפה, אתה מבקש גם שנילעס נעכל נוציא את הפסולת ונוריד את המים ? השאלה היא רק מי יקבל את הציון. מה שהאינטרנט עושה לנוער ....

המורה שלי מת מזמן!!!

דר' נכבד אני בגילו של אביך,ואולי יותר.אני בא מתחום מדעי ההתנהגות ולכן לא כל ההסברים נהירים לי דים.לתומי חשבתי שתפקידו של מנהל פורום מדעי הוא לסכם את הדיוןולתת תשובה מסודרת ומוסמכת.יתכן שההגיון שלי שיך לדור אחר,וההגיון של הדור הצעיר פועל אחרת,יתכן גם שחלק מהנוער מנצל את הפורום לרעה.(מה שמסביר במקצת את תשובתך הנזעמת.)כאיש מדעי ההתנהגות אני מעדיף להמנע מהבעת דעה על סיגנונך.יתר על כן, גם תלמיד זכאי לתשובה יותר מכובדת.לא כל התלמידים מבינים הכל בהסבר הראשון,אם תשובתך היתה פוקחת את עיני התלמיד הרי שאת שלך עשית,שנאמר המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו.(במקרה זה מכשלון בלימודים.)וגם מבהיר לעשרות או מאות גולשים(כמוני למשל.)את התשובה.אם בכל זאת מדובר בתלמיד עצל ותחמן,הרי שלתלמיד כזה אין ביכולתך להואיל וגם לא להזיק והמבין יבין.אחרי שהורדתי כל זאת מליבי,עדין אודה לך מאד אם בכל זאת אקבל תשובה. בכבוד רב ארן

אבי יהונתן ז"ל, נולד ב- 1905 בליבאו אשר בלטוויה.

וניפטר ב1973 ברמת גן. רק לפני שנה גיליתי את הבית בו נולד, את קבר סבי דוד-לייב אריה בן אברהם וקיילה יששכרוביץ ז"ל, ואת מקום הרצח של סבתי מרים בת ברכה ויעקב קלבנסקי מסלנט הי"ד. יש לי תמונות מכל המקומות הללו. רוצה לראות ? בעוד חודשיים, אנו קהילת יוצאי ליבאו בארץ ובארה"ב חונכים מצבת זיכרון לנירצחים שם , ומארגנים משלחת לשם. המצבה הוקמה בתרומות הניצולים, ועיריית ליבאו הנוכחית, הנקראת בלטווית ליאפיה. רוצה לתרום ? ד ו ד .

ולגופו,

אני חושב שבאם תסכם זאת בכוחות עצמך זה יעזור לך להפנים את החומר ולהבהיר לעצמך את התמונה. האמת היא שאני לא יכול לדעת מראש מה גילו של כל כותב, ועד עתה ניתקלתי בהרבה נוער עז מצח שחוץ מלשלוח את התשובה ישר לדוא"ל של המורה - הם דורשים הכל. בהצלחה, ד ו ד .

סוף דבר

ע"פי תמונתך שבראש הפורום הערכתי שאתה כבן 45.(שהוא כגילו של בני.) לסיכום-בעזרת אינציקלופדיה עשיתי סדר בדברים.עכשיו הכל נהיר לי,ובכל זאת אני עדין סבור שכבודך לא היה נפגע אם היתי מקבל את התשובה ממך. בכבוד רב ארן

!!!

המדבריות ברצועת המדבריות העולמית קשורות למערך הרוחות הגלובלי, ומופיעים באותם קווי רוחב בשתי ההמיספרות. בקשר להסבר שלך הנוגע לקרינה הוא לצערי טאוטולוגי. מדוע אין עננות במדבר ? כי הוא "מדבר" מטבע הוויתו ?

ההסבר אינו טאוטולוגי

המדבר הוא מדבר עקב צחיחות, כלומר מיעוט משקעים, עפ"י הגדרה. מיעוט המשקעים מתבטא בין היתר במיעוט אדי מים באויר, כך שאין התעבות עננים. זה מוביל להבדלי טמפ' קיצוניים בין היום והלילה, כפי שהסברתי בהודעה קודמת.
עבור לעמוד
, ,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
מדע
בחר
בחר