08.08.17 | 22:08
חלב ובשר ביהדות

האיסור לאכילת בשר וחלב מושתת על הרשום בתורה -"אל תבשל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ".

אבל למה כתוב גדי ולא עגל או טלה?

ומה בעצם המשמעות של בַּחֲלֵב?

חֲלֵב - הכוונה כאן היא לשומן ולא לחלב MILK. המילה הזאת מופיעה בתורה במספר מקומות ותמיד משמעותה שומן.

אני מניח שבעבר הרחוק השמן לבישול היה מצרך נדיר. ולכן הרבו להשתמש בשומן מהחי לבישול.

אז למה גדי?

ובכן, גדי הוא הצאצא של התיש. אני מניח שבשרו של הגדי די דל שומן ולכן כדי לבשלו כראוי היה צורך להוסיף שומן מהחי.

התורה בחוכמתה אסרה עלינו לבשל את הגדי בשומן של אימו. כלומר, יש איסור על כך שכדי לאכול את הגדי יהא עלינו להרוג גם את אימו.

אולם אין שום התיחסות לחלב MILK.

כמו כן אנו מצווים בספר דברים לא להוסיף מצוות.

ולכן האיסור של אכילת בשר וחלב הוא מוטעה ביסודו.

מעניין מתי נכנס איסור זה לדת היהודית.

בכל מקרה רצוי לתקנו - ויפה שעה אחת קודם.

08.08.17 | 22:24

בשר בחלב במקרא

במקרא עצמו מופיעות עדויות לכך שבתקופה הקדומה היה מקובל מנהג של אכילת בשר עם חלב, גם אם לא כשהם מבושלים באופן האסור מהתורה. דוגמה ידועה מופיעה במקרא בספר בראשית, שם מסופר עלאברהם שהגיש למלאכים שבאו לבקרו חלב ובשר יחד.

וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם, וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ וַיֹּאכֵלוּ:

 

ניתן להזכיר גם את הכיבוד שהוגש לדוד המלך הכולל תפריט בשר וחלב, כמתואר בספר שמואל ב יז' 29.

וּדְבַשׁ וְחֶמְאָה וְצֹאן וּשְׁפוֹת בָּקָר הִגִּישׁוּ לְדָוִד וְלָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ לֶאֱכוֹל; כִּי אָמְרוּ, הָעָם רָעֵב וְעָיֵף וְצָמֵא בַּמִּדְבָּר:.

 

 

08.08.17 | 22:27

לא ייתכן שאברהם ודוד המלך יפרו איסור כה חמור של אכילת בשר וחלב.

המשמעות היחידה היא שלא היה איסור כזה.

ברור שרק בשלבים מאוחרים של עם ישראל כתוצאה מחוסר ידע הוסף האיסור שהמחוקק כלל לא התכוון אליו. 

08.08.17 | 22:46

אפילו מצויין מפורשות:

ז,כג דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: כָּל-חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב, וָעֵז--לֹא תֹאכֵלוּ. ... ז,כה כִּי, כָּל-אֹכֵל חֵלֶב, מִן-הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר יַקְרִיב מִמֶּנָּה אִשֶּׁה...

ברור שלשור אין חלב. הכוונה היא לשומן של השור.

יג,כז וַיְסַפְּרוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ,

בתורה יש הפרדה ברורה בין  חֵלֶב ל חָלָב

כמו כן יש בידול בין אכילה לבין בישול.

 

09.08.17 | 08:33

אכילת חֵלֶב הוא איסור בפני עצמו ובשר וחָלָב הוא איסור אחר, ואין לערבב בין השניים.

 

חֵלֶב למרות הדמיון ביניהם אינו שומן, ישנם חלקים שהם חֵלֶב בחלק האחורי של הבהמה, וישנם מומחים לדבר להפריד מהבשר את החֵלֶב המקצוע הזה נקרא "ניקור" כל בשר בשחיטה כשרה עובר לפני השווק את תהליך הניקור, האיסור של אכילת חֵלֶב הוא חמור ברמה של חמץ בפסח. 

 

האיסור של בשר וחלב נלמד ע"י חז"ל מהדרכים שהתורה נדרשת בהם למעשר מוזכר העניין 3 פעמים בתורה פעם לאיסור בישול בשר וחלב ביחד, כלומר הבישול גם בלי אכילה הוא איסור בפני עצמו, פעם לאיסור אכילה של בשר וחלב, ופעם איסור הנאה למשל למכור מאכל של תערובת בשר וחלב.

 

הסבר מפורט בקישור הבא. http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/basar.htm

 

בעניין אברהם אבינו שנתן למלאכים לאכול בשר וחלב, כבר דרשו על זה רבות חז"ל, ההסבר הפשוט הוא שזה היה עוד לפני מתן תורה, ואברהם אבינו למרות ששמר כבר אז על מצוות התורה סבר שהאורחים הם ערביים ואיסור אכילת בשר וחלב לא חל עליהם (גם לא על מלאכים)

http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2020459

 

  

מנהל הפורום
1000+
09.08.17 | 12:07

אכילת חֵלֶב הוא איסור בפני עצמו ובשר וחָלָב הוא איסור אחר, ואין לערבב בין השניים.

 

חֵלֶב למרות הדמיון ביניהם אינו שומן, ישנם חלקים שהם חֵלֶב בחלק האחורי של הבהמה, וישנם מומחים לדבר להפריד מהבשר את החֵלֶב המקצוע הזה נקרא "ניקור" כל בשר בשחיטה כשרה עובר לפני השווק את תהליך הניקור, האיסור של אכילת חֵלֶב הוא חמור ברמה של חמץ בפסח. 

 

האיסור של בשר וחלב נלמד ע"י חז"ל מהדרכים שהתורה נדרשת בהם למעשר מוזכר העניין 3 פעמים בתורה פעם לאיסור בישול בשר וחלב ביחד, כלומר הבישול גם בלי אכילה הוא איסור בפני עצמו, פעם לאיסור אכילה של בשר וחלב, ופעם איסור הנאה למשל למכור מאכל של תערובת בשר וחלב.

 

הסבר מפורט בקישור הבא. http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/basar.htm

 

בעניין אברהם אבינו שנתן למלאכים לאכול בשר וחלב, כבר דרשו על זה רבות חז"ל, ההסבר הפשוט הוא שזה היה עוד לפני מתן תורה, ואברהם אבינו למרות ששמר כבר אז על מצוות התורה סבר שהאורחים הם ערביים ואיסור אכילת בשר וחלב לא חל עליהם (גם לא על מלאכים)

http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2020459

 

  

תודה על תשובתך.

אולם לא התיחסת להבדל שבין  חֵלֶב ל חָלָב

המשמעות של חֵלֶב היא שומן. וכאן חל איסור ברור על אכילתו. למרות שאין איסור על שימוש בו לבישול.

במשמעות של גדי ב- חֵלֶב אימו הרי הכיתוב מתכוון לשומן ולא  ל חָלָב.

ולכן, אין בשום מקום בתורה התייחסות האוסרת על אכילת חלב עם בשר או אפילו בישול של חלב ובשר.

בנוגע לאברהם - הרי שניתן להניח שאולי ההתניה הזו לא הייתה קיימת.

אולם בהתיחס לדוד המלך - שהוא עבורנו מנהיג נערץ - הרי שלא יכול להיות שהוא חטא כל כך.

לכן - ברור לי שיש טעות איומה בדת היהודית בהבנת המשמעות שבין  חֵלֶב ל חָלָב.

מעניין מתי היהודים החליטו להפריד בין חלב לבשר.

בכל מקרה לדעתי הגיע הזמן שנבחן נושא זה לעומקו ונעמיד דברים על דיוקם.

כי הרי התורה מצווה עלינו שלא להוסיף מיצוות. כך ממש כתוב בספר דברים בפרשה שניקראה בסוף השבוע האחרון.

אז למה אנו עושים זאת?

09.08.17 | 12:09

אולי בגולה רצינו לבדל את עצמנו מהגויים ולכן איסור זה הוכנס לדת היהודית.

אולם כעת איננו בגולה. ויתכן שעלינו לחקור ולבדוק אם זה לא הזמן לבטלו.

09.08.17 | 12:13

כמו כן, בספר התורה הנכתב על ידי סופר סתם אין ניקוד. ולכן קל להתבלבל ולהניח שכוונת הכתוב חֵלֶב היא ל חָלָב

אולם בספר המנוקד אנו הואים הבדל ברור.

09.08.17 | 12:16

איך יכול להיות שכל הרבנים וחכמי התורה לדורותיו של העם היהודי לא הבחינו בכך?

ואני - כן.

13.08.17 | 21:53

כי אתה גאון שליט"א

עליך ללכת וללמוד הרבה לפני שתפסוק פסוקך.

אז קודם כל יש שתי תורות אחת בכתב ואחת בעפ שמפרשת את התורה שבכתב.

משה קיבל את ההלכות מסיני, ואם אתה בא ללמוד מן הפשט אתה בבעיה. וגם קראי.

מי אמר לך שברית מילה עושים באיבר ולא באוזן או בלב...ומלתם ערלת לבבכם...ערל אוזניים.

מי אמר לך שתפילין מעור בהמה בצבע שחור...ואיזה פרשיות בהן.

אברהם אבינו הגיש קודם חלב ואח"כ בשר...מה גם שעוד לא קיבל את התורה.

לא תבשל גדי בחַלב אימו, כלומר בחלב ממש.

לא כתוב בחֵלב אימו בצירה.

14.08.17 | 01:42

תודה על תשובתך.

אולם לא התיחסת להבדל שבין  חֵלֶב ל חָלָב

המשמעות של חֵלֶב היא שומן. וכאן חל איסור ברור על אכילתו. למרות שאין איסור על שימוש בו לבישול.

במשמעות של גדי ב- חֵלֶב אימו הרי הכיתוב מתכוון לשומן ולא  ל חָלָב.

ולכן, אין בשום מקום בתורה התייחסות האוסרת על אכילת חלב עם בשר או אפילו בישול של חלב ובשר.

בנוגע לאברהם - הרי שניתן להניח שאולי ההתניה הזו לא הייתה קיימת.

אולם בהתיחס לדוד המלך - שהוא עבורנו מנהיג נערץ - הרי שלא יכול להיות שהוא חטא כל כך.

לכן - ברור לי שיש טעות איומה בדת היהודית בהבנת המשמעות שבין  חֵלֶב ל חָלָב.

מעניין מתי היהודים החליטו להפריד בין חלב לבשר.

בכל מקרה לדעתי הגיע הזמן שנבחן נושא זה לעומקו ונעמיד דברים על דיוקם.

כי הרי התורה מצווה עלינו שלא להוסיף מיצוות. כך ממש כתוב בספר דברים בפרשה שניקראה בסוף השבוע האחרון.

אז למה אנו עושים זאת?

 

ייחוס המשמעות חֵלֶב למילה חֲלֵב זוהי כבר הפרשנות האישית שלך

 

לא כן למדו חכמינו מכל הדורות, אל תשכח שפרשנות התורה ע"י חז"ל הגיעה במסורת התורה שבעל פה, עד משה רבינו עליו השלום

 

וחכמינו למדו כפי שמקובל עליהם ממשה רבינו, שחֵלֶב פירושו חָלָב מלבד הסברים על פי תורת הסוד המתיישבים על עניין איסור ערבוב בשר וחָלָב ועל פי הדברים הללו אין שום סיבה לאסור בשר וחֵלֶב גם מכיון שאכילת חֵלֶב כבר אסורה בפני עצמה.

 

ועוד דבר אני כותב שוב, חֵלֶב אינו שומן שזו שוב פעם פרשנות אישית שלך בלבד, אלא דבר בפני עצמו.

מנהל הפורום
1000+
14.08.17 | 09:05

אכן חלב שהוא דמוי שעוית אינו שומן והוא נאסר לחלוטין לאכילה.

אם כן חלב רגיל ומוצריו מותרים... אלא נאסרו באכילה יחדיו עם בשר אימו.

יש פירוש המסביר שזו מידת אכזריות ולכן האסור.

16.08.17 | 08:07

אכן חלב שהוא דמוי שעוית אינו שומן והוא נאסר לחלוטין לאכילה.

אם כן חלב רגיל ומוצריו מותרים... אלא נאסרו באכילה יחדיו עם בשר אימו.

יש פירוש המסביר שזו מידת אכזריות ולכן האסור.

אכן אחת הסיבות היא מידת האכזריות ובכלל חלק גדול ממצוות התורה מיועדים לעדן את המידות שלנו שנהיה רחמנים ולא אכזריים, שלא נהיה בעלי תאוות ויצרים חייתיים וכדומה.

 

אמנם על פי קבלה יש כאן הסבר יותר מעמיק, הקדמה קטנה, על פי הקבלה המעשים שלנו משפיעים על העולם מבחינה רוחנית, וגם גשמית מעשית,  הבשר שהוא אדום מסמל את כוחות הדין, החלב לבן מסמל את כוחות הרחמים החסדים, ברגע שמערבים בשר וחלב, גורמים לכוחות הדין להתערב ולהכנס לתוך הטריטוריה של כוחות החסד והרחמים ולמעט אותם, התוצאה עולם יותר אכזר יותר חסר רחמים, גם בין בני אדם וגם באיתני הטבע שמתנהגים יותר באכזריות אסונות טבע וכדומה, ולכן דם למשל אסור באכילה לגמרי מכיון שדם מייצג את כוחות הדין הגמורים והחזקים ביותר.

 

וכך כל מצוות התורה, למרות שיש גם סיבות עמוקות וגבוהות שלא בהשגתנו, יש גם השפעה כאן בעולם לטובה או חלילה לרעה אם עוברים על מצוות התורה, מי שמבין מעט את מצוות התורה על פי סוד הקבלה, כאן בארץ, ככל שהעם ישמור יותר על מצוות התורה וימנע מעבירות, כך המצב המדיני שלנו ישתפר והכוח של הערבים הפלסטינים יחלש, אילו רוב העם היו שומרים מצוות הבעיה הפלסטינית היתה נעלמת בלי צבא ובלי מלחמות, וזו הבטחה מפורשת בתורה, שתמיד התקיימה בכל מהלך ההיסטוריה.  

 

מנהל הפורום
1000+
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
דתיים-חילוניים
בחר
בחר