הבנה חדשה במושג "לשנות מפני השלום"

בס"ד

 

עפ"י הפשט, ההיתר לשנות מפני השלום מתיר לאדם לשנות מדיבורו אם המטרה היא מניעת פגיעה אפשרית בשלום בין אנשים שונים גם אם הוא לא אחד מהם.

 

וחשבתי בעה"י שיש דרך נוספת להבין ולפרש את המושג הזה. כשיש מציאות מסוימת בה פלוני נפגע מאלמוני וכתוצאה מכך נפגע גם השלום ביניהם, ומתוך כך אע"פ שפלוני יודע שהצדק והאמת איתו הוא מחליט לפנות לאלמוני בראש מורכן ואף להתנצל בפניו על המריבה שהיתה ביניהם.

 

ואולי ניתן להגדיר גם ציור כמעין זה בכלל ההיתר של "לשנות מפני השלום", שהרי מצד האמת אלמוני הוא זה שהיה צריך לגשת לפלוני ולבקש את סליחתו אך משזה התמהמה ולא ניגש אליו כדי לעשות את הצעד הנכון, מעצם זה שפלוני התגבר על יצרו, חשב מה הכי ישמח את ד' יתברך וניגש לאלמוני, פעל בניגוד לטבע שמנסה למשוך כל אדם לתחושת גאוה ורדיפה אחר הכבוד, ובניגוד למצופה ביקש את סליחתו, יש בכך שינוי גדול של הדין הצודק והאמיתי כפי שהיה אמור להיות, וזאת כדי להשכין שלום בעולם ולהפחית את הצער שגם ככה יש לשכינה הקדושה מכל עבר שנוצר מכל חטא, פשע וסטיה מרצון ד' יתברך ומכביד עליה מאוד. והרי "שלום" הוא אחד משמותיו של ד' יתברך, ויוצא מכאן בנוסף לכך שפלוני זכה למעלה גדולה מאחר והמשיך והופיע את אור ד' בעולם בזכות אותו מעשה אצילי מתוך זה שרצה לעשות את רצונו, לגרום לו לנחת רוח ולשמח אותו יתברך.

 

אם ניקח לדוגמא את הברבור, דעת רוב האנשים תהיה שזאת חיה אצילית, יפה ומפוארת אך אל לנו לשכוח שחלק גדול מהרושם החיובי הזה נוצר בזכות מבנה הראש של החיה הנפלאה הזאת שיורד כלפי מטה ומסמל שפלות וענוה. שנזכה בעה"י בתוך כל עם ישראל לכל המעלות הנפלאות האלה.

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
דתיים-חילוניים