העיקר הבריאות- שליטה בכעסים כדרך חיים

העיקר הבריאות- ניהול כעסים כדרך החיים

                                             

כיום ידוע שרוב המחלות נובעות מכעסים ולחצים נפשיים, אפילו המילה סרטן מורכבת מהמילים סר ורטן = כעס, כולנו נוטים לכעוס ומתקשים לשלוט בכעס.

כשכועסים מה עושים וכיצד מנהלים את הכעס כדרך חיים?

 

בתורה יש איסור לכעוס אפילו על אדם חירש, וכי מדוע אין לכעוס על חירש? הרי ממילא הוא לא שומע, מסתבר שהאיסור הוא לא בשביל להגן על החירש אלא בשביל להגן על הכועס, מפני שהכעס גורם לנזקים בעיקר לאדם שכועס.

נזקי הכעס מתחלקים לשלושה תחומים: התחום החברתי, התחום הרגשי והתחום הבריאותי.

בתחום החברתי- ידוע שמשפט אחד עלול להרוס קשר שנבנה במשך שנים, הכעס עלול לגרום לנו לאבד מקום עבודה או לגדל את הילדים שלנו בצורה לא נכונה, הכעס עלול לפגוע בזוגיות ועוד..

בתחום הרגשי- אדם שנוטה לכעוס, בעל "פתיל קצר" הוא אדם שיהפוך עם הזמן למריר, יראה את חצי הכוס הריקה וימשוך אליו חזרה אנרגיות שליליות ומרירות מאנשים סביבו.

בתחום הבריאותי- ידוע שרוב המחלות נובעות מלחץ נפשי וכעסים, מחלות לב, שבץ, מחלות עור, מחלות מעיים, קיבה, סרטן, שפעת ועוד...אדם שנוטה לכעוס יבזבז המון אנרגיה על רגשות שליליים דבר שעלול להחליש את המערכת החיסונית ולגרום להדבקות המחלות שונות.

כולנו רוצות להיות בריאות ולחיות בהרמוניה ובשלווה, אך כיצד עושים זאת?

יש כמה דברים שאנו יכולות לעשות על מנת לנהל את הכעס כדרך חיים:

  1. פשוט לנשום- אחד הדברים הבסיסיים שאנו שוכחות לעשות הוא נשימה נכונה, נשימה נכונה היא נשימה עמוקה, כאשר אנו נושמות מהאף, עוצרות את האוויר בפנים לכמה שניות ולאט משחררות מהפה. החמצן מרגיע את המערכות בגוף.
  2. חשיבה חיובית- אחד הדברים הכי מורכבים זה שינוי מחשבתי, אך זה עיקר העבודה שלי עם לקוחות שמגיעים אלי לייעוץ אישי זוגי או משפחתי, כשאדם משנה את המחשבה שלו לגבי דברים, הוא בעצם משנה גם את ההרגשה שלו וכך הוא יכול לכעוס פחות. למשל אם אני מקפלת כביסה וחושבת כמה בגדים הילדים שלי מלכלכים ולמה אני היחידה בבית שאיכפת לה מהכביסה, סביר להניח שאני אכעס וארגיש מתוסכלת, אך אם אני אחשוב על העובדה שיש אנשים שישלמו מיליון דולר בשביל לשבת במקומי ולקפל כביסה לילדים קטנים כאשר הם כבר שנים מנסים להביא ילדים לעולם ולא מצליחים למרות כל הטיפולים הכואבים שהם עוברים, סביר להניח שאני ארגיש פחות כעס ואפילו שמחה.
  3. פסק זמן- לא להגיב מיד אלא להרחיק בין האירוע לתגובה, אחד הכלים שאני מלמדת בסדנאות לניהול כעסים הוא פסק זמן, כאשר אנו מגיבות בסמוך לאירוע, סביר להניח שנגיב מתוך דחפים ויצרים ולא מתוך הגיון ושיקול דעת, לכן מומלץ לחכות, להתרחק ולא להגיב מיד.
  4. שחרור כעסים- כולנו צוברות עם הזמן כעסים ויש הרבה דרכים לשחרר כעסים, אחת הדרכים היא פעילות גופנית, דרך אחרת היא לדבר עם חברה או עם אשת מקצוע ולקבל כלים להתמודדות עם כעסים.

יש אנשים שמגיעים אלי לייעוץ או לסדנת ניהול כעסים כאשר הכעס כבר הזיק להם עד כדי כך שהם שילמו מחיר בריאותי או חברתי כבד, חלקם איבדו זוגיות או פרקו משפחה, יש מקרים קיצוניים של אנשים שנפתחו להם תיקים במשטרה ויש אנשים שהמחיר הבריאותי היה כבד והם חטפו שבץ או התקף לב, אחרים סבלו ממחלות עור ובעיות בקיבה...

זוגות מגיעים אלי לייעוץ רגע לפני שהזוגיות שלהם מתמוטטת ולרוב הכעס הוא שהורס להם את הזוגיות, לבן / בת הזוג יש יכולת מיוחדת להכעיס אותנו, להוציא מאיתנו את הזעם והתוקפנות.

מה שחשוב לדעתי להדגיש זה שאנו יכולות למנוע את נזקי הכעס / הלחץ בעזרת כלים שניתן ללמוד וליישם בשטח.

על מנת לעשות שינוי דרושה מוטיבציה והתמדה, לפעמים יש צורך גם במעט הכוונה.

כולנו יכולות לנהל את הכעס כדרך חיים למען חיים בריאים ולמען שמירה על יחסים טובים.

  

מאחלת לכולנו הרבה בריאות

דלית הלוי סיטרוק MA

טיפול משפחתי, זוגי ואישי

http://www.lilach-center.com/

052-7330456

 

דלית הלוי סיטרוק   052-7330456


מטפלת משפחתית וזוגית MA- מומחית לטיפול בכעסים


 

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
חמיות כלות