המפגש בין יוסף לפרעה כהוכחה ליתרון הקדושה על הטומאה

בס"ד

 

לאחר שביקש פרעה שיביאו אליו את יוסף כדי שיפתור את חלומו לאחר שאף אחד מחרטומי מצרים לא הניחו את דעתו בפתרונותיהם, כדאיתא בגמרא: "ניכרין דברי אמת" (סוטה ט, ב), ואם כך גם אם אלו לא דברי אמת ניכר הדבר, הוציאו את יוסף מהבור בו היה במשך 12 שנים והביאוהו במהירות לפרעה, שנאמר: "וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה" (בראשית מא, יד), ללמדנו שהגאולה הן ברמת הפרט והן ברמת הכלל יכולה לבוא ולהפוך את כל מציאות החיים למתוקנת וטובה יותר באופן פתאומי ובלתי צפוי וכידוע המשיח הוא משלושת הבאים בהיסח הדעת.

 

בכל פעם שפרעה הבין במהלך שיחתם שיוסף יודע עוד שפה הוא הזמין אותו לעלות מדרגה נוספת ולאחר שהפגין ידע ב-70 שפות וכנגדן עלה 70 מדרגות הגיע יוסף למדרגה בה היה פרעה, עד שהתחיל לדבר איתו בשפת הקודש אותה פרעה כלל לא הכיר, ומכאן הבין פרעה שמעלת יוסף גדולה משלו והחליט למנות אותו למלך על מצרים.

 

חשבתי לומר בעה"י שמהלך זה מהוה ראיה נפלאה לדברי שלמה המלך: "וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ. הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ" (קהלת ב, יג-יד), וההבדל הוא מהותי מאחר וכשם שהחושך אינו מהוה דבר ממשי מצד עצמו אלא נחשב רק להעדר של אור, כך גם החכמה, הקדושה והאמת הם ממשיים ושייכים לנצח ולאינסוף לעומת הסכלות, הטומאה והשקר שאין להם שום ממשות או שיכות לנצח.

 

והמהלך מהוה ראיה גם לכך שאמנם יצר ד' מציאות של סטרא אחרא בעולם אך במקביל קבע שלסטרא קדושה תמיד תהיה עליונות כלפיה, כפי שבא לידי ביטוי במקל של משה שבלע את המקלות של חרטומי מצרים ובמהלך עשר המכות שחרטומי מצרים לא הצליחו להתגבר עליהן בסיוע כל כוחות הטומאה שגויסו לצורך כך לא עזרו להם, וגם במעשה הגבורה של פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן שהרג את זמרי בן סלוא וכזבי בת צור, והדוגמא הטובה ביותר היא עצם הקיום של עם ישראל כנגד כל הסיכויים במשך אלפי שנים במהלכן אינספור אויבים מרושעים ניסו להשמיד הן את הגוף והן את הנשמה שלנו אך הקב"ה הצילנו מידם פעם אחר פעם בניסים ונפלאות בצורה שלא היה לה כל תקדים בעולם או הסבר הגיוני מצד הטבע, וגם העובדה שהמונים הצליחו לחזור בתשובה כשהם עוזבים מאחור הרגלים אליהם היו מכורים שבאים מצד העולם החומרי שמנסה למשוך את האדם אליו בכל כוחו, ואעפ"כ הם הצליחו להתחבר לצד הרוחני-נשמתי שבהם ולהתרומם מעל לכל זה במהלך שהוא נגד הטבע ומלמד על היתרון החד משמעי של צד הקדושה על פני צד הטומאה.

 

ועוד ניתן אולי לומר ש-70 המדרגות מסמלות את 70 אומות העולם שלכל אחת שפה משלה ומלאך משלה, שהרי מצרים היתה בתקופת פרעה אחת מהמדינות החזקות בעולם, ואעפ"כ ניתן לראות כיצד אפילו אדם בודד מהעם הקטן ביותר הצליח להתגבר על אומה כה חזקה, לעמוד בראשה ולהיות ממש אור לגויים וכל זאת כששלף את הקלף המנצח והתחיל לדבר בשפת הקודש, וזהו הרי אחד התפקידים העיקריים שנתן מי שאמר והיה העולם לעמו הנבחר ישראל, שנאמר: "אֲנִי ד' קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְאוֹר גּוֹיִם" (ישעיהו מב, ו), וניתן ללמוד גם מכאן כיצד יתרון הקדושה היוה גורם מהותי שהכריע את המערכה כולה.

עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
דתיים-חילוניים