כיצד מזהים לקות למידה
מתוך אתר ניצן, תחת הנושא "לקויות למידה" ניתן ללמוד רבות על הנושא. העתקתי עבורכם את החלק הרלוונטי. ההמלצות נתנו ע"י אגודת ניצ"ן ובהתייעצות עם דר' מיכל שני – מהחוג לליקויי למידה באוניברסיטת חיפה.
אני מציעה שתכנסו לאתר ותקראו עוד על הנושא, בקישור הבא: http://www.nitzan-israel.org.il/main/siteNew/index.php?langId=3&page=13&sub=Blue#כיצד_לזהות
שימו לב, התשובה מחולקת על פי גילאים.
נשמח לעמוד לרשותכם בשאלות נוספות.
בברכה,
מיכל
"כיצד לזהות האם ילדיכם נמצא בסיכון לליקויי למידה ?".
גן חובה:
* שפה וחשיבה: בעיות בהיגוי, התפתחות איטית של אוצר מילים, קושי בחריזה, חוסר עניין בהאזנה לסיפורים, קושי בזכירה של שמות, צבעים, ספרות ואותיות, שימוש מופרז במילות פקק כמו: "זה", "נו", התבטאות לא מאורגנת, בעיות בבניית משפטים נכונים.
* חשבון: קושי בתפיסת כמות, קושי בשימור כמות, קושי בבניית רצף עולה ויורד באמצעות ספירה, קושי בסידור על פי גודל, קושי ביישום ובכתיבה של ספרות.
* קשב וריכוז: פעילות יתר קיצונית, היסח דעת בולט יחסית לקבוצת הגיל, חוסר התמדה בביצוע מטלות וחוסר השלמה של מטלות, תנודות במצב הרוח, התמודדות לא טובה עם כשלונות.
* התחום החזותי – מוטורי: קושי בביצוע משחקים בהם יש להבחין בפרטים, או להבחין בין דמות לרקע, קשיים במוטוריקה עדינה (רכיסת כפתורים, שריכה), מסורבלות מוטורית,(נפילות, הפלה של חפצים), הימנעות מפעולות כמו ציור, צביעה וגזירה.
* בתחום ההתנהגותי – חברתי: קושי ביצירת קשרים חברתיים,בהבנת מצבים חברתיים בקבלת חוקי משחק, בעבודה בקבוצות ועוד.
כיתות היסוד (א' – ד')
* קריאה וכתיבה – ראשית: הימנעות מקריאה וכן קושי בלמידת הקשר שבין אותיות וסימני ניקוד לבין הצלילים, קושי בחיבור של חלקי מילה למילה שלמה, שגיאות קריאה, קריאה איטית, שגיאות כתיב יוצאות דופן באיכותן ובכמותן.
* חשבון – שגיאות בחישוב (חיבור, חיסור, כפל, חילוק), קושי בחיבור וחיסור במאונך, כפל במאונך,
אי הבנת הקשר בין בעיות בחשבון לבין החישובים.
* שפה וחשיבה – שימוש במשפטים קצרים ולעיתים לא נכונים, אוצר מילים דל, קושי בהבעה בעל פה.
* התחום החזותי - מוטורי: אחיזת עיפרון בלתי נוחה ו/או לחץ חזק או חלש מדי על העפרון , קשיים בעיצוב האותיות ובארגון הכתוב על הדף (כתב יד בלתי קריא), איטיות במטלות ספורטיביות ובמילוי מטלות הדורשות מוטוריקה עדינה (כמו שרטוט וציור).
כיתות ה' – ח'
* קריאה וכתיבה – שגיאות קריאה, איטיות בקריאה ובכתיבה, הימנעות מקריאה בקול, קשיים בהבעה בכתב (תחושה שהילד אינו מצליח לבטא במדויק את ידיעותיו, מחשבותיו ורעיונותיו), קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה בשפה זרה, שגיאות כתיב מרובות.
* התחום החזותי מוטורי - כתב יד לא קריא, קשיים באחיזת עיפרון או באחיזת עט, הסתייגות מכתיבה ואי רצון לכתוב, קשיים בהתארגנות (ארגון ציוד לימודי, ארגון זמן) ועוד.
תיכון
* קריאה וכתיבה – פער בין ההבעה בעל פה להבעה בכתב לטובת ההבעה בעל פה, קושי בלמידה עצמאית, ירידה ניכרת בהישגים לימודיים ביחס לשנים קודמות.
* שפה וחשיבה – פירוש מוטעה של מידע, אי יכולת למזג ידע ממספר טקסטים, קושי בתפיסת רעיונות מופשטים ובהבעתם, קושי בהפעלת אסטרטגיות למידה יעילות, קושי בזכירה של חומר לימודי למבחנים, למרות התכוננות.
* זיכרון קשב וריכוז – בעיות בקליטת חומר בכיתה (מחברות ריקות), התעייפות, קושי בהתמדה בביצוע מטלות, נתינת תשומת לב מוגזמת לפרטים או לחלופין, חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים.
התחום החזותי – מוטורי : איטיות בעבודה, מסורבלות, חוסר הצלחה או סרבול בביצוע מטלות ספורטיביות כגון: שחייה, רכיבה על אופניים, קליעה לסל ועוד.