יש אור בקצה המנהרה של הריאקציה האורתודוקסית. יהדות ספרדית נאורה.

במוסף לשבת של ידיעות אחרונות מתאר נחום ברנע את פועלו של הרב, הח"כ במפלגת ש"ס, חיים אמסאלם האיש היה רב בשווייץ ובצרפת,ואחר כך בירושלים, ומקדם את היהדות הספרדית השורשית. זו שגם הרב עובדיה יוסף בצעירותו ובבגרותו היה אחד ממבשריה המובהקים. לדידו מפלגת ש"ס רוקדת לפי המנגינה החשוכה של הרבנות הליטאית בראשות אלישיב. בטענותיו הוא מסתמך על פסיקותיהם של גדולים וחשובים, ביניהם הרב עובדיה עצמו, ומוכיח שהריאקציה הליטאית זרה ליהדות השורשית. כל המתעניין בהווייתה של היהדות בת זמננו רצוי שישיג את הגיליון ויראה שהמאבק בפורום נגד סילוף היהדות בידי האורתודוקסיה איננה עניינה של היהדות המודרנית במערב, אלה הנה באותה מידה בעלת שורשים עמוקים במסורת היהדות הספרדית. הדבר המעניין ביותר בכתבה היא גילוי העובדה שהרב דיחובסקי, ה"גדול" אחרי אלישיב מבין רבני הזרם הליטאי בירך את אמסלם על פועלו, אך חזר בו בלחץ החשוכים.

בקושי גחלילית...

לעתים מספיק ילד אחד שקורא "המלך עירם " כדי שהכל יודו ששיקרו.

יש אור בקצה המנהרה של הריאקציה האורתודוקסית. יהדות ספרדית נאורה.

במוסף לשבת של ידיעות אחרונות מתאר נחום ברנע את פועלו של הרב, הח"כ במפלגת ש"ס, חיים אמסאלם האיש היה רב בשווייץ ובצרפת,ואחר כך בירושלים, ומקדם את היהדות הספרדית השורשית. זו שגם הרב עובדיה יוסף בצעירותו ובבגרותו היה אחד ממבשריה המובהקים. לדידו מפלגת ש"ס רוקדת לפי המנגינה החשוכה של הרבנות הליטאית בראשות אלישיב. בטענותיו הוא מסתמך על פסיקותיהם של גדולים וחשובים, ביניהם הרב עובדיה עצמו, ומוכיח שהריאקציה הליטאית זרה ליהדות השורשית. כל המתעניין בהווייתה של היהדות בת זמננו רצוי שישיג את הגיליון ויראה שהמאבק בפורום נגד סילוף היהדות בידי האורתודוקסיה איננה עניינה של היהדות המודרנית במערב, אלה הנה באותה מידה בעלת שורשים עמוקים במסורת היהדות הספרדית. הדבר המעניין ביותר בכתבה היא גילוי העובדה שהרב דיחובסקי, ה"גדול" אחרי אלישיב מבין רבני הזרם הליטאי בירך את אמסלם על פועלו, אך חזר בו בלחץ החשוכים.

אמת

תפסיק - הפרענקים מתבטלים בפני האורתודוקסים

מה שנכון, נכון, אבל...

רב עובדיה יוסף בצעירותו, נחמד מאוד, אני יודע עד כמה רב עובדיה היה פוסק מתון, אבל מאין צומחת כל דמוניזציה של תנועת ש"ס? כל הקפיצות סביב האמירות של האיש הזה? אז לא הכל כזה וורוד. אתה יודע מה הבעיה של אותם "אורטודוקסים"? 90% מן הבעיה שלהם זה לא בעיה שלהם אלא בעיה של כמה מגזרים חלשים בארץ, כמו אותם צאצאים של אבא, או סבא יהודי בין העולים מכל מיני ארצות שזקוקים באופן מיידי לגיור מהיר ולא קפדני במיוחד, אבל מי יתן? לפני שלושים שנה נניח ענייני גיור היו פשוטים בהרבה ולמה? כי בממסד הדתי אז לא היה מונופול חרדי, אלא היו גם יותר אנשים מן הציונות הדתית, שבכל זאת היו ידידותיים יותר לחברה ישראלית ולאותם מתגיירים והיום הם גם נמצאים, אבל בפרופורציה של בקושי שליש מכל הרבנות כששני שליש זה אותם רבנים מחמירים מחרדים. גם אנשי הציונות הדתית הם לא פשרנים מי יודע מה, אבל בכל זאת ניתן לסמוך עליהם והם עושים מה שהמדינה דורשת מהם כי הם רואים בה דבר חשוב לעם ישראל ולא את הפריץ שצריך לסדר, כמו שרואים אותה רוב חרדים. אבל בגלל הסיבות הפוליטיות וחילוקי דעות בין מתנחלים לבין השמאל, מישהו בממשלות ישראל החליט שעדיף חרדי קיצוני ככל שיהיה מאשר מתנחל והתחיל לשחק לידם. וגם בינינו בו נגיד כך לא ממש כאב לו מן הבעיות של אותם רוסים שממש לא הצדיקו את הציפיות של השמאל האשכנזי שהם יהיו גם חלק ממנו ובחרו לעצמם כל מיני מנהיגים אחד יותר ימני מהשני. אתה יודע מה? לי זה כלל לא מפריע שכמעט כל הרבנים ברבנות הראשית הם חרדים, לי כמו לבן אדם שמקיים תורה ומצוות אין בעיות ניכרות עם כך וזה לא משפיע על חיי יום יום שלי ולא מדיר שינה מעיני, אבל לאלה שלא יכולים להתחתן בארץ, או עוברים גיור ואז\ הוא נשלל מהם יש בעיה עם כך ולמה הגיור מהם נשלל? לא בגלל שההורים שלהם לא היו יהודים טהורים, או גנים לא נכונים, אלא בגלל שהם חיים כמוך ומקיימים מצוות כמוך ולא כמו שדורשים הרבנים שיש היום במדינת ישראל. אתה לא חייב להיות בקיא בכך מה כתוב בתפילין ומה מותר ומה אסור בשבת ומה פרוש של המילה "מלאכה" מה נחשב כמלאכה ואסור בשבת ומה לא נחשב, ואתה יהודי ואותו בנו או נכדו של יהודי חייב לדעת, אחרת הוא לא יחשב כיהודי. קל כאילו לנסות להביא ארצה רפורמים, או אולי אפילו נמשיך כך ונביא לעזרתנו כמרים פרוטסטנטיים "הנחמדים", או אולי את חייזרים, אבל איך לעשות שהחיים בארץ יהיו נעימים עבור כל יהודי- זה סיפור אחר. מי שעלה ארצה בשנות החמשים לא בהכרך היה טהור מבחינה גנטית, אבל תהליך הגיור אז בסביבה ש 90% ממנה היו תלמידי הרב קוק היה הרבה יותר קל ונעים ולכן לקראת העליה הרוסית בארץ לא נשאר זכר מכל אותם גרים, כולם היו יהודים וישראלים כמו כולם. והיום, נכון יש יותר גוים, יש פחות ערכים ציוניים ויהודים באותה עליה רוסית, כל זה נכון, אבל גם יש הרבה פחות מוכנות לפשרה לקבל את הגרים, זאת אומרת היום יש קבלת גרים ללא פשרות ולתנאים הללו בלי התחזות יכולים להתאים אולי בקושי שליש ממתגיירים של היום. אני כאילו לא זקוק לגיור ואין לי עם זה בעיות. אני גם בחיים לא אסכים שילדי ילמדו בבית הספר החסידי בעמנואל, למרות שאני כאילו יכול להמצא מבחינה גנטית כמתאים, אבל אני לא אסכים, כי מה ביני לבין החסידים המוזרים הללו? יש לי אידיאולוגיה משלי וזה הוא. בדיוק כמו אצל חרדים ספרדים. שיש להם בתי הספר לא פחות טובים משלהם, אין לי מטרה להפוך את אריה לצמחוני ואת הנחש לנחמד, אני חושב שהרבה יותר מועיל והיגיוני לדעת לחיות עם אריה ונחש, כמו שחיים איתם, אבל באותו זמן לא לסמוך עליהם יותר מדי ואם יש אפשרות להרחיקם. מי שיושב ברבנות הראשית זה לא כזה חשוב, אפשר כלל לבטל את המוסד המיותר הזה, אבל אם אתם משיבים בה אנשים קיצוניים יותר, העיקר שלא ישבו בה מתנחלים, אז שום דבר לא יעזור- לא הפרדת דת מהמדינה ולא רפורמים ולא אפיפיור.
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: ג'קו .
עבור לפורום:
אקטואליה ופוליטיקה
בחר
בחר