ההגיון היהודי

ההגיון היהודי

היי אנשים. ראשית, אני אודיע מראש שהשאלה שלי לא באה ממקום של התנשאות חס וחלילה, כי אני גם עושה את הדברים האלו, אבל השאלה מתרוצצת לי בראש כבר כמה ימים.. בתפילות ראש השנה, בדרך מבית הכנסת הביתה, בשעת הוידוי בסליחות..ובכלל, בימים האחרונים של עשרת ימי תשובה. אני פשוט לא מצליחה להבין את ההגיון של העם היהודי (גם הנוצרים עושים את זה, אני יודעת, הם מעניינים אותי פחות, כי אצלנו זה בכ"ז אחר) נתחיל כבר? יאללה. בעוד פחות משבוע, אחוז עצום מהעם היהודי יצום ו"יענה את נפשו" יתחרט ויכה על חטא שחטא בשנה האחרונה. ואולי לא בעצם. השאלה שלי מופנית לחילונים בעיקר. מי מהחילונים כאן לא יודע כי אסור להפעיל מכשירים חשמליים בשבת? נסיעה בכלי רכב ג"כ אסורה ע"פ ההלכה היהודית... שלא נדבר על ההלכות שחלות בימי החול... יודעים? יודעים. עושים בכ"ז? כן. בכיפור הקרוב, חלק גדול יצום בתקווה שזה יכפר על החטאים. ידוע כי האדם שאומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב [אשוב=אחזור בתשובה], אין מכפרים לו. הרי בשבת שלאחר כיפור הקרוב נחוזר לנסוע ברכב בשבת, נחלל שבת ביודעין ונמשיך במעשים הרגילים. ושאלתי היא: על מי אנחנו עובדים? הרי ברור שה' יודע מה נעשה עם עצמנו בעתיד. הוא לא יגרד בראש ויגיד: "אבל הבחור הזה צם!אומנם הוא לא הלך לתפילות ולא הביע חרטה, אבל הוא צם! הוא וודאי רצה להיות צדיק גמור..איך הוא מחלל שבת ככה, ועוד בפרהסיא? מפתיע. אני לא מאמין!!!" הוא יודע מי יחזור לדרכו הרעה ומי ינסה להשתפר. אני יודעת שזה אנשוי לחטוא ולטעות, אבל כשעושים את זה ביודעין זה קצת יותר בעייתי לי, להבין את זה. מצד אחד אני אומרת- שיעשו את זה. גם זה טוב..יחסית לחילוני. ומצד שני- את מי הם מנסים לרמות??? אז השאלה שלי היא מאד פשוטה. אם מתכוונים לחזור לדרך החילונית שניה וחצי לאחר שיוצא כיפור..למה לצום בכלל?? ושוב, בבקשה, אין בי שום רצון לפגוע, להעליב או להתנשא פה על מישהו, כי אני גם לא צדיקה... אני פשוט לא מצליחה למצוא להתנהלות הזו תשובה והסבר הגיוני. ואם כן פגעתי, אנצל את רוח המייל הזה ואת הכיוון הכללי שלו, לבקש סליחה.

שאלה מאוד מעניינת ואני מאמין שיש עלייה המון תשובות..

אבל לפי דעתי .. זה פשוט עיניין של מסורת..ואפילו הרגל. ככה קבעו...ביום כיפור צמים! כמו שבפסח לא אוכלים לחם. וכו' לגבי שאר החגים ... אין פה עיניין של דת או משהו דומה ... הכל (לפי דעתי) עיניין של הרגל וקבלה של מה ש"נהוג" לעשות בחגים. זאת דעתי .

לא ברורה לי תשובתך

בן אדם שחגג בר מצווה, צם יום ש-ל-ם והוא לא שואל את עצמו מה עיניין התענית? לא הגיוני לי שיש אדם שלא יודע מה מטרת יום כיפור (ולא צריך ללכת למקורות וכו' כדי לדעת. מספיק להגיד "כיפור" ולהבין את הכיוון הכללי) אבל לא אוכל יום שלם. אני מניחה שיש עליה המון תשובות..אין לי ספק, הייתי רוצה לקבל אחת הגיונית..עד כמה שאפשר..

זה נושא מאוד מאוד מורכב....

לכל חג/אירוע יש את הסמלים שלו ואני לא צריך לפרט את הסמלים וכמו שאמרתי ...הרבה טמון בתוך המנהגים של החגים כל אחד ומנהגיו ... יש כאלה שצמים בכיפור ורואים טלויזיה ויש כאלה שצמים ולא רואים... אין תשובה חד משמעית! כל אחד והכיוון שלו, השאלה במה את מאמינה? צריך לצום או לא צריך לצום ביום כיפור?

ההגיון היהודי

היי אנשים. ראשית, אני אודיע מראש שהשאלה שלי לא באה ממקום של התנשאות חס וחלילה, כי אני גם עושה את הדברים האלו, אבל השאלה מתרוצצת לי בראש כבר כמה ימים.. בתפילות ראש השנה, בדרך מבית הכנסת הביתה, בשעת הוידוי בסליחות..ובכלל, בימים האחרונים של עשרת ימי תשובה. אני פשוט לא מצליחה להבין את ההגיון של העם היהודי (גם הנוצרים עושים את זה, אני יודעת, הם מעניינים אותי פחות, כי אצלנו זה בכ"ז אחר) נתחיל כבר? יאללה. בעוד פחות משבוע, אחוז עצום מהעם היהודי יצום ו"יענה את נפשו" יתחרט ויכה על חטא שחטא בשנה האחרונה. ואולי לא בעצם. השאלה שלי מופנית לחילונים בעיקר. מי מהחילונים כאן לא יודע כי אסור להפעיל מכשירים חשמליים בשבת? נסיעה בכלי רכב ג"כ אסורה ע"פ ההלכה היהודית... שלא נדבר על ההלכות שחלות בימי החול... יודעים? יודעים. עושים בכ"ז? כן. בכיפור הקרוב, חלק גדול יצום בתקווה שזה יכפר על החטאים. ידוע כי האדם שאומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב [אשוב=אחזור בתשובה], אין מכפרים לו. הרי בשבת שלאחר כיפור הקרוב נחוזר לנסוע ברכב בשבת, נחלל שבת ביודעין ונמשיך במעשים הרגילים. ושאלתי היא: על מי אנחנו עובדים? הרי ברור שה' יודע מה נעשה עם עצמנו בעתיד. הוא לא יגרד בראש ויגיד: "אבל הבחור הזה צם!אומנם הוא לא הלך לתפילות ולא הביע חרטה, אבל הוא צם! הוא וודאי רצה להיות צדיק גמור..איך הוא מחלל שבת ככה, ועוד בפרהסיא? מפתיע. אני לא מאמין!!!" הוא יודע מי יחזור לדרכו הרעה ומי ינסה להשתפר. אני יודעת שזה אנשוי לחטוא ולטעות, אבל כשעושים את זה ביודעין זה קצת יותר בעייתי לי, להבין את זה. מצד אחד אני אומרת- שיעשו את זה. גם זה טוב..יחסית לחילוני. ומצד שני- את מי הם מנסים לרמות??? אז השאלה שלי היא מאד פשוטה. אם מתכוונים לחזור לדרך החילונית שניה וחצי לאחר שיוצא כיפור..למה לצום בכלל?? ושוב, בבקשה, אין בי שום רצון לפגוע, להעליב או להתנשא פה על מישהו, כי אני גם לא צדיקה... אני פשוט לא מצליחה למצוא להתנהלות הזו תשובה והסבר הגיוני. ואם כן פגעתי, אנצל את רוח המייל הזה ואת הכיוון הכללי שלו, לבקש סליחה.

שאלה מורכבת...

שאלתך מורכבת וקצת קשה למצוא לה תשובה הגיונית... אחת .. לעניות דעתי לא מדובר במסורת בלבד .. אלא במשהו עמוק יותר , רוחני יותר שמחבר אותנו אל השורשים שלנו... הרי אין אדם שלא מודע למשמעות של היום הזה.. אין אדם שאינו יודע מהי מטרת היום .. די בשמו בכדי להבין שמדובר ביום של כפרת עוונות... כתבת בהודעתיך "אדם שאומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין לו כפרה" ופה אני חולקת עלייך .. כי הנ"ל לא נאמר על אדם שמביע חרטה על עוונותיו ושב עליהם ..אלא על אדם שיודע בוודאות שהוא יחזור עליהם... אין אדם שלא חוטא במזיד בשוגג.. במודע ובלא מודע.. אין אדם שלא טועה וסוטה מדרך הישר אין אדם שלא פגע באחר בכוונה תחילה או מבלי לשים לב לכך... אין אדם שאין בליבו חרטות... וכאלו בני האדם ..אנושיים לא מלאכים והיום הגדול הזה נועד להתחברות אל עצמינו .. אל נישמתינו.. לחשבון נפש , להבעת חרטה, לסליחה ולמחילה.. אנחנו קטנים בכדי להבין חשבונות שמיים ..כולנו ילדים של אלוהים.. אני חושבת שמוטב להשאיר בידיו את ההחלטה מי צם מתוך רצון לשנות מתוך חרטה או מתוך הרגל... מי ישוב לסורו בצאת כיפור ומי ייקח על עצמו קבלות לעתיד.. אלוהים רחום וחנון הוא סולח לכל .. הוא היחיד שיודע נסתרות ..הוא יודע הייטב מי מאיתנו ראוי לכפרה ומי אינו ראוי .. אחרי הכל מה שנעשה לא לשמה יבוא לשמה... במילים אחרות גם אותם אלו שצמים מבלי להתכוון לשנות, משהו בתוכם מזכך מתנקה.. הופך טהור יותר...ואולי אולי חלק מהם יחליטו בסיום היום לשנות דברים שלא חשבו לעולם לשנות... עבור אלו שמבינים את מהות היום .. (הדתיים ) זהו יום להתחברות עם אלוהים, יום בו הם למעשה נחשבים למלאכים .. (ללא חיבור לצד החומרי, גשמי שלהם... ללא צרכים פיזיים אכילה, שתייה וכו') עבור האחרים יש משמעות כמעט זהה ליום הזה.. מעין מדיטציה והתחברות לצד הרוחני שקיים בהם... אם נשווה את היום הגדול הזה למובנים ארציים .. הרי מדובר במשפט .. אלוהים הוא השופט שאנו עומדים מולו ונותנים את הדין... כמה עומדים לדין את מכירה שלא חזרו לאותה הדרך למרות שעמדו לדין, ריצו את עונשם ..?? כמה מתוך אלו שעמדו לדין השתנו הביעו חרטה אמיתית ולא שבו על אותה פשע? כמה מתוכם הביעו חרטה ..תקופה מסויימת נהגו אחרת ולאחר מכן חזרו לדרך הקודמת?? במילים אחרות בואי נתן לאלוהים לשפוט ..ולהחליט מהם המניעים של כל אחד מאיתנו ..מה הסיבות של כל אחד מאיתנו לצום או להתענות... אני לא יכולה להעיד על אחרים מלבד עצמי .. והשנה האחרונה עבורי הייתה מלאה בטעויות... יש בי חרטות לא מעטות על דברים מסויימים שבדיעבד הייתי נמנעת מהם... פגעתי, נפגעתי , התחרטתי, התנצלתי... קיבלתי על עצמי לשנות... מה יהיה הלאה רק אלוהים יודע... אנחנו יכולים רק לנחש.. או לקוות... סמדר

ומה עם אדם אשר מאמין בדרכו ועושה אותה בלב שלם..?

למה הוא צריך את היום הזה? הרי אלוהים לא פוקד אותנו אחת לשנה... אלוהים איתנו כל יום ורגע. אני לא חושב שזה יום משפט,אני חושב שזה יום הזדהות עם מה שקרה. אם אדם רוצה לעשות חשבון נפש עם עצמו . הוא לא צריך לחכות ליום כיפור! אני לא מקבל את זה. אני אישית מגיל מאוד צעיר צם כל שנה.ואני גם אם זה תלוי בי, לא מתכוון להפסיק לצום. אבל אני לא עושה את זה בתוך חשבון נפש שלי מול אלוהים. אני עושה את זה בתוך כבוד וערכים למשפחה שלי ולארץ שלי. את החשבון נפש שלי אני עושה עם אלוהים כל בוקר שאני מתעורר. ושוב ... זאת דעתי בלבד.

זה נושא מאוד מאוד מורכב....

לכל חג/אירוע יש את הסמלים שלו ואני לא צריך לפרט את הסמלים וכמו שאמרתי ...הרבה טמון בתוך המנהגים של החגים כל אחד ומנהגיו ... יש כאלה שצמים בכיפור ורואים טלויזיה ויש כאלה שצמים ולא רואים... אין תשובה חד משמעית! כל אחד והכיוון שלו, השאלה במה את מאמינה? צריך לצום או לא צריך לצום ביום כיפור?

לצום..

אני בחורה דתיה, או משתדלת להיות בכל אופן, ורעיון הצום, מעבר לעינוי הגוף הוא התחברות לנשמה. כמו שאמרה סמדר קודם. יום אחד בשנה, שבו אתה עושה סדר בראש, מה טוב, מה לא טוב, מה לשנות, איפה להמשיך, להתכוון בלב שלם להשתנות ככל האפשר לטובה ולהיות יהודי מאמין. זו אני. מצד שני, יש אחרים שמבחינתם זה יום ה"ניקוי הכללי". להתחיל מההתחלה וגם זה בסדר, מי אני שאשפוט.. ואני יודעת שגם אני אחזור על חטאים כי אין בי את הכוחות להיות דוסית ואני גם לא בטוחה שזה באמת הפתרון. אמר הרמב"ם בחוכמתו, כי עלינו למצוא את שביל הזהב וללכת בו. לא ימינה מידי, לא שמאלה, אני מקווה ומשתדלת להשאר במסלול הזה. מי יודע.

כבחורה דתיה ...

את לא עושה חשבון נפש כל לילה לפני השינה? למה את מחכה ליום אחד בשנה בשביל זה?

ההגיון היהודי

היי אנשים. ראשית, אני אודיע מראש שהשאלה שלי לא באה ממקום של התנשאות חס וחלילה, כי אני גם עושה את הדברים האלו, אבל השאלה מתרוצצת לי בראש כבר כמה ימים.. בתפילות ראש השנה, בדרך מבית הכנסת הביתה, בשעת הוידוי בסליחות..ובכלל, בימים האחרונים של עשרת ימי תשובה. אני פשוט לא מצליחה להבין את ההגיון של העם היהודי (גם הנוצרים עושים את זה, אני יודעת, הם מעניינים אותי פחות, כי אצלנו זה בכ"ז אחר) נתחיל כבר? יאללה. בעוד פחות משבוע, אחוז עצום מהעם היהודי יצום ו"יענה את נפשו" יתחרט ויכה על חטא שחטא בשנה האחרונה. ואולי לא בעצם. השאלה שלי מופנית לחילונים בעיקר. מי מהחילונים כאן לא יודע כי אסור להפעיל מכשירים חשמליים בשבת? נסיעה בכלי רכב ג"כ אסורה ע"פ ההלכה היהודית... שלא נדבר על ההלכות שחלות בימי החול... יודעים? יודעים. עושים בכ"ז? כן. בכיפור הקרוב, חלק גדול יצום בתקווה שזה יכפר על החטאים. ידוע כי האדם שאומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב [אשוב=אחזור בתשובה], אין מכפרים לו. הרי בשבת שלאחר כיפור הקרוב נחוזר לנסוע ברכב בשבת, נחלל שבת ביודעין ונמשיך במעשים הרגילים. ושאלתי היא: על מי אנחנו עובדים? הרי ברור שה' יודע מה נעשה עם עצמנו בעתיד. הוא לא יגרד בראש ויגיד: "אבל הבחור הזה צם!אומנם הוא לא הלך לתפילות ולא הביע חרטה, אבל הוא צם! הוא וודאי רצה להיות צדיק גמור..איך הוא מחלל שבת ככה, ועוד בפרהסיא? מפתיע. אני לא מאמין!!!" הוא יודע מי יחזור לדרכו הרעה ומי ינסה להשתפר. אני יודעת שזה אנשוי לחטוא ולטעות, אבל כשעושים את זה ביודעין זה קצת יותר בעייתי לי, להבין את זה. מצד אחד אני אומרת- שיעשו את זה. גם זה טוב..יחסית לחילוני. ומצד שני- את מי הם מנסים לרמות??? אז השאלה שלי היא מאד פשוטה. אם מתכוונים לחזור לדרך החילונית שניה וחצי לאחר שיוצא כיפור..למה לצום בכלל?? ושוב, בבקשה, אין בי שום רצון לפגוע, להעליב או להתנשא פה על מישהו, כי אני גם לא צדיקה... אני פשוט לא מצליחה למצוא להתנהלות הזו תשובה והסבר הגיוני. ואם כן פגעתי, אנצל את רוח המייל הזה ואת הכיוון הכללי שלו, לבקש סליחה.

הכל ידוע מראש והרשות נתונה

תמיד מותר לשאול במיוחד שאלות הקשורות לדת השאלה שלך לא מראה בכלל על התנשאות אלא על חיפוש, לדעת למה מה הסיבה זה כמו שאני שאלתי פעם למה צריך להתפלל כל בוקר? ושלפי דעתי לא צריך אבל זה כבר נושא לדיון אחר. אני מאמינה שהחילונים יודעים טוב מאוד מה מותר ומה אסור אבל פשוט בוחרים שלא לשמור על זה וזו זכותם המלאה. וטעות בידייך לפי מה שאני יודעת מהמשנה הכוונה לאחטא ואשוב זה לא אחזור בתשובה אלא אדם שמבקש סליחה על חטא שהוא יודע שיחזור לעשות אותו שוב. אנחנו לא עובדים על אף אחד הכל בידינו אלוהים יודע טוב מאוד אם נצום או לא ותאמיני לי שהוא לא צריך את זה, זה יותר בשבילינו אבל מה שכן חשוב זה לא התפאורה מסביב לא כל הלבן והצום אלא הכוונה האמיתית שבלב הרצון לשנות דברים רעים שעשינו לחשוב קצת יותר על הזולת על הקרוב לנו (מתי שאלת לשלומו של השכן/ה מולך?) יש משפט שאני זוכרת מהמפרשים אני מקווה שאני אומרת אותו נכון "הכל ידוע מראש והרשות נתונה" שזה שאלוהים יודע בדיוק מה נעשה או לא נעשה אבל זכות הבחירה היא שלנו הזכות לחטוא או לעשות מצוות היא שלך בלבד!!! אל תשכחי שהאדם שמחלל שבת הוא בדיוק כמוני וכמוך בשר ודם וגם נברא בצלם אלוהים כולנו באנו ונחזור לאותו מקום זו דרכו בעולם לחלל מה אכפת לך? וזה שזורקים אבנים על רכב שנוסע בשבת זה מותר? איפה איסור תשחיט? מי אתה שתזרוק אבנים אלוהים מינה אותך לזה? מה אתה בא להראות בזה שאתה צדיק גדול? ואלא שעומדים בכניסה לכותל מה אתם ש"ג של אלוהים ואם בא לאיזה מישהיא לבואלכותל עם גופיה זכותה אלוהים יקבל אותה בכל מצב זה שאתה מכוסה מכף רגל ועד ראש לא עושה טלית שכולה תכלת. ארי זה רק כסות ומתחת כולנו בדיוק אותו דבר. מטרת הצום הוא לענות את הגוף והנפש ולעשות חשבון נפש. אבל אני אישית חושבת שאפשר לעשות את זה בכל יום ויום לא לחכות לבקש סליחה מאדם קרוב אליך זה לא משפיל לבקש סליחה. זה גם נותן תחושה טובה. אורלי

את צודקת בדבריך אבל רוב האנשים

לא משקיעים בזה הרבה מחשבה.. למה? כי ככה חינכו אותם והם עושים את זה מתוך הרגל.. לא מקדישים לזה באמת מחשבה. בקיצור זה לא תמיד צביעות גם אחרי שהאדם חוטא ביודעין כי כמו שאמרת הוא עושה משהו "יחסי"-זה באמת מורכב ואני חושבת שלא צריך לשפוט אנשים כי את לא יודעת באמת מה בלב שלו.. רק אלוקים יכול לשפוט. ומי שלא מאמין בו-בעיה שלו. בן אדם לא מסוגל לשפוט!

וזה עוד נושא לדיון

אני רואה ילדים בשכונה של דתיים והם מתנהגים כאילו שהם מפחדים מאמינים מתוך פחד. ילד בן שנתיים עם כיפה ופאות מסתכל עלי כאילו שאני גויה רק בגלל הלבוש או אין לי מושג מה. יפה שמחנכים אותו לדת אבל צריך ללמד אותו גם להיות אנושי לקבל כל אדם באשר הוא אדם וזכות זה שהוא אדם. יש בזה גם הרגל וגם רצון אפילו אם אדם רגיל למשהו מהילדות הוא יכול יום אחד פשוט לקום ולשנות את זה (ראו את כל אלא שיצאו מהבית של ההורים ופתאום הם שומרים שבת או חלבי ובשרי...) אני גם מסכימה שאסור לנו לשפוט אף אדם כולל להעביר עליו ביקורת יש הרבה נתיבים בחיים כל אחד בדרכו שלו יחיה. אורלי

ההגיון היהודי

היי אנשים. ראשית, אני אודיע מראש שהשאלה שלי לא באה ממקום של התנשאות חס וחלילה, כי אני גם עושה את הדברים האלו, אבל השאלה מתרוצצת לי בראש כבר כמה ימים.. בתפילות ראש השנה, בדרך מבית הכנסת הביתה, בשעת הוידוי בסליחות..ובכלל, בימים האחרונים של עשרת ימי תשובה. אני פשוט לא מצליחה להבין את ההגיון של העם היהודי (גם הנוצרים עושים את זה, אני יודעת, הם מעניינים אותי פחות, כי אצלנו זה בכ"ז אחר) נתחיל כבר? יאללה. בעוד פחות משבוע, אחוז עצום מהעם היהודי יצום ו"יענה את נפשו" יתחרט ויכה על חטא שחטא בשנה האחרונה. ואולי לא בעצם. השאלה שלי מופנית לחילונים בעיקר. מי מהחילונים כאן לא יודע כי אסור להפעיל מכשירים חשמליים בשבת? נסיעה בכלי רכב ג"כ אסורה ע"פ ההלכה היהודית... שלא נדבר על ההלכות שחלות בימי החול... יודעים? יודעים. עושים בכ"ז? כן. בכיפור הקרוב, חלק גדול יצום בתקווה שזה יכפר על החטאים. ידוע כי האדם שאומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב [אשוב=אחזור בתשובה], אין מכפרים לו. הרי בשבת שלאחר כיפור הקרוב נחוזר לנסוע ברכב בשבת, נחלל שבת ביודעין ונמשיך במעשים הרגילים. ושאלתי היא: על מי אנחנו עובדים? הרי ברור שה' יודע מה נעשה עם עצמנו בעתיד. הוא לא יגרד בראש ויגיד: "אבל הבחור הזה צם!אומנם הוא לא הלך לתפילות ולא הביע חרטה, אבל הוא צם! הוא וודאי רצה להיות צדיק גמור..איך הוא מחלל שבת ככה, ועוד בפרהסיא? מפתיע. אני לא מאמין!!!" הוא יודע מי יחזור לדרכו הרעה ומי ינסה להשתפר. אני יודעת שזה אנשוי לחטוא ולטעות, אבל כשעושים את זה ביודעין זה קצת יותר בעייתי לי, להבין את זה. מצד אחד אני אומרת- שיעשו את זה. גם זה טוב..יחסית לחילוני. ומצד שני- את מי הם מנסים לרמות??? אז השאלה שלי היא מאד פשוטה. אם מתכוונים לחזור לדרך החילונית שניה וחצי לאחר שיוצא כיפור..למה לצום בכלל?? ושוב, בבקשה, אין בי שום רצון לפגוע, להעליב או להתנשא פה על מישהו, כי אני גם לא צדיקה... אני פשוט לא מצליחה למצוא להתנהלות הזו תשובה והסבר הגיוני. ואם כן פגעתי, אנצל את רוח המייל הזה ואת הכיוון הכללי שלו, לבקש סליחה.

עניין של אמונה

אני לא יודעת אם התשובה שלי היא בדיוק מה שחיפשת, מאחר שאני לא ממש צמה ביום כיפור, אבל אני בהחלט עושה חשבון נפש מקיף.. בכלל בעיניין של אמונה לכל אחד יש את הפרשנות שלו, ואת הדברים שעליהם הוא שם את הדגש. אני מכירה לא מעט אנשים שהם מסורתיים בדרך זו או אחרת ועושים חצאי מצוות (לא מדליקים אש בשבת אבל כן נוסעים, לא נוסעים בשבת אבל לא הולכים לבית כנסת... וכו'..) הרבה אנשים מאמצים את האמונה שלהם לפי הרגלים מהביית או לפי הרב אותו מעריכים, או לפי מה שחשוב בעייניהם..בגלל זה גם לדעתי קיימים כל כך הרבה זרמים של אמונות. אני מאמינה שהמוטיב החשוב ביום כיפור הוא חשבון הנפש. לראות עם הנפש שלי נמצאת במקום בו רציתי שתהייה, מבחינת ערכים בהם אני מאמינה, כלפי עצמי, כלפי הזולת ואפילו כלפי האלוהים שלי (איתו אני מסתדרת לא רע למרות שבחוגים מסויימים היו מגדירים אותי ככופרת)... כמו שאמרתי - הכל עניין של אמונה.

זה הזכיר לי משהו...

עדיף לעשות קצת מאשר בכלל. זה מזכיר לי שפעם המורה שלי שאלה אותי אם אני מדליקה אש בשבת אז עניתי לה שלא ואז היא שאלה אותי את רואה טלויזיה בשבת ועניתי כן. היא הסתכלה עלי עם גבה אחת מורמת בפליאה ואמרה:" אורלי מה הלכת לאלוהים ואמרת לו תשמע את זה ואת זה מתאים לי לשמור אבל את זה ואת זה לא נראה לי אז אני לא ישמור?" אז עניתי לה לא, הלכתי לאלוהים ואמרתי לו תשמע מה שאני יודעת שאני יצליח לשמור אני מקבלת על עצמי ומה שאני יודעת שיהיה יפה רק להגיד אבל בפועל זה לא יצא אני מראש לא לוקחת על עצמי. אורלי

כבחורה דתיה ...

את לא עושה חשבון נפש כל לילה לפני השינה? למה את מחכה ליום אחד בשנה בשביל זה?

זהו יום הדין

זה היום שבו אלוקים כותב בספרים מי למוות ומי לחיים ,מתי נמות ואיך, כן אנחנו עושים חשבון נפש אבל גם אלוקים עושה חשבונות , זה יום אחד בשנה שבו הכל יכול להשתנות , לטוב ולרע , אדם הכי רשע יכול להשתנות ולשנות דרכיו וזה ייכתב בספר לחיים! יש מי שמאמין ויש מי שלא , מי שצם ומי שלא , אבל זה כן משנה הרבה דברים , אני כרגע קצת מעורערת באמונה שלי לגבי יום כיפור ולא מאמינה שצריך יום מיוחד כדי להיכתב אבל לפי התורה ככה זה ! כל אחד בדרכו הוא טוב וכל אחד שמאמין שהוא טוב ומאמין שהוא עושה מעשיםפ טובים ולא רוצח גונב או פושע מבחינתי הוא אדם טוב בין אם הוא דתי או לא . ולכלונו מגיע להיכתב בספר החיים!

ההגיון היהודי

היי אנשים. ראשית, אני אודיע מראש שהשאלה שלי לא באה ממקום של התנשאות חס וחלילה, כי אני גם עושה את הדברים האלו, אבל השאלה מתרוצצת לי בראש כבר כמה ימים.. בתפילות ראש השנה, בדרך מבית הכנסת הביתה, בשעת הוידוי בסליחות..ובכלל, בימים האחרונים של עשרת ימי תשובה. אני פשוט לא מצליחה להבין את ההגיון של העם היהודי (גם הנוצרים עושים את זה, אני יודעת, הם מעניינים אותי פחות, כי אצלנו זה בכ"ז אחר) נתחיל כבר? יאללה. בעוד פחות משבוע, אחוז עצום מהעם היהודי יצום ו"יענה את נפשו" יתחרט ויכה על חטא שחטא בשנה האחרונה. ואולי לא בעצם. השאלה שלי מופנית לחילונים בעיקר. מי מהחילונים כאן לא יודע כי אסור להפעיל מכשירים חשמליים בשבת? נסיעה בכלי רכב ג"כ אסורה ע"פ ההלכה היהודית... שלא נדבר על ההלכות שחלות בימי החול... יודעים? יודעים. עושים בכ"ז? כן. בכיפור הקרוב, חלק גדול יצום בתקווה שזה יכפר על החטאים. ידוע כי האדם שאומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב [אשוב=אחזור בתשובה], אין מכפרים לו. הרי בשבת שלאחר כיפור הקרוב נחוזר לנסוע ברכב בשבת, נחלל שבת ביודעין ונמשיך במעשים הרגילים. ושאלתי היא: על מי אנחנו עובדים? הרי ברור שה' יודע מה נעשה עם עצמנו בעתיד. הוא לא יגרד בראש ויגיד: "אבל הבחור הזה צם!אומנם הוא לא הלך לתפילות ולא הביע חרטה, אבל הוא צם! הוא וודאי רצה להיות צדיק גמור..איך הוא מחלל שבת ככה, ועוד בפרהסיא? מפתיע. אני לא מאמין!!!" הוא יודע מי יחזור לדרכו הרעה ומי ינסה להשתפר. אני יודעת שזה אנשוי לחטוא ולטעות, אבל כשעושים את זה ביודעין זה קצת יותר בעייתי לי, להבין את זה. מצד אחד אני אומרת- שיעשו את זה. גם זה טוב..יחסית לחילוני. ומצד שני- את מי הם מנסים לרמות??? אז השאלה שלי היא מאד פשוטה. אם מתכוונים לחזור לדרך החילונית שניה וחצי לאחר שיוצא כיפור..למה לצום בכלל?? ושוב, בבקשה, אין בי שום רצון לפגוע, להעליב או להתנשא פה על מישהו, כי אני גם לא צדיקה... אני פשוט לא מצליחה למצוא להתנהלות הזו תשובה והסבר הגיוני. ואם כן פגעתי, אנצל את רוח המייל הזה ואת הכיוון הכללי שלו, לבקש סליחה.

מממ... אני אנסה לענות בתקווה להצליח.

קודם כל- את שרויה בדעות קדומות ונוטה להכללות. דבר שני- אין לי תשובה כרגע למה א נ י צמה. תגובה כללית היא שצום לא חייב להיות למען סליחה אלא למען חרטה. לסבול, כביכול, על הסבל שגרמת לאחרים. את הכנסת פה מצוות שבין אדם למקום (שמירת שבת למשל, אם אני לא טועה) אבל יש אנשים שצמים בגלל מצוות של בין אדם לחברו. בשביל "להעניש" את עצמם. הרי אף-אחד לא מושלם וכולם עושים טעויות ואפילו מעשים רעים! אז מה, להמשיך לחיות כאילו כלום לא קרה?? תראי, אני מאמינה באלוהים אבל לא דתיה. אני לא בעד דת. תנסי קצת לצאת מהקופסה ולהיות יותר פילוסופית. החיים הם לא שחור ולבן (למרות שאני עדיין לא הפנמתי את זה...). צריך להפעיל את המוח המורכב שלנו ואת הרגשות העמוקים שלנו בכל דבר שאנחנו עושים. בקיצור- סליחה על הסטייה מהנושא, פשוט יש דברים יותר גדולים מהצום הזה. כנראה שלא עניתי לך על השאלות בכלל...
עבור לעמוד
,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
20 פלוס
בחר
בחר