נו טוף, התייחסות אחרונה מצידי (עד הפעם הבאה..) לעניין הזה כיוון שלמעשה כבר הכל נאמר, ולהשומע/קורא ינעם. האמת, נראה לי שמיצינו את הנ"ל. אגב, אני בהחלט בעד הוצאתו של הפורום ממסתרי הסייברנט לפגישה בשר ודם... לפחות נראה איזה פנים, הא? אז ככה:
לכבוד הרב בויארסקי - מה חשבת, שתוכל בלי אנטיוירוס טוב לגלוש באינטרנט? פס רחב מביא וירוסים רחבים,
והצ'אקרות שלך חשופות לתולעים שאינן ממין הקונדאליני.
לחבר אפשטיין-
מה לך נבהל ונסער ממוראם של אשטנגה ובהאקתה? קטן עליך. אבל, למרות הכמיהה הכמעט גנטית של היצור האנושי לדת וטקסיה- דווקא בגלל זה, כנראה, היוגה היא לא-דתית במובן המקובל. ככה, שיהיה איזון. כמובן שניתן לפתוח דיון מה זו דת- אבל על זה עוד נדבר במשך השנים. מה שכן- להיות דבר כזה- לא דתי- ולהשאר בן-אדם- זה לא קל. אבל זו כן היוגה. גם היא לא דארשנה קלה.
לעומר השגריר המסור- האלו, איש, למרות אמונתך המסורה בוודות ובמסר שלהן, ובשלוח-האל המפרש אותן ומתווה את הדרך (שרי פרבהופאד, מן הסתם), ובמוחלטות העיוורת למדי של גישתך-
למרות זאת, אתה עדיין טועה- לדעתי כמובן. ובפעם העשירית אולי, אני אומר עובדות פשוטות, שאולי בגלל פשטותן הן מטרידות את מנוחתך- או אולי קשה לך להכיר בהן. ובכן, איש, הן עדיין עובדות:
1. אתה יכול לחזור על המנטראות "הבהגווד גיטה אומרת" וכ"ו, ו-"הוודות אומרות "וכ"ו עוד מיליונס פעמים- אבל ה"יוגה סוטרה" הוא הטקסט הקובע בענייני יוגה, על כל המשתמע מכך, מכיוון שהוא המקור ל"יוגה דארשנה". כל השאר הם התייחסויות, פירושים, ביאורים, או מקורות אחרים. רובן המוחלט של הטיעונים והדעות אותן אתה מציג בכשרון וביידע רב הן מטקסטים אחרים, שאינם טקסטים יוגיים עצמאיים. הם אינן המקור ל"דארשנה".מה לעשות. אתה יכול להמשיך להתעלם- רוב האנשים בעלי הגישה הדתית-אורתודוכסית עושים ככה. לבריאות שיהיה לך. אגב, כשאתה כן מסתמך על ה"סוטרות", התרגום אותו אתה מביא הוא לא מדוייק- וכידוע, המתרגם הוא ממש אלוהים (תפשת אותי. מה לעשות. אמרתי אלוהים.). תרגום לא מדוייק או מגמתי הוא פשע היסטרי וגם היסטורי. התרגומים הלא מדוייקים של טקסטים מקודשים או חשובים מאוד הזיזו כבר הרבה מלחמות ויצרו הרבה סבל ודם.בכל הדתות ובכל התרבויות.
2. על פירוש המילה הסנסקריטית "אישוורה" ב-"יוגה סוטרה" ומשמעותה ניתן לדבר, ועושים את זה כבר 1800 שנה. אבל, הפירוש והגישה שלך אינם בהכרח היחידים ו/או הנכונים. ה"יוגה דארשנה" אינה מדברת על אל בורא. הוודות כן. ומי אמר שהפירוש שלי לאישוורה הוא "דווה"? אתה אקרובט לא רע, איש.
3. יוגה, על פי הגדרת התרבות שיצרה אותה, היא דואליסטית ולא-דתית. ויש לכך סיבות ומשמעויות. היו חיים לפני הוודות וגם לפני ה-"בהאקטי מארגה" ויהיו גם אחריהן, עד סוף כל ההארות.איזה חיים- עוד נדע.
4. הגישות המוצגות ב"גיטה" היו קיימות לפני היוגה סוטרה", ובכל זאת - לא הן הטקסט הקובע בענייני יוגה.
5. אין סוגים שונים של יוגה.
6. המטרה של היוגה היא שחרור מסבל, שהוא המאפיין של הקיום האנושי. ניתן לעשות את זה ע"י "בהאקטי מארגה", אבל אז זו לא תהיה יוגה לפי הטקסט הראשי שלה. זו הטעיה גסה להגיד שהמטרה של ה"יוגה דארשנה" היא בהאקטי. חבל להטעות. זו לא פעולה טובה. (ואני מה-זה נזהר בהתבטאויותי...)
7. יאללה, תפסיק לקטר כבר על הקולוניאליזם, על המערב, על האדוויתה, ועל כל מה שלא מתאים לגישה הצרה שלך. אדי שאנקרה עשה את שלו, וייאסה עשה את שלו, וצ'ספאטי מישרה והמלך בהוגה כנ"ל. תעשה אתה את שלך, ניפגש בשיחת הסיכום של קאלי על כוס משקה (לא נגיד איזה) ויהיה נחמד.
8. לילה טוב וחלומות סוטראיים!
"ואף על פי כן- נוע תנוע" (מי אמר? ומה קרה לו?)
גילי חרובי