אני חייב עזרה בקשר למגן בביולוגיה

אני בטוח שהמורה תביא את השאלות מבגרויות קודמות.אז אני רוצה לקרוא את העתיד ולדעת את התשובות.זאת לא רמאות! זה כמו לספור קלפים בבלק ג'ק,זה חוקי וזה תורם.וחץ מזה אני חייב לעבור את הבגרות בביולוגיה.אז אם אפשר,אני יביא לפה בגרות מ2006 ובבקשה תפתרו לפחות את השאלות האמריקיות.אני לא יכול לעשות את זה בעצמי כי אני ממש גרוע בביולוגיה,אני יחרוש את החומר ככה וגם ככה,אבל עדין אם אפשר בבקשה תפתרו,יש לי את הפתרון של 2007 אבל אני לא מצליח למצוא עוד.אז אם מישהו יכול אז שיביא את הפתרונות של שנים קודמות.אבל בנתיים אני מתחנן תפתרו לי את הבגרות הזאתי. א. ליצור חד-תאי יש מנגנון שמוציא ברציפות מים מן התא. מנגנון זה מקנֶה ליצור יתרון בסביבה שבה: 1. ריכוז המומסים נמוך מריכוזם בתוך התא. 2. ריכוז המומסים גבוה מריכוזם בתוך התא. 3. הטמפרטורה גבוהה מהטמפרטורה בתוך התא. 4. הטמפרטורה נמוכה מהטמפרטורה בתוך התא. ב. כאשר אדם נמצא במקום קר, צבע עורו חיוור יותר מצבע עורו כאשר הוא במקום חם. כיצד אפשר להסביר זאת? 1. רעד הגוף גורם לעור להחוויר. 2. בסביבה חמה יש יותר כלי דם בעור. 3. בסביבה חמה זרימת הדם מהירה יותר מזרימתו בסביבה קרה. 4. בסביבה קרה מצטמצמת זרימת הדם אל העור. ג. מדוע אפשר לדמות שיווי-משקל דינמי בבית גידול להומאוסטזיס בגוף האדם? 1. מפני שבשניהם כל חריגה מהמצב פירושה אבדן של מרכיבי המערכת. 2. מפני שבשניהם כמות האנרגיה הנצרכת על ידי המערכת שווה לכמות האנרגיה הנאגרת בה. 3. מפני שבשניהם המערכת נשארת פחות או יותר יציבה, למרות שינויים המתרחשים בה. 4. מפני שפגיעה בשיווי-המשקל הדינמי בבית הגידול תפגע בהומאוסטזיס בגוף האדם ולהפך. ד. אנרגיה עוברת מגורם ביוטי אחד לגורם ביוטי אחר באמצעות: 1. נשימה. 2. הזנה. 3. פוטוסינתזה. 4. כל התשובות נכונות. ה. הליזוזום הוא אברון בתא, התָּחוּם על ידי קרום. מה תהיה התוצאה הישירה של פגיעה בקרומי הליזוזום בתא? 1. ייצור יתר של חלבונים בתא. 2. מוטציות בחומר התורשתי בתא. 3. פירוק של חלבוני התא. 4. הגברה של קצב חלוקת התא. ו. מדוע חלק מהוויטמינים הכרחיים לאדם? 1. כי הם משמשים מקור חלופי ל-ATP. 2. כי הם חומרי תשמורת. 3. כי הם נוצרים בגוף בכמויות זעירות. 4. כי הם נחוצים בתגובות אנזימטיות מסוימות. ז. כאשר שורפים גלוקוז במעבדה, משתחרר לסביבה חום רב. בפירוק גלוקוז בתא: 1. אין שחרור חום. 2. חלק מן האנרגיה משתחרר כאנרגיית חום. 3. נקלט חום מן הסביבה. 4. כל האנרגיה המשתחררת משמשת לבניית ATP. ח. יחסי הגומלין בין טורף לנטרף הם הבסיס הביולוגי העיקרי ל: 1. חישוב כושר הנשיאה של בית גידול. 2. הכרת התפוצה של שני האורגניזמים. 3. תכנון הדברה ביולוגית. 4. הכרת התנאים האביוטיים הדרושים לשני האורגניזמים. ט. מה נכון לומר על הכולורפלסטים ועל המיטוכונדריה? 1. בשניהם יש אנזימים שמפרקים גלוקוז. 2. לשניהם קרום פנימי ששטח הפנים שלו גדול. 3. כלורופלסטים יש רק בתאי צמחים, ומיטוכונדריה יש רק בתאי בעלי חיים. 4. בכלורופלסטים יש DNA ואין RNA, ובמיטוכונדריה יש RNA ואין DNA. י. באיזה מבתי הגידול שלפניך צפוי שיימצאו צמחים שנובטים, פורחים ויוצרים פירות בזמן הקצר ביותר? 1. גדות נחל 2. יער-עד טרופי 3. חורש ים-תיכוני 4. מדבר יא. אילו קרום התא היה בנוי רק מפוספוליפידים: 1. אנזימים היו יכולים לעבור דרכו, וחומצות אמיניות לא היו יכולות לעבור דרכו. 2. חומצות אמיניות היו יכולות לעבור דרכו, ואנזימים לא היו יכולים לעבור דרכו. 3. גם אנזימים וגם חומצות אמיניות היו יכולים לעבור דרכו. 4. גם אנזימים וגם חומצות אמיניות לא היו יכולים לעבור דרכו. יב. מטיילים בשמורת הטבע של איי הגלפגוס נדרשים לשטוף את סוליות נעליהם, לפני שהם עולים על הספינה שמסיעה אותם מאי אחד לאי אחר. הדבר נעשה כדי למנוע: 1. הכנסה של גורמי מחלה לספינה. 2. התפתחות של מינים אנדמיים חדשים. 3. שינוי במגוון המינים הטבעי באיים. 4. שינוי בהרכב המינרלים באיים. יג. רצפי החומצות האמיניות בחלבונים שבגוף האדם נקבעים על ידי: 1. האנזימים המופרשים במערכת העיכול. 2. החלבונים המרכיבים את המזון. 3. החומצות האמיניות הנספגות לדם. 4. המידע ב-DNA שבתאים. יד. מה מאפיין משוב שלילי? 1. התהליך נמשך בלי הגבלה. 2. הצטברות התוצר היא שמגבירה את התהליך. 3. הצטברות התוצר היא שמפסיקה את התהליך. 4. רעילות התוצר היא שמפסיקה את התהליך. טו. כמות המים המופרשת בשתן קטנה בהרבה מכמות המים המגיעה עם הדם אל הכליות. מהי הסיבה לכך? 1. לגוף מספיקה כמות קטנה של שתן. 2. מרבית המים נספגים בחזרה לדם. 3. מרבית המים נספגים בחזרה למעי הגס. 4. התדירות שבה שלפוחית השתן יכולה להתרוקן מוגבלת. טז. אצל אדם בריא, רמת הגלוקוז בדם לאחר לילה של שינה מווּסתת על ידי הורמונים ונשמרת פחות או יותר קבועה. הוויסות ההורמונלי גורם ל: 1. דיכוי צריכת האנרגיה של התאים. 2. ניצול מאגרי העמילן. 3. ניצול מאגרי הגליקוגן. 4. ניצול מאגרי החלבונים. יז. איזה מהתהליכים שלפניך מתרחש במערכת גולג'י בתא אאוקריוטי. 1. אריזה של חלבונים בתוך שלפוחיות. 2. בניית חלבונים על בסיס הצופן הגנטי. 3. הרס מבוקר של חלבונים. 4. יצירת ATP מחלבונים. יח. איזה מהתהליכים שלפניך מסייע לשמור על הומאוסטזיס? 1. תנודות יומיות ועונתיות בטמפרטורת האוויר. 2. בליעת האור הכחול-אדום והחזרת האור הירוק על ידי הכלורופלסטים. 3. הגברת קצב הפעילות המטבולית בקור. 4. התארכות שער הראש והציפורניים. יט. כאשר הטמפרטורה של גוף האדם מתקרבת ל-°C42, יש לנסות להוריד מיד את החום. מדוע חשוב להוריד את החום? 1. חום גבוה עלול להפוך את כיוון הראקציות האנזימטיות. 2. חום גבוה עלול לפגוע באנזימים, ובשל כך ישובשו תהליכים חיוניים בתא. 3. חום גבוה עלול להגביר את פירוק הסוכר בדם, ובשל כך תרד רמת הסוכר בדם. 4. חום גבוה עלול להגביר את פירוק הגליקוגן שבכבד, ובשל כך תרד רמת הסוכר בדם. כ. מה משותף לצמחים ירוקים ולחיידקים קושרי חנקן? 1. שניהם נמצאים ברמה הראשונה (רמת היצרנים) במארג המזון. 2. לשניהם תפקיד חיוני בהפיכת חומרים אנאורגניים לחומרים אורגניים. 3. שניהם הופכים גורמים ביוטיים לגורמים אביוטיים. 4. שניהם קולטים 2CO ופולטים חנקן וחמצן. פרק שני (40 נקודות) בפרק זה שמונה שאלות (2-9). בחר בחמש שאלות, וענה עליהן במחברת הבחינה (לכל שאלה – 8 נקודות). 2. החולים במחלת הכולרה סובלים משלשולים חמורים, ועלולים לאבד עד 20 ליטר מים ביממה. הגורם למחלה הוא חיידק, שנכנס לגוף בעת שתיית מים מזוהמים, חודר למערכת העיכול ומפריש בה רעלן. הרעלן פוגע בתאים המרפדים את דופן המעי, וגורם להם להפריש לנוזל שבחלל המעי יוני כלור ויוני נתרן (מינרלים). הסבר מדוע הפרשת יוני הכלור והנתרן מביאה לאיבוד מים מהתאים. 3. ציין עובדה אחת שעליה מסתמכת ההשערה שגם המיטוכונדריון וגם הכלורופלסט היו בעבר יצורים עצמאיים. הסבר את תשובתך. 4. מין מסוים מעמיד בכל דור מספר גדול מאוד של צאצאים. אם כל הצאצאים יעמידו אף הם מספר דומה של צאצאים, תגדל אוכלוסיית המין בלי גבול. אבל למעשה, בטבע אוכלוסיות אינן גדלות בלי גבול. ציין והסבר שתי סיבות מתחום האקולוגיה לכך שאוכלוסיות בטבע אינן גדלות בלי גבול. 5. ציין עיקרון אחד המשותף למבנה הנפרונים בכליה ולמבנה הנאדיות בריאה. הסבר בקצרה את הקשר בין המבנה לתפקוד בשני המקרים. 6. חרקים מסוימים מטילים ביצים בתוך פירות. מן הביצים בוקעים זחלים, והזחלים ניזונים מהפרי. בגני חיות מאכילים חיות (שהן אוכלות-כול) בפירות, שחלקם נגועים בזחלים אלה. מאילו פירות (נגועים או לא נגועים) תפיק החיה האוכלת אותם יותר אנרגיה? נמק את תשובתך. 7. הלבלב מפריש גם אינסולין וגם אנזימי עיכול. א. היכן בגוף פועל האינסולין, והיכן פועלים אנזימי העיכול? (4 נקודות) ב. כיצד מגיע האינסולין ליעדו, וכיצד מגיעים אנזימי העיכול ליעדם? (4 נקודות) 8. הקצב ההתחלתי של תגובה אנזימטית מסוימת נמדד בסדרה של מבחנות. בכל המבחנות היה אותו ריכוז של האנזים ואותם תנאים מיטביים (אופטימליים) של pH וטמפרטורה, אך הריכוז ההתחלתי של הסובסטרט במבחנות היה שונה. העקומה שלפניך מציגה את הקצב ההתחלתי של התגובה, כתלות בריכוז ההתחלתי של הסובסטרט במבחנה. הסבר את העקומה. בתשובתך השתמש במושג "גורם מגביל". 9. הכניסו כמות קטנה של יצור חד-תאי ממין א' לכלי שבו תמיסת מזון. לאחר שבוע הוסיפו לכלי כמות קטנה של יצור חד-תאי ממין ב'. התנאים בכלי נשמרו קבועים. במהלך 16 ימים נבדקו דגימות מן התמיסה, ונספרו בהן היצורים ממין א' והיצורים ממין ב'. תוצאות הבדיקות מוצגות בעקומות שלפניך. 10. מה הם יחסי הגומלין בין יצור א' ליצור ב'? נמק על פי העקומות.
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
מדע