5 כלים מנצחים לפיתוח ביטחון ודימוי עצמי של התלמידים בכיתה

ממש עכשיו הם יושבים אצלנו בכיתה, בדרך כלל בשורה האחורית או באחת הפינות. הם לא מצביעים כאשר אנחנו שואלים שאלות, הם לא מישירים מבט אלינו או אל התלמידים האחרים, הם ממהרים לצאת כאשר נגמר השיעור ולא פעם הם פשוט קופאים במהלך המבחן ולא מצליחים להביע את עצמם.

האמת היא שהם לא תלמידים רעים: הם עושים שיעורי בית, הם לא מפריעים בשיעור ואם לוחצים אותם לקיר - סביר מאוד שיגידו דברי טעם שכל הכיתה תוכל ללמוד מהם. אבל בדרך כלל משהו עוצר אותם ומונע מהם לקחת חלק פעיל במהלך השיעור...

זה יכול להיות פחד מכישלון, פחד מתגובות חבריהם לכיתה, חוסר ביטחון או דימוי עצמי נמוך. כל אחת מהסיבות הללו, שילובים ביניהן ואולי גם סיבות אחרות גורמות להם להיות בשולי הכיתה ולעיתים גם בשולי החומר הנלמד.

תלמידים אלו יכולים להרוויח רבות משיפור הביטחון והדימוי העצמי שלהם. אך אם לרגע נרחיב את המבט ונסתכל על שאר התלמידים בכיתה, נגלה שהתלמידים שתיארנו כעת ממש לא לבד, ותלמידים רבים יוכלו להיתרם מתהליכים אלו וכך להתקדם בלמידה, להיות מסוגלים להחזיק בדפוס חשיבה מתפתח ולפתח כישורי חיים משמעותיים.

אז מה עושים?
מיישמים אחד או יותר מהכלים שמיד נפרט כדי לפתח את הביטחון והדימוי העצמי של התלמידים בכיתה.

 

5 כלים מנצחים לפיתוח ביטחון ודימוי עצמי של התלמידים בכיתה

1. חוזקות וחיזוקים - "חוזקות וחיזוקים" הוא משחק הדומה ל"ענקים וגמדים", אך במקום לתת אחד לשני ממתקים או צ'ופרים אחרים, התלמידים מעניקים זה לזה חיזוקים.

כל תלמיד בכיתה מגריל תלמיד אחר. התלמיד המוגרל לא יודע מי הגריל אותו. בכל יום, לאורך שבוע, נדרש המגריל לכתוב למוגרל משפט או מילה המציינת משהו טוב במוגרל: תכונה טובה, מעשה טוב, כישרון וכן הלאה. את הפתק מחביא המגריל בתיקו או בחפציו של המוגרל מידי יום.

בסוף השבוע מגלים לכל המוגרלים מי הגריל אותם ומי התלמיד שכתב להם את כל החיזוקים והמילים הטובות לאורך כל השבוע. לאחר שכל תלמיד יודע מי כתב לו את החיזוקים, הוא כותב לו מכתב תודה ומקפיד לציין מה לדעתו טוב בתלמיד שכתב לו לאורך כל השבוע.

הכלי הזה עובד בצורה פלאית. כל התלמידים סקרנים לגלות מי התלמיד שכותב להם, שמחים לקרוא על עצמם את המילים החמות והשבוע הופך לחגיגה גדולה.

אפשר גם לפתח את הכלי הזה לפעילות שמלווה את התלמידים באופן גלוי ובמשך כל השנה: נכין לכל תלמיד מעטפה שאליה תלמידים בכיתה יוכלו להכניס פתקי תודה ו/או פתקי חיזוקים ומחמאות. הפתקים יכולים להיות דומים לפתקי החוזקות והחיזוקים, או להביע אמירת תודה על כל דבר שהתלמיד עשה או אמר ושהכותב חושב שזה מזכה בתודה. כל דבר קטן נחשב.

כאשר נבצע בכיתה מהלך של "חוזקות וחיזוקים", אם לאורך שבוע ואם לאורך שנה שלמה, חשוב שנבהיר לתלמידים מהו חיזוק ומה אינו חיזוק, וכן מדוע אין לכתוב לתלמידים אחרים דברים שאינם חיזוקים. לאחר הסבר זה חשוב שנעשה עבודה משמעותית של וידוא שהתלמידים אכן כותבים דברים חיוביים בלבד.

 

 

2. חזק, מוכשר, מופתע - כלי נפלא שיוצר עבור כל תלמיד חוויה שרואים אותו ואת החלקים החיוביים והטובים בו.

בשלב הראשון של ביצוע הכלי, נבקש מכל התלמידים בכיתה להוציא דף ולכתוב עליו את הכותרת "האם אני מכיר אותי?". לאחר יצירת הכותרת, כל תלמיד כותב לעצמו על דף את כל החוזקות שלו - תכונות, כישורים, כשרונות, יכולות וכן הלאה.

בשלב השני נחלק לכל אחד מהתלמידים בכיתה דף עם שמות כל התלמידים. על דף זה נבקש מכל תלמיד לכתוב מהן החוזקות של כל אחד מהתלמידים שברשימה.

בעצם כך כל תלמיד כתב על עצמו את חוזקותיו, אבל גם כל התלמידים האחרים כתבו מה הן החוזקות שלו לדעתם.

בשלב השלישי נאסוף את הדפים שכתבו התלמידים ונרכז עבור כל תלמיד את כל מה שכתבו עליו שאר התלמידים. על פי רוב, התלמידים מופתעים מדברים רבים שכתבו עליהם חבריהם לכיתה ובדרך כלל הם מגלים דברים חדשים שחבריהם חושבים עליהם שהם לא רשמו על עצמם.

מומלץ להשתמש בכלי הזה כמתנה שכל תלמיד בכיתה יקבל מתלמידי הכיתה ביום ההולדת שלו. במקרה כזה לא כל התלמידים עושים את הכלי ביחד, אלא בכל יום הולדת מיישמים את הכלי עבור תלמיד אחד - התלמיד שזהו יום הולדתו.

גם בכלי זה חשוב לוודא שהתלמידים רושמים רק חיזוקים, מילים טובות וחיוביות.

 

3. קופסת המשפטים השליליים - כלי זה נועד לסייע לתלמידים לאמץ גישה חיובית יותר כלפי עצמם וכלפי הסביבה באמצעות צמצום משפטים שליליים שהם משתמשים בהם.

נחלק לכל אחד מהתלמידים בכיתה פתק ונבקש שירשום עליו משפט שלילי שהוא נוהג להגיד או לחשוב אודות עצמו. לאחר שכל התלמידים כתבו משפטים, נשים את הפתקים בקופסה שהכנו מראש - "קופסת המשפטים השליליים".

לאחר שהתלמידים שמו את המשפטים שכתבו בקופסה, אסור להם יותר להשתמש בהם. כאשר שמים לב למשפטים השליליים ועושים מאמץ להדיר אותם מהשיח היום יומי – יוצרים רשת כיתתית של עידוד וחיזוק הדדיים.

במקרים קיצוניים בהם תלמיד מאוד מתקשה להימנע משימוש במשפט, ניתן לאפשר לו לקבל את המשפט בחזרה מקופסת המשפטים השליליים ואז יהיה מותר לו לחזור ולהשתמש בו. 

 

 

4. התעודה הריקה - הכלי שלפניכם עשוי להשאיר אתכם מופתעים. במסגרת הכלי אנו ניתן לכל התלמידים, כשבוע לפני חלוקת התעודות, צילום של תעודה ריקה ונבקש מהם למלא את התעודה הריקה על פי המשוב שהם חושבים שמגיע להם. מומלץ לבקש מהתלמידים לא רק למלא את התעודה הריקה בציונים שלדעתם מגיעים להם, אלא גם לצרף משפט הסבר לציון שהם מצפים לו. לאחר שהתלמידים מילאו את התעודה הריקה, נבקש מהם להחזיר אותה לנו.

כאשר מקבלים את התעודות שהתלמידים יצרו עבור עצמם, מגלים כי לא פעם התלמידים נוהגים להעריך עצמם הערכת חסר.

לאחר חלוקת התעודות האמיתיות מקיימים פגישות עם כל תלמיד ותלמיד, בהן משווים בין ההערכה העצמית שלו לבין התעודה האמיתית ומקיימים שיח על הפערים. 

בקרב תלמידים שאצלם מבחינים בפערים גדולים במיוחד, כדאי לעקוב אחר התקדמותם לאורך השנה ולקיים עמם שיח משמעותי ואישי בנושא הדימוי העצמי והביטחון העצמי שלהם. המטרה היא שעם הזמן תלמידים אלו ילמדו יותר על הקשר שבין התנהגותם והישגיהם במהלך השנה להערכה בתעודות ובכלל.

 

5. משחק הפרסים - כלי להיכרות, יצירת דיאלוג חיובי וגיבוש של כלל התלמידים בכיתה, המעלה חיוכים רבים ותורם גם הוא להעלאת הדימוי העצמי של התלמידים.

נחלק את התלמידים בכיתה לזוגות וניתן להם לשוחח ביניהם. במהלך השיחה כל אחד מבני הזוג צריך לספר על עצמו לחברו. בגמר השיחה, כל תלמיד יחליט איזה פרס מגיע לתלמיד עמו הוא שוחח. הפרס יכול להיות אמיתי כמו נובל, מדליית פילדס או פוליצר, או פרס מומצא כמו מוח הזהב או רצון הברזל. הרעיון הוא שכל תלמיד יבחר בפרס בהתאם למה ששמע בשיחה מהתלמיד איתו שוחח.

לאחר שהתלמיד בחר איזה פרס מגיע לחברו, עליו לכתוב את נאום הענקת הפרס - הנאום שאותו קוראים בטקס הענקת הפרס, כאשר מזמינים את מקבל פרס ומספרים עליו ועל הסיבה בעטייה הוא מקבל את הפרס.

לאחר שהתלמידים סיימו לכתוב את נאומיהם, מעצבים את חדר הכיתה כאולם טקסים, (למשל נעמיד פודיום באזור הלוח) וכל אחד מהתלמידים עולה ומקריא מהכתב את הנאום שכתב להענקת הפרס עבור חברו.

נקפיד על הקראה מהדף ולא דיבור בעל פה, מאחר והקראה מהכתב יוצאת משעשעת יותר, מקטינה מבוכה ומחייבת מראש כתיבה איכותית יותר.

הנאומים מתחברים לנקודות החזקות של כל תלמיד ותלמיד, ובדרך זו תורמים גם הם להעלאת הביטחון והדימוי העצמי.

 

 

לסיכום
כמורים יש לנו השפעה רבה על האווירה בכיתה ועל הביטחון והדימוי העצמי של כל אחד ואחת מהתלמידים שלנו. בעזרת הכלים שתיארתי ניתן להשפיע באופן מהיר ומשמעותי על הביטחון העצמי של התלמידים ומכאן להעלות את רמת המוטיבציה שלהם ולשפר את הלמידה.

במקרים בהם הפערים בביטחון ובדימוי העצמי גדולים ביותר והם פוגעים בתלמידים באופן משמעותי מבחינה לימודית ו/או חברתית, כדאי ליצור תהליך ארוך טווח לאורך השנה, בו ניתן חיזוקים בכיתה ובמקביל נערב גורמים נוספים כגון היועצת, הפסיכולוגית החינוכית של בית הספר וההורים, בכדי לבחון אם הפערים בביטחון ובדימוי העצמי נוצרים בשל קשיים נפשיים הדורשים ייעוץ וטיפול נוספים.  

 

יש לכם כלים נוספים שאתם משתמשים בהם כדי להעלות את הביטחון העצמי של התלמידים אצלכם? נשמח לשמוע בתגובות.

 

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת פסיפס המתמחה בהעברת תהליכי פיתוח מקצועי למורים ומנהלים. בעל ניסיון רב שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים וילדים. מחברי הספר  "סודות הלמידה" נושא תו התוכן של מכון אדלר.

 

פורסם במקור כאן:
http://www.edunow.org.il/edunow-media-story-254343

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה:
עבור לפורום:
הורים ומורים מדברים חינוך