למה בתרבות מסויימת מגדירים ילד חריג כלא אדם?

בתרבויות מסוימות ניתן להגדיר ילד  חריג כלא אדם ויש היתר לנהוג כלפיו באלימות. לאיזה הישגים צריך להגיע כדי להיקרא בפי החברה אדם אמיתי ?

מאת: מאירה וייס

ע"פ הספרות ניתן להסיק כי חריגותו של ילד מובילה להגדרתו כ'לא אדם' ומהווה היתר לאלימות כלפיו. הפגם מוגדר תרבותית. הילד חריג בהתאם לתפיסה מסוימת של נורמליות, השונה מחברה לחברה, ומציינת לאילו הישגים צריך להגיע כדי להיקרא אדם אמיתי מועיל ולגיטימי באותה חברה.

למאמר המלא לחצו פרופ' מאירה וייס






פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

"נראה שככל שהחברה הישראלית מפורדת יותר, כך אנו זקוקים יותר לרגעים כאלה…. הדור שלא חווה את רגעי הציפייה הקסומים שלפני 1967, או את הדיכאון הלאומי הנמשך של 1973, יכול לחדש כעת (ולו לזמן קצר) את ימי הקדושה של נוער הנרות שהופיעו לרגע אחרי רצח רבין…. לא שיש להטיל ספק בכנות רגשותיהם של האנשים. הטראומה והאבל הם אמיתיים, אפילו כשהם משודרים מחדר החדשות ברגעים כאלה, קול התבונה חייב להשתתק…. כאשר רגעים כאלה מוכתבים במידה רבה מלמעלה, בידי האליטות, הציבור -–או חלקים ממנו – מתמסר בקלות למניפולציה."




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

מקובל היה לחשוב שאהבתה של אם לילדיה הביולוגיים היא טבעית ואינה תלויה בדבר. במחקר שעליו מתבסס המאמר הנוכחי , הפריכה פרופ' מאירה וייס את מה שהתקבל עד אז כאקסיומה. לטענתה, כל אם צריכה לקבל החלטה האם היא "מאמצת" את ילדה הביולוגי או לא. אם הילד עונה על הדרישות שהוצבו בפניו על ידי אימו, היא "תאמץ" אותו ותקלוט אותו לטריטוריה המשפחתית.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

לשם מה אנו נזקקים להגדרת 'אדם',ה'נורמליות' או ה'אי-נורמליות'?
האם הגדרת הזולת כ'לא אדם' מסייעת להרחיקו ולנקוט נגדו אלימות?כיצד?
מהו המאיים שבמגע עם מי שאינו מתאים לדימוי של 'אדם'?
מה מאיים במגע עם 'חריג'? האם 'חריג' מייצג אי-סדר?




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

ישנם אנתרופולוגים הנוטים לדווח רק על דפוס התנהגות אחד כלפי הילד החריג, זה שמוצהר ומקובל תרבותית. הם נוטים להתעלם מהתייחסות לפגוע שלא בהתאם למקובל, למרות שאנו יודעים שבכל חברה, כולל חברה פרימיטיבית, קיימים תמיד חריגים שאינם מצייתים לכללים המקובלים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

האם חריג הוא 'אדם'?האם חריג מוגדר 'לא אדם'?באילו הקשרים?
מיהו ה'נורמלי'? מה הקריטריונים ל'לא נורמלי'?

מה הסביב שעל פיו מוגדר 'חריג'?
האם קיים בסיס אובייקטיבי להגדרת הזולת כ'חריג'?




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

האם חריג הוא 'אדם'?האם חריג מוגדר 'לא אדם'?באילו הקשרים?
מיהו ה'נורמלי'? מה הקריטריונים ל'לא נורמלי'?

מה הסביב שעל פיו מוגדר 'חריג'?
האם קיים בסיס אובייקטיבי להגדרת הזולת כ'חריג'?




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

תגובה מפרופסור מאירה וייס:

האם קיימים קשיים במיקומו הקוגניטיבי של ילד חריג? מה החשיבות שמייחסים הורים להופעתו החיצונית של ילדם? כיצד מצטייר הילד הפגוע בזדני הוריו? מה הדימוי שהוא מעורר? למי מותר להיות בטריטוריה המשפחתית? באילו דרכים מבודדים את הילד הפגוע מהטריטוריה המשפחתית, ובאילו מקרבים אותו אליה? האם לילדים חריגים יש חדרים או מימות מיוחדים נפרדים בבית? מהם סוגי האחריות שנוטלים הורים על דצמב לגבי ילדיהם החריגים? האם אפשר לדחות את הילד מהבית ובכל זאת להביע אחריות כלפיו?

אנו מגיעים כאן לשאלות המרכזיות על מהות הקשר האנושי הבסיסי ביותר בחיי אנוש ונוכחים עד כמה שהוא יכול להיות רעוע בתנאים מסוימים.




פרופסור מאירה וייס, אמריטוס באוניברסיטה העברית/ כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה, כיושבת ראש לימודי המגדר באונ' תל אביב וכיושבת ראש האגודה האנתרופולוגית הישראלית.




 

עבור לעמוד
,
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
20 פלוס - סלון שיחות
בחר
בחר