חנה קורן, גרפולוגית ומומחית לבחינת מסמכים, זיופים והשוואות של חתימות וכתבי יד.
יועצת לקבלת עובדים וקידומם.
ילדים צעירים אנחנו מעדיפים לאבחן את כתב היד יחד עם ציורים
והשלמות של ציורים (מבחן ווארטג)
עד כיתה ג' בדרך כלל היפוך האותיות מסתדר מעצמו.
מבחן ווארטג מבחן גרפולוגי – פסיכולוגי.
מבחן השלמת הציורים פותח על יד אהריג וורטג, פסיכיאטר גרמני שפיתח את המבחן בשנות ה- 30 של המאה הקודמת.
( Wartegg Zeichen-Test (WZT) הוא מבחן ציורים השלכתי, אשר משמש יחד עם בדיקות גרפולוגיות נוספות של כתב יד וציורים לאיבחון אישיותו של הכותב-המצייר. מבחן הווארטג נותן בידי הגרפולוג כלי נוסף שיכול לתמוך, להוסיף ולחשוף את הדינמיקה הפנימית של הכותב.
מבחן הווארטג משקף את מצבו של הכותב ברגע הכתיבה ויכול להשתנות בצורה משמעותית אחרי יום או יומיים. הכל תלוי במתב הנפשי-רגשי של הנבחן.
המבחן משלב בין גרפולוגיה ופסיכולוגיה. הגרפולוג הבודק יתייחס גם למבנה הקו, לתנועה בעוד שהפסיכולוג יתייחס רק לציור עצמו בכל משבצת.
המבחן מבוסס על 8 ריבועים בהם נקודה, קוים, ריבוע ועוד גירויים עליהם הכותב אמור להגיב, על ידי השלמת הציור.
מבחן הWARTEG פותח ככלי עזר לאיבחון מקצועי ומשמש גם פסיכולוגים, וגם גרפולוגים, ולא מעט פסיכאטרים.
המבחן נמצא על הגבול שבין הפסיכולוגיה והגרפולוגיה. למעשה, בודקים את תגובת הנבדק, מה הגירוי שהוא רואה במשבצת, מעורר אצלו ומה הסימבולים שהוא בוחר לצייר.
גרפולוגים בודקים גם ובנוסף גם את מבנה הקו, לחץ הכתיבה, צורות גרפולוגיות ואת ההערכות על גבי הניר ובתוך כל ריבוע, כמו גם את האינטראקציה בינהם.
המבחן בנוי משמונה ריבועים, בכל ריבוע סמל כגירוי הנשלח למוח, ועל פי הציור ניתן לראות איך כל אדם מתרגם את הסמל ו"משליך" אותו החוצה על גבי הניר בציור לפי מצבו הרגשי נכון לעת הביצוע.
כל ריבוע בודק את ההתייחסות התת הכרתית לשמונה תחומים המיוצגים בשמונה סמלים שונים.
זהו מבחן יעיל, פשוט מאד לביצוע, נח וידידותי לכל, למבוגרים וילדים כאחד, לנשים ולגברים לאנשים משכילים יותר או פחות וניתן להשתמש בו לאבחון ולטיפול.
לגבי אנשים עם דיסלקציה המבחן מאשש ספקות שיכולות להתעורר עם כתב היד מבחינה גרפולוגית.
הפחד משינוי לא פעם משתק...
לאחרונה, חוויתי בעצמי חויה כזאת.
היה לי ספק (עם 2 קמצים) במקרה זה ספקית שעבדתי הרבה שנים.
אמנם, אני גרפולוגית וראיתי סימנים של ערמומיות רבה
ונטיה לעשות מניפולציות בכל כתב יד שלה (קבלות, פתקים)
היום אני מבינה שחששתי משינוי... "היא מכירה אותנו, יודעת בדיוק מה נכון עבורינו
לא צריך להסביר ומאד נח לשלוח לה אסמאס עם כמה מילים והיא כבר
תדע את היתר..." אמרתי לעצמי
השנים חלפו והיא המשיכה במתק לשון ובעזרת טונה של כריזמה
לפרק כל טענה שהיתה לי כלפי עבודתה והחומרים שהיא מביאה...
עד שלפני כחודש נתקלתי בקולגה שלה שבעדינות רבה ובין השורות
עם מי יש לי עסק... עסקים...
שילמתי לה הרבה עשרות אלפי שקלים והיא המשיכה להבטיח שהפעם
בטוח הכל יסתדר...
יום מעונן אחד קיבלתי החלטה. לא עוד! ובו ביום עברתי למתחרה שלה...
כבר חדשיים שאני לא נרגעת...:) המתחרה הפתיע אותי עם פתרונות יצירתיים,
בסכומים פשוט מגוכחים יחסית אליה...
איך יכולתי להשאר שם? בקשר הזה?
אני, שיש לי את הידע בגרפולוגיה וראיתי מי עומד מולי והתוצאות הנוראיות כל השנים
למה לא עשיתי את זה קודם??!!
העומס בעבודה, השוטף, לחץ הזמן גרמו לי להדחיק...
וזה מקרה שלא מעורב בו רגש, אין כאן שום מעורבות רגשית והנה נשארתי,
צברתי כעסים... ונשארתי שם...
אפשר להבין בני זוג שחרדים מפני הנטישה, מפני ה"לבד", מפי השינוי...
לכן יש צורך בגרפולוגים אובייקטיביים שיגידו לאותם אנשים שיש עוד אופציות
כל מה שהם, אותם אנשים צריכים לעשות זה רק ללמוד את הנתונים
ואז פשוט - לבחור....
זה הכל. הם יכולים לבחור להשאר בתוך הח** עד הצוואר או לקחת החלטה אמיצה
ולהתחיל חיים חדשים ...
מאמר בנושא חתימות בגרפולוגיה תוכלו למצוא באתר שלנו.
החתימה שלך היא למעשה כרטיס הביקור שלך והיא יחודית
לך ורק לך בלבד.
לעומת כתב היד אותו לומדים כבר בכיתה א' - כתיבה תמה
לא מלמדים אותנו איך לחתום.
החתימה, לפיכך, היא "יצירה" פרטית שלכם ואין שום כללים
ביחס אליה.
ניתן לאמץ חתימה בכל צורה וזו תהיה כמו טביעת האצבע שלכם, לתמיד.
אין שתי חתימות זהות ועובדה זו מאפשרת קיום לגרפולוגיה משפטית.
למעשה 2 חתימות זהות ב 100%, מלמדות על זיוף ובדרך כלל על "השתלה"
וצילום מחדש של המסמך עם החתימה המושתלת...
הגרפולוגיה מאפשרת למעסיק להכיר את המועמד הרבה מעבר לראיון או ראיונות אישים. לכל אדם כתב המיוחד אך רק לו. כמו טביעת אצבע של הכותב. הגרפולוגיה היא למעשה ה"פסיכולוגיה של כתב היד".
הגרפולוגיה היא כלי מעולה, זמין ויעיל העומד לרשות המעסיק בבחירת העובד המתאים ביותר. באמצעות הגרפולוגיה ניתן ללמוד הרבה מאד על תיפקודו ואישיותו של הכותב. ניתן ללמוד על האינטלגנציה, עמידה בלחצים, כשר האירגון, יחסי האנוש, היוזמה המהימנות ועוד עשרות רבות של תכונות ותפקודים הקשורים לאופן פעילותו של הכותב בעבודתו.
ניתן לדעת ע"פ ניתוח כתב יד כמעט הכל על הכותב, ולפיכך הגרפולוגיה יכולה לשמש למעסיק הפוטנציאלי כמו איש מעבדה, או רנטולוג לרופא המטפל.
אני נשאלת לעיתים קרובות לגבי ההבדל בין גרפולוגיה משפטית לבין הגרפולוגיה האישיותית
רבים טועים בהנחה שכל גרפולוג יכול להופיע כעד מומחה בבתי משפט. בתיאוריה, כל אחד יכול לכאורה להופיע כ"עד מומחה", אך השאלה היא כיצד תתקבל העדות שלו ומה יחשב על מומחיותו השופט. הבעיה העיקרית נוצרת בשל העובדה שחלק מהשופטים אינם בקיאים בהבדלים שבין מומחה להשוואת מסמכים וגרפולוג שבודק אישיות, כישורים, אופי ונטיות.
גרפולוגיה משפטית, בניגוד לגרפולוגיה של האישיות, עוסקת אך ורק בפרטים הטכניים של כתב היד, ללא הניתוח הפסיכולוגי או האישיותי של סימני הכתב. מומחים לכתב יד בודקים את לחץ הכתיבה, תנועה, את זווית הכתיבה, גודל, שינויים, כיון הכתב ועוד פרמטרים רבים אחרים. נעזרים בזכוכיות מגדלת ובמקרוסקופיים אשר מגדילים פי 30, מד מעלות, סרגלים, שולחן אור, אור אולטא סגול, ובדיקות כימיות לשם גילוי זיופים.
בעוד שהגרפולוגיה האישיותית עוסקת בפירוש הפסיכולוגי של כתב היד - הרי שגרפולוגיה המשפטית עוסקת בהשוואה טכנית של כתבי יד, חתימות ואפילו ספרות, כל זאת ללא כל פירוש. רק השוואה טכנית.
בגרפולוגיה המשפטית משווים בין המסמכים ומשתדלים להגיע למסקנה באם יש התאמה בין כתב היד שבטיעון (בתיקים פליליים) מחלוקת (בתיקים האזרחיים) לבין הדוגמאות הוודאיות, בלתי מוכחשות של אותו כותב.
הגרפולוגיה המשפטית מבוססת על העובדה שלכל כתב יד תכונות כתב ייחודיות בדומה לטביעת אצבע, שהיא אישית כמו ה- DNA של האדם. עם זאת, טביעת האצבע אחידה בדרך כלל ולכתב היד ולחתימות יש ואריאציות. על המומחה לבדוק אם טווח הווריאציה סביר אם לאו. אף אחד לא יכול לכתוב באותה צורה בדיוק פעמים ברציפות. כתב יד איננו פונט והאדם איננו מכונה... יתרה מזאת, כאשר אנו נתקלים בשתי חתימות זהות ב – מאה אחוז, אין מקום לספק כי נעשה כאן זיוף. זיוף יכול להיעשות בכל מיני צורות. הצורה הנפוצה היא "השתלה". לוקחים חתימה אותנטית, מדביקים על גבי מסמך אחר ומצלמים. אפילו החותם שיראה את החתימה ה"מושתלת" יחשוב שהיא שלו...
שופטים רבים ממנים גרפולוגים או מומחים לזיהוי מסמכים לבדוק את החתימות שבמחלוקת ולמסור לבית המשפט את חוות דעתם המקצועית. במקרים רבים יש והצדדים מסכימים מראש כי חוות דעתו של הגרפולוג – המומחה תהיה הקובעת.
אודי,
אתה צודק לחלוטין.
גם אני מכירה כמה כאלה ואכן במבט מרפרף בזיכרון, תכונות הכתב מופיעות אצלם.
רק שנראה לי שהפחד הדומיננטי שמכסה את כל קשת הפחדים הוא הפחד מדחיה או נטישה.
הם יעשו הכל שלא ידחו אותם או יעזבו אותם לעיתים עד לידי סוג של השפלה עצמית...
תודה על התוספות...
נתקלתי ב"טיפוס המרצה" כמעט האב טיפוס.
האדם הזה הקדיש את חייו למשפחתו וכמעט שכח שגם הוא קיים... על גבול ה"קורבן" ועם זאת, שמח ומאושר לפחות כלפי חוץ...
הוא מבין 4 אחים ואחיות הוא היחיד שמטפל במסירות אין קץ בהורים, בילדים ובנכדים כמו גם בבית ובגינה, בקניות ובבישולים. בנוסף גם בעבודה עומד לרשות כולם ולעולם לא מסרב לשום בקשה של הסביבה. הוא עצמו לעולם לא מבקש מאף אחד.
מזמן לא פגשתי בעבודתי כגרפולוגית אדם שכל כך משקף טיפוס כמעט לגמרי מובהק מבחינה גרפולוגית ובמציאות...
הוא צריך להיות אהוב ומקובל על כולם וכל הזמן. צריך שאנשים יזדקקו לו. מאוד קשוב לצורכי אחרים, הרבה פעמים על חשבון הצרכים שלו עצמו.
קל לטיפוס המרצה לעזור, (לא עושה בעיה משום דבר) אך קשה להם לבקש עזרה. נקודת התורפה העיקרית שלהם היא הצורך באהבה. פחד מפני דחיה או נטישה. יעשו הכל כדי לשמור על עולמם "שלם" ולמרות שחוויים ריקנות פנימית לעיתים קרובות, ימנעו משינוי.
אצלם, כלפי חוץ "החיים דבש". לא יתלוננו ולא יבקשו מהסביבה להשתנות. הם מתאימים את עצמם ללא הרף ועל חשבון ה"אני".
חוסר מודעות ל"מי אני?" ו"מה אני רוצה באמת?!". לכן עם הזמן מתפתחת אישיות "מזויפת " כלפי חוץ (כי הם כל הזמן עסוקים בלרצות אנשים אחרים סביבו). דימוי עצמי לא לגמרי מוגדר, פגיע ומטושטש. הם טובים בלייעץ לאחרים, לעודד, לגלות אמפטיה, להתאים את עצמם לאחרים אבל הם "בורחים" מעצמם.
הם מאוד משתדלים שלא לפגוע באחרים, להתרחק מתחרות , מעימותים או ויכוחים. יוצרים קשר עם אנשים על-ידי פתרון בעיותיהם ואם לא מצליחים, מרגישים רגשי אשם. עלולים להגיע לאפיסת כוחות רק בגלל שלא יודעים להגיד "לא".
הם בעלי קסם אישי ושפע של נכונות ונתינה. הם אף פעם לא כועסים, לא נפגעים (לפחות כלפי חוץ) לא מאשימים אחרים אך חווים אשמה בקלות בעצמם.
הם "משרתים" את סביבתם הקרובה. ללא שום דרישות עבור עצמם. לרוב לא מודעים לעובדה שהפכו את עצמם לסוג של קורבן.
עם כל זאת, "המרצה" איננו חברותי, מתקשה ביצירת קשרים אישיים (מלבד משפחתו) נמנע ממגע ומעימותים, הוא סוג של מתפייס שעושה הכול כדי להיות מקובל.
הם נמענים גם מקשירת קשרים חברתיים וחיים בתוך העולם הפנימי שלהם. סגנון אינטרוורטי. בחברה הם חייכנים, לא מביע את דעתו ובוודאי שלא יכנס לויכוח עם הסביבה.
הם פוחדים ויעשו הכל כדי להמנע מקונפליקטים ועימותים, ממאבקי כוח. מחפשים את ההרמוניה, השלווה והשקט. מתפשרים ולמעשה לא מגיעים למיצוי הפוטנציאל האישי כי לצורך כך יש גם להיאבק, לכן חיים את חייהם בפשרה ובבינוניות.
ה"מרצים" מקדישים יותר זמן לאחרים ולצרכי האחר מאשר לעצמם. הם טובים בלעזור להגשים את ציפיות האדם האחר ולא את שלהם.
משתדלים להתמזג, לא להבליט את עצמם, להיות מותאמים לסביבה, ולא "לעשות גלים". הם נוטים להדחיק כעסים, מה שיכול לגרום להם לתופעות פסיכוסומטיות, מחלות, והם בורחים לעשייה פשוטה ולא משמעותית אשר לא דורשת התמודדות או אסרטיביות.
ברמה גבוהה הם מסתגלים לסביבתם מהר. בעלי פרספקטיבה רחבה וגמישה, בעלי מזג נוח, יודעים להקשיב, מעודדים, אופטימיים וסבלניים, הם בעלי יכולת ייעוץ מצויינת.
חשוב להדריך אותם ללמוד להכיר בכעס המודחק ולתת לו ביטוי בדרך אסרטיבית. ללמוד להגיד "לא". להכיר ביכולות שלהם בזכות הקיום שלהם בזכות עצמם ולא כ"שלוחה" של אחרים, ובעזרת משמעת עצמית למקד את האנרגיה לכלל עשייה משמעותית.
מאפייני הכתב מבחינה גרפולוגית: עריכה ספונטנית, גמישה וזורמת. איזור מרכזי מלא ותנועי, קערות וקערות שנוצרות גם במקום שנדרשת זוית או קו ישר. רוחב משני, כתב מחובר ושטפי, איזון בין תנועה, אירגון וצורה. חתימה קטנה מהטקסט. ידוע כי עבדים בתקופת העבדות בארה"ב אופיינו בחתימה שהיא קטנה מהטקסט...
היי קרן,
את מאד אינטלגנטית ומיוחדת.
כאן זה לא המקום לקבלת דו"ח גרפולוגי אמיתי.
חשוב להבין שהתהליך של חוות דעת גרפולוגית
הוא תהליך אינטימי ומורכב.. בטח לא במתאים לפורום...
צריך 2 פגישות לפחות, מילוי טפסים, ותיאום ציפיות.
מדובר בשיחה אישית בסוף התהליך שנותנת כלים להמשך הדרך
בצורה שתועיל לך הכי הרבה....
מציעה לך לפנות לגרפולוג, גרפולוגית שילוו אותך
כדי להתחיל דרך חדשה עם כלים מתאימים רק לך...
בהצלחה,
אחרי הפסקה של כשנה אנו חוזרים ללמד גרפולוגיה בקורסים שלנו.
כרגע אנחנו מתוכננים לפתוח את הקורסים בתל אביב ובחיפה
אלה שמגיעים מרחוק יזכו בהנחה משמעותית ויוכלו להגיע כמה
במכונית אחת...
בשלב זה אנו אוספים את כתבי היד של המועמדים כדי לקיים כיתות
לימוד הומוגניות שיוכלו להתקדם באותו קצב.
הסילבוס כאן:
http://www.annakoren.co.il/courses.asp
ועכשיו רק נותר לכם לקחת דף ניר חלק, למלא בעט כדורי
לציין גיל, השכלה ויד כותבת.
לסרוק ולשלוח ל:
נשתמע ונתראה בהמשך...
יום קסום