ביקורת הביקורת: ניתוח פונדמנטלי.

אמנם מר לוי צדק בקוצפו על ההתיחסות השגויה לשאלה הסמויה "מהי תרבות החירשים?" אך לא שבעתי רצון מתשובתו, ולא נראה לי שקיים ניתוח מוצלח אחד עד כה מסיבות שונות. דבר אחד לפחות מחוייב הבנה: השגיאה המרכזית בדיון עד כה היא ביישום ביקורת מסגרת מסויימת על מסגרת אחרת. והשגיאה הנ"ל קשורה להבנת משמעותה של תרבות החירשים כביטוי של הקהילה הקיימת (תרבות חיה). קודם עלינו להבין כי את קהילת לקוי השמיעה יש לנתח לשלוש מסגרות חברתיות שכל אחת מתבססת על מאפיין מרכזי: שפה, מטרות משותפות, והזדהות פסיכולוגית. המסגרות יכולות להיות חופפות: דהיינו, המטרה המשותפת היא שימור ש"ס. יכול להיות מצב שבו כל שלוש המסגרות קיימות, או שלא. יכול להיות מצב שבמסגרת נתונה חברים לא רק חרשים וכבדי שמיעה (לדוגמה, במטרות משותפות). העניין הוא שכל מסגרת בעצם מייצגת אספקט אחד בתופעה הנקראת קהילת לקוי השמיעה (או, אם תרצו, קהילת החרשים). לאנשים שונים בקהילה אספקט אחד לפחות הוא המרכזי ביותר (אספקט ה"על"). וכדי להבין את המכלול השלם יש לראות כיצד הקהילה המורכבת משלוש המסגרות מתפקדת כישות מורכבת, או כתפזורת בלתי תלויה (אך זה כבר דיון אחר הנוגע במהות ההבנה של מבנה הקהילה). בכל מקרה, הביקורת עד כה התעסקה למרביתה ככולה על טיבה של מסגרת השפה מבלי להתייחס למסגרת עצמה אלא כביכול לתוכנה. דהיינו, על המסגרת שבה המוטיב המלכד הינו ש"ס, ניתכה ביקורת כי בתוך אותה מסגרת שוררת לה "ריקנות תרבותית". בעצם, כל עוד המוטיב המרכזי שמביא אנשים שונים יחד הוא ש"ס הושלמה המסגרת. הביקורת על תוכנה של המסגרת, מסיבות ריקניות (או לא), דיונים על מין, וכהנה לא מעלים ולא מורידים מערך המסגרת עצמה! והם גם לא רלוונטים כל עוד אנו מבינים כי המאפיין המרכזי הוא "שפה"! אם הסיבה המרכזית שמביאה אנשים היא השפה, אזי התוכן הספציפי במסגרת אותה "פעילות" הוא אינו חלק מהמסגרת המאחדת! דהיינו, אם נערכת הייתה מסיבה והנושא שלה היה "בניית גשרים מגפרורים" היו מופיעים אנשים בכל מקרה, מכיוון שהמסגרת היא קודם כל "שפתית". לכן הביקורת על התוכן היא בעצם ביקורת על מטרות משותפות: לאמור, המטרה המשותפת של החירשים היא לקדם את מעמדנו, להחשף לתרבות מתקדמת, וכהנה וכהנה. מכיוון שהמטרות הללו אינן קיימות או נזנחו, אז עלינו לבכות את ריקנותה של תרבותנו העלובה כביכול. אך ברור הדבר כי במסגרת השפתיח אין המטרות המשותפות מהוות את המאפיין המרכזי! ולכן מי שמתעסק בביקורת שמאפיינה המרכזי הוא מטרות משותפות ומיישמה על מסגרת השפה, טועה.
הנושא נעול
Anonymous
עבור לעמוד
בחזרה לפורום
כרגע בפורום זה: אין משתמשים רשומים
עבור לפורום:
חרשים וכבדי שמיעה