לחטב את הגוף או לרדת במשקל? - חיטוב וירידה במשקל מה ההבדל?

לא מעט פעמים אני שומע ממתאמנים את המונחים "הרזיה", "הורדה במשקל"  "שריפת שומן" ו"חיטוב" או שאלות כמו "איך לחטב את הגוף?, "איך לרזות?" או -"איך לצמצם היקפים?". לא תמיד קל להבין את ההבדל בין שני התהליכים הללו והרבה פעמים נוטים להתבלבל בין חיטוב לירידה במשקל. היום אני אנסה לעשות סדר בין השניים ולתת לכם להחליט מהו התהליך הנכון ביותר עבורכם. אז מתחילים!
 
ראשית נגדיר כל מושג ואת התהליכים שמתרחשים בו.
 
ירידה במשקל – באופן כללי מדובר בתהליך בו הגוף מאבד חלק ממסתו הכוללת באמצעות מניפולציות תזונתיות ופעילות גופנית. תהליך זה מתייחס כמעט לכל מסה אפשרית: ירידה מסת שומן, ירידה באחוזי הנוזלים, ירידה במסת השריר ועוד רקמות אחרות... בתהליך זה נצפה לירידה במשקל, הצרת היקפים וירידה במידות הלבוש.
 
דוגמה לירידה במשקל: יוסי הוא מתאמן חדש בעל עודף משקל בחדר הכושר וברצונו לרדת במשקל ולצמצם היקפים. הוא מיישם תפריט תזונה ותוכנית אימונים ספציפיים עבורו ולאחר תקופה מסוימת יוסי יורד 5 ק"ג ואפילו צמצם מידה בג'ינס.
 
עד כאן הכל נחמד, אך בתהליך הזה אנו לא יודעים במדויק כמה מתוך 5 ק"ג שיוסי השיל מעצמו הם אחוזי שומן, שריר , נוזלים או רכיבים אחרים. יוסי ירד פשוט 5 ק"ג באופן כללי מהמשקל הכולל שלו – הישג יפה, כל הכבוד ליוסי!
 
חיטוב – פה מדובר בתהליך ספציפי יותר שבו שואפים לצמצם את מסת השומן בגוף בלבד, ולשמר את מסת הגוף הרזה (שרירים) ככל הניתן, כשאומרים חיטוב לרוב מתכוונים גם לשריפת שומן. תהליך זה נחשב קשה יותר לביצוע ודורש מעקב והתייחסות צמודים יותר.
 
בתהליך זה נצפה גם לירידה במשקל (לפעמים גם לא) אך נצפה בנוסף שרוב המשקל שנאבד יהיה ממאגרי השומן בגוף וזה ההבדל המשמעותי בין שני התהליכים. למה עוד נצפה? - ירידה באחוזי שומן, צמצום היקפים, אפשר לומר שנצפה לראות גוף יותר "מעוצב, מפוסל או משורטט", נצפה לקבל מראה המחדד את קווי שרירים – ריבועים בבטן, שרירי חזה, כתפיים רגליים ועוד...
 
לדוגמה: לאחר שיוסי ירד במשקל הוא מעוניין "ולשרוף שומן" (להתחטב)  לקראת חוף הים בקיץ, הוא חוזר לחדר הכושר ומקבל שוב תפריט ותוכנית אימונים ספציפיים. לאחר שלושה חודשים יוסי מצליח לרדת 5 ק"ג נוספים כאשר הפעם  4 ק"ג מהם ממאגרי השומן, יוסי הצליח לחשוף את שרירי הבטן הרגליים והחזה וצלח במשימה – כל הכבוד יוסי בהצלחה בקיץ!
 
אז עכשיו שאנו יודעים את ההגדרות הבסיסיות, איזה תהליך מתאים יותר עבורנו?
לרוב הבחירה תלויה ברצונו של המתאמן, בצבו הגופני ומטרותיו. אך באופן כללי:
כאשר מדובר במתאמנים בעלי עודף משקל גבוהה החורגים מטווח המשקל התקין, נמליץ להתחיל בתהליכי הורדה במשקל והרזיה כללית כדי לצמצם את מסת הגוף הכוללת ולחזור לטווח המשקל התקין. בהמשך ניתן להמשיך לתקופת החיטוב.
אם מדובר במתאמן בעל משקל תקין המעוניין "להוריד את הכרס" או לבנות "גוף משולש"
ניתן לבחור בתהליך החיטוב ולהגדיר מטרות ספציפיות.
 
עד כאן חיטוב או ירידה במשקל, מקווה שבחרתם עבורכם את התהליך הנכון.
 
כדי להימנע מפציעות מיותרות וחוסרים תזונתיים יש להתייעץ עם אנשי מקצוע.
 

בהצלחה!

מנטור - מאמן כושר בכיר | מדריך שחייה מוסמך | יועץ לקידום הבריאות


https://mentorfit.blogspot.com

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
כושר גופני