חנוכה חג האור

חנוכה חג האור

בס"ד

חג החנוכה תמיד מתקיים כאשר הימים הם הקצרים ביותר בשנה, ולכן האור בחוץ הוא המועט והמצומצם ביות. דווקא אז אנו מדליקים את הנרות המציינים את מהות האדם על שלושת חלקיו: נפש כנגד גוף הנר, רוח כנגד הפתיל של הנר, נשמה כנגד שלהבת הנר. כך שהנר מיצג את האדם, אשר הוא הופך להיות מואר ומאיר את כל סביבתו דווקא בתקופה של החושך כאשר אין אור סביב, זה הזמן של כל אחד להיות נר דולק.

 

לכן גם האדם חייב בארבע דברים בחנוכה כנגד ארבעת היסודות סביבנו: הנרות כנגד יסוד האש, הסביבון נגד יסוד הרוחהסופגניה נגד יסוד המים ודמי החנוכה נגד יסוד העפר. ולמרות שחלק מהדברים האלו נחשבים היום בגדר מסורת בלבד הם חלק מהותי של החג, ומציינים את השלמות של חג מיוחד זה, שהו שונה מכל החגים האחרים.

מנהל הפורום
1000+

בס"ד

 

יש נר אחד שדולק לאורך כל ימי החנוכה, ונוהגים לקרוא לו השמש כי הוא משמש את יתר הנרות, אבל פועל זהו האור שממנו מדליקים את יתר הנרות. לכן הוא ברוב המקרים מונח גבוהה יותר משאר הנרות בחנוכיה. כאן צריך להבין שהנרות נמצאות במלכות בזמן השמש הוא בז"א. דינו בסוד אורו של השמש גבוהה יותר מאור הנרות האחרים אבל כלפי חוץ אנו לא יודעים את זה אלא ברמז בלבד כי העיקר בחנוכיה היא שמונה הנרות של מלכות שהם הנס הגלוי שקרה בחנוכה על פי טבע שהשמן הוא שבער. לכן גם בנוסח חב"ד אנו אומרים: על התשועות ועל הניסים ועל הנפלאות. קודם תשועות שהם דברים הנראים על פי טבע בלבד כך במנורה שמו שמן שבער ביום הראשון מכד בחתמו של כהן גדול, אחר כך ניסים שהם עדיין על פי טבע אבל בדרגה של נס שברור שיש פה השגחה אלוקית כך השמן הספיק לשמונה ימים, ולבסוף הנפלאות מעשה פלא שהוא מעל לגדרי הטבע הקשור לחנוכת המזבח והחזרת השכינה לקודש הקודשים בבית המקדש.

 

חג אורים שמח.

מנהל הפורום
1000+

בס"ד

 

כאמור אחד מסימני החג זה המשחק בסביבון, אשר לכאורה מיועד לילדים כדי לעורר בהם רצון להשאר ערים כל עוד הנרות דולקים ולשחק בקירבתם. אבל בפועל יש כאן סוד חשוב הסביבון הוא למעשה חלק ממשחק של פור הטלת גורל כאשר בהתחלה הוא מסתובב ובסוף הוא נופל על צד אחד מארבעת הצדדים (שהם כנגד ארבעת המהויות הקבליות וארבעת היסודות). אנו הרי מציינים כאן את חנוכת המזבח מחדש בבית השני לאחר ניצחון על התרבות ההלניסטית הפגנית. בבית השני לא היו האורים והתומים שהיו לכהן גדול בבית הראשון איתם יכל היה לשאול את ה' איך או מה לעשות במצבים שונים. אז השתמשו בפור בגורל שגם הוא למעשה בא מה' והוא היה זה שנתן להם את התשובה לרצון ה'. זה כאן הסימן הסביבון הגורל הוא רצון ה' המתגלה דרך המשחק איתו, זה לא סתם נפילה מקרית על צד כל שהוא זה הכל מכוון מלמעלה, כפי שכל מעשה חנוכה היה למעשה מכוון מלעלה למרות שזה נראה כניצחוןן על פי טבע, זה היה בעצם ניסי.

מנהל הפורום
1000+
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
קבלה
בחר
בחר